Löksås!
Vi ska äta stekfläsk idag med löksås o jag satt nyss o läste en tråd där bland annat Margareta hade skrivit om hur ni gjorde, men jag måste missat o bokmärka den o nu hittar jag inte den!
Vet nån vilken tråd jag menar?
Ingen aning om vilken tråd du menar… :oS
Men stek fläsket och när det är klart så kan du steka lite lök i flottet. Tillsätt lite smör(om det ser torrt ut) och häv i grädde som får koka tjock.
Ev. lite svartpeppar. :o)
Tack Saiva.. =)
Lugnt ;o)
Mmmm, så gott!

Ev kan det behövas ett par äggulor (emulgeringsmedel) på slutet för att få allt fettet (om det är mycket alltså) att beblanda sig med grädden (skär sig lätt annars).
Jasså! Är det alltså därför som det gärna skär sig när jag långkokat älggryta, där det ingår både en hel del smör och vispgrädde??? Man kan alltså prova att vispa ned ett par äggulor sist av allt när grytan är klar?

Japp!
Grädde verkar inte kunna hålla mer än max 80% fett sedan skär det sig.

Älggrytan, ljust kalvkött, som jag hade på spisen kokade torr och brände fast i botten på grytan medan jag satt här. Trodde jag hade nog med blask i den för att det inte skulle hända, men så går det när tiden rusar iväg…
Jag gjorde fläsk med löksås i förra veckan. Jag stekte fläsket och brynte den strimlade löken Creme fraiche och grädde i en kastrull som fick koka upp saltade lite och peppar. blandade ner löken . Klart. Inga äggulor eller fläsksvålar, och ingen redning.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

gud jag har varit så sugen på fläsk och löksås.. och nu blev de äntligen av.. skulle kunna ätit dubbla mängden.. .. men jag e faktiskt mätt..
inte supermätt men lagomt mätt.. och det e tillräckligt för mig.. =)
och snabbt gjort var de också..
ska definitivt lagas fler ggn..
åt med pizzasallad till.. och hade några champinjoner och vitlökar med också..

Purjolökssås (grädde + cf) är jättegott till stekt fläsk 

Snålvattnet rinner till
Vi är allt ena riktiga gottegrisar!