Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9982 ggr
Socialen
4

Snabb viktminskning

Hej!

Jag har smygbörjat lite med LCHF i väntan på skaldemans bok GI noll. Jag har helt slutat med klassiska kolhydrater som ris, pasta, bröd, mjöl, socker etc. Jag äter äggröra/omelett eller keso med skinka eller bacon till frukost, oftast kött eller fisk med sallad och ost till lunch och middag. Jag steker i smör eller rapsolja. Till mellanmål äter jag avokado, ost eller fet korv.

Än så länge står jag still i vikt, men jag har  inte kollat hur mina andelar ser ut av kolhydrater, fett och proteiner. Min tanke har varit att jag först måste vänja mig vid detta sätt att äta innan jag på allvar kan göra det strukturerat i viktminskningssyfte.

MEN NU ÄR JAG REDO!!!!  Mitt mål är att gå ner ca 5 kilo. Jag tänkte nu hära om ni har tips för hur jag ska göra för att snabbast nå mitt viktmål (jag ska bli stylad för 5000:- och vill då vara i form, därför har jag lite bråttom)

Det jag har fattat redan är att 75% av e% ska komma från fett, att jag ska äta max 20 g kolhydrater/dag och 1 g protein/kg och att summan protein och kolhydrater ska vara mindre än fettet i g. Samt att jag bör utesuta all frukt och nötter och choklad. Men mer då?

Hoppas ni kan hjälpa mig :-)

Socialen
0

Höra, inte hära ;-)

Tänkte bara lägga till att jag är registrerad på minmat.net

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

Zepp
0

Välkomen..du verkat ha fattat det viktigaste redan! Glad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maia
0

Välkommen hit. Du är en kvinna eller? Man? Det skulle vara bra om du kunde skriva vilket BMI du har också. Eller vikt + längd.

Det du skriver verkar jättebra tycker jag. Toppen! Men… det är inte alltid det fungerar att få en kvick viktfix med LCHF… Detta är mer en livsstil för hälsa, där viktnedgång ingår (för den som är överviktig) och en massa andra hälsovinster ingår (för den som är eller inte är överviktig).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

SannaLainen
0

skippa allt fett de gör att du står still !!! Mycket kött sallad.. keso är  bra till allt!!!

Zepp
0

Man blir inte fet av fett man blir fet av kolhydrater!

SannaLainen
0

nä men jag sa inte att man skulle äta kollisar heller ;)

Zepp
0

Då blir det Kimkin, lågkolhydrat,lågfett ?

SannaLainen
0

e de så de kallas =) ja tänkte på snabbaste resultat och ser hur folk står i år och de händer inget !! hon ville ha snabba puckar ;)

Maia
0

Hej igen, Socialen.

Eftersom detta är din tråd och eftersom du är intresserad av LCHF-kost vänder jag mig till dig. Hela den kost som vi diskuterar här bygger på det som du redan har förstått, att vi äter mer fett. Det som SannaLainen föreslår ligger inte i linje med LCHF. Det finns som du vet massor av sätt att "rasa 5 kilo" (och seda inte kunna hålla det , utan gå upp igen och plussa på med 5 kilo till). Det SannaLainen föreslår är en sådan metod.

[tillbakalutat]

Tilda-T
0

Om jag skulle vilja gå ner 5kg jättesnabbt skulle jag ägna mig åt att äta fakiren tills jag uppnått det jag vill och sedan gå över till en mindre strikt lchf!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mervi
0

Att bara äta protein löser inga problem. Kolhydraterna skall ersättar med fett, men man behöver inte frossa i det. Lycka till!

Socialen
0

Tusen tack för alla svar! Jag är kvinna, väger 68,5 och har BMI 24,4.

Vad är Fakiren?

Jag har nu fört in min frukost i minmat.net och inser att jag troligen äter för mycket protein. Jag åt 2 kokta ägg, 45 g skinka och 30 g ost, vilket blev 49,41 g proteiner. Jag antar att jag alltså bara ska äta knappt 20 g protein till idag, vilket väl är ca 100 g kött?

Sedan undrar jag om ni vet varför det enligt minmat är fler kalorier i stekt ägg än i äggröra?

Tilda-T
0

Man äter bara fett och protein. Använd sökfunktionen så får du upp hur mycket som helst på fakir!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

MimLan
0

#13 Måste ifrågasätta om du knappat in rätt i minmat? Det blir inte så mycket protein av den frukosten. Jag knappade in dina siffror och landade på 28 gram protein, med reservation för exakt mängd och val. Men närmare 50 gram blir det inte.

Det är riktvärden utifrån någon standardäggröra och stekta ägg som livsmedelsverkets siffror baserar sig på. Det är inte särskilt rättvisande. Gör du äggröra så skriv in de råvaror du använder; ägg, smör och grädde. Så blir det mer korrekt.

Socialen
0

Min exakta frukost var 120 g kokt ägg, 45 g rökt skinka (6% fett) och 30 g hårdost 17% fett. Jag ser i listan att fetare ostar har mindre protein t.ex. Men det är väl så man lär sig :-)

Jag funderar på att äta grekisk sallad till lunch och fisk med broccoli till middag. Jag kommer nog överskrida mitt proteinintag idag, men får väl kompensera det imorgon. Kan man göra så?

Mott kolhydratintag ligger i alla fall bara på 0,45 hittills :-)

Socialen
0

Ren sallad verkar man inte kunna lägga in, eller är det salladskål?

MimLan
0

#16 Knappade in dina siffror, det blir 33,66 gram protein.

Socialen
0

Tusen tack! Nu ser jag felet!! JAg hade glömt ändra antalet g nr g skrev in skinkan, så den gick in på 120 g (precis som äggen). Puh! Nu känns det lite lättare att klara dagen! Tack för all hjälp MimLanKyss

Margareta
0

Vad bra socialen - då har allt löst sig - jag tycker du är inne på en bra väg. Däremot är jag inte säker på att Du kommit till rätt forum om snabbfix är din största motivation - det är liksom inte riktigt vår grej eller något vi utlovar.

Att minska fettet och samtidigt ta bort kolhydraterna innebär en stor % protein - oavsett mängder. Det är jobbigt för kroppen att bara få protein att arbeta med - det tär (enligt vad jag lärt mig) på njurarna och vi rekommenderar ju aldrig "snabbfixar" som bara är för bantning - det lönar sig inte i längden.

Numer pensionär i Nynäshamn

MimLan
0

En liten brasklapp skulle jag vilja komma med, förutom det som sagts om att du nte skall förvänta dig LCHF som en quick-fix. Är stylingen inom ett par veckor hoppas jag att du inte drabbas av övergångsbesvär, det låter som om du bytt kost tvärt?, för då kommer du nog inte att se så mycket fräschare ut. De första veckorna sov jag som en gris och var ypperligt seg.

Socialen
0

Nejdå, jag nöjer mig med 1 kilo i veckan Skrattande, det behöver inte vara något regelrätt viktras. Min styling är i mitten av september, men det är ju skönt om vikten stabiliserats innan.

Har läst lite om fakiren och det blir nog svårt att klara för mig, jag är alldeles för förtjust i mina grönsaker Glad. Sedan ser jag inte hur man ska klara att inte få i sig kolhydrater alls? På minmat.net ser man ju att t.o.m. kaffe har kolhydrater..

Tvärt kostbyte? Ja, på sätt och vis. Jag körde GI rivstart innan i ett par veckor, så det var ju också lowcarb och innan det "bara" GI.

andreas0
0

SannaLainen, Att äta lågfett är dåligt för hälsan, det är inget man bör göra. Man går inte ner i vikt snabbare för det.

Socialen, LCHF kost är ingen snabbkur för viktminskning. Det finns ingen sådan som håller i längden. LCHF är en kost man äter livet ut som ger bra hälsa, inklusive viktnormalisering, men det är bara en liten del av det.

En del överviktiga går ner direkt på LCHF, för andra kan det ta flera månader eller ännu längre innan viktminskning kommer igång. Är man inte överviktig går man inte ner i vikt på LCHF, och är man underviktig går man upp i vikt. Det finns inga genvägar till att gå ner i vikt, om man vill behålla den förlorade vikten måste det få ta den tid det tar.

Visst finns det sådana som tappar en stor mängd kilon dom första månaderna, men det finns även många där det tar mycket längre tid. Men det betyder inte att man bör överge LCHF. Är man överviktig så kommer viktminskningen till slut. Och dessutom tror jag att dom flesta här på forumet skulle skriva under på att LCHF vore värt att äta även om det inte gav viktminskning, på grund av alla andra hälsoförbättringar. Om du vill ha en del exempel på hälsoförbättringarna så kika in i den här tråden.

Så om du bara är ute efter en snabb viktminskningskur som du sedan kan sluta med när du nått ditt mål så har du nog kommit till fel ställe. Om du däremot är ute efter att få så bra hälsa som möjligt för resten av livet och på sikt nå din normalvikt så har du kommit helt rätt.

Hoppas du inte tror att jag försöker skrämma iväg dig nu, jag vill bara inte att du ska ha rätt uppfattning om vad den här kosten är för något. Jag hoppas att allt går bra för dig och att du når ditt mål.

Välkommen hit, och lycka till!

birma
0

Fick syn på rubriken Snabb viktminskning idag. Tänkte, det är något man själv mer och mer anfäktas av. Har inte så mycket råd och tips att bidraga med till dig Socialen, men läser gärna i tråden och deltager. Möjligen har jag en liten bit av erfarenhet att delge dig. Blev snabbt påmind här, lchf är ingen snabb viktminskningsmetod. Men man hoppas ändå det ska finnas något som är uthärdligt, men relativt åt "nu får det banne mig hända något" hållet ändå. Det verkar som många av oss måste äta oerhört strikt för att något ska hända med viktnedgångar. Har själv hållit på med lchf ½ år nu, en omvälvande och radikal kostförändring, men står kvar på samma vikt lika väl.

Ser att din önskan i #22 är 1 kg i veckan. Tror kanske inte det är möjligt, särskilt om man har så lite man behöver gå ner i vikt. Fungerar det så är det bra och kanske lite överraskande, det är nog individuellt, men hade varit stor lycka om det inträffat för vidtecknad. Lycka till! Jag följer tråden med intresse!

Socialen
0

Nu känner jag mig lite modfälld. Med viktväktarna kan man ju utan problem gå ner 1 kg per vecka och LCHF är ju en kost som rekommenderas för överviktiga. Men det verkar som om de flesta ändå inte tror att jag med denna kost kommer att gå ner 5 kilo på en månad :-(

Min tanke är inte att äta denna kost resten av mitt liv, men inte att överge den helt heller- utan något mittemellan. Jag vill äta frukt och grönsaker samt proteiner. Men övriga mjölkolhydrater kan jag tänka mig att hoppa över…

Kanske ska köra VV istället och räkna points, men minimalt med kolhydrater. Undrar om det funkar?

MimLan
0

#25 Som sagts förut, det här är en hälsosam livsstil, med viktnormalisering som en effekt av att man äter rätt. Är man överviktig går man ner, är man underviktig går man upp. Hur snabbt och mycket varierar från individ till individ.

Jag har även svårt att se varför du klassar dig som överviktig?

Margareta
0

Vad vill Du Socialen?

Äta Dig frisk och sund eller Quickfix?

Vi som äter LCHF kan aldrig lova viktminskning och allra helst inte under en bestämd tid. Jag säger som min son brukar säga det KAN gå…

Socialen
0

#26 Jag har aldrig sagt att jag klassar mig som överviktig. Jag skulle säga att jag är normalviktig, men av estetiska skäl vill jag gå ner ca 5 kilo till, då blir jag ungefär en stl M istället för L skulle jag tro, så jag blir inte trådsmal då heller. När jag träffade min man vägde jag 10 kilo mindre än idag och var också normalviktig.

Jag vill äta sunt, men vill börja med en snabb viktminskning. Innan jag hittade hit läste jag t.ex. på GI Viktkoll:

"Det är ingen tvekan om att LCHF fungerar bra för att snabbt gå ner i vikt och för att komma tillrätta med sockerberoende", säger GI-experten Ewa Söderström Skiöldebrand.

Därför tänkte jag att detta skulle vara en bra startspark till ett sundare liv. Men det verkar som att de som gått ner snabbt i vikt med detta haft en rejäl övervikt. Jag har redan gått ner 26 kilo med viktväktarna, så jag har inte så mycket kvar.

birma
0

#28 Nämen jösses Socialen, 26 kg med viktväktarna.

I min tråd Kunskapen, inspirationen… i inlägg #25 stod jag inför att prova något annat än lchf t.ex viktväktarna med sina points eller annat. Allt för att något skulle hända, men med tanken att vända tillbaka till lchf när något hänt med vikten. Jag vet att ur lchf-synpunkt är det inte någon bra väg att gå. Kommer ej på alla orsakerna så här på rak arm.

Det är väl inte att rekommendera ur min nuvarande lchf-vinkel med andra metoder, men klart att man anfäktas av tanken med något som fungerar bättre i just det avseendet, även om det inte av många här räknas som en hälsosam väg.

Känner igen mycket ur ditt tankesätt, och det är ju många som skulle tänkas tänka likadant. Särskilt genom den information du hade fått. Jag måste också ha råkat läsa något liknande i början när jag upptäckte lchf. För jag trodde också att jag skulle gå ner i vikt på det här. Många gör ju det! Men som andreas0 skriver, så vissa gör det omgående, för andra tar det månader. Dvs om man har övervikt då. Om inte, så går man inte ner i vikt alls. Huruvida någon som hållt på mer än 1 år med lchf och har övervikt, ändå inte lyckats, det vet jag inte. Men upp till ett år har jag läst här på forumet att det tagit för några innan första kilot börjar släppa. Lika bra att du vet sådant också, från början. Det visste inte jag.

Margareta
0

Huruvida man går ner eller inte har mycket med att vi är individer att göra. Det finns inget "program" för LCHF - typ Viktväktarnas - där det är uträknat exakt hur man skall göra.

Den som testar LCHF gör det efter eget huvud och testar sig fram. Det har visat sig (jag har lång erfarenhet av att läsa hur folk gör när de börjar på LCHF) att vi uppfattar väldigt olika vad som är LCHF och hur mycket vi skall äta av olika matvaror.

Ingen kan säga att det ena eller andra är fel - eftersom grundtanken bara är att minska på kolhydratern och istället öka på fettet - hur mycket man ändrar är upp till var och en.

Det som är en ultimat fördelning för någon - behöver inte vara det för en annan. Själv tillhör jag tex de som är oerhört kolhydratkänsliga. Jag kan inte alls äta av det som många räknar upp att det ingår i deras kost. För någon annan kan det vara precis tvärtom.

Jag hörde nyligen ett exempel på en som inte gått ner i vikt efter 6mån på LCHF - när jag hjälpte till med tips om vad jag inte kan äta - försvann 3kg direkt på ett par veckor för den personen. Det kan vara någon liten detalj som behöver justeras.

Vitsen med det här forumet är just därför att vi skall dela med oss vad som fungerar och inte fungerar. Sen får var och en testa själv och se vad som stämmer. Själv går jag tex ner i vikt både med mjölkprodukter och någon skvätt vin. Däremot fungerar det inte med någon form av nötter/mandlar och en del annat.

Maia
0

Grattis till att du har gått ner 26 kilo! Jag tror att du kommer att finna att den här kosten fungerar utmärkt för att du ska må bra och gå ner i vikt, men det kanske inte går så snabbt. Men det är värt det. Jag lovar!

När du ska söka fram "Sallad" i MinMat måste du söka på H, som i huvudsallad (eller om det var huvudsallat?).

[tillbakalutat]

Zepp
0

Jag vill här slänga in en brandfackla.. om du har så lågt BMI finns det stor chans att du kommer att öka i vikt!!! Ledsen

Du kan om du har väldans lite muskler och mycket fett för ditt BMI få mer muskler och mindre fett, muskler väger mer än fett!

Nackdelen med LCHF i det fallet är att vågen visar högre siffror, fördelen är att du får en mer väldefinierad kropp med bättre fördelning mellan fett och muskler! Som regel är det detta vi strävar efter både för hälsan och för att det är estetiskt mer tilltalande!

För kvinnor brukar det vara eftersträvansvärt att ha en timglasliknande kroppsform, vilket jag tolkar som att vi män attraheras av detta för det ligger programerat i oss att det är ett etcken på en frisk och fertil kvinna!

Vill du ha en Quickfix, svält med Cambridge, då förlorar du både fett och muskler, undvik träning så släpper kroppen bättre på musklerna!

Men när du avslutar Quickfixen lär du öka i vikt och lägga på dig mer än innan för o inte tala om de nackdelar en sådan kost innebär hälsomässigt!

Socialen
0

Nä jag har nog inte mycket fett för mitt BMI, ser nog ut som de flesta med ca 5 kilos extravikt runt mage och midja efter graviditet.

Miyu
0

#17 Man kan knappa in grönsallad.

Socialen
0

#34 jag får bara upp en massa blandade sallader då, inte bara sallad

Men huvudsallad gick bra, tack för det tipset!

birma
0

För att försöka delge lite mer ur min vikthistoria, för att uppmärksamma allt som verkar vara individellt. Jag fick mina barn vid 20 resp 25 års ålder. Jag var vid den tiden smal med mina 53-55 kg till mina 166 cm. Midjan gick snabbt ihop efter att jag fött barnen. Ingenting i vikthänseende påverkades av graviditeterna.

Jag kände mig oftast för spinkig och plattmagad. Såg avundsjukt på de som hade lite hull (lite alltså). Magen min var mer insjunken än putande. Jag tyckte inte om det.

Började gå in för att äta så mycket jag kunde vid 28-29 årsåldern. Inte minst sådant som är fett, för det trodde jag skulle ge viktuppgång. Jag har alltid varit en högkolhydratätare annars, en smal sådan. Fett har inte lockat tidigare i livet. Jag kunde som yngre äta allt godis utan fett, men när det kom till choklad och glass, då tog det emot efter några tuggor, för det fanns fett i. Inte isglass då, det kunde jag äta en hel.

Jag lyckades. Vikten gav sig iväg uppåt. Om det var ätandet eller åldern eller hormoner eller annat, jag vet inte men midjan började bli en icke-midja till slut. Övriga ställen på kroppen blev bara aningen rundare, så det var däremot en "estetisk fördel". Man fick höra att det såg trevligt ut med ett rundare ansikte och sådant.

Men så fortsatte viktuppgången okontrollerat och här står jag idag med denna stora buk, mage, midja, bilringar. Längtar tillbaka till förra kroppsformen, den spinkiga. Det räcker med att gå ner 75% av det jag gått upp, så skulle jag bli nöjd. Gått upp 15-17 kg sedan den smala tiden som varade upp till 30 års ålder.

Det var lite ur min vikthistoria och erfarenhet.

Ulf-S
0

#32: Det är ju inte så att Socialen har ett extremt lågt BMI, det ligger helt klart inom normalintervallet. Jag har faktiskt aningens lägre BMI (23,9) och är inte direkt supersmal. Jag tror inte att risken för viktökning är överhängande.

Däremot håller jag med i övrigt, att man får en snyggare och mer skulpterad kropp t.ex. Jag har inte gått ned i vikt utan pendlar stadigt något kilo upp och något ned, men har fått en mycket snyggare och smalare kropp med mer muskler!

Kasta inte vågen, men förlita dig inte helt på den heller! Känn efter hur kläderna sitter, titta på dig själv naken i en helkroppspegel.

Socialen
0

Med 5 kilos viktminskning blir mitt nya BMI 22,7. Alltså mitt i normalintervallet.

Jag har nu fått hem boken GI Noll. På baksidan står "GI Noll är Sten Sture Skaldemans recept för snabb och effektiv viktminskning"

Jag blir förvirrad, för det är väl utifrån detta många av er äter och ni säger ju att jag inte ska hoppas alltför mycket på snabb viktminskning. Ska jag följa SSS råd eller ska jag försöka med viktväktarna, det är frågan? Trots allt kan man ju köra lowcarb även med dem, men highfat är väl svårare inom ramen av points..

Åt tonfiskröra till lunch och har nu med råge spräckt min proteinranson för dagen. Till kvällen har vi planerat fisksoppan i GI rivstart.

Men men, tills imorgon ska jag bestämma mig för hur jag ska göra. Troligen blir det en mix av GI rivstart och GI noll tills jag nått målvikt.

andreas0
0

#38,

Chansen finns väl att om du börjar med viktväktarna så kan du gå ner så mycket du ville innan det där du skulle göra till hösten.

Men I stort sett alla som kör med viktväktarna går upp allt dom gick ner när dom slutar med viktväktarna igen, och lite till. Det tar väl ett år eller så, sen är man tillbaka i situationen man var tidigare. Det kallas för jojo-bantning. Vi har massor av personer som det har varit så för här på forumet, det är bara att söka, t.ex. på ordet viktväktarna, så hittar du trådarna. Det finns enstaka undantag som klarar att hålla vikten, men inte många.

Även om det tar lite längre tid än du tänkt dig så finns det ett liv efter hösten också, du vill väl behålla din nya vikt resten av livet? Eller bryr du dig bara om hösten?

Man klarar inte av att äta viktväktarkost resten av livet. Vem vill gå hungrig varje dag egentligen? Och hur hälsosamt är det att konstant ge kroppen mindre energi än den behöver?

En av fördelarna med LCHF är ju att man äter den livet ut,  man går inte tillbaka till kosten som en gång har gjort en överviktig, så därför behåller man den nya vikten livet ut också. Eftersom man får äta sig mätt i LCHF kost, och får äta en massa god mat, så är det inget problem för dom flesta.

Du väljer såklart själv hur du vill göra, vi kan inte bestämma åt dig, men nu vet du vad dom olika sidorna har att erbjuda. Jag tycker du ska ta och läsa igenom SSS bok innan du bestämmer dig i alla fall, så har du lite mer kött på benen.

Vad gäller det där med "snabb och effektiv viktminskning". Den är effektivare än viktväktarna eftersom på viktväktarna går man upp igen efteråt, vilket inte är särskilt effektivt, eller hur? Och för många är den snabb också, även om det inte är det för alla, och det är som sagt ingen. Skaldeman skriver om sina egna erfarenheter, och han själv gick ner ca 1 kilo i veckan under sin viktminskning. Han var väldigt överviktig (han har gått ner 65 kilo),  och då är det rätt lätt att gå ner i vikt. Om man bara försöker bli av med ett par trivselkilon så brukar det vara betydligt svårare, dom sista kilona brukar sitta som berget. Väger man man 30+ kilo för mycket så kan man förvänta sig snabb viktminskning på LCHF, men väger man 2-3 kilo för mycket så kan det ta lång tid, även om det kommer till slut. Detta eftersom kroppen redan är rätt nöjd med sig själv och inte ser någon större anledning till att förändrats, även om du gör det.

Socialen
0

AndreasO: min gissning är att du inte själv provat att äta enligt viktväktarnas modell? Jag har nämligen aldrig behövt gå hungrig, jag lovar att det är rejäla portioner!! Det är lite tråkigt när det kommer sådana ogrundade argument kan jag personligen känna. Jag upplever det som att jag äter mindre med denna diet än med VV, men eftersom fett mättar på ett annat sätt är jag inte direkt hungrigare heller. Självklart finns det de som slutar äta enligt VV och då går upp i vikt, men jag läste någonstans att 95% (tror jag det var) missköter sin diet, eller "fuskar" som det brukar kallas. Även inom detta forum kan du hitta rätt många som inte hållit sig inom de ramar de tänkt och som då gått upp i vikt och en betydande grupp som står still i vikt fast de önskar viktminskning. Hade det varit inom VV hade en konsulent hjälpt dem att hitta "felet" för att snabba på viktminskningen.

Jag tror man måste hitta en kosthållning som passar en själv i längden, precis som med motion. Min kostmodell är jag beredd att prova mig fram till efter viktminskningen.

Jag har sammanlagt (i tre omgångar) nu gått ner nästan 60 kilo med VV, så jag vet att det funkar. Jag ville nu öppna mina sinnen för en annan modell, men är som sagt tveksam efter att ha bollat det lite med er med mer erfarenhet…

MimLan
0

#40 Jag har ätit enligt VV och jag ser inget felaktigt eller ogrundat i det AndreasO skriver.

Maia
0

#40 & 41 Jag också, flera gånger. Dessvärre. Och hungrig, ja.

Men oavsett vilket är du här nu och testar. Kör hårt och må bra. Det är det viktigaste.

[tillbakalutat]

Jennix
0

22.7 i BMI säger inte exakt hur mycket du väger eller hur lång du är… Men det låter rätt lite. BMI är dessutom felaktigt, skulle jag vilja säga - eftersom jag själv har BMI 28 och tycker att mitt normal-BMI skulle innebära att jag var mager… Men så är ju samhällets norm idag också.

Jag tycker du ska testa själv och se vad som händer MEN LCHF är inte en metod som man går ner i vikt på automatiskt, snarare så att det är en kost som får kroppen att balansera sig själv.

Det finns några som gått upp i vikt med kosten, eftersom dom vägt för lite innan. Sen finns det dom som gått ner massor i vikt för att dom vägt för mycket! Jag har hittills aldrig stött på någon som ätit LCHF rätt utfört och gått ner för mycket i vikt…

Men det beror ju helt på hur mycket man väger och hur ens kropp vill ha det! Skrattande

Framför allt: LCHF är inte en viktminskningsmetod där alla går ner i vikt hur mycket dom vill. Det handlar mer om balansering, skulle jag vilja säga.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

andreas0
0

#40, Nej, jag har aldrig ätit enligt viktväktarna. Men jag har hört om andras erfarenheter med dom. Tycker du att dom är bra så kör på med dom då, men min åsikt om dom kommer du inte att ändra.

Socialen
0

Min första dag inregistrerad på minmat.net visar att jag äter för mycket protein och för lite fett enligt LCHF

Kcal: 1132 (enligt markazits.com bör jag ligga runt 1500)

Fett: 68,7 (55%)

Kolhydrater: 8,09 (3%)

Protein: 119,9 (42%)

Socialen
0

Jag lägger till 1/2 dl vispgrädde så blir fördelningen 60, 37, 3 och ca 1300 kcal.

Maia
0

#46 Det kallar jag en snabb lösning på fettproblemet ;-)

[tillbakalutat]

Annabbk
0

Jag har viktväktat. Visst åt jag mer då - tycker det verkar vara väl känt här på forum - jag åt jättemycket sallad och allt möjligt annat. Och jag var oftare i "matkris då - jag var inte hungrig om jag åt som jag skulle. Men om jag inte kunde få ihop "mat o sov klockan" då ble det kriiiis på ett sätt jag inte upplever nu

Visst drömmer jag int eller mins totalfel ?? - att det finns i många trådar det där att magen vänjer sig vid mindre portionssorlekar och att det är skälet till att många av oss äter väldigt mycket i nybörjarfasen - som jag. Men att man "blir allt mättare av sig" - som jag tycker mig börjat märka, och att det i kombination av att det blir allt längre mellan sugen så minskar det totala kaloriintaget

Somliga går ner från början, andra sedan kroppen vant sig (vad som är hönan o ägget: Kroppen släpper fett för den är trygg eller för att man automatiskt minskar kaloriintaget vet jag inte - men det låter ganska rart och hemtrevligt med en trygg kropp) Några går faktiskt inte ner.

Hur det går för mig vete tusan. Har ju kanske bara tio kg övervikt (78kg till 170 cm) och har bara hållt på någo månad, men känner STOR sympati med Birma (och vad duktig du är som håller ut!!!) Visst vore det kul att se resultat. Gärna på vågen, men viktigast på måttbandet, jag vill ha en midja runt 75 och ligger nu på 86

Vad du själv vill Socialen kan ju bara du bestämma. Om du står ut med mera VV kanske du står ut med fakir några veckor (fast jag har tänkt att det är ganska perfekt att jag kört 6 månader vid årsskiftet. Då tänker jag kasta mig på fakiren om det inte hänt nåt, och då är ju grönsaksbeståndet ganska blekt. Att köra Fakir nu då salladen står som spön i backen kanske käns bakvänt??) 

Jag som egentligen inte gav mig in i detta för hälsans skull, och nästan backade då jag läste att "detta är inte en bantningsmetod, utan en hälsobefrämjande livsstil att följa livet ut…." kan förstå ditt resonemang ganska väl. Tyckte då att SSS som är guru för många här ändå är känd just för at ha ett svar om viktnedgång - kände mig lite lurad.

Men jag får nu - nån månad senare - medge att jag känner att det händer nåt stort med kroppen. Inte bara skönt - jag är seeeeg som en sköldpadda väkt ur vintevilan ungefär. Benen känns som stockar. Men samtidigt blir jag allt piggare. Och mindre beroende av att passa mattider för att inte hamna i sorg och koma. Mindre intresserad av mat rent allmänt. Villket faktiskt känns lite sorgligt. Jag har liksom haft det som ett av mina "vara bra"-områden. Matlagning, recept på nytänkande och sunt sätt. Som jag såg det då (mycket smak utan att "fuska" och vräka i smör/grädde. Ack ja)

Eftersom jag inte kommit hit för hälsans skull och inte känner mig så väldigt krank tänker jag nog vara "odygdig" även fortsatt och äta vidare på grillkrydda, dipsåser, lightläsk o så. Dom räcker iaf tydligen inte för att hålla mig på "sug". Fast man får väl se - jag kanske ändrar mig. Det är nog mest att när något utpekas som "fara" då blir jag gensträvig. Envis som en gammal åsna…

Ulf-S
0

#45: Jag vet inte om det där var så dåligt egentligen…

Om man bara har något extrakilo att gå ned kan det vara en bra idé att ligga en aning lägre på fettet och högre på proteinet än den vanliga 75-20-5-proportionen: ca 60 % fett och resten protein plus en gnutta kolhydrater.

Huvudsaken är att proteinandelen aldrig blir större än 50 %!

Socialen
0

Ulf_S: tusen tack för din synpunkt, noteras glatt i minnesbanken :-). Jag trodde att det alltid var 75,20,5. Men så är jag ju nybörjare oxå…

Det slutade med att jag lyckades få i mig 1 dl vispgrädde (1/2 dl i kaffe och 1/2 dl vispad), men fick ont i magen och mådde illa. Imorgon blir det nog lite mindre protein i alla fall. Idag har jag väl ätit kött för en 100-kiloskarl :-D

birma
0

#48 Annabbk

Skrattande Jaså, tycker du det. Det är minsann inte varje dag man får höra att man är duktig, så här gäller det att passa på och suga till sig.

Hihi, tack för de orden. Jag såg dem nog. Du ska se, att nu ramlar man nog ner under 68-kilosgränsen snart bara för det, det närmaste målet. Av pur förnöjsamhet och glädje över dessa snälla ord :o).

Annabbk
0

# 51

En glad kropp vågar magra. Tror jag. Vi har alltså samma mål. Fast hos mig har då inget hänt… Men det är fint att kunna göra någon glad.

Min samlade livserfarenhet är dock att envishet på det hela taget är en god och stark kraft.

Trollbus
0

Hej socialen! Jag har inte läst precis alla inlägg i denna tråd, men de vänner jag hjälpt att gå ner i vikt med LCHF som inte har så mycket övervikt och som har viktväktat innan, behövde fokusera på dessa saker för att något skulle hända:

Fördelningen: Minst 70 energiprocent fett, aldrig över 20g kolhydrater, och inte äta mer än 1g protein per önskad kroppsvikt. (per dag)

Förutom detta behövdes kaloribegränsning (dock aldrig under 1300 kcal/dag), utan denna hände inte mycket. Motion är inte nödvändigt, men kan snabba på lite för vissa.

Själv har jag nu ca. 4 kg kvar och har senaste 10kg jag tappat gått efter ovanstående. Fungerar utmärkt för mig och kroppen går inte in i svältläge tack vare den höga fettprocenten. Tilläggas kan att jag någon dag i veckan äter mer och tar ett glas rödvin också (men kolhydraterna håller jag under 20-30g ändå)

Som mest har jag vägt 114kg (år 2000) och varit viktväktare i perioder. LCHF är för mig det mest fantastiska jag upplevt eftersom jag mår så bra av kosten. Har ätit lågkolhydrat under flera år tills jag trodde att jag kunde äta normalt igen och gick upp 21 kg på ett år! De är dessa kilon jag blir av med nu utan problem. Jag tappar just nu mellan 1/2 och 1 kg i veckan. Väger nu 69kg till 170cm.

Hoppas detta kan hjälpa dig lite!

Socialen
0

Trollbus: precis den typ av tips jag vill ha!!! Det svåraste för mig verkar vara att begränsa proteinerna. Jag har nu knappat in min frukost och det jag ska äta till lunch och är redan uppe imn dagskvot. Då fick jag ändå minska drastiskt på den tilltänkta frukosten, annars skulle jag har överskridit min proteinkvot med 20 g efter lunch.

Men då är frågan: #49 säger ju inte riktigt samma sak…

Sedan har jag nu läst 95 sidor av GI Noll och då väcks två frågor:De med störst övervikt ska ju striktast hålla sig till proteiner och fett utan kolhydrater och ju fetare desto säkrare viktnedgång.

1. Är det så även för oss med få kilo att tappa?
  2. Finns det någon övre kalorigräns, som trollbus och även markazits.com antyder? Finns det någon undre, så att kroppen inte ställer in sig på svält? (Både Trollbus och markazits tror jag lägger sig på ca 1300)
Socialen
0

Efter att ha knappat in middagen är ju uppe över 100 g protein idag igen! Hmm, det här blir knivigt…

Äter ägg med skinka och ost till frukost, ost till mellanmål, fisksoppa till lunch och sedan grillad lax till kvällen.

Vad är viktigast: mängden eller andelarna? Ska jag försöka skära ner på köttet eller öka andelen fett?

greensis
0

#55 100g protein - hur mycket lax äter du då?

Nötkött innehåller ca 20% protein, så för att få 100g protein måste du äta 500g kött. (Fisk minns jag inte på rak arm, men det är i närheten)

Personligen - som har lite problem med att ämnesomsättningen stryps när jag äter för lite - skulle jag öka fettdosen. Men du är så ny på LCHF att det viktigaste nog är att du äter dig mätt och nöjd.

Fabricati diem, pvnc!

Socialen
0

Jo, men det är ju lite protein i allt märker jag: mina frukostägg, min ost etc…

Jag har nu modifierat min meny något för dagen (minskat på fisken, ökat på creme fraichen) och kommer då "bara" upp i 85 g kolhydrater. I fisksoppan är det 100 g lax. Till kvällen tänkte jag grilla 125 g lax.

Min fördelning blir 70% fett, 27% protein, 3% kolhydrater. Knappt 1300 Kcal. 10 g kolhydrater, 100 g fett, 85 g protein

MimLan
0

#55, 57 Har lite svårt att se varför du så lätt kommer upp i "för mycket" protein? Speciellt på bara frukost och lunch. Kan du inte klippa in vad du lagt in i minmat, så att vi får se? Av laxen du nämnt kommer man upp i c:a 41 gram protein, att resten skulle komma från frukosten du nämnt låter lite mycket.

Jennix
0

Jag tänker att om du beskriver vad och hur mycket du äter, så kan vi ge råd utifrån det. Skrattande

Du ska äta så du blir nöjd, inte proppmätt eller hungrig. Är du hungrig så tror jag kroppen ställer in sig på att spara och då går du inte ner i vikt…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Socialen
0

Tror jag kan ha hittat en bov: osten innehåller ju drygt 26% protein och jag har redan ätit 75g (35 g till frukost, 40 till mellanmål)

Min mat idag:

75 g ost 31% (19,65 g protein sammanlagt)

35 g rökt skinka (7,74 g protein)

110 g ägg (13,86 g protein)

225 g lax (41,4 g protein)

Sedan är det mer proteinsnåla ingredienser som krossade tomater, creme fraiche, olivolja etc.

Vad tror ni om att tills imorgon kanske ändra frukost till 2 kokta ägg med majonäs istället för ost och dricka kaffe med grädde istället för ost till mellanmål? Hur pass mätt blir man av kokosfett? Borde jag ha det i morgonkaffet eller teet också?

MimLan
0

#60 Byter du till 38% ost så kapar du en hel del proteiner. Minskar du ner ätandet till hälften, antingen genom att inte ta det vid ett mål, eller genom att äta mindre vid varje tillfälle, så har du ju kapat proteinnivån med mer än hälften.

Men ägg med majonnäs eller smör är finfint. Äggen slinker ner så lätt då, dessutom.

Mättnad av kokosfett får du nog prova själv, jag tillhör de som inte tycker sig märka någon skillnad, medan andra gör det. Däremot märker jag av smör ganska tydligt. Den främsta anledningen till att ta kokosfett istf grädde i kaffe/te är att för en del sabbar mejeriprodukter viktnedgången. Kokosfett har dessutom en hel del positiva effekter på hälsan (antiinflammatoriskt), så har man det fokuset är det ett lätt val framför grädde.

andreas0
0

#60, Något som är gott är kokta ägg mosade i smör (riktigt smör, inte margarin, margarin är direkt hälsofarligt). Testa gärna det.

Det finns en del som har kokosfett/kokosolja i te eller kaffe och tycker att det är ett bra sett att få i sig lite extra fett. Andra gillar inte konsistensen. Du kan ju testa att ha i en matsked eller så och se vad du tycker.

Socialen
0

Tack för tipsen, ska provas imorgon. Nu är jag hungrig igen, får bli tidig lunch

jenso
0

Hej Socialen!

Jag har ungefär lika mycket att ta bort som du och har testat både VV och VK, Cambrigde mm. så jag tänkte komma med några inlägg. 

Om du verkligen vill gå ner några kg snabbt (och inte är så noga med att kroppen ska må bra av det) kan nog Cambridge vara ett alternativt. Jag testade det och gick ner ca 5 kg på 11 dagar. Alldeles otroligt mycket egentligen, men det var säkert mest vätska också. Däremot funkade det bara en gång så kroppen lärde sig säkert ett och annat om svält samtidigt, så jag skulle inte rekommendera det.

Angående Skaldeman så har han säkert sagt att GI-noll! är ett effektivt recept för viktminskning, men jag tror du ska se det som ett medeltal. Jag har för mig att han också sagt att det kan ta lika länge för en med mycket övervikt att gå ner som det tar för en med lite eftersom kroppen håller så hårt i de sista kilona. 

Sen till det konkreta rådet då Glad
=======================
Skaldeman skrev också i GI-noll! att den person som äter av en annan orsak än hunger kommer att förbli överviktig och det tror jag stenhårt på. Därför försöker jag vara totalt fördomsfri till fria mat-tider. Jag äter ENBART när jag är hungrig och är gärna hungrig ett bra tag innan jag äter. Blir jag inte hungrig före kl. 13 så funderar jag inte mer på det utan hoppar helt enkelt över frukost. Vet inte hur andra ser på detta men det verkar funka för mig.

För övrigt börjar i alla fall jag må så bra på kosten efter ett par veckor att viktminskningen blir mindre viktig för varje dag. När man mår bra har man inte lika stort behov att få bort de där sista "estetiska" kilona.

Lycka till och hoppas du hittar vägen som passar dig bäst!

Kram

lizzzie86
0

Håller med föregående talare !!!!!! Just så är det för mig med.

birma
0

#64 Intressant det där. Tänkt på det också. Att det kanske inte är fel att gå en stund hungrig innan man äter. Om man ska tänka på det ursprungliga sättet i människans historia. De hade varken kylskåp, färdigrätter eller snabbmatskedjor att vända sig till för snabb tillfredställelse att bli mätta. Antar att det kunde ta en stund ibland att jaga och allt sånt. Antar att det kunde ta en stund från hunger till måltid i flera avseenden. Har själv lite svårt att förstå angående det att inte äta för lite. Förstår att det inte får ta sig några överdrifter, men hunger i sig, det kanske är ok eller till och med en fördel ett par timmar. Särskilt vid tankar om att bli av med överflödiga fettkilon? Men man ska ju inte gå hungrig enl lchf-läran vad jag förstår ändå. Ja, tankarna snurrar ibland. Ibland har man tänkt åt det hållet du säger.

birma
0

…men det jag kan uppleva ibland, när man inte ätit på många timmar är att man tappar i koncentration, ork, tålamod osv. Det gör ju inte så mycket om man som nu går hemma skrotar (semester) men när man har ett jobb att sköta, då har man vissa krav på sig. Inte göra fel. Vara trevlig. Ha tålamod osv. Man piggnar till av ett mellanmål, en fika. Fungerar bättre. Det behöver inte vara regelrätt hunger. Det är mer att man "fungerar optimalt" igen, efter att ha fått något litet i sig, ej nödvändigtvis en hel måltid.

En delvis utvikning blev kanske detta. Men samtidigt hör ju allt ätande också ihop med viktreglering på ett eller annat sätt.

jenso
0

Jag håller med dig birma om att det kan vara tungt att gå länge hungrig men i det skedet brukar jag nog känna att jag "släppt det för långt". Jag brukar vänta tills jag känner mig ordentlig hungrig utan att må dåligt av det. Kan ta en eller två timmar efter att första hungerskänslan har kommit. På det sättet tycker jag själv att jag med gott samvete kan äta tills jag är helt nöjd. Jag följer då bara kroppens signaler.

Socialen
0

Jag blev hungrig igen innan middagen, men nu blev mitt mellanmål ett ågg med 10 g majonnäs. Summa 90 g protein, 10 g kolhydrater, 1400 Kcal. Kanske blir kaffe med grädde sedan, vi får se.

Kokosfett fanns inte där jag bor, varken på Ica eller Konsum. De tar bara in det till jul tydligen.

Socialen
0

Jag börjar i alla fall bli bättre på att begränsa proteinet. I måndags åt jag 122 g, igår 90 g och idag ser det ut att bli 75 g. Gårdagen slutade på knappt 1700 Kcal efter grädde med lite hallon på kvällen.

Imorse blev det tre pocherade ägg med räkor och majonnäs. Riktigt gott! Hoppas jag står mig fram till lunch bara…

Elka
0

Själv står jag still i vikt ifall jag äter för mycket ost och grädde. Har du provat att minska på det eller har kanske viktminskningen kommit igång?

För mej funkar det bäst att äta så 'rent' som möjligt kött/fisk/ägg, smör/majonäs/olja, liiiite grönt på tallriken, mycket vatten.

buschiq
0

Kokosfett kan du beställa från bodystore t.ex. Glad

Min viktminskning satte fart när jag började med kokosfett, men det är nog individuellt …

Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!  

Socialen
0

Jag har ju bara hållt på i två dagar, men vågen visar så smått nedåt. Ost försöker jag minska på för att få ner mängden protein. I övrigt tänkte jag försöka äta mjölkprodukter (grädde, creme fraiche, turkisk yoghurt) så länge det går.

Skulle behöva lite råd från er som är insatta i LCHF

1. Ska jag ha 75/20/5 som fördelning precis som de med större övervikt, eller bör jag som #49 antyder ändra till 60/35/5? Vilket borde ge bäst utdelning?
  2. Är markazits.com en bra sida när det gäller kalorinivå/dag? Dvs i mitt fall att jag ska äta 1200-1800 Kcal/dag
Socialen
0

Buschic: la du till kokosfett till din vanliga kost och behöll mjölkprodukterna, eller bytte du ut dem? Ni som slutar med mjölkprodukter, tar ni soyaprodukter istället?

buschiq
0

Jag har minskat lite på grädden, är inte så förtjust i cf och liknande så de har jag legat lågt på av naturliga skäl. Men, det blir fortfarande grädde i kaffet ( tänk, både en matsked grädde plus två teskedar kokosfett - det trodde man aldrig att man skulle dricka… )

Annars har jag helt enkelt lagt till kokosfettet utöver min vanliga mat. Sammanlagt 4-6 tsk per dag beroende på hur mycket kaffe det blir. Jag märkte skillnaden direkt, började gå ner på ett par dagar bara och mådde mkt bättre i magen också. Nu har jag snart jobbat mig igenom min första burk och har gått ner 5 kilo. Skrattande

birma
0

#71 Aj då. Kan ju vara en orsak här också, om det alls finns någon börjar man undra. Ost och grädde ingår varje dag här. Inga mängder dock. Bakade polarbrödet. Massa ost i. Nog ej bra då.

#72 Hoppas inte det. Hoppas inte det är individuellt. Just köpt och tar några tsk varje dag. Cocosa den med smak. Står skrivet att den stimulerar fettförbränning.

#73 Lycka till med viktminskningen. Följer tråden.

Socialen
0

birma: min ost innehåller mer protein än kött insåg jag! Då minskade jag ner drastiskt

andreas0
0

#77, Byt ostsort!

Kolla till exempel på stureost från arla.

Näringsvärden:

Protein 20 g
Kolhydrat 1 g
Fett 38 g

Annars tycker jag inte att lite extra protein är så farligt.

Socialen
0

Ja, men vad är LITE extra? Jag ska väl äta max 67 g och äter runt 100 g. En del skriver 1-1,5g/ kg kroppsvikt och det skulle jag nog klara.

Zepp
0

Du skall äta "minimum" 0,8-1,2 gram protein per kilo, men ät mer om det gör att du håller dig mätt!

Aniara4
0

Inte max, MINST 1g/kilo kroppsvikt! (eller 0,8 eller 1,5 eller vilken siffra man nu tar…)

Socialen
0

Är det sant??!! Det är ju underbart!! Då kan jag verkligen njuta. Åh vad glad jag blir! Tack!

Socialen
0

Min fördelning idag blev 74/23/3

Är det någon som vet om jag borde minska på fetter och öka proteinerna eftersom jag är närmre mitt viktmål?

Denna kommentar har tagits bort.
estrid
0

Buschiq! Intressant det där med kokosfettet. Undrar vad det är som gör att det påverkar viktnedgången? Kanske mättar jättemkt?

vilken sort äter du den i silverpaketet eller?

Zepp
0

Minska proteinet och öka fettet i stället! Protein är dyrt och för mycket protein kan omvandlas till blodsocker, som i sin tur höjer insulinet och sedan kan detta blosocker lagras som fett.. om det vill sig altså.

Fundera istället på vad som passar dig, vad du blir mätt o nöjd med, lär känna din kropps signaler. När hormonerna är i balans vill resten av kroppen oxå vara i balans, den hittar sin naturliga vikt!

buschiq
0

Nej, jag köper på hälsokosten, det silvriga paketet betyder ischoklad för mig och det funkar helt enkelt inte  - jag är chokladoman… Sen har jag ju läst här på KiF att det är bättre för kroppen också, även om jag inte riktigt minns varför. Tror det är renare?

För min del har jag märkt att kokosfettet satt fart på magen, det påverkar mig på ett sätt som smör inte gör. Kanske skulle det bli ännu effektivare om jag lät bli vispgrädden, men det tar jag den dag vikten inte rör sig längre.

estrid
0

Okej men vilken sort smakar bäst då?

buschiq
0

Jag kör utan smak eftersom jag vill kunna ha det i kaffet och kanske i något annat utan att det stör, men många verkar tycka om det smaksatta kokosfettet också.

Lite off topic, men varje morgon nu när jag fixar kaffet kan jag inte låta bli att titta i kokosfettburken och se om det är i flytande eller fast form idag. Alltså, är det över 24 grader inne eller ej Skrattande Det har ju varit så varmt ett tag…

buschiq
0

#0 Socialen - hur går det för dig?

Någon viktminskning ännu? Känner du att du har kommit igång med lchf'en?

estrid
0

vilken sort är den smaksatta?

Jennix
0

#91  Den är inte smaksatt, utan det är dom andra där dom tagit bort smaken - om jag förstår rätt.

Cocosa Extra Virgin heter den som smakar kokos. Den kostar ca. 179 beroende på var du köper den…

buschiq
0

Den här är med kokossmak, vet inte om det finns andra?

Själv köpte jag min på hälsokosten där jag bor dock.

birma
0

Det är Cocosa Extra Virgin som är den smakbärande.
Den andra heter Cocosa Pure.

Tillägg efter postande:
Upps! Sorry, ser att svaret redan hunnits ge, under tiden jag skrev mitt.

Socialen
0

OK, det verkar finnas 2 olika teorier alltså. Den ena säger att jag bör öka protein och minska fett, den andra säger tvärtom. Fler tips?

Kokosfett köpte jag till slut på Ica. Men det ska väl ändå stå i kylen? Det är ju där man hittar det i butiken i alla fall.

Mascarpone, jag hittar inte det i minmat.net. Någon som vet om det finns inlagt?

MimLan
0

#95 Tja… vad sägs om att du lär känna din kropp och dess behov och justerar kosten efter det? :)

Kokosfettet i silverpaket bör nog vara i kylen om du inte lägger det i en burk, annars rinner det ju ut. Jag köper ekologiskt kokosfett och de kommer alltid i burkar och står i rumstemperatur även när man köper dem. Man kan välja själv om man vill att den skall stå i kylen eller i rumstemperatur.

Mascarpone får man lägga in själv i minmat.

birma
0

#85 skrev:
_Undrar vad det är som gör att det påverkar viktnedgången? Kanske mättar jättemkt?

_Enl den broschyr jag hittade bredvid cocosaburkarna i hälsokostbutiken stimulerar kokosoljan fettförbränning.

Säkert mättar den också, eftersom den är högfettgradig.

Socialen
0

#96 absolut, men jag tänkte om det finns några generella tips för oss som inte har så mycket kvar att gå ned?

SSS säger ju t.ex. att man kan tillåta sig upp till 27g kolh per dag när man har max 10 kilo kvar. Innebär det att proportionerna fett, kolh, prot förändras- eller ska alla andelar öka? Det låter ju orimligt att äta mer när man väger mindre.

Jennix
0

Skippa allt utom rent kött, smör, lite grönt. Nötter kan definitivt stoppa en del, också mjölkprodukter och för mycket kolhydrater. Och fuska inte med socker o sötningsmedel.

För dom som har tålamod och hellre vill äta lugnt och gå ner i vikt långsamt så spelar det inte så stor roll men du verkar ju fokuserad på att enbart gå ner några kilon, och då kanske du ska strikta till dig lite. Skrattande

Proportionerna fett och protein tror jag inte spelar nån roll i ditt fall, det går inte att säga exakt vad som får just DIG att gå ner i vikt. Någon sån formula finns inte utan man måste själv testa sig fram och se om man äter för mycket fett, för lite, för mycket protein osv.

andreas0
0

#95, Fler tips efterfrågade du. Jag tycker du ska behålla proportionerna ungefär som dom är nu, men öka på mängden av både fett och protein.

Jag tycker dina proportioner ser bra ut, men äter man får lite går kroppen ner i sparlåga. Den tror att det är svält på gång och försöker spara på fettlagren så mycket som möjligt så att du ska ha energi änge och överleva den "kommande svälten" så länge som möjligt. Och då har man mycket svårt att bränna kroppsfett.

Så nu har du en tredje "teori" att grunna på. Flört

Det där med mängden kolhydrater, det är så att när man är kraftigt överviktig eller har varit överviktig länge så blir man insulinresistent, det innebär att det krävs mer insulin för att ta hand om kolhydraterna man äter. Dom som är insulinresistenta måste altså äta mycket lite kolhydrater för att gå ner i vikt, dom som det är värst för måste ligga så nära noll som möjligt. Det är det skaldeman menar med att dom som inte har så stor övervikt kan äta lite mer kolhydrater om dom vill, dom är inte insulinresistena så dom kan gå ner i vikt på lite mer kolhydrater.

Men det betyder inte att mer kolhydrater är någon fördel för viktnedgången på något sätt om man inte är insulinresistent, så om man är ute efter snabbare viktnedgång kan man lägga sig lägre fast man egentligen inte behöver det. Sedan om det är att rekommendera eller inte kan man diskutera, för snabb viktnedgång är inte hälsosamt det heller, kroppen måste hänga med också.

Socialen
0

Resultat av första veckan verkar bli minus ett kilo. Det är jag nöjd med, jag håller ju trots allt på att försöka hitta mina nivåer på staplarna.

jenso
0

Grattis! Glad

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.