OT - rosa prickar? En liten fråga
Det här är ganska OT, men jag har undrat över detta länge och tänkte se om någon kanske vet vad det är.
Små rosa enstaka prickar som gärna sätter sig på bröst, armar och rygg. Inte jätteovanligt att ha tror jag eftersom nästan alla har/har haft om man frågar. Vad är det för något och vad beror dom på?
Är dom mörkröda menar du? Det ska vara tecken på järnbrist… Annars är det kanske knottbett eller vattenloppor? Beror på färgen… 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Hm.. Näe.. mer rosa-aktiga som dyker upp, och försvinner av sig själv, året om. Det kommer bara någon enstaka här och där, och dom är små, kanske 1mm i omkrets.
Ingen som vet?
Hmm låter lite konstigt, du kan inte lägga upp en bild? 
Tror jag har samma prickar. Ser ut som små blödningar i ytan på huden, men levrar inte och försvinner av sig själv. Har dem på bröstet och armarna/axlarna. Kan vara 1-2 mm och ser ut som pyttesmå röda blommor.

Jag har ett par sådana. Är det inte en typ av födelsemärke?
Ahh, såna små som kommer ibland.
Det har jag lärt mig är tecken på järnbrist men vet inte om det stämmer. Jag har såna ibland, pga ITP och järnbrist.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det finns en riktigt bra sajt med bilder på snart sagt alla hudåkommor, ingenting för sådana som inte tål äckel, men om man vill se vad som kan vara problemet är den toppen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#8 Hm, men det låter ju lite skumt att man skulle få järnbrist så ofta fast man äter kött var och varannan dag. Men det låter ju rätt intressant om det är så.
#9 Där har jag tittat igenom alla sidor men inget ser ut som detta. Tack i alla fall :)
#10 Nej, jag vet inte men det är det jag har hört att det är.
Järnbrist kan man nog får oavsett kött eller inte, eftersom man ju kan ha olika sjukdomar eller syndrom…
Jag har lite problem med mitt blod och det har inget med min kost att göra. Däremot borde jag kolla upp det ändå, för jag har inte gjort det på länge…
Jag kan fråga läkaren då vad han tror att det är. 

läste runt lite på huden.nu och det kan vara ärftligt och det kan vara ansträningsrelaterat..
jag har också sånna, har nästan jämt någon enstaka..
När jag har läst på huden.nu bland alla frågor så har "experterna" svarat att det är sjukt onormalt att ha röd/rosa prickar typ och att dom absolut inte kan säga vad det är 
#11 Ja, fråga