Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 14464 ggr
Sara40
0

Atkins vs LCHF?

Vad skiljer Atkins och LCHF? Nu menar jag inte alla de varianter av dessa dieter som vi individer anpassar vår egen diet till, men vad skiljer dessa två åt principellt?

Äter jag enligt Atkins måste man ju inte äta diverse atkins bars / atkins bröd mm, så jag ser inte detta som den stora skilnaden mellan dessa dieter.

Skulle tycka att det vore intressant att höra vad ni andra upplever som den stora skillnaden mellan dessa olika dieter.

Doc
0

Det finns nog mer likheter än skillnader. Skulle tro att LCHF ofta innebär ännu mindre kolhydrater än Atkins (särskilt i den senare "underhålls-fasen"), och lite mer fett. Så Atkins kan ses som LCHF-light.

zeretki
0

Mängden av kolhydrater, tror jag är huvudskillnaden. Och att Atkins inte har lika mycket fett i grunden. 20 gram per dag i första fasen, sen ska den inte hålla på så länge. Man lägger till kolhydrater allt eftersom.

Sara40
1

Tack för svaren, jag har haft svårt att tydligt särskilja dessa två ditervarianter. (Äter själv ganska strikt efter LCHF - oftast i alla fall ;-)

De som äter enligt Atkins, hur mycket fett, kolhydrater och prteiner skall de äta om dagen?

zeretki
1

*tar fram Atkins-dieten (boken) *

Första fasen, den mest strikta:

Per dag - Rent protein får man äta hur mycket som helst av. Ostron o musslor högst 120 gram. Ost max 90-110 gram, utom färskost. 230-340 gram olika sorters sallat, alfalfafrön, selleri, gräslök, gurka, daikon, fänkål, svamp, persilja, paprika, rädisor. Om man äter 230 gram sallat kan man plus detta äta 140-200 gram andra grönsaker, finns en lista i boken. 20 gram kolhydrater per dag under första fasen.

Han skriver ingen fett-gräns utan varnar för att äta lågkaloriversion. IOFS säger han att man inte ska frossa i fett men samtidigt säger han också att dar ner på fettet hindrar ketos. Jag har en känsla av att han bara skriver det där med frosseriet för att han inte vill bli kritiserad. Annars hade han ju satt en gräns.

Johanna-Soderlund
0

Atkins är mycket protein till skillnad från LCHF.

zeretki
1

#5 Jag ser inte det faktiskt. Han varnar till och med för att inte äta för mycket protein. Fett varnar han inte alls för, som jag kan se.

Denna kommentar har tagits bort.
Anterrabae
0

är man inte känslig för kolisar så kan väl atikins funka.. Skulle personligen aldrig greja 20g kolhydrater om dagen.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Margareta
0

Jag har matregistrerat en vecka nu och äter max 10g, det är hälften mot Atkins induktion74

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
4

Jag äter just nu ganska lite ofta undr 5 g.

zeretki
0

Absolut, jag vet att det är många som måste äta väldigt strikt för att komma in i ketos. Jag skrev i en annan tråd att går man inte ner med Atkins Induktion så måste man dra ner på kolhydrater ännu mer.

Men om man är ny och inte VILL äta fruktansvärt strikt eller inte behöver det, så kan man äta Atkins. :) För flera år sen åt jag Atkins och började gå ner alldeles perfekt. Dom har också recept att följa, vilket vissa kanske behöver. :)

Men det är absolut inte så att jag propagerar för att ALLA ska äta Atkins. :) Jag vill bara peka på att alla måste inte äta superstrikt. :)

Skogiz
0

Jag gick ner en del med atkins förut. Problemet var att jag gav upp efter ett tag. Fullkornsbrödet var boven. Lite förenklat kan man väl nästan säga att LCHF är atkins utan bröd? För mig i alla fall. Ja just ja, och lite mindre grönsaker.

zeretki
0

#12 Jag har inte för mig att Atkins tillåter fullkornsbröd i den första fasen iallafall.

Mina problem med Atkins är:

1. Att man tillåter sötningsmedel i någon fas alls.
  2. Att man ökar kolhydrater efter alldeles för kort tid. Själv tror jag man kan äta den första fasen, Induktion, hela livet om man vill. :)
  3. Alla vidriga Atkins-produkter med sötningsmedel, mjöl, stärkelse osv.

Annars säger ju Atkins också, att går man inte ner på 20 gram kolhydrater om dan (och håller sig till dom livsmedel han har nämnt) så måste man skära ner på kolhydrater. Jag är inte 100% säker just nu, men tycker också att Atkins fett-fasta påminner om strikt fakir-kost med enbart protein och fett.

hemul
0

Det är inte Atkins fettfasta, men han rekommenderar den som en sista utväg. Om jag minns rätt är det kalorirestriktion med väldigt hög fettandel.

zeretki
0

Hur menar du, det är inte Atkins fettfasta?

hemul
0

Att det inte var han som kom på det, men han använder dieten.

zeretki
0

Det vet jag inget om, det står i hans bok iallafall och jag minns inte att han nämner någon upphovsman till den. Glad

hemul
0

Jodå, flera stycken t.o.m. Här är lite mer info. Är det någon som har provat det där? Det har varit prat om det förut, minns jag.

"I have treated hundreds of these people-all of whom were depending on me to help them-and I had no intention of letting them down. So I asked myself, "What is the most effective weight loss eating pattern ever described?" There can be no question what that is. You read about it in Chapter 7 in the discussion of the metabolic advantage. British researchers Alan Kekwick and Gaston Pawan developed it, and Frederick Benoit and his team confirmed its superiority in burning off fat, compared to an absolute total fast. This extreme diet consists of 1,000 calories, ninety percent of which is comprised of fat. No other weight loss regimen, before or since, has matched its ability to burn off stored fat.

The Fat Fast
The rationale behind the Kekwick diet is crystal clear: It forces the body into lipolysis so it burns its stores of fat. Lipolysis cannot take place if there is a significant source of glucose. Since all carbohydrates and some protein convert to energy by way of glucose, eliminating almost everything but fat from the diet forces even the most resistant body into lipolysis. That explains the ninety percent dietary fat component of the Kekwick diet. Lowering the caloric intake accelerates the need to burn up body fat-thus the 1,000calorie limit."
(Atkins: New Diet Revolution)

ulf-52
0

Så här har jag fattat det,rätta mig om jag har fel:

Kekwick och Pawan genomförde en en undersökning i mitten på 1950-talet där det visar sig att 1000 kcal baserade på fett får personer att gå ner mer i vikt än på samma kaloriantal baserat på protein och kolhydrater.Kekwick publicerar dock ingen matsedel på dieten(eller?)

Atkins ger Kekwicks undersökningsresultat en matsedel;si och så mycket creme fraiche,ägg,stenbitsrom o.s.v ska du äta.Dieten kommer att heta Atkins fettfasta,den består av 1000kcal med 90% fett.(den är lätt att följa och ger en snabb och varaktig viktnedgång tycker jag)

Vad jag ser har alla rätt.

Sara40
0

Vad äter man när man går på denna fettfasta? Jag har inte sjävl tänkt använda mig av den, men är nyfiken på vad man äter när man fastar med 90% fett…

Mervi
0

Smör, kokosfett….kanske fläskfärs.

hemul
0

70-90 % fett säger han. Så det är ju som vi äter, bara mindre.

Bookjones
0

Jag har en äldre version av Atkins och där säger han att om du är riktigt svårbantad så kan du äta philadelphiaost och macadamianötter! Ska leta fram den och kolla mängder och tidsrymd :).

venuseva
0

Har också läst att macadamianötter innehåller mest fett.  60 gr smör blir 452 kcal. Bara resten kvar kan lätt bli nötter. Och kött.

ulf-52
0

Atkins fettfasta:

200kcal fem gånger om dagen=1000kcal.Du kan välja mellan:

30 g macadamianötter

60 g brie eller cream cheese

1 hårdkokt ägg+2 tsk majonnäs

60 ml creme fraiche+2 msk stenbitsrom

60g fet paté

2 hårdkokta äggulor+1 msk majonnäs

30 g tonfisk/kycklingmajonnäs i en kvarts avocado

80 ml vispad grädde+osötad sås(mixade bär?)

Vissa saker är ju godare än andra,själv väljer jag bort macadamianötter som jag ogillar och vispgrädden som jag inte betraktar som "mat"

Nu slår det mig att den här matsedeln består ju av allt som en LCHFätare undviker när han/hon fastnat på en platå;ost,andra mejeriprodukter och nötter.Ändå funkar den!

venuseva
0

Hur länge rekommenderas att man håller denna fettfasta?

SandraB
0

Två dagar rekommenderas- aldrig mer än en vecka. Om jag minns rätt så skulle man använda fat-fast om man inte gick ner något efter 2 veckors induction- sk "metabolically resistant " människor skulle använda det för att komma i ketosis.

venuseva
0

Tack SandraB för ditt svar. Får vänta tills det gått 2 veckor. Glad

ToFat
0

Fast Atkins säger ju också att man inte ska äta mer än 0.9 dl grädde per dag samt inte äta mer än en viss mängd ost per dag.

De 20 grammen är ju inte tvång äta, utan max 20 g kolhydrater. Sen att det kommit massa produkter på senare år är ju en annan sak. De fanns där ju inte från början.

Jag tycker LCHF trycker ännu mer på att man ska äta fett, där kanske Atkins är lite mer för protein?

SandraB
0

#1  Atkins lägger en nedre gräns på 20 kolhydrater/dagen- det mesta ska dessutom komma från ovangjord grönsaker. Går man inte ner i vikt ska man snarare se över sin konsumtion av kaffe och mejeriprodukter och ev. öka fett mängden- men grönsakerna ska vara med (förutom med fat-fast som gäller några dagar)

Jag har uppfattat LCHF som att man ska gärna drar ner mycket på grönsaker och äta en minimal med kolisar (ni får gärna rätta mig om jag har fel). LCHF passar inte mig. Jag har hållit på med low-carb i någon form i snart 8 år och tror att LCHF har "sabbat" min viktminskning. Efter några veckor på fakir verkar jag har blivit jättekänslig för kolhydrater och det minsta avvikelse gör att vikten drar uppåt och suget enorm. Just nu försöker jag återgå till Atkins grundprinciper trots suget och viktuppgång för att kroppen ska vänja sig igen. Det kan har varit en tillfällighet men så upplever jag LCHF iaf.

ulf-52
0

Aha,är det detta jag har råkat ut för? Någon slags "överkänslighet" för kolhydrater.Jag har kunnat äta LCHF i veckorna o gått ner,lagt till något lite extra på helgen(ett glas whisky,lite sallad med majs o likn) o stått stilla i vikt,fortsatt med LCHF i veckan o gått ner o.s.v.Nu går jag istället upp i helgen o LCHF-maten i veckorna hjälper inte.

Det påminner om när man kaloribantar;kroppen slår över till sparlåga men när tillfälle ges formligen kastar den sig över "bristvaran" o tillgodogör sig den lite extra.Kan den vara så fräck?

Anterrabae
0

ulf: O Ja, det kan den allt, *känner igen*

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

venuseva
0

Skrattar, tänk vilken lurig kropp!!  Majs är ju liksom väldigt mycket kolhydrater också.

ulf-52
0

Ja det är klart,2 msk majs,kanske 6 g kolhydrater.Uj vilket våldsamt lördagsrumlande!Flört

venuseva
0

Man får välja sina bataljer, helt klart!!Skrattande

HeatherKL
0

Jag älskar Atkinskosten. Det och LCHF har så mkt i gemensam med varandra att vi borde fokusera på det istället för vad det är som skiljer dom.Flört

Mimsivimsi
0

Det har funnits flera före Atkins som förespråkata lågkolhydrat och högfettsdieter. Se länk: http://www.fetmaparadoxen.se/paradox/dieter.htm

Jennix
0

Här finns de regler som gäller för Induktionsfasen på Atkins:

OBS, på Engelska!

http://www.atkins.com/articles/atkins-phases/phase-one/the-rules-of-induction

Jag kan inte hitta någonstans det står att man måste äta 20 gram om dagen, men att det är en maxgräns.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

HeatherKL
0

Helt rätt Jennix…

Miyu
0

Atkins dog visserligen senare, av sjukdom pga kost.. :p

Jennix
0

Helt fel, Atkins dog pga en olycka. Han halkade.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

magma
0
Zepp
0

Jag skulle vilja påstå att Atkins och dess efterföljare i många andra länder typ Kwasnieskis "Optimal Diet" betonar  Lowcarb men att LCHF är en korsbefrukting mellan Lowcarb och stenålderskost.

Om jag fattat rätt så är Lowcarb anorstädes inte så petiga med fettkvaliten och vad som i övrigt är bra mat, bara man håller ner kolhydraterna.

Betoningen på naturliga nyttiga livsmedel är starkt inom LCHF.

Orsaken till detta är förmodligen att kunskapsläget numera är ett annat och Staffan Lindebersgs ideer är väl kända och spridda i Sverige.

Internet har oxå varit en viktig faktor vid utformandet av kostmodellen, många har varit inblandade och nya rön har stöts o blöts, kunskapen är inte längre ett privilegium för eliten!

"LCHF-metoden har sina paralleller i och bygger vidare på tankar i de uppmärksammade kostmetoderna Atkinsdieten och stenålderskost, "

http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Miyu
0

#43 Där ser man! Hade gått på att han dog av bristsjukdomar eller liknande :D nu jäklar ska jag sätta anti-atkins-människor på plats som hävdar det! Tack!

Jennix
0

#45  Ja, nåt sånt tror jag stämmer. Det BRA med Atkins är att han har tydliga regler för hur man ska äta för att starta viktnedgången. Han påpekar också att går man inte ner med Induktionsfasen så ska man TA BORT MER kolhydrater och han har ingen gräns för fett, även om han inte propagerar FÖR det.

Det negativa med Atkins är hans förtjusning i att ha konstgjorda produkter och den dubbelmoral att varna för andras sötningsmedel men ha sitt eget (Splenda). Samt att man återgår till den "vanliga" kost man blivit fet på en gång i tiden…

Miyu
0

Naturligt sötningsmedel utan kolhydrater är ju inte farligt egentligen, det är väl isåfall att det triggar men that's it vad jag förstått?

Wildrat
0

#48 Jo men de allmänt accepterade sötningsmedlen är allt annat än naturliga. Splenda som finns i Atkinsprodukterna är det samma som sukralos. Sukralos är klorerat socker som inte tas upp i kroppen utan man kissar ut det i oförändrad form. Problemet är att det inte bryts ner i naturen heller och kan inte renas bort i reningsverken. Ämnen med liknande molekylstruktur har tidigare anrikats hos djur och gett stora problem. Läs mer här…

magma
0

Jo, tyvärr så är det dåligt med naturliga sötningsmedel. De enda jag vet om är Stevia och Sukrin.

Miyu
0

Maltitol ska vara det bästa av sötningsmedlena förutom Stevia vad jag förstått.

Ulf-S
0

#51: Maltitol är ju en av sockeralkoholerna som har laxerande effekt och passar inte alla. Jag är väldigt känslig för sådant…

Däremot funkar erytritol faktiskt hur bra som helst (åtminstone för mig) trots att det också är en sockeralkohol! Säljs bl.a. under namnet "Sukrin".

Pasi
0

Ulf - Finns den att köpa som "löst", som sötningsmedel?

Ulf-S
0

#53: Ja. Sök här på forumet eller googla!

Wildrat
0

#53 Här finns det att köpa…

Pasi
0

Tack!Glad

magma
0

Pasi: har köpt det. Ser ut som socker, smakar inte så sött som socker och har den stora fördelen att det inte smakar "kemiskt" eller konstgjort- och förstås att det inte är kemikalier heller:) Det är lätt att ta lagom av det, använder det när jag har kakao i äggmjölken- bara precis så det blir "obeskt" men ändå inte sött.

Jennix
0

Tänkte att denna tråd kunde vara intressant att läsa…

pingela46
0

Nej,nu blir jag så vilsen,vad gäller egentligen??

Vad egentligen får jag äta vid LCHF,förutom fett?

Ingen eller 1 frukt om jag fattat det rätt.

Sen tycker jag det är villersamt.

Tacksam om någon kan förklara för mig.

/ Ingela

Miyu
0

#59 Gör det enkelt för dig, köp/ät aldrig något med mer än 5 gram kolhydrater per 100 g (kolla förpackning och mattabeller på nätet)

Frukt är big no-no.

MimLan
0

#59 Här är en länk till LCHF-foldern som finns som första tråd i listan till vänster.

Under "Länkar" finns bra och lättillgänglig information.