När blir magen platt?!!
Har ätit denna kost 3-4 mån nu o vikten är oförändrad (som önskat) men jag hade hoppats på att magen skulle bli plattare som jag hört så mkt om men just nu är den pluffsigare än någonsin? Vore det för mkt fett borde väl vikten gått upp? Blir ju inte mätt annars!!
Du får inte plufsigare mage av fett, klart du ska äta så du slipper vara hungrig! Vad menar du med plufsig? Är du svullen eller är magen "lös" i hullet? Är du svullen kke det kan bero på för mkt kolhydrater, är magen lös i hullet fast du är smal kanske det helt enkelt är träning av magmuskler som behövs. Slappt skinn tror jag inte går till sig av LCHF, fast vem vet, jag kan ha fel… =) Du kanske bara behöver mer tid på kosten.
Det tar längre tid än ett par tre månader för slappt skinn att dra ihop sig, men det är kanske inte det som olandsfamiljen menar…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Har inte haft tid med träning sista månaden kanske helt enkelt är det ? :)
Åt jag för mkt kolhydrater borde jag väl gått upp i vikt?
#3 Hur mycket kolhydrater äter du?

Svårt att säga…
frukost skinkomellet med ost på (2 ägg, ½ dl vispgrädde, 3 skivor skinka, 6 skivor ost, örtsalt o timjan) en kopp te
Lunch; kött/fisk, grönsaker, sås/cremefraische
Middag; kött/fisk, grönsaker, sås/ creme fraische
kvällsfika; turkisk youghurt med hallono vispgrädde, ibland en näve nötter, te
Ibland en frukt el. ½ halv till efterrätt 1-2 ggr i v. max 1 dl glass/v, dricker bara vatten i stprt sett. Äter mest broccoli, zuccini o sallad, tomat gurka rädisor som grönsaker, även vitkål med lite morot i…
På lördagar 4-5 godisbitar
skippa speciellt glassen, den ställer bara till med problem, och jag skulle nog få det till att det absolut inte är värt det. frukt är smått "onödigt" också faktiskt. annars tycker jag det ser bra ut.
själv kan jag känna att nötter inte ska ätas i stora mängder så ofta heller.
creme fraich nämndes. hoppas den inte är lätt/light bara, annars är det ju bra. så fet sådan som möjligt och lite kh förstås, men i små mängder hade jag tänkt oavsett.
är godisbitarna värda det också? jag hade nog lagt av med det också, eftersom det är så lite. ELLER fortsatt med det just för att det är så lite oxå då :) beror på hur mkt man får ut av det. inget fel med lite lite lite, en dag i veckan.
#5 #6 Är det inget fel med lite godis i veckan?
Jag säger så här: alla får äta som dom vill, men det är inte konstigt OM man inte går ner i vikt om man äter frukt, glass och godis varje vecka!
Mycket mjölkprodukter är det också, vilket många är känsliga för - både när det gäller mage, hälsa och vikt. DIn mage kan mycket väl vara lite svullen pga mjölkprodukterna. Eller pga sockret…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Eller så kanske det är nötterna? Hm, många råd.
#5 Det är väl bara för dig att testa dig fram (som vanligt). Nånting är det ju som din mage inte gillar och troligtvis nåt av det vi räknat upp (glass, frukt, nötter, godis).
Jag säger som de andra. Pröva följande under en månad: Skippa det raffinerade sockret och fruktsockret. Dra ner på laktosen och ersätt med något annat trevligt. Se till att hallon etc. inte drar iväg i mängd.
Min mage blir aldrig platt, tänkte jag då jag läste rubriken.
När jag var liten var jag så benig att man kunde räkna revbenen utan att ta på dem, men en rejäl ut-mage hade jag ändå. Sån är jag helt enkelt. Men jag har fred med det, nu i denna mogna ålder.
Samma med bysten - jag skulle i vissa perioder av mitt liv givit vad som helst (utom att utsätta mig för kniven) för en snygg platt bröstkorg, som gör sig bra i skjortklänning… Inser att det är ett lyxproblem, att andra skulle vilja byta.. Så mitt mål är att komma ner en stl i kupa, så att jag går i mina väl ingådda kläder.
Just nu njuter jag väldigt av att inte kastas humörmässigt hit och dit av blodsockerkurvan.
Egentligen var det jag ville säga till ts är att vi som bara hållit på några veckot (jag har hållit på några veckor längre än du) kanske inte kommit in i det som egentligen händer då man äter LCHF. Det är lite spännande. Som att öppna ett paket.. Så länge man känner sig tillfreds på resan så.
Det jag i viss mån kan känna igen är att inte jag heller upplevt det de flesta gör, verkar det som (också av andra radikala kostomläggningar) - den där radikala vätskeförlusten, som ju oxå "stramar upp". Jag tror det kan vara värmen. Har oxå varit inne på det du nämner - jag tränar inte alls lika mycket så här mitt i sommaren som då vardagen går sin gilla gång. Är oxå väldigt tung i benen - något som ju lär vara vanligt mitt i omställningen. Vi får väl vänta och se…
Vore kul att följa dig och se hur det utvecklar sig - ska du använda detta som "din" tråd? Då kan du ju fylla på allt eftersom det utvecklas…
#7 … nah, godis är aldrig bra som jag ser det :) men en del klarar sin långvariga mathållning bättre om du ändå får snaska några bitar en gång i veckan. men ska man göra SÅ, så skulle jag rekommendera en gång varannan, istället.
själv är jag en fullt ut-människa i maten. jag är riktigt bra på att hålla LC, men ibland tänker jag bara att ikväll blir det gott och trevligt med film och ostbågar o allt, och då BLIR det så :) men sen kan man istället vara snabb tillbaka till LC.
för det ÄR ju the way to go, som vi alla vet efter att ha upplevt det. ungefär som att ta beslutet att köpa en mac istället för pc. man blir likt sektmedlemmar övertygade :)
#11 Frågan är ju då, vad menar vi med att "klara mathållningen"? För om man vill gå ner i vikt och få en bra hälsa, och godiset är ett stopp för detta - samtidigt som att godiset är en belöning för att man klarar resten av kosten… 
Det är mest detta jag vill att folk ska vara uppmärksamma på. Jag vill inte moralpredika om att det är FEL på nåt sätt, bara man förstår att man hindrar sig själv genom att belöna sig med det som hindrar en att uppnå något. *kaos av logik i min hjärna* 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#0 Trist men sant -> Du är för mycket en livsnjutare. =)
För mig går det absolut inte att kombinera den feta LCHF-maten med glass eller godis, inte nötter heller. Om jag vill vara smal, så har jag lärt mig att jag får välja; antingen benhård LCHF eller HCLF (=svält och allt vad det innebär). Ibland trillar jag dit på något glas vin, och vips blir jag svullen. Strikt LCHF (5-10g kolh/dag) är det enda som fungerar för mig, då håller sig magen platt och vikten där den ska. Ingen kalorirestriktion behövs för mig, bara noggrann kolhydratrestriktion (och begränsat alkoholintag).
Det är inte alls säkert att magen blir "platt" av LCHF. Kraftigt överviktiga går ner i vikt och många får andra hälsovinster. Beträffande magutseende så beror det ju på hur man är skapt och vad magen "gått igenom", graviditeter osv. Många mkt vältränade, normalviktiga människor har fortfarande en liten "mage" mitt på.

Börja med ett enkelt träningsprogram hemma. Det bästa med lchf är ju att du inte behöver träna dig fördärvad för att få resultat. Eller gå en längre promenad och lägg fokus på hållning, lår, mage, bäcken. Då jobbar musklerna automatiskt.
Jag är själv normalvikt, men vill ha upp muskelmassan på lår, rumpa och mage och promenader nästan dagligen (sedan en vecka tillbaka) har börjat ge resultat. Bra musik i pod:en och det blir rena nöjessysselsättningen 
Ska köpa ett par lättare hantlar så även armarna får sitt.
Musik som #15 tipsade om, eller ljudbok från biblioteket alt. bokhandeln/macken är super för promenaden. Eller en bra liten radio kanske.
Gummiband från tex apoteket ett alternativ till hantlar (de har oxå träningsprogrem om jag minns rätt)
Om du har en hund att prommenera med är magband/koppel/sele som gör händerna fria ett supertips! Kan av den som är avancerad kombineras med stavar för stavgång (kan dock praktiseras med eller utan ljudfiler men utan hund
)
Hej. Jag måste bara hålla me de föregående. Själv har jag sen i våras gått stavgång me min lilla papillontjej som jag har fast i ett "bälte" i midjan. Å så givetvis lyssnar jag på musik. Har dock väldigt lågt ljud för att kunna "prata" me Smulan när vi går. Dels för att skydda min hörsel. Plus att då hör man bilarna å långtradarna oxå. För att vi går längs med vägen. Jag har henne alltid närmast diket. Tycker att dom kör så väldigt nära ibland. De är så att man nästan håller på att blåsa ner i diket. De är riktigt obehagligt. Annars så uppskattar både jag och Smulan våra promenader. 
Platt är den väl aldrig, tycker det är mer ut upptill, in på smalaste stället och sen ut i en liten "pouch" (bild) . Dock kan man undvika saker som gör en uppsvullen, man får prova sig fram. För mig är det sötningsmedel, alla förutom Stevia.
#18 Är det DIN mage Miyu?

För det första JAG SKA ABSOLUT INTE NED I VIKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag är 1,70 o väger bara 55…
Det är fet creme fraishe det gäller. Som sades lite högre upp har trots att jag alltid varit benig tanig o supersmal aldrig haft platt mage!!! innan lchf kosten åt jag aldrig mjölkprodukter o den putade värre då, så jag tror inte på det.
Glass högst en gång i veckan o det känner jag att det är såååå lite högst en dl o gott i vämen o sällskap med min familj på stan, hemma hoppar jag över det. OBS endast nu i juli i värmen!!!
Godis snaskas det runt mej på helgerna (övriga familj) lika där såååå lite typ 4-5 bitar, har sånt sug efter lakrits o det dämpas om jag tar några bitar, vill absolut inte ha mer ibland räcker det med 1-3 bitar, klarar inte av sötsaker längre dricker typ 3 glas vatten efteråt.
Nötter högst ½ dl varannan dag… måste ha salt på sommaren när jag dricker så mkt vatten
Frukt är bara typ högst en i v. nu efter maten, måste ha lite mer kolhydrater för att inte magra liksom… saknar nektariner såååå himla mkt.
Som sagt alla kanske inte kan få platt mage?? Den är dock lite plattare nu än den dag jag skrev mkt vätska tror jag. Sen har man väl lite magpluffs efter att ha fött barn? ;)
Min har ju som tidigare sagt hängt med sen tidiga barnaår. Men inte blev det mindre efter de tre barnen i tät följd. Fast jag lärde mig för några dagar sedan på en blogg att det heter "magvolang" och mer är att betrakta som en extra accessoar till bikinin. Så låt magvolangerna vippa lite och var stolt!
#20 Jaha. Ja, jag förstod att du inte ville gå ner i vikt, men inte att det var så med din vikt. Då är det knappast underhudsfett som gäller.
Om du har en liten putmage med den vikt och den längd du talar om handlar det säkert om att du behöver stärka din muskelkortsett, som Magica_de_Hex skriver. Kör övningar för mage, glöm inte de sneda bukmusklerna och glöm inte att övningar för ryggen hjälper också magen och tvärtom.

…och jag som har ätit nötbröd till frukost, mellis och kvällsfika (med smör och ost). Kanske är därför magen känns och ser ut som en fettsäck…snyft.
#18 Nej ^_^

Tänkte ikväll på hur mkt hallon osv jag tog så är var det…
8 hallon
4 cashew nötter hackade
½ dl turkisk yoghurt
1 msk vispgrädde
Det kan väl inte vara för mkt o göra puut?
Är så sugen på en kanelbulle!!!? Tur vi inte har ngn hemma, suck..
Har tränat jättemkt, det är bara nu en månad jag inte hunnit men jag går minst 10 000 steg varje dag plus cyklar ca 1 mil 1-4 ggr i v när jag jobbar o det är ju med träning… då känner man "magvolangerna" skuppa där marken är ojämn ;)
#26 Det går inte att jämföra med andra på det sättet. Är det så att din mage svullnar av nötter eller mjölkprodukter så är det för mycket.

Svullnar gör den inte den är konstant rund o har alltid varit har försökt förrut att gå upp lite i vikt, men det är hopplöst sätter sej bara som en bula på magen o lika mager upptill ändå…
Som jag skrev förrut åt jag aldrig mjölkprodukter o nötter inna denna kosten dvs. för 3 mån sen, o den var rund ändå magen så jag tror inte på det riktigt.
Tror helt enkelt att "tjejmagen" är väldigt svår att få bukt med. Speciellt efter man en gång fött barn! Känner många jättesmala tjejer som ändå har en liten bullmage. Man kanske helt enkelt får "gilla läget" och lära sig älska mage som den är…? Tror riktigt hård träning av magmuskler är det enda som kanske kan hjälpa mot tjejmagen.
Nej, om du har testat allt det som föreslås här så kan du nog inte göra något åt det.

#29 Jag har fött fyra barn, gått upp nästan sammanlagt 80 kg. Bullmagen har försvunnit när jag har tränat upp magmusklerna (och ryggmusklerna). Liiite överskottshud (naveln slokar en aning), men det försvinner mer och mer och framför allt har mycket försvunnit sedan jag började med lchf. Så det finns hopp :)
Så, olandsfamiljen, träna magmusklerna och kanske hållningen (vet ju inte hur du har med den). Med den här kosten så får du ett bra verktyg för att bygga muskler. :)
#31 Wow! Har själv fött 3 barn och har (ärligt talat) inte räknat med att magen någonsin ska bli platt. Hade inte ens platt magen INNAN barnen, och då var jag ju purung och väldigt smal! Har dessutom alltid haft bra hållning. Kanske måste prova att få ork och tid till att pina mina magmuskler… *huuu*

Efter sommaren ska jag definitivt ta upp träningen igen, kör mkt yoga/pilates i vanliga fall o det är jättebra för "den inre korsetten"!! Mkt är nog ändå "överskottshud", men det verkar ju som det finns hopp… under mensen svullnar den ju tråkigt nog upp ..

Glass - jag har gjort egen glass - vi har barn med kompisar som gärna vill ha glass och jag gillar inte industriglassen. Min glass blir kanongod! recept nedan:
- 2 äggulor
- 4 äggvitor
- 2 dl grädde (fast jag har tagit en hel 3:a ibland)
- 2 msk florsocker
- Vaniljstång
- Vispa äggulorna med florsockret
- Vispa grädden
- Blanda grädde med äggulor/sockerblandningen
- Skär upp vaniljstången, 1/3 ca. Skrapa ur vaniljkärnorna och blanda ner i grädd/socker/blandningen.
- Vispa äggvitorna hårt
- Vänd ner äggvitan i den andra blandningen. Vänd runt en stund.
- Häll i en form och frys i några timmar
Bra att hälla glassmeten i form som går att spola varmt vatten på sen så att glassen går att lägga ut på en skärbräda och skära bitar från - den här glassen går inte att sleva upp direkt från formen. (Industriglass har tillsatser som gör att den går att sleva i fryst form - helt onaturligt).
Nu till det bästa - denna glass innehåller inte mer än ca 5 gr kolhydrater per 100 gr. Inräknat alla kolhydrater från alla ingridienser.
Vill man kan man ju blanda i bär, hemmagjord chokladsås, citron eller vad man vill. Bara att räkna med det i kolhydraterna också.
Jag gör en sötare variant för barn också - den har ändå mycket färre kolhydrater än industriglassen (som ligger på över 20 %).
#33 Se där, då finns det ju iaf något att göra. Om du vanligen tränar och inte gjort det under sommaren har du svaret på din fråga där.
Apropå magträning; glöm inte att en tränad muskel ökar i volym, kan i vissa fall göra att magen "putar" ännu litet mer….
Vi ser ju alla olika ut, om man är normalviktig och har en liten putmage, vad gör det? En del saker får man nog bara acceptera om man har gjort allt som man kan tänka sig för att eliminera en mage och den ändå finns där….?? Det som återstår är att vara nöjd och glad så länge man mår bra!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

#36 Callanetics sit up's har jag kört med sedan 90-talet och de är bra för att motverka putmuskler. Om det fungerar på alla vet jag inte, men det fungerar på mig :)

#37 Hur gör man dom?

Callanetics sit up's:
Ligg på golvet, upp med knäna, fötterna i höftbredd och en bit från rumpan.
Ner med hakan mot bröstet, skuldrorna i golvet.
Ta tag med händerna om lårens insidor.
Runda ryggen mer och mer (försiktigt) utan att tvinga upp den. Ryggen ska m.a.o. vara "kutryggig". Endast skulderbladen ska släppa från golvet.
Kan du släppa händerna från låren så håll dem raka och parallella med lårens framsida.
Rörelsen ska vara minimal (några cm).
Viktigt att rörelserna är avslappnade och utan ryck.
Den kutade ryggen hjälper magmusklerna att automatiskt dras inåt. Callanetics bygger på små små rörelser, men många upprepningar (100 stycken).