Favoritsvamp, -svamprecept?
Var ute en sväng i skogen igår och hittade massor av stolt fjällskivling och blodchampinjon (trodde först det var skogschampion).
På kvällen blev det en stor skiva (100g) gräddost med en hög hårdstekt fjällskivling ovanpå - MUMS.
Idag var jag också ute…hittade mängder av snöbollschampinjon…så nu blir det nog soppa á la Glada laxen eller så.
Inne i ett mörkt träskområde stötte jag på en vacker svamp som jag aldrig sett förut. Nån typ av skålsvamp tror jag - påminnde mest om lysande, brandgula rosor.
Verkar finnas hur mycket stensopp som helst i år. Några brukar få följa med hem även om den inte hör till mina favoriter.
Mina favoritsvampar är : Champinjon, Stenmurkla, Fjällskivling, Blomkålssvamp och Blodriska. Även Kantareller och Trumpetsvamp är kalas.
Vad har ni för favoriter?
Förslag på goda recept?
åhhh jag älskar svamp.. Kanske skulle man våga ge sig på att plocka…
Tror du inte jag läste "Fotsvamp - vad är ditt favoritrecept"? 0.o
/dagsattkollaögonenkanske

Gapskratt, Amiechan!
Du läser precis som jag…
*stay calm - be brave - wait for the signs*

Den var rolig!

Där fick jag mig dagens skratt dos!!!!
Va härligt!!
Mina favoriter är: Kantareller,både tratt och vanliga gula, blodriskor,och kremlor är mumsiga.
Godast är nog vanlig hackad stekt svamp med lite hackad lök salt o peppar stekt i rikligt med smör, eller så gör man en soppa med hackad svamp och grädde och creme fraiche.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Det är jättegott att smaksätta höstkantarellsoppan (naturligtvis gjord på grädde) med ädelost (och ev en gnutta tomatpure).
Kantareller stekta i smör och stuvade bara rätt upp och ner i en omelett eller till en köttbit.
Hoppas jag kommer ut i helgen och hittar massor!!

Både trattkantareller och vanliga går faktiskt väldigt bra ihop med lite mögelost, gärna gorgonzola. Även när jag gör soppa på dem brukar jag ha i lite mögelost.
Tomatpuré har jag aldrig provat med dem.
Chaminjoner passar som handen i handsken tillsammans med vitlök.
Fjällskivling och blodriska föredrar jag hårt stekt med endast lite salt.
Jag får nog lära mig att acceptera kremlor. Tycker inte de ser goda ut, hehe.
Morsan är helt insnöad på dem.
En vän till mig tipsade om att man kunde steka lite bacon innan och hacka i småbitar och sen grädde och kantareller och för den som vill lite lök. Perfekt sås till köttet:)

Jag har lärt mig allt om svamp av min mamma och jag tror det är bästa sättet att se och lära dom i verkligheten, det blir aldrig samma sak att sitta och läsa i en bok och titta på bilder!
#0 Kan svampen som du hittade kanske vara blomkålssvamp, den är inte så vanlig och är orange med en massa veck, den är för övrigt god men svår att rensa!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Nä, rosensvampen var inte blomkålssvamp. Blomkålssvamp är beige till lätt gulaktig eller lite brun och växer med tall. De jag hittade måste varit nån typ av skål eller "slemsvamp" som växte i blötmark. Fina var de iallafall. Kanske skulle ta en bild imorgon när jag går ut och "skördar" mer chaminjoner!?
Bacon + svamp….en bra kombination jag oxå använder ibland. 

Blomkålssvamp - mums! Men det har jag bara hittat en gång. :(
I helgen hittade vi lite (med betoning på LITE) svamp: 1 stolt fjällskivling, 1 sotvaxing, ett par små karl johan (de är nästan bäst) och några andra soppar som fick hänga med som utfyllnad.
I den här delen av landet behövs lite mer regn innan det blir riktigt bra med svamp, känns det som.
Men än kan man ju hoppas…

En sotvaxskivling växer sällan ensam!
Det har jag aldrig hittat i mina trakter, tyvärr.
Skogsstjrna - vilken del av landet bor du…i övre delen?
För här nere i sörlannet har vi haft väldigt mycket regn.
Kantareller och Svart trumpet. Supergoda!!!
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#12 I Stockholmstrakten. Här vid kusten har det inte regnat lika mycket som nere i Skånetrakten. Har ju njutit av solen istället - att man inte kan få båda delarna… :)

i helgen ska vi upp till husvagnen som vi har stående på en naturcamping mitt ute i skogen.. det ska bli härligt..
där finns massor av kantareller och olika soppor.. kanske om vi har tur så har trattkantarellerna börjat att visa sej.
ja det var mina favoritsvampar.. soppor, vanliga kantareller och trattisar.
blomkålsvamp har jag hittat ett par ggr.. men är inte så förtjust i dom.. bläcksvampar är goda.. taggsvampar äter jag oxå och vissa tickor..
detta kommer förhoppningsvis bli en frossarhelg med smörstekt, och gräddstuvade svampar.. gott till omelett ..
och det kommer nog bli enhel del motion.. för hösten är den tid på året som jag rör mej mest.. det är ju så roligt att leta svamp

Kanonbra motion…särskilt de gångerna man går vilse. :)
Man ska se allt positivt - går man vilse så hittar man ställen man aldrig skulle sökt upp och får extra motion på köpet!

pasi
Jag kan gå vilse i en park, har noll koll var jag är.
Men jag går ut i skogen ändå, har lärt hunden: Nu går vi hem!
Och det funkar bra!
Svampplockning är underbar motion och underbar att äta!!

Min man skulle plocka kantareller men kom hem med en korg karljohansvamp, ja stekte dom i smör med salt o vitpepper o sen på med grädde, oj oj oj så gott.