Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1249 ggr
monkan
0

Hur uppdaterade är våra näringstabeller??

Jag var på ett föredrag i helgen. Det var en otroligt duktig näringsfysiolog som berättade om mikroernäring och vad vi bör ta för tillskott till vår dagliga kost pga all utarmning av jordarna vi gör, samt all manipulering av maten. MEN - vad hon sa var att dagens näringstabeller togs fram strax före andra världskriget så det går inte att lita på vad som står i dem. Dvs vi får inte i oss den mängd vitaminer och mineraler som vi tror då vi lever i en annan tid.

Vet någon om detta stämmer? Hur har man fått fram värdena i näringstabellerna och när gjorde man detta? Är de reviderade med tanke på de förändringar som skett? Tex vet jag att äpplen innehåller mycket högre halter av fruktsocker då man medvetet odlar fram sötare äpplen för att vi ska äta mer.

Margareta
0

Jag har hört samma som Du att vi inte kan lita på tabellerna, men inte heller fått det verifierat. Jag har ätit tillskott sen 80-talet.

Numer pensionär i Nynäshamn

rytter
0

Jag tror att det är svårt att få helt exakta värden då vi inte har samma jord här i sverige som i tex spanien. Frukt och grönt tar ju upp näringen ur jorden så det beror nog på vart den är odlad. Har även hört att KRAV-odlat inte skulle innehålla mer näringsämnen än vanligt odlade grönsaker och det beror väll på jorden ? Jag menar att det de gödslar med inte innehåller mineraler så hur man odlar dem spelar ingen roll, bara en tanke !

Vitamin och mineralinnehållet i kött måste ju oxå variera endel beroende på vad de är uppfödda med så någon exakt siffra går nog inte att få.