Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 1592 ggr
Azzi
0

Kalorier och fett???

Köper in på att skippa så mycket kolhydrater som möjligt samt säkra att det blir tillräckligt med protein…så långt äter jag redan..men…

Hjälp mig nu….För att gå ner i vikt är väl energitotalen, dvs kaloriintaget väsentligt…jag har provat att äta så mycket jag önskar tidigare och det kan jag säga att jag går upp av…

Nu ska jag öka på fettet och smör, grädde majonnäs är inhandlat, men vips studsar kaloritotalen i taket…

Hur ska jag förhålla mig? Vet inte hur stora mängder jag kan unna mig…

andreas0
0

Om man håller kolhydraterna på ett minimum man inte upp i vikt även om det totala kaloriantalet är högt. Kolhydrater gör att det utsöndras mycket insulin, som är det hormonet som styr fettinlagring i kroppen. Med bara små mängder insulin i kroppen så får kroppen mycket svårt att lägga till något till fettlagren, om det blir ett överskott blir det dels värme och dels så kommer det ut den naturliga vägen. (Det finns andra saker som kan ge ökad insulinutsöndring också, t.ex. stress, maten behöver inte betyda allt).

Energitotalen är inte väsentligt eftersom olika typer av energi tas upp och används på olika sätt i kroppen. Att man går upp i vikt om man tar in mer än man gör av med är en myt, det är hormonerna som styr det.

Ät tills du blir mätt. Efter ett par veckor på LCHF brukar kroppen anpassa sig när den märker att den får energitätare mat så man blir mätt snabbare.

Zepp
0

Om du äter för mycket fett kan du vara i Ketosis utan att gå ner i vikt då kroppen får allt fett från födan! Får du i dig för lite kalorier lär kroppen sänka ämnesomsättningen den sparar du på sina reserver!

Det är en balansgång, börja med att äta dig mätt med rätt fördelning av födan, ät när du är hungrig sluta när du är mätt, ät längsamt så du hinner känna efter!

Det handlar mer om att balansera sina hormoner än kalorier!

Några behöver mer kolhydrater, andra måste vara helt strickta för att hamna i en hormoniell balans som gör att kroppen får den vikt den anser att den skall ha!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Azzi
0

Tack för ditt svar Andreas..antar att det handlar om att våga bryta mot ett helt livs intutande av att fett är farligt. Sedan måste jag väl försöka lyssna på kroppens signaler och bara äta när den signalerar hunger…svårt..

Ska ge det en månad och vara väldigt noga…

Azzi
0

Jag skriver upp vad jag äter i GI-viktkoll och får en fördelning och en rekommendation..Vet inte om fördelningen blir helt rätt.

Oavsett så blir det ingen potatis, pasta eller något bröd. De kolhydrater jag vill ha kommer från grönsaker som jag är väldigt svag för..det kan väl inte bli fel om det blir rimliga mängder.

Nu ska jag mixa blomkål och blanda med vispgrädde till ett mos, riktigt gott tillsammans med en nystekt kyckling och en sommarsallad toppad med olivolja…

andreas0
0

Lycka till!

Anoraq
0

man behöver inte äta så mkt när man äter fett och protein. man är van vid att ha mer på tallriken tror jag, och mättnads-effekt kommer ju ofta efter 20 min sägs det? … så, ät fett med glädje och bannlys kolhydrater så tror jag det blir bra oavsett.

är ju inte bra att äta MASSOR av någonting, sägs det ju oxå så är jag i LC och äter "mycket" i massa då, men att det ändå är LCHF så kan jag se till att iaf ta en promenad samma dag.

Azzi
0

Tack för era kloka tankar.. Det svåra blir att få lagom porttioner..jag tillhör dem som kan gå från matbordet till kylskåpet…även om jag under de senaste tre åren jagat bort det mesta av sockret och hanterar det rätt bra.

Så bra att den här siten finns så man kan dela med sig av sina erfarenheter och att nybörjare som jag kan få ställa en och annan fråga.

Mad-Roj
0

Azzi, jag känner igen mig totalt i det du skriver. Jag ska just börja LCHF nu och är jättespänd. Ska bli roligt och läskigt på samma gång…. har haft så himla svårt att gå ner i vikt och har varit tjock ända sen jag var 4 år ungefär…. lyckats gå ner ibland men snart är vikten tillbaka. Jag håller tummarna för dig och för mig själv och så får vi hoppas vi kan hitta rätt mängder…. och just detta med grönsaker är ju så svårt. Själv älskar jag grönsaker… ska man dumpa dem också alltså? (För att få ett bra resultat på viktminskningen)…

Jennix
0

#8  Nej, du behöver inte ta bort ALLA grönsaker. Skippa de som har mest kolhydrater i sig. t.ex. tomat, paprika… Och ta bort spannmål, baljväxter o rotfrukter.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Mad-Roj
0

Detta med att man bara ska äta 1 gram protein per önskad vikt per dag…. stämmer det? Jag kan inte klara mig på 50 gram protein om dagen! Det är en omöjlighet eftersom jag väger så pass mycket idag och kräver rätt stora mängder mat för att bli mätt……

Jag blir inte klok på hur stora mängder man ska äta av respektiver protein, fett och grönsaker med så lite kolisar som möjligt….. snälla hjälp nån! :)

Maia
0

#10 Det viktiga är att du inte underskrider den mängden protein. Om du har mycket att gå ner ska du bara tänka på att ha ungeför 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater i kosten. Sedan äter du tills du blir mätt. Lyssna på kroppens mättnadssignaler, men skilj mellan sug och hunger, så kommer det att gå bra. Lycka till! /Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Zepp
0

Börja i rätt ände.. dra ner drastiskt på kolhydraterna, ersätt energin från dessa med fett.. ät normalt med protein, helst animaliskt då detta är komplett!

http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/vilken_aminosyra_%C3%A4r_den_viktigaste

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

andreas0
0

#10, Det är minimumvärdet. Att äta mer än så är absolut inga problem.

DrAnna
0

#10    20 g protein är ca 300 g kött och det är minimum av vad du bör äta.Det går bra med det dubbla.

Mad-Roj
0

OJ!!…. jaha, det är minimum….. jag förstod att man max skulle äta 1 gram per önskad målvikt och eftersom jag är kort och inte vill väga så mycket mer än kanske 60 kg när jag är klar (om hundra år :) ) så vart det inte mycket protein.

Okej, jag ska göra mitt bästa med att försöka äta så lite av mina älskade grönsaker som jag bara kan men mitt största orosmoment är ändå alltid att jag äter för mycket. Nu har jag iofs gått ner 3 kg på första vecka…. ja, jag förstår att det är vatten men det är ändå peppande! :) Jag hoppas och tror det kommer gå neråt i fortsättningen också om jag bara lyckas hitta en bra strategi.

Wildrat
0

#15 Minst 1g protein per kilo kroppsvikt. Har man inte så mycket att gå ner kan man ta önskat, väger man mycket kan man ta en delmålsvikt. Tränar man mycket bör proteinmängden snarare vara 2g protein osv.

Kolhydratmängden väljer du själv, under 20g är strikt, upp till 60g är fortfarande LCHF men tämligen liberalt.

Sen fyller man på med fett till man är mätt/ äter minst lika mycket fett som protein och kolhydrater tillsammans/ kommer upp i 70-75E%…

Välj grönsaker med lite kolhydrater så kan du fortfarande äta en hel del men det är fettet som gör dig mätt (kolhydrater gör dig hungrig). Det är bra att planera maten med tex MinMat och inte bara lägga in resultatet efteråt. Då kan du räkna ut hur mycket du bör äta och så får magen rätta sig efter det. Fixar du lagom portioner med rätt fördelning borde magsäcken vänja sig på nån dag…