Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 4345 ggr
olandsfamiljen
0

Hur får jag vit fisk fet?

Ska ha fisk imorgon, torskliknande fisk är det. Men jag som har problem med att bli mätt hur ska jag få den fetare?

Funderar på o göra äggsås med grädde men blir det tillräckligt mättande tro? Gärna fler tips…

Tilda-T
0

smör!Skrattande

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

andreas0
0

Det bästa är väl att välja någon fet fisksort från början, t.ex. makrill.

Om man ska ha torsk så är skeppargryta ett gott recept på torsk där såsen är gjort på grädde.

Receptet är ungefär så här:

Ta fryst torsk, tina lite grann så den precis går att skära, skär den i 3 cm tjocka skivor. Skär ett par tomater i skivor. Hacka dill. Lägg i allt i en kastrull, häll över grädde tills det täcker, koka på svag värme i 15 minuter. Tar du färsk torsk istället för fryst går det med, då blir det kortare koktid, kanske 5-8 minuter.

En av mina favoriträtter. Problemet är väl vad man ska ha till, potatis går ju bort. Det kanske går bra med extra stora portioner istället för att ha något till, eller en fet röra blandad med sallad vid sidan om? Fast det bästa hade såklart varit något som kunde suga åt sig grädden.

Tilda-T
0

Broccoli eller blomkål funkar väl!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

dufva
0

Torsk är väldigt gott men som ni är inne på så mättar den inte lika bra som en fetare vaiant.

Då får man fixa den detaljen med tillbehören.

Skirat smör är det enklaste sättet eller varför inte en smaskig skagenröra med räkor stenbitsrom turkisk youghurt majonäs dill och citron  som sidorätt.. Glad..

DaMum
0

Torsken är utfiskad, köp annan fisk i stället!

Sejfilé, alaska pollock, pangasius…

Lägg i form, DRÄLL på smör, kryddor, grädde (ev blandad med lite tomatpuré) och så in i ugnen. 

Gott!

tinaoskarsson
0

… o se till att ha ordentligt med avokado i salladen. Gärna med en riktigt fet vinägrett till.

magma
0

Jag brukar lägga fisken i en gratängform, koka 3-5 ägg och hacka dem. Ägghacket blandar jag med vispgrädde, hackad eller torkad dill, lite citronsaft, salt och peppar. Alltihop hälls över fisken, riven ost ovanpå det.

Anders-S
0

"Hur får jag vit fisk fet?"

Bra fråga för den illustrerar hur galet det kan bli när målsättningen är att banta istället för bättre hälsa.  Man kan säkert banta med vilken smörja som helst. Men de som rekommenderar dig att äta fet fisk gör det för att flertalet snabbsimmande feta fiskar från kalla vatten har bra fettsammansättning. De innehåller omega-3.

Här är en lista från Fineli vilka livsmedel som innehåller mest EPA.

Tonfisk ligger högt i upp i listan. Tonfisk i burk med olja och sardiner i olja är dock inga speciellt bra produkter eftersom man tillsatt vegetabilisk olja som vanligtvis har mycket omega-6.

Som vanligt när det gäller innehållsförteckningar och rangordning så gäller att vattenhalten påverkar avsevärt. Torkad, rökt eller saltad vara innehåller inte så mycket vatten och kan därför förefalla "nyttigare" än kokt.  På samma sätt fås light-produkter att verka fettsnåla genom att man blandat med vatten och konsistensgivare.

Lästips: Jenny Reimers bok.

Maia
0

#2 Spenat är mums med vilken vit fisk som helst. Suger inte (åt sig) som potatis, men om man tar bladspenat får man med sig såsen ändå.

#8 Självklart är fet fisk fantastisk. Men det finns ju också vit fisk… Det verkar dessutom inte som om frågeställningen gäller att "hur banta" utan snarare att "hur bli mätt" så frågan om hur man får måltiden att bli mer fet är intressant. Efter att ha försökt bli mätt på vit fisk och lättmjölksås med VV i många år vet jag vad det gör att få skirat smör eller en gräddsås till den vita fisken ;-)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

missaz
0

Jag brukar lägga vit fisk i block i ugnsform, salta och peppra lite, hälla på rätt mkt grädde och toppa med några skivor tomat samt massor av dill. In i ugnen! Jättegott och mättande om man tar mkt av den gräddiga såsen. =)

Marylina
0

#10 Man kan också vispa grädden och bre den över fisken och sen in i ugnen. Det blir lite suffléaktigt.

bluegoose
0

Torsk med äggsås är ju en höjdare: smält en rejäl mängd smör och rör ned hackade hårdkokta ägg. Det bör ju förbättra fetthalten på den magraste firre. Flört

Mervi
0

Äggsåsen, magma, tack för tipset. Längesedan jag gjorde den.

Äggsås med vispgrädde, mums!

Halvdansken
0

Jag häller över champinjonstuvning och sätter i ugnen. Mumsigt!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

folke
0

#8   Ibland är det tyvärr så att verkligheten avviker markant från drömmen…  Och har man inget annat att tillgå än kanske just vit fisk, så är frågan inte alls missvisande på något sätt.

Jag tycker inte att man ska slänga den vita fisken för att den inte passar mina matvanor, så i mina ögon har det absolut inget att göra med vad du skriver.  Man får helt enkelt göra det bästa av situationen.

Naturligtvis är det bästa om man kan välja råvaror "rätt" från början…… och där är dina rekommedationer helt korrekta…

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

raphanus
0

Det finnns en fisk som heter smörfisk som är väldigt fet i sig. Jag vet inte efter all debatt om det är en fisk som riskerar att fiskas ut, men hör med handlarn om det finns eller går att ta hem.

olandsfamiljen
0

ja jag vet att vit fisk inte är fet i sej det var därför jag frågade om tips, o det är INTE torsk som är utfiskad utan den där på peg…ngt kommer aldrig ihåg vad den heter. Kul att så många svarade, idag blir det nog kokta ägg, smör, grädde o ost!

DaMum
0

Är det Pangasius du menar? Den är jättegod!

Igår lagade jag Pangasius till middag, och la hela filéer i en smord ugnsform, kryddade försiktigt (den är salt i sig själv), hyvlade på c:a 200 gram smör och en blandning av vispgrädde och tomatpuré.

Fick stå i ugnen en halvtimme, och det blev jättegott! Och FETT!!!

Medlem
0

Jag gör fiskbiffar av vitfisk med persilja, lök, gurkmeja, kummin, curry, chili och ägg. Sallad med extra olivolja serveras till. Mums!

raphanus
0

#17 - Torsk eller pangasius är inte samma sak som smörfisk. Smörfisk är en vit fisk som är väldigt fet i köttet. Det formligen bubblar i pannan när man steker den, även utan smör. Men jag har inte ätit den på många år, så jag vet inget om tillgång eller, för den skull, hur pass etiskt rätt det är att äta den nu för tiden.

nobban7
0

Smörfisk har jag ätit en gång, det var hur gått som helst, och låter ju som perfekt för oss!

sarwen
0

vi gör ofta kokt pangasius med gräddsås (reducerar kokvattnet o tar i grädde och reder av m äggula) och strör över en näve räkstjärtar. + serverar m smält smör och mycket pepparrot. Hur gott som helst!

nobban7
0

SkrikandesHatar skrivfel! Speciellt när jag gör dem självLedsen

SMGH
0

Mer grädde och smör så det blir mer sopp/grytlinande och ät med sked

SvartKaffe
0

Vi brukar äta vit fisk med en "röra" av 2 dl riven parmesan, 2 msk creme fraiche, en hel del persilja/dill kanske 1/2-1 dl, lite fransk senap kanske typ en tesked.

Lägg fisken (1 fiskblock) i en smord form, salta, peppra och krama lite citron på om man vill. Ett par klickar smör ovanpå fisken. Sedan blandar man ihop röran och täcker fisken med det. Har man några överblivna räkor kan man lägga dom på fisken under röran.

Det är en fördel om fiskblocket är tinat innan, annars kan det bli lite vattnigt/blaskigt.

Puhlo
0

Jag vispar grädde, smaksätter med örtsalt, och har på det på fisken, och sen in i ugnen. Det är också jättegott.

Zepp
0

Remoladsås är väl en höjdare till lite torrare vit fisk.. är det någon som vet hur man gör sådan själv?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

olandsfamiljen
0

Man kan ha beanaisesås oxå jätte gott med lite räkor på vitfisk

papope
0

Lägg fisken i ugnsfast form, blanda ihop rejält med creme fraiche och någon slags rom och om man vill lyxa ett gäng räkor. Bred blandningen över fisken och toppa med skivade tomater och riven ost. Grädda i ugnen! Supergott och går att göra på vilken vit fisk som helst. Kan tänka mig att man för fettighetens skull kan hyvla smör över innan man häller på cf-blandningen. Lite kokt broccoli till som går att mos ihop med överbliven sås.

Det här är faktiskt ett recept från min ungdom, när det inte fanns lätt-varianter av allting.

Annabbk
0

Upptäckte plötsligt dåjag lästetråden att jag var jättehungrig!! Och sugen på stekt pangalus. Den behandlar jag som tunna köttfärs"flak" Dvs steker fryst.

Brynte en rejäl klick smör,imed fisken. Efter några minuter imed en stor slurk vispgrädde, massor med klippt dill och enhalv burk salladskrabba som stått i evigheter i skafferit. Sen delade jag fisken i bitar och hällde alltihop i en soppskål.

Inte ens salt behövdes, Pangalus är faktiskt salt själv som någon skrev!

Gott gott och mätt blev jag

Magica1970
0

Knaperstekt bacon till vit fisk i grädd/cf-sås kan inte bli fel Glad