Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-osträtter-och-fett
Läst 771 ggr
Sara40
0

Recept på majonäs och aioli

Jag är sådan där som hela mitt liv undvikti allt vad majonäs heter - när jag var liten kräktes jag en gång efter att ha ätit det och det har hängt kvar.

MEN funderar nu på om jag skall drista mig till att göra lite sådant själv. Är det någon som har några recept? Detta gällre även aioli då jag testat att göra detta vid ett par tillfället med totalt oätligt resultat.

Vad använder ni för olja i dessa? Olivolja har ju lite väl dominant smak ofast så det är nog i smaksynpunkt inte bästa valet, eller?

Ulf-S
0

Jag föreslår kallpressad rapsolja, den har en neutral smak som är lämplig till majonnäs.

Med olivolja blir majonnäsen rena kräkmedlet, oljans smak blir liksom koncentrerad och bitter…

MegN
0

Nej, jag testade med olivolja och det kan jag verkligen inte rekommendera. Det var bara att slänga skiten.

Anterrabae
0

är man känslig för den kallpressade rapsoljans smak så brukar jag offra mig på en ännu neutralare varmpressad, även om det inte är optimalt näringsmessigt.. Men om det är det som krävs för att den ska bli äten..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

DaMum
0

Det funkar med avsvalnat, smält smör också. Bara man ser till att inte temperaturen är för hög, och att äggen också är rumstempererade.

Sara40
0

Toppen DaMum, då skall jag faktiskt testa med smält smör eller ghee i stället för olja.

Den totalt oätliga aiolin jag gjort (2 gånger) var just på olivolja - älskar normalt olivolja men inte i detta. 

Aioli= vispa samman äggula och fett och tillföra olika kryddor, salt och vitlök efter smak.

Men Majonäs? Gör man det på samma sätt?

Ulf-S
0

Ja, aioli är i princip en variant på majonnäs.

navarro
0

Alioli ar vitloksklyftor, salt, olivolja och lite citron (om man gillar detta). Man hackar  vitloksklyftorna for hand i en mortel med salt och ev. citron och sedan haller man forsiktigt pa oljan och ror tills det blir en majonasliknande sas.

Men jag gor pa agg + vitloksklyfta + salt + citron och haller pa oljan i en fin strale och kor i mixern till det blir majonas.

Jag gillar bast smaken av smalt smor eller ghee i stallet for olja!

Ulf-S
0

navarro, vi har nog rätt båda två: vitlök, salt, olivolja och citron är den spanska varianten allioli. Med äggula blir det den franska aioli.

navarro
0

Okey Ulf_S! Jag foredrar den franska trots att jag bor i Spanien. Det ar nog for att den ar mycket lattare att gora ocksa.

DaMum
0

När jag gör aioli, tar jag "the easy way" och använder mig av Signums vitlökspasta på tub. Den har perfekt balans mellan styrka och sälta, och jag behöver inte salta extra i aiolin. Brukar droppa i lite citron också. Det lyfter.

Ulf-S
0

DaMum, jag kollade på några sådana pastor eftersom det verkade så bekvämt. Hälften bestod av solrosolja, en av alla de fleromättade oljor vi bör undvika…

Iofs är det knappast livsfarligt eftersom det sällan blir några större mängder…  Räcka ut tungan

DaMum
0

Ulf_S!

Jag vet, jag har också tänkt på det där med oljan. Men precis som du säger, så är det så små mängder.

Ett annat bra och bekvämt alternativ är de små frysta kuberna med pressad vitlök som finns att tillgå i välsorterade butiker. Bara att "ploppa" ut så många bitar som behövs och låte dem tina.

Inga tillsatser alls där vad jag vet.

Sotlugg
0

Har gjort majonäs flera gånger själv. Det  går lätt när man lärt sig, men det smakar usch. Undrar om det beror på att majonäsen man köper är sockrad så man inte är van vid den riktiga majonässmaken. Kanske ska man aldrig äta majonäsen som den är utan tillsätta kryddor. Ska dock testa kallpressad rapsolja som Ulf föreslår och Ghee, som andra tipsar om och se om smaken blir bättre. För visst är det skönt att slippa konserveringsmedel, socker och annat skräp.

Sotlugg
0

Har botaniserat lite i gamla inlägg och ser att Airam rekommenderar en blandning av kallpressad rapsolja och tryffelolja. Smör säger hon blir samma som bernaisesås och inte så god att äta kall. För man använder ju majonäs i kalla såser.

Brynhilde
0

Det jag kryddar min majonäs med är; Dijonsenap, vinäger, färskpressad citron, salt, vitpeppar och cayennepeppar.

Det blir friskare smak med citron. Cayenne gör smaken fylligare.

OBS! gå försiktigt fram med cayennen. Den ska bara lyfta fram smakerna, inte bränna i munnen.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

vikingmormor
0

Jag gör all aioli och majonnäs för hand, rör alltid motsols.

Kan bara tänka mig att använda gul olivolja, jungfruolja har en frän grön, besk, bitter smak, som gör den oätlig.

Jag använder en äggula, en halv pressad citron (inte hela mängden) 3-4-5 krossade vitlöksklyftor, ingen citron i förrän det blir för tjockt att röra i den gula olivolja (2,5-3 dl)  jag använder. Berio heter företaget. D

Det smakar himmelskt och jag struntar i att  inte oljan är kallpressad, det går inte att göra en ätlig majonnäs/aioli på kallpressad olivolja.

Rapsolja har jag aldrig provat, men garanterat omöjligt att göra aioli på den, för att det ska bli aioli krävs olivolja.

Pylle
0

Var hos min yngsta dotter i helgen och hon är en majonäsvirtuos'Tricket är att alla ingrediense ska ha samma temeperatur.

Har aldrig tyckt om köpt majonäs men dotterns kan få mig tårögd av lycka. Hon smaksätter när den är färdig

Till lunch idag åt jag räkor och aioli

vackertjej
0

rör ihop två äggulor och 1 tsk fransk senap och 1 knivsudd cayennepeppar i en absolut torr rumtempererad skål. Alla ingredienser ska ha samma temperatur. Tillsätt under vispning med ballongvisp ca 4 dl olja först droppvis och sedan i en fin stråle. När majonäsen tjocknar späd med vatten i en fin stråle till lagom konsistens. Krydda med salt och peppar. Välj en olja som inte har egen smak. Olivolja ger en konstig färg. Rapsolja blir bra, men inte den gula kallpressade.

navarro
0

Sambon är medföljd spanjor och han föredrar rapsolja till majonäsen. Förr köpte vi Alioli, men nu när man blivit uppmärksam på alla tillsatser, föredrar vi hemgjord med rapsolja. Idag gjorde han en som blev helt fantastisk. Konsten är som du skriver Pylle, att man skall ha samma temperatur på oljan och ägget. Han knäcker ägget i stavmixens burk, där han redan hackat i vitlöksklyftan. Han sätter ner staven och håller den alldeles stilla, medan jag häller i rapsoljan i en tunn stråle. Var inte snål med oljan, eftersom majonäsen blir tjockare ju mer man tillsätter och man märker att det är klart när det påminner om vispad grädde. När man anser att majonäsen är klar, blandar man i lite salt och droppar i citron. Rör om försiktigt och förvara ett par dagar i en burk i kylskåpet.

Uttelille
0

När jag har kollat på endel majonäs och aioli så innehåller de typ sojaolja eller ad det var. Någon lustig olja iallafall. Måste det stå rapsolja eller olivolja för att det ska vara "hälsosamt"?

andreas0
0

#20, Sojaolja är nog inte det hälsosammaste man kan få i sig. Olivolja gör man inte majonäs på för den smakar för mycket, majonäs görs på smakfria oljor. Dom flesta är gjorda på rapsolja.

Elka
0

Det är jättegott att smaksätta sin majonäs med saffran!