Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1021 ggr
Bonzo
0

2 nybörjare behöver råd.

Hej!

Jag och frugan har idag städat ur vårt pasta&ris-fylldda skafferi och bestämt oss för att byta till lchf. :)

Har läst igenom massor här på forumet och överallt annars där det stått om denna kost.

Det vi undrar nu är: Behöver man väga och mäta upp maten noggrannt eller tar man så mycket man tycker ser lagom ut?

Allt mätande och vägande gjorde att Viktväktarnas program inte funkade…det tog ju en evighet innan man fick maten! :P Så det vore skönt att slippa det nu…

Nåt mer vi bör tänka på? Vet att man kan söka sig fram här på forumet, men att ta sig igenom alla inlägg skulle ta en evighet…så därför frågar vi istället!

Imorrn börjar vi!

Margareta
0

Grattis till ett bra val! Lycka till med era föresatser!

Tips ett är att ni höftar till att börja med.

Tips två är att ni inte äter er mätta på "protein" utan att ni lagar maten fetare istället. En normalportion "protein" är ungefär en knytnäve stor (tänk rent kött/fisk/fågel). Storleken varierar då med storleken på person vilket är helt rätt tänkt.

De som måste mäta och väga är de som fått fel i sina proportioner - ingen behöver göra det i början. Testa först och se om det fungerar.

Viktminskningen börjar inte med en gång för alla, inte välmåendet heller. En del får en massa abstinensbesvär av att ta bort kolhydraterna, andra mår bra från första början. Ingen vet utan att ha testat vilken grupp man tillhör.

Numer pensionär i Nynäshamn

Denna kommentar har tagits bort.
Johannika
0

Jag måste säga att som gammal VV:are vet jag att fixande och trixande med att väga maten tar död på det mesta, men här slipper jag det. Jag äter tills jag är mätt sen slutar jag. (Tog ett tag att lära sig att verkligen känna efter), men för mig är det magiska med detta att det inte är en diet, utan ett sätt att leva för resten av livet utan att behöva räkna aklorier och väga och mäta och skriva upp allt man stoppar i sig. I bland kan det dock vara till hjälp att registrera maten i minmat om det är så att viktnedgången uteblir eller stannar upp, men då mest som en liten stickprovskontroll. Lycka till!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Bonzo
0

Tack. :)

Det ska bli spännande att se vad som händer!

Vi är båda överviktiga, och jag har käkat medicin mot för högt kolesterol..men den slutade jag med…utan läkarkonsultation. Jag tror faktiskt mer på det jag läser här om kolesterol. :)

Mervi
0

Välkommen hit.

Zepp
0

Välkomen! Glad

Jag mäter o väger alldrig något, däremot så uppskattar jag på ett ungefär vad som blir rätt!

Jamenar om man köper ett paket med köttbitar av något slag o detta paket väger 400 Gram med 4 biter i så blir det ungefär 100 gram styck.. det jämnar ut sig under en vecka.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tilda-T
0

Välkomna hit både du och frugan! Börja med lchf ni och bry er inte så mycket om vikter från början ,äta så ni blir mätta!

Om viktminskningen skulle komma av sig efter ett tag är det dax att börja finjustera, men det kan ni ta då!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Facklan
0

Välkommna roligt att vi blir fler !

Jag är lite allergisk mot väga o mäta att för mycket vill jag fill främst må bättre o jag ansåg att vikten var 2dra prio så jag har bara håll koll på kolisarna noga ! det andra har jag ätit med gott samvete o till andras förtvivlan *hehe

Det är bra att börja främst med att ta bort kolisarna o sockret det känns klart lättare !

Jag kommer börja hålla bättre koll när jag känner att jag inte går mer som jag vill o det dröjer ett tag. ..hoppas jag

Lycka till !!!