Fajkad mat - en lista
Här kommer en tråd för alla oss som hittar idiotiska och fejkade livsmedel som bör varnas om:
"Äkta majonäs" - innehåller socker:
Hallå, vilket äkta majonäsrecept ur kokboken innehåller socker??
"Riven ost" - innehåller potatismjöl:
Sedan när ska det vara potatis i osten, även om den rubriceras som konsistensgivare??
Fabricati diem, pvnc!

Ur NT 22/7
Umeå TT - Mjölken i kaffeautomater rena bluffen! "
Jag blev mycket förvånad när jag fick reda på att det var sockerlösning och härdat fett som jag hällt i kaffet fyra, fem gånger om dagen de senaste åren. Det står ju mjölk på knappen" säger Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor på Konsumentföreningen Stockholm i ett pressmeddelande.
Selectas kaffeautomater erbjuder gräddersättningsmedlet whitener. Det innehåller inga spår av mjölk, utan är en lösning av bla glukossirap och härdat fett.
BLUFF alltså! Mycket bättre med Kaffeautomatens VARMA VATTEN och mitt kokosfett med en thepåse!

Senap är samlingsnamnet för ytterligheter.
Dijon = 0% kolhydrater
Johnnys Sötstark = 48% socker!

Är det inte lika bra att säga att 75% av maten i affären är fejk.. mer matsubstitut än näringsriktig mat??
Man får bannemej lusläsa vareviga ettikett för att hitta något som är värt att stoppa i munnen!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#3 Jo, så är det ju. Det är klart enklare om man kör med rena råvaror så långt det är möjligt. Så behöver man inte ha koll på hela utbudet och är inte låst i "paketmåltider".

Den som inte kan riva osten själv får väl finna sig i att den innehåller lite potatismjöl. Det är trots allt ingen konstig tillsats och ökar säkert inte innehålle även om jag gillar t av kolhydrater nämnvärt.
Att söt senap innehåller socker är ju ingen fejk utan helt naturligt.. Många föredrar söt senap även om jag gillat dejion-typen.
Att döma ut 75% av maten som fejk är en stor överdrift men visst gäller det att se upp.
I affären förekommer ingen fuskmjölk som säljs som riktig mjölk.
Att margarin är smörfejk är ju vedertaget men ingen affär kallar det mjölk.
Däremot förekommer det ibland att man annonserar om Milda gräddprodukter och då är det falsk marknadsföring för där finns ingen grädde. Även Milko har haft en vaniljvisp som inte var baserad på grädde men den är på väg bort.

När Aftonbladet skriver om bluffmaten intervjuas i förbifarten en Cilla som tillsammans med sin sambo "börjat en diet" och äter riktigt smör. Någon som känner igen sig…?

#6 jo jag känner igen mig, fast jag har alltid lagat mat från grunden. Har det hemifrån. Färdigmaten smakar ju nästan inget. Riktiga kryddor, någon?
En produkt jag reagerade på var faktiskt från Lindahls mejeri (ni vet, de som säljer den där goda 10% yoghurten). Deras färdiga tzatziki är allt annat än "orginalrecept". På tidigare versioner av innehållsförteckningen framgick att det är kokosnötsolja. Ok, LCHF:are gillar kokosfett - men i tzatziki?!? Och gelatin? Guarkärnmjöl? Jag kan bara sucka åt eländet.
Innehåll Yoghurt, färsk gurka, vegetabilisk olja, mjölkprotein, färsk vitlök, olivolja, gelatin, mod.stärkelse, salt, förtjockningsmedel, quarkärnmjöl, vinäger, peppar.
Inte helt klent med kolisar heller…
_Näringsvärden / 100 g
_
Energi (Kj)
530
Protein (g)
4,2
Kolhydrater (g)
8,2
Fett (g)
8,1

Vet inte om den kvalar in som fejk, men den förhatliga frysta MÖRADE kycklingfilén driver mig till vansinne. De har ju sprutat in en massa skit i köttet, säljer det för lika högt kilopris och har dessutom mage att påstå att kunderna vill ha det så.
Många vet ju inte ens om detta, och jag tvivlar på att Kronfågels kundtjänst blivit nerringd av folk som hett och innerligt önskat sig sockervattenfylld kyckling.
Skivad skinka som innehåller smakämnen, konsistensmedel, potatisflingor, socker, m.m. för att ge smak och konsistens åt vattenfylld "skinka".
en fråga bara… vad är guarnkärnmjöl??

Guarkärnmjöl kommer från guarplantan (Cyamopsis Tetragonolobus) och odlas i nordvästra Indien och Pakistan. Fröna från växten mals och genomgår sedan ett antal stadier till färdig produkt.
E- nummer: E412
Används som förtjockningsmedel i främst soppor/krämer, glass, glutenfria brödmixer, mm. Finns även i många "lightprodukter" t ex fettfri CF (hur man nu kan kalla något med 1% fett för "creme"…)
Har aldrig hört att det ska vara skadligt, men tycker inte att det hör hemma i något som kallas "äkta orginalrecept"…
Ett uppmärksammat exempel är väl Keldas fisksoppa, som innnehåller 0,2 % fisk, eller nåt sånt… minns ej var jag såg/hörde det kommenteras…
Om skinkan. Läste på en förpackning för nån vecka sen, tänkte att skinka ju är skinka, men … Alla underliga tillsatser för att få ihop et till fast form. Det blir lite mindre aptitligt när man tänker på den smeten… De borde få lov att byta namn, till skinksylta, eller slarvsylta e dyl.
Har åxå retat mig på den "mörade" kycklingfilén..tydligen ska man äta socker vare sig man vill eller inte!! Har ni nåt tips på märke som kör naturelle??

Bearnaise - Skall bestå av smör, äggula, vinäger, lök och dragon…..och har inte mycket likheter med det som i affären kallas för bearnaise. Jag tycker de borde anmälas….vilket händer om de byter ut renkött mot nötkött ( Ammarnäs vilt!)…. men uppenbarligen inte händer inom kemi-mat-industrin när de kallar något får nåt annat än vad det är.
Det fanns visserligen nåt undantag, som var på tal för ett tag sedan….någon bearnaise som faktiskt påminde om originalreceptet.
Glass/ice creme (frusen grädde) skall bestå av grädde/helmjölk, äggula, socker och ev frukt….men det som kallas glass i affären är främst gjort på spillprodukter och syntetiska ämnen som kärnmjölk, härdat vegetabiliskt fet, färgämnen, smakämnen osv.
Innehållet i en sort av GBs gräddglassar (endast 8g grädde och 8g fett per 100g och borde inte få kallas gräddglass):
Innehåll
Vaniljgräddglass med bärberedning. Koncentrerad skummjölk, glukos-fruktossirap, grädde (8%), socker, smörfett, vasslepulver, invertsocker, hallon (1.7%), jordgubbar (1.7%), svart vinbär (1.7%), emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl, pektin, karragenan), syra (citronsyra), arom.
Skall ni bjuda på glass nån gång, gör glassen själva istället. Tar bara 5 min arbetstid och 1-2 timmars väntan.
ja, "naturlig" mat är ett extra sidospår som kommer med LCHF för oss (mig och sambo), på sistonde. från början kollade man bara kolhydrater på förpackningar men idag känns det också viktigt att inte slänga i sig massa SKIT rent ut sagt utöver detta.
t ex läsk är ju inte bra för att den är light, trots kh-bristen har man förstått med tiden. visst dricks det cola ibland, men egentligen bara ute numera om man köper sig en kebab-sallad t ex :) med andra ord, väldigt sällan.
men mer än så förstås… nu finns det väl bra sådana, men E-ämnen ska man ju akta sig för känns det som. så JA man måste kolla innehållsförteckning på varenda vara man stoppar i korgen numera. och kryllar det av E så är det mkt konstgjord skit enligt mig (skräck-exempel fun light-saften. den skall ej röras!).
kontenta. bästa sättet att få i sig bra mat r att göra den själv, på så mkt råvaror som möjligt.

#15 håller med där.. var rätt noggrann redan innan men det har liksom blommat ut med LCHF.
Har anammat några ord som Greensis yttrade någonstans "Det där har inget existensberättigande" (ibland med tillägget "i min kropp"). Det är ett bra mantra att tänka när man ser en möjligen frestande chokladboll eller för all del när man med ett höjt ögonbryn passerar 90% av hyllorna i butiken.

Om det änså räckte med 90%…
Och visst är mjölken fejkad, till 100%. Riktig mjölk är varken pastöriserad eller homogeniserad. Riktig mjölk kan innehålla den allra bästa sortens fett, men fabriksmjölken innehåller förstört fett genom homogeniseringen och upphettningen.
Riktig mjölk kan man ställa rumsvarmt över natten, och på morgonen har man filbunke med grädde på toppen. Jag brukade hämta mjölk hos en bonde när jag bodde i St Aubin i Normandie, och jag gjorde alltid filbunke på det sättet. I Normandie kallas filbunken faiselle.
Jag har just läst igenom Jenny Reimers' skrift om evolutionen och vår kost, och jag rekommenderar den till alla, även om det är skrämmande läsning. Den förklarar en hel del, och jag undrar om det alls går för det stora flertalet att skaffa hälsosam kost.
Jag ska i alla fall börja fiska strömming igen.

Jag köper inte GB's gräddglass. Det finns gräddglass av andra märken (t.ex Triumf) där grädde är den första ingrediensen i förteckningen.
Gräddglass med grädde där huvudingrediensen inte är grädde är inget för mig.

Smördeg - gjord på margarin… kommer inte ihåg vilket märke det var tyvärr.
I och för sig inget som drabbar en LCHF'are, men jag använde det när jag bjöd på paj häromdagen, då är det enkelt att bottna en paj med smördeg till gästerna och göra en bottenlös paj till sig själv!
Vill bara göra ett tillägg angående potatismjöl i riven ost; coops egna X-tra riven ost innehåller ingen potatis. Köper den när jag inte orkar riva själv.
Fast de rackarna trixar ju med innehållsförteckningen. 
Tänker på det s k bättre kattfoder jag köpte för ett tag sen. De hade delat upp kolhydratsingredienserna (risbaserat) i flera olika poster, så att köttinnehållet blev den största posten och kunde stå först.
Angående färdigriven ost: Har ännu inte hittat en sort som smakar någelunda gott och beter sig som ost när man gratinerar. Förutom riven västerbottensost. Den funkar. Alla andra varianter vägrar jag köpa!
Inte för att det direkt ingår i LCHF, men Fun Light… Kommentarer överflödiga. Hur kan något dylikt få säljas i en livsmedelsaffär? Utan dödskallemärkning, dessutom.
Vore det möjligt att använda syntetiskt naturidentiskt vatten i eländet skulle de antagligen göra det också.
Läste just innehållsförteckningen på en påse typ ostbågar… Cheez Chruncherz från OLW. Först står det majsmjöl. Sedan vegetabiliskt fett. Och sedan något som kallas för "ostpulver med färgämne".
Borde de inte istället heta "Majschruncherz-med-garanterat- livsfarligt-fett-och-ostsmakande-mjöl-som-kanske-innehåller-ost"?. (Skeptisk, för om det verkligen innehöll ost, varför står det då inte ost?)
Liten utsvävning… jag har en kompis som slukar sådana ostbågarliknande saker var å varannan dag. Omväxlande med salta jordnötter. (Jo! hon vet om det där med fel sorts fetter.) Hon säger sig inte förstå varför hon inte går ner i vikt, för hon tränar ju 4 ggr per vecka och äter nyttig mat. Månne?? Jag tycker det är helt otroligt att hon ännu LEVER!
I förra veckan sa hon till mig att jag inte kan fortsätta med LCHF längre, för det är farligt för hjärnan… Jag började förklara lite om LCHF, men hon bet av med: "Nä! Det där tror jag inte på!"
Jag blev faktiskt lite lessen, eftersom det kom från en s k vän.
Och ARG! 
Men jag tror det handlar om att jag är obekväm för henne. Här står jag som ett sorts levande bevis för att hon "gör fel". Så hon väljer att hålla mig på avstånd istället för att inse sitt eget stora ätbeteende-problem.

Hörrni! Läs "Den Hemlige kocken - om det okända fusket med maten på din tallrik" av Mats-Eric Nilsson.. Jag blev mer och mer upprörd för varje kapitel jag läste.. Det är inte bara lightprodukter de stoppar skit i, det är ALLT..
Jag köpte mitt ex på Bokus, för 159:-

Redan i tonåren reagerade jag på oxfilé. En oxe är en kastrerad tjur äldre än två år. Upp till två år är det en stut.
Någon som tror att oxfilé kommer från oxar? - Näe från vilka kossor som helst.
Ytterfilé är ett annat fuskord. sist jag kollade fanns det bara en filé på ett djur (nåja, en på varje sida om ryggraden)…
Dom här två gör i och för sig inte själva köttet sämre, men det är fusk i alla fall.

Köpte tidigare Arlas riven Mozzarellaost till min ostlåda, vitsen med Mozzarella är ju att det är 0% kolhydrater, men dom blandar ner potatisstärkelse i den! Numera köper jag Euroshoppers riven Mozzarella, den är ren!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
# 25 Är inte säker på att du har helt rätt om oxfilén. Visst finns det de som fuskar, men filé från kossor brukar kallas nötfile, inte oxfilé.

#22 NYCKELHÅLSmärkning - Det är inget annat än en DÖDSKALLEmärkning!!
Rita tre streck i trekanten nertill och två ögon + näsa i rundeln!
Se där är den - dödskallen!

Räknas väl kanske inte som fusk när man klart deklarerar innehållet, men nyttigt verkar det ju inte!

Det är ett välkänt faktum att korna byter kön och kastreras när dom blir slaktade. Däremot har jag inte sett nåt styckningsschema för nöt eller gris som har ytterfilé utritad.
Det märkliga är att kyckling och fisk blir filé så fort dom blir urbenade.
Jag har också hört att det inte finns nån levande fisk som heter forell.

Hittade en passande symbol i nyckelhålets anda… 
http://tinyurl.com/6aj7xx

Hjälp, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta… det måste vara ett litet misstag i denna innehållsförteckningen. Eller är det bara jag som undrar varför hambugerköttet inte innehåller något kött?
http://www.netxtra.se/new/default.asp?main_category_id=319&sub_category_id=479&product_id=16550
Hamburgerkött Skiv
Leverantör: Pärsons
_Tillverkad av lårdetaljer av häst som saltas med lake.
Ingredienser:
Vatten, kokslat, druvsocker, stabiliseringsmedel E452, E407, antioxidantmedel E325, E301, E331, smakförstärkelse E621, konserveringsmedel E250.
**Sydamerikansk köttråvara.
Näringsvärde/100g:**
Energi 492,7 kJ (117,8kcal),
Protein 20,2g,
Kolhydrater 1,6g,
Fetthalt 1,3g._
(Och vad i hela världen är kokslat?)
(koksalt)

#34 jo jag fortstod det.. tyckte bara det kändes så slarvigt.
#28 Man kanske skulle börja genoföra lite kupper i affärerna? Om man utrustar sig med märkpenna och förstoringsglas, kan man smyga runt bland nyckelhålsmärkningarna och korrigera dem lite oskyldigt. 
Eller kanske färdiga små klisterlappar? Till Fun Light tex: Innehåller kemikalier som gör att det även går alldeles utmärk att utrota myror med.

Ja tanken är lockande inte sant… dessvärre är det olagligt och inte bara att betrakta som något halvt på skämt, halvt på allvar busstreck. Tror det diskuterats på forumet förut.
Ta reda på vad som verkligen gäller så ni inte råkar illa ut. Annars är jag den första att heja på en liten nyckelhålskupp.

Har ni sett den här då?http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1487205.svd
Jag reagerade också på den annonsen och undrade vad de menade egentligen. Är det glutamat eller inte, liksom?
Lägg också märke till citatet: "Det blev ett sådant massdrev när den här boken "Den hemlige kocken" kom. Det blev ett masstryck att ta bort det och kunder hörde av sig och sade att de inte ville köpa våra produkter. " Det lönar sig alltså att klaga!
#40 Från samma artikel: "Utan de ingredienserna skulle skinkan ha noll hållbarhet och se grådassig ut"
Ja färgen skulle väl vara annorlunda men höll inte rökt skinka väldigt länge förr utan många av de E-nummer som används idag?

#41 Det var på den tiden man rökte skinkan i rök….nu tillsätter man rökarom, vilket inte har de fina konserverande egenskaperna.
#42 Det var det jag menade. Om de verkligen använde de gamla recepten från hans mormor så skulle de inte behöva så många konstigheter…
Vi kan ju annars starta en lista med nummer som vi ska ringa och klaga till, sá blir det mkt lättare att fá produkter som vi vill ha dem snabbare. Och vi behöver ju inte ringa och hotas, bara förklara för dem att de förlorar tiotusentals kunder pá att stoppa i lite potatismjöl, socker, ris, vatten (kycklingen) E-nummer i sina produkter. Ni som redan har mejlat och ringt, lägg nummret/mejladressen i en trád, + vad ni klagade pá, sá fyller vi pá sedan. Och den tráden skulle väl kunna hállas ren frán kommentarer, sá att det gár sá snabbt som möjligt att ringa/mejla. Bara ett förslag…
Jag vill tillägga att det är kanske effektivast om vi háller oss till saker som vi skulle kunna äta om de bara gjorde ett par-tre justeringar, det känns inte sá lönt att ringa och klaga pá lättmajonnäs, margarin etc. Kyckling, ost, smör, mjölk, fil, - ja vi vet ju själva vad vi vill äta. Sá ifall ngn hittar t.ex. en korv som inneháller ris men annars verkar okej, sá kan man ju ringa till dem och förklara, och kanske samtidigt förklara att vi tycker om naturligt fett, helst ister/talg i vára korvar. Det borde finnas tillräckligt mánga intresserade för att kunna tillverka "specialprodukter" (átergá till klassiska recept) till oss. Vi skulle dessutom kunna ringa till olika mejerier och köttproducenter och säga att vi gärna vill ha färsk mjölk, färskt smör och att vi gärna vill kunna áka till en bondgárd och fá köpa deras naturliga produkter där etc. Producenterna kommer sedan försöka fá myndigheter att ändra lagarna.
Producenterna är ocksá bara människor som en gáng i tiden blev tvungna att dra ner pá fett och hitta pá andra metoder, eftersom ingen ville ha deras feta naturliga produkter med kort hállbarhet, som dessutom blev förbjudna i vissa fall (opastöriserad mjölk). Det är bara att börja förklara, pá ett civiliserat sätt, gärna med studier som understryker varför vi vill ha det sá här.
Skulle önska att det i butiken fanns en hylla där all mat är ren och OK utan sockertillsatser och andra konstigheter. En LCHF-hylla.
Som det är nu så tar det evigheter att handla när man ska stå och läsa alla kryptiska finstilta innehållsförteckningar och det mesta blir tyvärr underkänt.
Jag är övertygad om att det är möjligt att fá riktig mat i Sverige ocksá, men konsumenterna máste fatta det. Här i Spanien har vi utmärkt nötkött frán Irland, kalvkött som tar 2 minuter att tillaga. Hur lángt är det mellan Spanien och Irland, och hur lángt är det mellan Sverige och Irland? Vi ska bara börja kräva det vi vill ha och sluta köpa skit. Varje chipspáse/lättmajonnäs/margarinpaket tar plats i hyllorna där det skulle kunna finnas riktig mat. Det vi har i Sverige är inte riktig mat, men det är vi själva som en gáng började köpa mer och mer skit, och detta öppnade upp för folk som ville tjäna lätta pengar.
Varje fält med potatis och vete skulle kunna användas till djuruppfödning, det är bara en frága om tillgáng och efterfrágan. Det kommer inte dyka upp kvalitetsmat helt plötsligt en dag om vi inte börjar informera vár omvärld och de fá producenter som fortfarande finns i vár omgivning om vad vi vill ha.
Det är sáklart en frága om politik, industri etc. ocksá, men vi máste ändá ta vara pá den lilla konsumentkraft vi fortfarande har.

Emlan - Jag kan inte annat än att hålla med dig!
Köpte färdig-skivad rostbiff med tillnamnet Gourmet på Coop.
Tyvärr innehöll den socker! 2,7g kh/100g. Onödigt! Gör ofta egen rostbiff och har aldrig kommit på iden att tillsätta socker. Salt och peppar är det enda som behövs.