Vad är gott att fritera?
Och dessutom tillåtet? Sällskapet friterar just nu vårrullar (morr), vad kan jag slänga i fritösen?
Halloumiost är i alla fall jättegott att grilla och steka, kan tänka mig att det skulle funka att fritera också! Och så någon god vitlökssås till det.
När Ni friterar… vad använder Ni för olja då?

Champinjoner är inte dumt det heller…
Jag använder frityrolja som jag köpt i vanlig butik.
finskuret kött med goda kryddor är mums att frittera.
Jag använder rapspolja i en järngjuten kastrull
Svål! 
finns det någon frityrolja som är dålig egentligen?
All frityrolja är väl dålig utifrån Omega-6 mängden.
Kallpressad exklusiv rapsolja är väl det vi sagt kommer närmast "nyttig" olja.
Numer pensionär i Nynäshamn
#7 Så vad du säger är att hoppa över fritering för det är inge bra???
#8: Nä, SÅ ofta friterar man väl inte? Nån gång då och då är ju inte så farligt :)
Vad är det Margareta brukar säga? "Jaga inte mygg men kameler" eller nåt sånt. Att fritera i olja nån gång då och då lär inte skada dig så mycket. Ta itu med det du äter varje dag istället :)
hemul och jag skulle säga "smält späck och fritera i" ;-)
Jag kom på att förr i tiden fanns det ju friterad camembert överallt. Det borde väl funka? Någon som har en aning om hur man gör?
#10: Jag tror att friterad camembert brukar vara doppad i frityrsmet (ägg+ströbröd/vetemjöl).
Men du borde kunna göra en frityrsmet av ägg+nötmjöl så blir det lite bättre :) (obs jag har inte provat det, så jag vet inte om det blir bra)
Ja, ister är den bästa frityroljan. 
Det är sant. Förr friterades sånt som pommes och klenätter i ister - för det blir gott!
Klenätter också? Coolt - då måste jag ta med ister hem till mamma i jul så vi får prova :P

åhh .. detta för tankarna till fondue.. hmm…
kanske nåt att fundera mer på…
Apropå fritera - jag har också tänkt på att prova. Vet ni någon fitösmojäng i gjutjärn? Vill inte använda såna där konstiga material längre. Eller finns det kanske korgar som man kan ha i vilken kastrull som helst?
Skulle vilja ha en liten en så det inte går åt så mycket olja/ister.
Borde man inte kunna krossa/mala friterade fläsksvålar och ha som panering ?
Funderar på att testa på strömming. Vända i äggula och sedan i fläsksvålskross.
Precis det har jag sagt.
Jaga kameler - inte mygg!!!
Jag köpte en fonduegryta i våras…
Ister tycker jag var ett utmärkt förslag att fritera i.
Jag har doppat ost i olja/kokos och fått den att hålla ihop tillräckligt för ett snabbdopp i fonduegrytan
Kanske kan man använda sojamjöl när man friterar??? Det innehåller ju en del kolhydrater, men det går ju åt så små mängder?

det måste gå alldeles utmärkt att slänga i bacon i en fritös
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Friterad persilja! Ett klassiskt tillbehör från 70-talet. Mumsfilibabba är vad det är. Sköljd men urskakad och torr för annars finns STOR risk att oljan fräser och hoppar all världens väg.
Sojamjöl skulle jag inte våga mig på efterrsom jag är hyperkänslig. Det är inte mängderna som jag reagerar på utan innehållet.
Det finns de som sagt att man borde testa att rulla i kokos, vet inte om det fungerar.

Kokos är jättebra som panering av tex fläskkött till stekning på låg värme, men är tveksam till fritering med kokos eftersom det blir så hög värme då.
Aha, bra tips skogsstjärna! Då kanske man skulle prova att göra fiskpinnar en dag!? Om torsk och cocos "gifter sig" dvs, kanske är tveksamt;)
Vi använder en fondue-gryta i gjutjärn till fritering, den är ganska liten och det går inte så mycket fett. Nästa gång skall jag testa med kokosoijan…
Olja från macadamianötter ska tydligen vara bra för fritering, i synnerhet fisk.
Dock har jag inte provat det själv, men kommer ni över lite macadamiaolja, tveka inte att ta fram fritösen och återkom sedan med en recension! :)
VAR kommer man över macadamiaolja?
Jag har faktiskt ännu inte kommit över det i någon butik. Så det lutar åt en framtida beställning från internet, där det torde vara relativt lätt att hitta.
Kokosnötolja av bra kvalitet borde gå bra det oxå, den har en rökpunkt kring 230 grader om jag kommer ihåg rätt.
Normalt friterar man väl i temperaturer runt 175-190 grader…?
Ni får gärna hoppa in och rätta mig, det var länge sedan jag var i närheten av en fritös, funderar dock starkt på att införskaffa en.
För min egen del föredrar jag friterad mat med lite inspiration från Indien och Thailand, gärna kyckling, fisk och räkor. Hett ska det vara! :) Till det gärna en kall fet sås att doppa i…
Sist vi friterade åt vi räkor doppade i rouille (fransk krydda) och fläskfilé i doppad i curryblandning och färska champinjoner och ostkubber (vanlig hårdost). Vi kör i fonduegrytan.

#16 rytter
jag sitter faktiskt här och undrar över om det e möjligt att göra.. vill iaf pröva. men får nog bli en annan dag..

Hm, när jag friterade munkar, för en herrans massa år sen, använde jag kokosfett. Samma recept gick att använda till klenäter, så nu blir det ju spännande. :)
Det är ju det man använder när man gör struvor också… eller minns jag fel mamma?

Kolla på Crearomes hemsida. De verkar ha det mesta i oljeväg. Dock måste man handla för över 500:- men om man samtidigt beställer en eller två hinkar kokosfett så borde det inte vara några problem. Dessutom har dom både kokosfett med och utan smak som håller väldigt hög kvalitet.
Det finns ingen anledning att använda dyraste kokosoljan till att fritera i. Jag använder den i silverpapper som köps i vanlig livsmedelsaffär och NEJ, den är inte omestrad.
kokosoljan med kokossmak är mera godis, smaksättare och kaffetillbehör och lättillgängligt extrafett
Pefekt att fritera är hajmal, en vit fisk från frysdisken.
#33 Rakt av som den är? Utan någon äggsmet eller annat?
Aubergin är också supergott att fritera, bara rakt upp och ner i kokosoljan. Den är också pefekt som fetthöjare, då suger åt sig fett som ingen annan grönsak. Lika god smörstekt.

om man inte har en riktig fritös hemma, hur ska man göra då med fettet? alltså om man bestämmer sig för att lyxa till det med kokosfettet från affären i silverpappret,. ? kastrull eller? e det viktigt med temperaturen,? osv.

Maken hävdar bestämt att ostkakan vi gjorde igår skulle göra sig utmärkt fritterad. Och jag tror honom