Soltorkade tomater??
nån som vet hur det är med kolhydraterna i dessa? Är det tillåtet eller ej? Det är ju såå gott!
De jag använde häromdagen hade 37% kolhydrat, tror jag. Eller 34% kanske. Men jag hackade bara ner ett par stycken i en kall sås, som krydda, så jag brydde mig inte om kolhydraterna.
Men man ska nog inte sitta och äta dem rakt upp och ner. 

haha å jag som verkligen kan äta hur mkt som helst direkt ur burken…
Men att göra så som du gjorde nån gång ibland kan ju inte skada antar jag. får bli vid speciella tillfällen 

Om du äter en färsk eller en torkad tomat gör ingen skillnad….inte heller är det någon skillnad mellan att äta 20 tomater i färskt resp i torkat tillstånd…..fast nån viktminskning kanske man inte skall räkna med.
Pasi har ju rätt i att om man räknar antalet tomater, spelar det ingen roll om de är torkade eller färska. Men viktprocenten kolhydrat skiljer sig åt ganska mycket, eftersom den färska är full med vatten.
En hel färsk tomat jämfört med en hel torkad tomat = ingen skillnad.
50 gram färsk tomat jämfört med 50 gram torkad tomat = stor skillnad.

jaa då förstår jag..hehe.
Blir till o skippa dom så ofta som möjligt. Äter inte det så ofta ändå så det är nog inga problem! :)

tänker jag helt fel om jag antar att det blir bättre på de soltorkade tomaterna som ligger i olja jämfört med de som bara är torkade?
rent användningsmässigt för LCHF?
visst att 50 gr av färsk och 50 gr torkad e stor skillnad…
#6 Fettvärdet blir nog bättre om de ligger i olja. Men det kan vara värt att kolla upp vad det är för olja. Det är inte säkert att det är dyr, kallpressad olivolja. I värsta fall är det billig solrosolja eller liknande. Och det ska du sky som pesten. 

Adur, går det då inte att göra en egen version? köpa torra och lägga i olja .. borde ju gå att "konservera" om så att säga.. och ha för längre tid framöver?
#8 Jo, det borde väl gå? Det är ju om inte annat ett bra sätt att fetta upp tomaterna.
Jag läste någonstans här att tonfisk i olja är att föredra framför tonfisk i vatten - förutom att det är stor risk att oljan är dålig. Därför kan det vara bättre att köpa tonfisk i vatten och sedan tillsätta egen olja för fetthaltens skull.
Det är kanske samma sak med soltorkade tomater? Kan vara kul att göra en egen oljeblandning!

fasen vad jag blev sugen på att exprementera själv..!
med svamp också! gjorde tidigare en oljeinläggning på hela burkchampinjoner.. glömde av dem i kylen och typ ett halvår eller så senare hittade min bror dem.. åt med gooood aptit!..
med klyftor av vitlök och kanske nån krydda..

Äter man lagom med protein, fett så man blir mätt och sedan en torkad tomat så har man i praktiken bytt ut den dåliga oljan mot bättre fett.
Ingen idé att hålla på att dalta med enskilda livsmedel….det är totalen i en måltid eller en dag som är viktig.
Samma med tonfisken- man äter den sällan som den är utan rör ihop den med äggröra, smör….eller kanske majonäs. Ingen mening att dessutom tillsätta olja i dessa fall.
Lite OT - Om man köper tonfisk i olja och häller av oljan så följer även en stor del av fiskens omega 3 ut i vasken, medans en stor del av oljans omega 6 finns kvar i fisken (lika löser lika….så fiskoljan och vegoljan blandas). Bättre att köpa tonfisk o vatten!

#8 Det går att marinera egna soltorkade tomater, men inte direkt från torrt tillstånd. Man måste blöta upp dem lite först, annars suger de inte upp någon olja, utan är lika hårda och sega som innan.
#11 Jag har faktiskt aldrig gillat tonfisk i olja, utan har alltid använt den i vatten. Men då behöver jag med andra ord inte ens ha dåligt LCHF-samvete för att jag föredrar en magrare produkt. Jag fettar på med andra tillbehör istället. 

roligt att någon har erfarenhet över att lägga soltorkade tomater i olja. =)
kan vara bra att komma ihåg. dock har jag ju redan "oljiga tomater" hemma..