Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 2319 ggr
Benedictus
0

Benedictus tråd. Test-dag. Kommentera gärna!

Hej.

Jag är nybörjare på LCHF och är lite skeptiskt lagd. Men eftersom denna modell är i ropet så kunde det vara värt att testa, tänkte jag. Fast jag inser att det kan ta sin lilla tid innan det hela sätter sig i ryggmärgen. Hur som helst, i dag har jag testat att ligga lågt med kolhydraterna och högt med fettet. Proteinet har följt med av bara farten. Nedan följer vad jag ätit inklusive andelen kcal, prot, fett och kolh. (Jag inledde dagen med en påse typ Naturdiet vilket knappast hör hemma i sammanhanget). Du får gärna komma med kommentarer, tips och råd inför min fortsättning på den inslagna vägen.

Så här ser min testdag ut:

Kl. 06.00        Naturdiet, 1 påse

Kcal:              102

Prot:              12

Fett:               2

Kolh:              10

Fib:                5

-------------------------------------------

Kl. 09.30        Stekt bacon, 120 gr

Ost, Goulda, 83 gr

Tomat, 100 gr

Kcal:              650

Prot:              33

Fett:               55

Kolh:              1

Fib:

Kl. 12.10        4 skivor skinka

4 skivor ost, Goulda

Kcal:              246

Prot:              18

Fett:               19

Kolh:              0

Fib:

Kl. 17.10        Grillad kyckling, 170 gr

Fjällfil, 170 gr

Tomat, 118 gr

Kcal:              438

Prot:              38

Fett:              27

Kolh:             13

Fib:

Kl. 19.50        6 skivor skinka

Ost, Goulda, 47 g

Kcal:              206

Prot:              16

Fett:               15

Kolh:              1

Fib:

Totalt:

Kcal:              1642

Prot:              117 g

Fett:               118 g

Kolh:              25 g

Fib:                5 g

Wildrat
0

Ganska hyfsat men för lite fett. Kyckling är magert och behöver fett sällskap. Satsa på att få i dig lika mycket fett som kolhydrater och protein tillsammans (20g protein + 10g kolhydrater = minst 30g fett), gärna till varje måltid eller iaf under en hel dag. Vad ska du ha till frukost imorgon då istället för påsen?

Välkommen hit förresten.

Benedictus
0

Tack för välkomnadet!

Med tanke på att jag tycks få i mig för lite fett bör det väl bli en påse smör till frukost i morgon. Kan man säga att principen protein + kolhydrater = det fett som bör ingå i varje måltid? Finns det någon övre gräns för intaget av fett? På något sätt ska jag nog traggla mig igenom det här.

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

Wildrat
0

#2 Övre gräns för fettet är så mycket du orkar äta Glad. Fett är mättande så det blir inga enorma mängder.

Bred lite smör (kylskåpskallt bregott om du inte gillar smörsmak) på osten så får du upp fetthalten rejält, fet sås till kycklingen, turkisk yoghurt med 10% fett istf fjällfil, nånting fetare än skinka eller åtminstone smör eller nåt annat fett som "pålägg" på den magra skinkan osv får upp fetthalten.

Det är inte svårt egentligen, det bara känns så när man inte fått äta fett tidigare. Du verkar ju van att mäta och registrera maten så ett tips är att planera maten med hjälp av registreringen och inte bara föra in det du redan petat i dig.

Wildrat
0

Äter man färdigt feta saker som köttfärs, som det dessutom är lätt att fetta upp ytterligare med äggula, smör, grädde, ost osv, är det lätt att äta mycket fett. Köttfärs i form av biffar eller köttfärslimpa är bra också eftersom det inte känns fett när man äter det…

Maia
0

Hej och välkommen! Finns det någon särskild orsak till att du äter den där påsen Naturdiet?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MimLan
0

#4 Och vill du ha en rinnigare konsistens på fet yoghurt så är det bara att blanda med lite grädde.

Och välkommen! :)

Miyu
0

Skippa naturdieten och byt ut tomaten mot grön grönsak och fjällfilet mot fet yoghurt.

Socialen
0

Jag är oxå helt ny, men när jag läser vad du ätit på en dag tycker jag att det låter lite. Det är inga kompletta måltider väl? En bit ost och några skivor skinka till lunch. Eller är det för att jag är van vid annan kost som jag reagerar?

andreas0
0

#0, tycker det ser rätt hyffsat ut som start. Något högre fettmängd skulle som sagt inte skada, men det behöver inte vara några enorma mängder extra. 1 gram fett per gram protein/kolhydrater är en bra regel, vilket altså innebär 25g mer fett för dig. Tycker också att det är aningen lite mat, själv tycker jag att man aldrig bör lägga sig under 2000 kalorier, men det finns många olika åsikter om det.

Insulin
0

Hej Benedictus!

Jag tyckte du stallde en valdigt bra fraga och det var den ang den ovre gransen av fett. Sjalv sa skulle jag kunna ata hur mycket ost och mayonase som helst, men forsoka hejda mig.

I stallet for att starta en helt ny trad, kan jag fa kommentar pa min lunch: - 4 kokta agg, - 0,5 dl mayonase, 3 skivor fet ost, ett glas mjolk(3,2% fett) och 2 stora bitar gurka.

Ungefar halften ater jag pa formiddagsfikat for jag blir ganska snabbt hungrig efter frukost, men haller mig ganska lange utan hunger pa eftermiddagen.

Benedictus
0

Hej igen alla,

och tack för de svar och den härliga respons och välkomnandet ni gett mig! Ingen nämnd och ingen glömd utan jag snappar upp lite här och lite där. Det är bra att läsa artiklar och liknande men inget går upp mot den personliga erfarenhet ni delat med mig. Jag tror jag ska inköpa ett paket smör  - vilket jag inte gjort sedan Hedenhös tider - eftersom det tycks vara ett bra sätt att enkelt höja andelen fett samt även justera en måltid till rätt proportioner. Det är en riktig iakttagelse att min test-dag inte bestod av kompletta måltider men det låter jag komma in efterhand.

En upptäckt jag gjorde i morse var att jag, faktiskt, vaknade och inte var hungrig! Annars är jag djuriskt hungrig på morgonen, som en varg kan tänkas. Likt en gasell svingar jag mig ur bingen och styr stegen med klarvaken blick i riktning kylskåpet. Men denna ljuva morgon kände jag mig behagligt ohungrig och kunde äta min frukost som en "vanlig man". Fast den blev ju lite sisådär sammansatt:  Fjällfil 130 g, Ost 36 g, Makrillfilé i tomatsås, 125 g, Tomat, 130 g. Frukosten innehöll 488 kcal, 30 gr prot, fett 34 gr kolh 15 g. Jag hade inget smör hemma kan jag säga … Och alldeles för mycket kolhydrater ser jag.

Tilda-T
0

Hej Benedictus, välkommen hit till oss!

Du har gjort en alldeles riktig reflektion med smöret! Jag skulle inte kunna klara mig en enda dag utan vare sig smör eller bregott!Flört Ett annat livsmedel som är svårt att klara sig utan är våra älskade ägg!

Sedan är det frågan om varför du vill äta lchf , är det främst bättre allmänt mående du är ute efter eller viktnedgång eller annan orsak?

Om man INTE är ute efter viktnedgång så kan man må hyfsat, trots relativt hög kolhydratkonsumtion men är man ute efter att minska i vikt så är det kolisar så nära noll som möjligt som gäller!

Jag tycker att du har börjat bra och tänk på att Rom byggdes inte på en dag!!!Flört

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

andreas0
0

#11,Jag har inte räknat ut värderna, men det låter som en hyffsad frukost vid första anblick.

#12, jo, visst är det underbart att man inte blir sådär vrålhungrig (om man inte väntar väldigt länge). Många klarar sig med att äta två gånger om dagen på LCHF om man äter rejäla portioner.

Anledningen till det är att fett är en långsam energikälla som varar länge, äter man kolhydrater går det in i blodet ganska snabbt, och då får man högt blodsocker, högt blodsocker är skadlgt för kroppen så den pumpar in en massa insulin för att få ner blodsockret. Då blir blodsockret för lågt och man börja känna sig först sugen på något sött, och sedan hungrig. Därför kan man vara hungrig redan klockan 11 även fast man ätit en rejäl frukost klockan 7. På en stadig LCHF frukost klarar i alla fall jag mig fram till middagen framåt 3-4 på eftermiddagen. Sedan äter jag en rejäl middag också, och tar något enkelt på kvällen, t.ex. en bit ost och lite makrill i tomatsås.

Men med fett så hålls blodsockret på en jämn nivå, det ligger och ger energi under många timmar. Tack vare det jämna blodsockret blir man inte sugen på mat, och man får inte dåligt humör som en del får när det har gått ett tag sen dom åt annars.

Benedictus
0

Maia #6

Jag har några naturdietpåsar liggande eftersom jag varit på gång att inleda en viktnedgång. För några år sedan använde jag mig av något som heter Cambridgekuren och där gäller samma princip. Jag gick då ner 25 kilo på knappa 4 mån men nu har cirka 20 av dem hittat tillbaka. Kanske är det ett säkrare sätt att gå ner via indragning av kolhydrater i stället. Jag försöker nu hitta fram mer och mer när det gäller principerna av LCHF för att se om detta passar mig. Är ännu i teststadiet och skyndar långsamt fast jag vill snart börja gasa lite :-)

Benedictus
0

Tilda T #13

Det är främst viktnedgång jag är ute efter. Men ser ju gärna att hälsan överhuvudtaget förbättras. Enligt den info. jag har tagit del av verkar det här vara rätt väg. Eller hur?

Benedictus
0

andreas0 #14

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag tycker mig redan efter denna min nu andra dag att ökat fettintag håller hungern borta. Samtidigt känns det lite lustigt att äta så mycket av fett. Jag har börjat försiktigt och har ännu inte gått under 20 gr kolh/dag men det kommer säkert! Pasta, bröd, potatis etc. har jag lagt på hyllan.

Benedictus
0

Miyu #8

Den sista tomaten gick i morse. Nu satsar jag mer på grönsaker typ broccoli och spenat.

Benedictus
0

Wildrat

I dag köpte jag mitt första smörpaket på åtskilliga år! Så nu är jag redo att smörja kråset. Även majonäs följde med ut från butiken. Jag trodde iof att den inte innehöll några kolh alls men några få är det, samma som i smör.

Wildrat
0

#11 Helt ok lunch. Många LCHFare brukar dock inte dricka mjölk, den innehåller en hel del kolhydrater i form av mjölksocker och det blir gärna mycket kolhydrater då. Kaffe/the med vispgrädde är bättre men kanske inte så roligt i den här värmen.

Zepp
0

De vitaminer jag kommer på som man skall fundera på med LCHF är i första hand Folsyra och C-vitamin!

Lite tips kommer här under, men jag brukar säga att om man går in för bladgrönsaker så brukar man få vad man behöver;

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/fol.html

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/c.html

Här har du länken till hela sidan;

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Benedictus
0

Zepp, tack för tipsen, jag sparade länken om vitaminerna. Jag brukar ta lite ren askorbinsyra och blanda ut i vatten och vad jag vet ska det fungera bra.

Benedictus
0

Jag tänkte på en sak. Om man nu äter mycket fett så måste det vara ett måste att kolhydratintaget ligger väldigt lågt, nära noll rent utav, för att det inte ska leda till en viktuppgång?

MimLan
0

Om du vill dricka mjölk föreslår jag att du sneglar på ekologisk gammeldags mjölk, den är inte homogeniserad, vilket är vad som sabbar det nyttiga fettet i mjölken.

Benedictus
0

MimLan

Jag dricker nästan aldrig mjölk men gärna yoghurt. Tidigare valde jag den magraste yoghurten men ska ptova den turkiska som är 10 % fett, tror jag.

Benedictus
0

Det ska finnas ett program som heter MinMat. Finns det att finna härinne på hemsidan? Jag har i så fall missat det. Annars använder jag Matlådan på netdoktor.se men det hade varit smidigt med ett program här.

MimLan
0
Benedictus
0

MimLan #27

Tusen tack! Använder du programmet själv och fungerar det bra tycker du?

MimLan
0

#28 Jadå, jag har ett visst kontrollbehov så jag skriver in allt. (En krass effekt av att ha fått höra sedan barnsben om att jag ljuger om vad jag äter..) Det är ett bra sätt att ha faktisk koll även om jag inte har något kalorifokus. Ibland när jag har dåliga dagar är det en kontrollfunktion, jag kan se att jag bör få i mig mer protein, hittills har jag aldrig behövt bekymra mig om fettet. :) I början var det bra att kolla främst för att se hur fördelningen i olika maträtter blev, t.ex. när jag åt fettsnålt protein som kyckling eller torsk, så att det inte blev för snålt om fettet till.

Nu har jag kört i fem månader och har egentligen inget behov av att knappa in allt, men jag trivs med rutiner. Det är ganska enkelt att lyssna på kroppen efter ett tag, man lär sig, och då flyter det på.

Benedictus
0

#29 Jag tänker på ungefär samma sätt som du. Det är ju dessutom lärorikt att föra in allt vad man äter under dagen. Fast efterhand vill jag nog komma dithän att det sitter i ryggmärgen. För tillfället skriver jag in allt i Matlådan men kommer också att kolla MinMat. En gång i tiden hade jag Hälsovakten som var ett suveränt redskap men det kostar för mycket tycker jag, det blir många smörpaket för det priset :-)

Benedictus
0

Så här blev det totala intaget denna min andra dag här. Och det blir icke minsta lilla tugga till i dag! Jag är proppmätt! Fast det är ruggigt med fett. Huvva! Kan nedanstående vara okey?

Kcal:              1891

Prot:              113 g

Fett:               154 g

Kolh:              18 g

Tilda-T
0

Ser ut som att du har fått till en riktigt perfekt lchfdag! Va kul att du är mätt också, det är aldrig fel!

Benedictus
0

Tilda T

Det låter gott att höra. Man bör med andra ord inte äta mindre fett än så? Fast kolhydraterna bör sjunka mer kan jag tänka. Det är som en viss störning uppträder gentemot det man tidigare blivit matad med, om jag så säger.

MimLan
0

#33 Det är inget fel på fettnivån alls. Så länge det är mer än kolhydrater+protein är det fint. Med 18 gram kolhydrater kvalar du in bland de strikta LCHF:arna. Har du ingen rejäl övervikt eller väldigt skadad kropp, behöver du inte fundera eller bekymra dig om att kapa kolhydraterna ytterligare, eller ens hålla dig så strikt, även om det i början kan ha sin poäng för att omställningen skall gå snabbare.

Benedictus
0

#34 LCHF verkar vara individuellt anpassat så det är bäst att finna fram till en nivå som passar. Men det känns, måste jag medge, att det blivit mycket fett i dag! Kanske kan jag sänka det en bit. Vad jag förstått är det det animaliska fettet som är bäst. Så det gäller att finna de bästa fettkällorna därifrån.

Zepp
0

Känn effter så du blir "lagom" hungrig till nästa måltid, håll däremot proteinet på en viss mängd som är lagom till din muskelmassa och fettprocenten skall fortfarande vara hög, helst 70%!

Altså du kan sänka den totala matmängden om du fortfarande är mätt vid nästa måltid!

Benedictus
0

Zepp. Proteinet bör inte understiga 1 gr/kg kroppsvikt om jag är rätt ute? Fettprocenten, 70 %, hur räknar jag ut den?

Wildrat
0

1g protein per önskat kilo kroppsvikt är en minsta mängd vi brukar rekommendera. Vad man bör tänka på då är att kött innehåller ungefär 20% protein (100g kött = 20g protein). 70% fett är 70% av energiintaget, inte mängden. Om du äter 2000kcal om dagen ska 70% (1400) av dem komma från fett.

Zepp
0

Tränar du hårt och mycket kan du gå upp till 2gr/kg, men över det brukar det inte vara någon ide att gå.. har jag läst.

Kött innehåller 20% protein.. du får göra ett öveslag jag mäter o väger alldrig något jag går på magkänslan!

Annars kan di lägga in en vanlig matdag i ;

http://www.minmat.net/counter.php

Benedictus
0

Wildrat. Så av mina 1891 kcal bör drygt 1300 av dem komma från fett. Jag är nog lite trög nu, men hur kan jag veta att det verkligen är så?

Benedictus
0

Jag kollade nu dagens intag och då såg jag att fettintaget låg på dryga 75 %.

Tilda-T
0

Kan inte just bli bättre , det är bara att kopiera till i morgon!Glad

Zepp
0

Kör på så.. efter en månad eller två känner du själv vad som funkar för dig! Flört

Benedictus
0

Jag känner mig för lite försiktigt så får jag hoppas hitta rätt. Men jag har märkt att den mat jag stoppar i mig har svårt att hitta ut igen … Kanske finns det något jag kan köpa i morgon som underlättar genomfarten?

Maia
0

Benedictus! Vill du ha detta som din egen tråd där du samlar alla dina frågor och framgångar (!) så kan jag eller någon annan av medarbetarna lägga in ditt namn i rubriken och flytta tråden till gruppen "Medlemmar". Vill du det?

/Maia

Ps. Jag anade det där med Naturdieten. Fast jag slängde mina dyrt inköpta Nuttrilettpåsar istället. Till sist. ;-)

[tillbakalutat]

Tilda-T
0

#44FlörtDet har du redan hemma!

Benedictus
0

Maia. Javisst kan du det. Tråden håller väl en stund till kan jag tänka …

Benedictus
0

Tilda. T. Vad har jag hemma?

Tilda-T
0

SMÖR!!

Det är bara att öka fettmängden så ska du se att nr 2 kommer som en raket till slut och då är det dax att minska ner intaget!

Det är också så att det blir inte fullt så mycket slaggprodukter av denna kosten som av den fiberrika, dvs nr 2 blir mindre mängd än vanligt!!Förvånad

Benedictus
0

Menar du att jag ska äta ÄNNU mer fett? Annars finns det väl något laxerande medel att få tag på också?

Det är som med båten, man kan höra den tuta emellanåt men den passerar ju aldrig …

Tilda-T
0

Jag lovar, det kommer, kan väl inte vara SÅ stor panik efter bara någon dag!

LUGN I BÅTEN!!!!Flört

Benedictus
0

Nu är jag lugnare för nu passerade faktiskt båten, låt vara att den tog sin tid på sig … Glad

Zepp
0

Många kör lite linfrön i morgonfilen, annars så finns det bra medel på Apoteket, kolla bara kolhydraterna i de olika.

Det är ett övergående fenomen, men sen märker du att du kan reglera det hela med fettmängden.. det är nämligen som så att överäter du fett kommer en del ut den naturliga vägen! Skrattande

Då har du ätit för mycket…….Oskyldig

Benedictus
0

Det har ryktats att det lär vara bra med kaffe i såna här lägen, kan det stämma? Kaffe är gott men jag har glömt bort att dricka det. Jag gjorde iordning en kopp i eftermiddag men glömde helt enkelt bort det tills jag helt plötsligt kom ihåg men då var kaffet ljummet

Benedictus
0

Zepp #53. Så det är mest i inledningen av LCHF som magen är hård och att det regleras efterhand? Mera fett alltså mot hård mage?

Tilda-T
0

Det var prexis det som jag också menade fast det kanske inte gick fram, mer fett =snabbare nr 2!

Benedictus
0

Jodå, det gick fram.

Wildrat
0

#40 & 41 Vi brukar rekommendera energifördelningen 5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett. Det är ingen lag men en ganska bra riktlinje. Kommer man någotsånär i närheten av de siffrorna så har man haft en bra dag…

Benedictus
0

Wildrat. Bra med riktlinjer man kan hålla sig till. Ska man försöka hålla sig till denna vid varje måltid eller räcker om hela dagens intag stannar där? E% förresten, hur räknas den ut?

MimLan
0

#59 Det görs enklast genom att knappa in det du äter i minmat-verktyget. Då får man upp E% i ett cirkeldiagram utan att anstränga sig.

1 gram fett ger 9 kcal, 1 gram kolhydater eller protein ger 4 kcal.  Det är utifrån dessa siffror man räknar E%.

NillaNina
0

#59 E% betyder energiprocent dvs. hur många % av den energi man ärer som kommer från fett, kolhydtater och protein. Det är det du ser i cirkeldiagrammet om du lägger in det du äter på MinMat.

Välkommen hit förresten!

Benedictus
0

#60 Då är jag med på noterna. Jag kör med Matlådan fortfarande och där ser man på et ungefär. I går såg det riktigt bra ut. Men i dag blir det värre. Kalas i em …

#61 Tack för välkomnandet! Så här långt känns det bra. Riktigt intressant och spännande.

Wildrat
0

#59 Försök hålla det så under dagen, det brukar funka bäst.

Benedictus
0

Jaha, då har jag varit på födelsedagskalas och intagit en trerätters middag med allt vad det innebär. Bland annat innebar det ett otaligt antal kolhydrater. Det var bara att äta och se glad ut trots att jag egentligen inte ville det, men vad gör man inte. Fast det går alltid att börja om igen och det ska jag också göra. Så i morgon tänker jag återvända till LCHF … Ledsen

Adur
0

#64 Men inte ska du behöva äta sånt som du inte vill äta, även om det är kalas? Jag var på ett tjusigt bröllop häromsistens, och inte ens där kunde någon få mig att äta det jag inte ville.

Jag tror inte ens någon märkte att jag inte åt av allting…

Men det är rätta takter, upp på banan igen bara! Glad

Benedictus
0

#65 Jajamen, jag är uppe på banan igen Glad Trots att det endast är min tredje dag i dag så kände jag avsmak mot att äta den mat jag visste innehöll mycket kolhydrater och det tar jag som ett tecken att jag lyckats fånga LCHF. Med tiden lär jag mig säkert att enbart äta det som är rätt. Men det är en konfrontation när olika mattradioner möter varandra där ständigt den ena parten måste ge vika. Men, vem vet, kanske kommer det växa fram alternativa restauranger som erbjuder en meny med få kolhydrater …

Zepp
0

Äsh man skall inte krångla till det.. jag äter samma som förut, fast hoppar över potaisen o pastan o sånt, tar en klick smör på köttbiten i stället! Sallasgrönsaker kab man äta fritt av, tror man behöver en skottkärra för att komma upp i några futtiga gram kolhydrater, ost med korv i stället för macka till teet!

Vill man variera vänder jag bara på allt så blir det korv med ost.. minst lika gott.  Skrattande

Benedictus
0

#67 Det låter hoppfullt. Ibland tvingas man justera efter behag. Jag tog igen det på min frukost i dag: kcal 850, prot 48, fett 70, kolh 2. Så nu känner jag att jag står mig en stund Glad

Zepp
0

När man är hemma kan man äta som man vill, det är när man är borta som problemen uppstår.. men hav hopp.. det finns lite knep att ta till för att slippa kolisarna!

På fiket beställer du in en macka med mycket mat på, käkar upp pålägget, skippar brödet och tar en deciliter grädde i kaffet, lovar du står dig!

Är du bortbjuden kan man ladda med fett innan man går, drick lite grädde precis när du går, elelr ät ordentligt innan, väl där kan man ta av allt tillåtet och lämna potatisen.. säga ush vad jag är mätt, det var ju så gott.. så blir väninan glad oxå!

Till kaffet som man hällt mycket grädde i, tar man bara en liten bit av tårtan,  tackar nej till bullar o kakor och berömmer värdinnan för maten som gjorde dig såå mätt o nöjd!

Som sagt, minsta möjliga krångel är en bra metod.

Benedictus
0

#69 Enkelhetens princip är något jag gärna lever i enlighet med. Dina tips och råd passar gott in där. Jag tror också det handlar om att finna sina egna små knep vid de tillfällen man ska vara trevlig och social och äta gott i vänners gemenskap. Fast man blir en outsider som LCHF:are. Men det är lite kul och fräscht att bryta mot mängden och det traditionella emellanåt också …

Zepp
0

Mer knep..

När man är på stan och måste äta snabbmat.. Vilket gud förbjude, så kan man antingen gå till MAX och ta en Lowcarbburgare, eller på MC D så tar man en smarrig burrgare med bacon och ost slänger ena brödet tar en sidesallat och en loka till!

På pizzerian väljer man en med bra fyllning, äter upp allt uppepå lämnar brödet och äter vitkålssallad för resten, vad gäller fett behöver man inte direkt oroa sig vad gäller pizza! Skrattande

Adur
0

Visst kan det vara lite krångligt, det där med att inte göra folk besvikna. Men jag gillar Zepps knep, de funkar utan tvekan i min vardag.

När jag är bortbjuden försöker jag avgöra vad jag absolut ska undvika och vad jag kan ta lite grann av osv. Då kan man ju väga in vilka av rätterna som kocken lagt ner mest jobb på, och ta lite av dem av sociala skäl.

Vanlig kokt potatis är det ju ingen som blir stött över att jag inte äter. Har värden/värdinnan däremot lagt ner hela sin skäl i en potatisgratäng enligt hemligt familjerecept, ja då tar jag nog lite grann.

Samma med efterrätter och kaffebröd. Om det har bakats en avancerad tårta så provsmakar jag nog en liten bit. Ballerinakakor kan jag däremot avstå utan att någon känner sig kränkt.

Men huvudsaken är att man själv styr över valen. Glad

Benedictus
0

Nu är jag inne på den sjätte dagen i min testperiod. Och visst känns det bra så långt. Jag har, förutom ett snedsprång, hållit mig under 20 g kolhydrater per dag. Energikällornas inbördes förhållande är bra har jag förstått: fett 75-80 %; prot 15 %; kolh 5-10 %.

Fast gått ner i vikt har jag inte gjort. Jag har ca 20 kilo mjukvara som ska bort. Jag har iof struntat i både våg och måttband. Däremot märker jag att kläderna stramar betydligt mer nu än innan jag började med LCHF den 24:e. Jag måste lagt på mig en del bara på dessa få dagar och det upplever jag naturligtvis inte som något gott och positivt.

1. Hör det till att man rent av går upp i vikt den allra första tiden, trots att det "borde" vara tvärtom?

2. Att använda LCHF strikt, är det samma sak som att ligga på max 20 kolh/dag?

3. Fakir, är det att undvika kolhydrater helt och enbart äta fett och protein?

Socialen
0

#73 Jag är också ny, men fakir lär vara att bara äta fett och protein ja. Sök på fakir i forumet så får du en massa träffar. Bl.a. bantarbiffar av olika de slag.

Benedictus
0

#73 Tack för tipset. Välkommen till LCHF. Här finns mycket som jag tror kan vara av värde och fördel för hälsa och välbefinnande.

Lycka till i just den avsikt du har med att hålla koll på bl.a. kolhydraterna! Personligen tror jag det handlar mycket om att finna sin egen väg mitt i virrvarret Glad

MimLan
0

#73 1. Det hör inte till det vanliga att man går upp i början. För de som gör det brukar det handla om personer som bantat mycket i sina dar och/eller är stressade.

2. Med ett max på 20 gram KH/dag så hör du till de strikta. Det finns ingen exakt definition på vad strikt innebär. För en del innebär det att inte inta några mejerier, för andra innebär det att ha ett max på 10 gram/dag. Osv. 

3. Ja precis. Det är något man kan ta till en kortare tid när man kört LCHF ett tag och ingenting händer. I mina ögon är det vettigt att testa fakir först när man kört åtminstone några månader så att kroppen vant sig till fullo vid fettdrift.

Benedictus
0

#76 För tre och ett halvt år sedan gick jag ner 25 kilo på tre-fyra månader med hjälp av Cambridgekuren. 20 av dem är påklistrade på nytt nu.

På något sätt har jag en känsla av att LCHF "lappar ihop" det kroppsliga och tar det viktigaste först för att sedan även ta hand om övervikten. Denna känsla är bara en "känsla" men bygger på att jag tidigare undvikit fett i alla dess former vilket jag inte gör nu. Just beroende på det kanske kroppen ställer om sig på något finurligt sätt som innebär att viktnedgången inte var det primära i mitt fall … jag surrar nu, jag vet Glad men söker lite efter en förklaring. För hur det än är, så innebär LCHF ett rejält mått av, kanske inte nytänkande, men för oss i västvärlden annorlunda tänkande.

birma
0

Det där med ihoplappning av kroppen som det primära. Jo, det är väl så det sägs och förklaras många gånger. Kroppen reparerar sig först och släpper depåfettet sedan. Låter logiskt. Fast jag vet inte om det är ett fenomen som inträffat för alla. Somliga går ner i vikt på en gång, det verkar som de båda sakerna då löper parallellt.

Sedan finns det ett resonemang till tror jag. Kroppen vill lita på att den matas med fett, innan den vågar släppa på det den redan har i sina fett-lager. Så den tar en stund på sig, innan den sätter sin tillit att den får vad den vill ha.

Benedictus
0

#78 Min kropp är definitivt inte van med denna fettmängd den nu får, den har aldrig någonsin varit i närheten av den vanan. Jag vågar knappt uttrycka det, men jag mår riktigt bra så här långt fast jag vet att vissa biverkningar kan uppstå.

I mina tidigare försök då jag använt mig av "det beprövade" har jag rasat i vikt omedelbart. Men gäller det snarare att ha is i magen och invänta. Så någon form av anpasning, som du är inne på, verkar det vara.

Benedictus
0

Om man vill fördjupa sig i LCHF, vilka böcker rekommenderas? Jag har precis skummat igenom Doctor Dahlqvist´s guide till bättre hälsa och viktkontroll. Dessutom har jag Atkinsdieten, reviderad upplaga 2003. Är Atkins och LCHF samma sak?

MimLan
0

#77 Det är snarare återgång till gammaltänkande. :) Alla de här hiskeliga kostråden är ju en produkt av modern tid, som med hjälp av modern media och lobbying har fått ett genomslag utan like.

Jag har själv inte gått ner något signifikant, kanske en hendfull kilon i början, och jag har kört det här i fem månader nu. Med utgångsläget 120 kg borde jag ha minskat snabbt i vikt då jag fram till nyligen höll mig runt 10-12 gram KH om dagen. Nu ligger jag kanske med ett max på 20 eftersom jag äter en hel del blåbär. Däremot har så många andra hälsoförbättringar märkts av, vissa rejält starka, att jag inte har några problem med att inte bry mig om vikten på ett bra tag. Jag har en historia av att blivit skadad rätt tidigt, redan vid 8 års ålder sattes jag på lågfett och högnivå av sötningsmedel, knarkade det i närmare 20 år. På en gång gick vikten upp men alla inblandade skyllde det på mig, inte på deras råd. På den här tiden åt man hemma, i skolan och däremellan inte alls. Så varifrån jag skulle fått fusket var det ingen som talade om för mig. Något år senare bröt min hypothyreos ut (antagande utifrån de symtom som försvann när jag påbörjade medicinering mot det). Sedan dess har jag aldrig mått bra, eller ens vetat hur det känns att må bra. Först iom LCHF har jag fått känna på hur det känns att vara lugn och ostressad, en helt ny värld för mig. Jag har fått fukt i hyn, slipper ständigt halsont (som jag tog bort mandlarna för, men även där ryckte läkarna på axlarna när jag sade att det inte hjälpte), håren på benen har krympt från att ha varit rejält grova till att vara mer lik en kvinnas tunnare, ett problem jag haft sedan tonåren. En sådan effekt tyder ju på att hormonerna har varit rejält utflippade. Och så många fler positiva effekter.

Med en sådan historia i ryggen så får det ta sin tid att fixa vikten. Det är snarare rätt fantastiskt att det alls går att läka ihop efter att ha varit så trasig så länge. Fast givetvis, hade jag inte sett de andra förändringarna har jag nog blivit lite väl putt över att vikten inte minskar. Det går bra att ta det lungt och lära känna vad jag triggar på och vad jag mår bäst av.  

Att jag flippade ut så tidigt beror nog inte på att jag fick speciellt dålig kost, utan mer på att jag var en känslig typ. Vi ser ju överallt hur en del kan vräka i sig mat, inklusive kolhydrater, utan att gå upp ett uns i vikt. Andra gör det lätt. Hur vi reagerar är olika, och då får vi acceptera att det finns en rejäl spännvidd i reaktionerna på kostomlägget.

Wildrat
0

#73 Bara 15E% protein? Hur många gram? Det är inte så bra att äta för lite protein heller… Vi brukar rekommendera 20E% åtminstone.

Benedictus
0

#82 Jag försöker vara uppmärksam på protein eftersom det är så oerhört lätt att få i sig för mycket. Samtidigt kan proteiner vara en sorts grund att utgå ifrån på LCHF. Vi behöver ca 1-1,5 g/kg kroppsvikt. Plussar man då antal g i protein med antal g i kolhydrater så har man helt enkelt formeln klar. Om intaget av protein lägger sig på, säg 100. Jag äter 20 g kolhydrater. Då ska jag äta 120 g fett, eller hur?

I går åt jag enligt nedan. Jag tycker proteinet ligger bra men jag bör kanske dra ner på fettet och därmed minskar enrgiintaget:

Kcal 2233

Prot 105 g

Fett 183 g

Kolh 19 g

Benedictus
0

#81 Du har helt rätt, enligt min mening, att hälsan i sig är mycket viktigare än viktminskning. Mår kroppen bra så följer själen efter. Det var mycket inspirerande och glädjande att du kommit dithän att du känner dig bra! Jag håller med dig att det är en helt ny värld som öppnar sig i och med LCHF!

andreas0
0

#83, Jag tycker ditt matintag för igår ser bra ut, tror inte du behöver minska på energiintaget.

Däremot kanske något mer protein och något mindre fett. Men inte några stora förändringar.

Själv kommer jag ofta upp i 3000 kalorier per dag, men går ner i vikt ändå, även om det går väldigt långsamt för mig.

Benedictus
0

#85 Det låter gott att jag kan minska relationen mellan protein och kolhydrat, dvs höja intaget av protein.

Det är fantastiskt bra om du inte går upp på 3000 kalorier per dag! Jag blir livrädd när jag passerar 2000.

Margareta
0

Matlådan låter som Netdoktor, stämmer det?

Där höll jag hus innan jag startade Kolhydrater iFokus. Vi är några stycken här som kommer därifrån.

Numer pensionär i Nynäshamn

Benedictus
0

#87 Ja, Matlådan är den som Netdoktor erbjuder. Jag har en del egna livsmedel där som jag lagt upp. Men jag även registrerad på MinMat fast jag inte riktigt har testat den än. Jag har en fundering på om MinMat kunde ha en ruta där vi kunde ta del av våra egna livsmedel vi lagt till och ha som snabbt tillgängliga. Det borde fungera.

MimLan
0

#88 Det finns redan? De hamnar under "Mina" eller "Favoriter".

Elka
0

Läs gärna Sten Sture Skaldemans bok "Ät dej ned i vikt". Den tycker jag förklarar och peppar på ett väldigt bra sätt. Han är inte obekväm med att kritisera professorer och dietisiter heller, vilket jag tycker är kul. Inte många som vågar gå emot strömmen sådär. Han tar också upp olika problem och situationer som kan uppstå. Jag har läst den 3 (!) gånger och använder den som uppslagsbok också.  Mycket bättre och 'rakare' än tex Atkins bok.

"GI-noll" har jag inte läst ännu (bor inte i Sverige så får vänta tills jag kommer dit).

Elka
0

Atkins induktionsfas kan man väl kalla LCHF, fast han av olika skäl väljer att inte betona nyttan av fett så hårt.

Benedictus
0

#90 Jag har funderat på att köpa några böcker av SSS och kanske de två du föreslår.

Benedictus
0

Nu har drygt en vecka gått sedan jag började med LCHF och det går bra. Tror jag. Jag funderade bara på om det är vanligt att med kosttillskott eller kör de allra flesta utan? Jag har sett i några trådar att det finns de som äter extra av bl.a. magnesium och kalium. Är det allmänt rekommenderat att göra det? Jag köpte en burk magnesium recip på apoteket i dag som innehöll sorbitol och aspartam men det var det enda de hade.

Maia
0

#93 Hälsokosten är bättre, om du nu behöver magnesium. Jag har haft Twinlab 400 mg och ätit två om dagen länge. Men nu var de slut och jag har gått över till Ledins.

Kalium kan jag  inget om…

Det man kan tänka på är att se till att få i sig lite paprika, så man får c-vitamin…

[tillbakalutat]

Tilda-T
0

Det är långt ifrån alla som kör med någon form av tillskott.

Zepp
0

Det tillskot man i allmänhet borde tänka på är Omega-3, med tanke på att trots att vi strävar att äta en så naturlig mat antagligen ändå får i oss för lite!

Tycker Skaldemans bok är en riktig höjdare;

"Ät dig ner i vikt! : Praktisk viktminskning för feta män och runda kvinnor"

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151844818&shopperid=989026EACE1442B5873E0DED032135E7

Benedictus
0

#94 #95 #96 Tack för svaren. Måste få säga att det är guld värt att få ta del av den kunskap och erfarenhet som finns härinne!

Jag har lämnat Matlådan nu och gått över till MinMat. Då ser jag också mera tydligt näringsinnehållet i vad jag äter. Troligen är det spenaten som gör att jag får en del magnesium. Där står E- och F-mättade fetter vilket jag inte förstår skillnaden på. Nedan ses frukostens resultat. Kan tillägga att jag mätte midjan i går och i dag och har faktiskt minskat 2 cm. Det glädjer jag mig åt!

En annan sak. Jag är mitt uppe i flyttningsbestyr med packning, städning, tvättning och jag vet inte vad! På måndag går flyttlasset. När jag väl är på plats ska jag köpa in ett par böcker av Skaldeman. På tisdag åker jag bil med övernattning på vandrarhem. Finns det någon bra mat att ta med på resan som tål värmen i bilen eller ska jag försöka hitta typ hamburgare eller något vid en grillkiosk och i så fall vad? Tacksam för tips.

Jo, jag snackade med en kvinna i går om LCHF och hon är mycket intresserad och kommer också att registrera sig på kolhydrat.ifokus.se

Energi kcal:

513,90

Energi kJ:

1845,30

Proteiner:

37,35

Fiber:

3,58

Kolhydrater:

5,73

Vatten:

307,04

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

37,24

Kolesterol:

487,45

E-mättade:

12,23

Mättade:

7,45

F-mättade:

7,65

Vitaminer:

A:

284,40

B1:

0,36

B2:

0,84

B3:

8,82

B6:

0,64

B9:

205,85

B12:

9,04

C:

30,30

D:

4,54

E:

2,62

Mineraler:

Fosfor:

553,80

Järn:

4,85

Kalcium:

290,00

Kalium:

961,90

Magnesium:

117,85

Natrium:

463,30

Selen:

72,00

Zink:

3,36

120Gram Spenat fryst
110Gram Ägg kokt
125Gram Makrillfilé konserv i tomatsås
30Gram Blåbär frysta
60Gram yoghurt turkisk

Benedictus
0

#96 En burk makrillfilé i tomatsås borde täcka dagsbehovet av Omega-3, eller vad tror du?

birma
0

Funderat på den boken länge. Har den andra rosa boken GI-noll, men många pratar även om Ät dig ner i vikt. Verkar inte som den finns på Adlibris längre. Citerar text från sidan: "Titeln har utgått ur sortimentet". Men den finns på Bokus i skrivande stund.

HÄR

Följer din tråd Benedictus. Lycka till med kosten och flytten!

Benedictus
0

Tack för det birma!

Jag står mitt uppe i flyttkartonger och annat bråte. Men när jag kommit på plats igen köper jag boken Ät dig ner i vikt. Den verkar inspirerande och givande på flera sätt. Men det är tydligt att man måste skynda sig för att få tag på ett ex.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.