Äter sällan??
Jag är ganska ny inom LCHF.
Idag kom jag upp sent och åt frulle ca 10.00. 1 kokt ägg med majonnäs, 4 skivor ost (35%) med ca 10g smör (80%).
Klockan är nu snart 15.30 och jag börjar så smått bli hungrig… Är det normalt att äta så sällan??
Ställer jag in kroppen på svält om jag inte äter oftare?

Jag tror det är bra att äta på samma tider varje dag i den mån man kan och äta precis som man gjorde före man startade med LCHF….. men jag är själv superny här så jag vet inte vad som är rätt faktiskt.
Tycker det verkar som att de flesta äter väldigt lite ialla fall…. Jag tror inte jag klarar att äta så där lite protein som det verkar vara rätt att göra ialla fall. 70 gr per dag!? Det är ju ingenting!! 100 per måltid har jag hört är rekommenderat….. Jag menar…vem orkar inte en 90-150 gr hamburgare? Exempelvis….
På 1800 kcal & 20% protein är det samma som 360 kcal från protein, det är det samma som 90g ren protein. Tror inte en hamburgare innehåller 100% protein utan en del annat också.
Jag äter ca 20% fr protein varje dag. Äter ägg, fisk, mejeri, grönsaker mm.
Men äter väldigt lite ändå kan jag tycka. Klockan är nu 17.10 och jag har bara lyckats få i mig några ostskivor efter frukosten vid 10.00.
Huuu!!
#1 Protein är c:a 20% av köttet. När du säger 90 gram hamburgare så är det inte 90 gram protein utan kanske 18 gram.
#0 Det är helt normalt att man går efter hungerklockan inom LCHF. Om ingen (arbetet t.ex.) tvingar dig att äta en viss tid så bör du gå efter din mat- och sov-klocka, som Skalman i Bamse. Vill du äta på speciella tider får du helt enkelt lägga upp det så att du är hungrig vid den tiden.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
En allmän reflektion till tråden: Glöm inte att det är mycket varmt väder just nu. Då är man ju inte precis matsugen under dagen… 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#0 Åt också frukost sent, var klar vid 10. Åt igen vid 16.30, ganska lite dock. Men det skyller jag på värmen, precis som Maia nämner. Det varierar mellan 4-8 timmar mellan hungerskänslorna för mig. Normalt är 5-6.

Ät när du är hungrig.. sluta när du är mätt.. ät långsamt så du hinner känna effter!
Lär dig att lita på kroppens signaler om du är någorlunda frisk!
Så småningom får man annpassa sig till sociala konventioner och äta på fast tider när det är rast ochsånt!
Man får då gå på sin erfarenhet.. lära sig hur stora portionerna skall vara för att kunna äta när andra äter eller när det i övrigt är lämpligt!
Man kan lätt säga att alla mellanmål står en upp i halsen.. inte minsta sugen.. tycker mest synd om dom som sitter där med sina bullar eller Delicatobakelser fulla med transfett!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Precis så känns det!!
Tack alla! Nu känner jag mig mer normal!
Mellanmålen finns inte och det går verkligen 6-7 timmar för mig innan jag blir hungrig.
Hittills idag;
Frukost 10.00: 4 skivor prästost m smör & 1 kokt ägg med majonnäs
"Mellis": 16.30 2 skivor ost
Middag: 18.30 fiskgryta m grönsaker och mkt creme fraiche & smör + 1 glas vin totalt ca 1200 kcal.
6% kolhydrater (tack vare vinet, annars 4%)
Känner mig mätt & pigg!
Ät när du är hungrig och sluta när du är mätt MEN ät inte för lite! För lite mat ger kroppen signaler om svält. Förutom allt det ställer till med viktminskningen (utebliven, går upp istället osv) så blir du sjuk. Huvudvärk, illamående, värk i musklerna för att bara nämna några symptom… Jag som är 173cm och väger 66kg och har ganska hör ämnesomsättning behöver minst 1500kcal om dagen för att överhuvudtaget må någotsånär…
Det spelar ingen roll om du äter 1 eller 8 mål om dagen, såvida du inte äter kolhydrater. Fler mål med kolhydrater = "jämnare" blodglukoskurva.
Kolhydratfritt = blodglukoslinje ;D (dvs inga svängningar alls).
Flera dagar utan mat kan sätta igång svältmekanismer, dvs ingen du lär behöva oroa dig för.