Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 10101 ggr
Mamma71
0

Vilken köttfärs ska jag välja?

Jag är ju van att alltid titta efter så magert som möjligt, dvs 10% nötfärs, men vilken köttfärs ska jag välja nu? Blandfärs? Finns det ännu fetare?

lkn02001
1

fläskfärs.. men jag tycker den är så ljus så jag köper blandfärs

Jennix
1

Jag tvivlar på att det spelar någon roll. Köp den färs du gillar, lägg till smör om du behöver mer fett.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

andreas0
1

Håller med #2.

Annars får man en blandfärs med lagom fetthalt om man köper både fläskfärs och nötfärs och blandar 2 delar fläskfärs med 1 del nötfärs.

Det finns fetare än 10% nötfärs, jag har sett 15% på ICA. På Coop har jag inte sett mer än 10%. Icas blandfärs här är på 20%, coops brukar vara på antingen 12% eller 17%. Coops fläskfärs är på 23% fett, ingen aning vad ICAs fläskfärs ligger på, har aldrig sett fläskfärs på ICA.

Själv planerar jag att skaffa en köttkvarn och mala min färs själv. Då tänker jag även mala ner talg eller ister för att få riktigt bra fetthalt.

Mamma71
1

Tack för era svar! Tänk att det kan vara så enkelt som #2 skriver, bara tillsätta fett! Skrattande

Miyu
0

Ekologiskt i första hand, från djur som haft det bra. Fett kan man ju alltid tillsätta, men när det gäller att välja varor av levande varelser tycker jag man kan vara human och betala lite mer.

Medlem
0

#5 Ja om man har en bra ekonomi, men för min del som är så fattig går det inte att köps ekologiskt.

Miyu
0

Det rör sig om några kronor, tycker det är värt att prioritera och sen kanske köpa "sämre" av något annat, eller ibland skippa vaniljpulver som många handlar som är dyrt.

Granville
0

Håller med #2. Köper själv det som är billigt och kompletterar med smör eller fet sås. Blandar dessutom gärna i bacon i mina biffar vilket fettar upp färsen förutom att det ger mersmak Glad.

Jag tror däremot att det bästa fettet finns i t ex naturligt uppfött kött och vild fisk. Så fettkvaliteten i olika färs (som ju oftast är gjord på spannmålsuppfödda stresslaktade djur…) kanske inte är bättre än smör och crème fraiche?

andreas0
0

#8, Det beror väl på var man köper den? Köper man från ekobeställarna t.ex. så kan man nog vara säker på att det är rätt bra.1

Granville
0

#9. Precis Skrattande!

Medlem
0

#7 Några kronor här coh några kronor där blir man bara fattigare hehe. Lönen måste räcka hela månaden förstår du.

Jennix
0

#5  Fast det där låter lite som moralpredikande… OM man handlar ekololgiskt eller inte, det har vi andra faktiskt inte med att göra tycker jag. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

birma
0

#5 och #7

Du har verkligen rätt i det du säger Miyu. Jag tar åt mig. Du har så rätt. Men var hittar jag ekologisk färs? Är en sån som bara går och handlar i vanliga matbutiker, som Willys och ICA. Finns det där? Jag har inte sett det. Men jag är lite ovan att handla kött, ätit vegetariskt i flera år till ganska nyligen, så jag kanske "bara inte ser" om än det finns där. Kan leta bättre om jag vet att det finns.

Är ekologiskt detsamma som att djuren haft det bra?

Tack Miyu. Du har rätt om det där med vaniljpulvret och allt annat också. Vill tänka i rätta banor. Och det du säger här är rätt för mig.

andreas0
0

#13, Dom små affärerna brukar inte ha det, bara dom allra största varianterna. Och dom har inte alltid dom heller. Coop brukar vara bättre än ica med ekologiskt.

Ekologiskt behöver inte betyda att djuren har haft det bra, det finns inga regler för vad som får kallas för ekologiskt.

Däremot så används oftast märkningar på ekologisk mat, till exampel KRAV. KRAV är den striktaste ekologisk amärkningen vi har i sverige, och dom ställer höga krav på att djuren har det bra, att kemikalier inte används i onödan, osv. Så leta efter KRAV om det är det du bryr dig om.

EU har något märkning också som också ställer en del krav på djurhållning, men inte lika höga som KRAV. Även coop har en egen märking (änglamark eller något sådant) men dom har inte heller lika höga krav som KRAV vad gäller djurhållning osv.

Så här ser märket för KRAV ut:

En annan märkning som är bra när man köper importerade varor från tredje världen är rättvisemärkt (fairtrade på engelska, ibland står bara på engelska på märket). Rättvisemärkt innebär att dom som jobbar med att ta fram varan arbetar under bra arbetsvillkor och får bra betalt. Så är det inte alltid i tredje världen, så det kan vara bra att köpa rättvisemärkta varor för att gynna bra arbetsvillkor där hellre än att köpa dom billigaste som kanske är produerade av folk som arbetar ihjäl sig för slavlöner.

Fairtrade är en rätt ny märkning, det finns inte så jättemånga varor som har det ännu, men det finns på en del viktiga varor där arbetsförhållande ofta är dåliga vanliga fall. Till exempel finns det rättvisemärkt kaffe och choklad. Kött har jag aldrig sätt rättvisemärkt, men det är inte heller ofta kött importeras från tredje världen, så det är inte så konstigt.

Så här ser märket för rättvisemärkt ut: 

Själv köper jag KRAV märkt när jag har råd, men inte för djurens skull, utan för att det oftast är både godare och nyttigare mat. Fairtrade-märkt skulle jag kunna tänka mig att prioritera även om produkten inte är bättre än dom andra. Fast det är som sagt inte särskilt många produkter med den märkningen än så länge, så det har inte varit tillfälle att göra det ofta.

birma
0

Tack andreas0!

Ja, det är det jag bryr mig om. Att djuren haft det bra! Tack så mycket för din värdefulla information. Då är det i första hand KRAV jag ska leta efter.

Bryr mig iofs om annat också, men man har sina personliga prioriteringar. Det var väl lite det Miyu var inne på, prioriteringar. Jag lägger ju hellre 35 kr mer på ett krav-märkt kött än köper en vaniljpulverburk för samma summa.

Just det du skriver andreas0 om rättvisemärkt; när jag handlade kakao här om dagen så hade de typ tre sorter på ica. Jag tog den som var Rättvisemärkt, precis med det märket du visar. Den var inte billigast, men man vill göra de valen åtminstone ibland när man handlar. Så man förhoppningsvis hjälper till med ett strå till stacken, bidrar lite. Det står även "ekologisk kakao" på densamma paketet. Men som sagt rättvisemärkt är det med "fairtrade".

Tack andreas0, mycket tacksam för din info!

Wildrat
0

Att jämföra vaniljpulver med köttfärs är väl inte riktigt relevant? En burk vaniljpulver på ett halvår mot 400g köttfärs i en måltid för samma pengar..? Visst är ekologiskt att föredra men det betyder ju inte att man ska behöva gå hungrig för att pengarna är slut.

birma
0

För mig är det relevant. Vaniljpulvret går dessutom åt väldigt fort, det sätter så dålig smak (för milt på något vis). Ett halvår är det inte tal om att det skulle räcka, inte i närheten ens. Inte här. Var och en gör sina prioriteringar. För mig är det relevant med den jämförelsen. Det är väl egentligen också bara ett exempel. Röker inte längre, annars kunde man tänkt i de termerna istället. Vad kostar en paket cigaretter… osv

Pasi
0

#12 Inte bara moral, då det trots allt är nyttigare pga bättre fettsammansättning.
Tyvärr finns det inget sånt att välja på alls i de trakter jag vistas i för tillfället.

Jennix
0

#18  Jag säger inte att ekologiskt är dåligt, jag tycker bara inte att vi ska tjata på folk att dom ska köpa ekologiskt om dom inte har råd. Skrattande

MimLan
0

#19 Håller med. Med tillägget att jag nog allt tycker att de som faktiskt har råd inte har någon ursäkt för att inte köpa ekologiskt. ;)

Det är helt klart en skillnad i pris. Och tilllgänglighet som jag verkar utläsa här och var.

Miyu
0

Jag tjatar inte, tycker det är en viktig grej när vi köper så mycket kött som vi gör. Annika D. förespråkar ekologiskt och fick svaret att Ja, men så ser ju inte köttindustrin ut idag, varpå hon svarade att hon inte kunde rå för att folk (vi LCHFare) inte köper det hon rekommenderar, dvs krav/ekologiskt.

Så för henne är det ju viktigt, dvs det är viktigt för oss som följer på.

Jennix
0

#21  Tjat eller inte, det är kanske en definitionsfråga.

Jag tycker det räcker med att folk vet själva att ekologiskt är nyttigt och om någon säger att dom inte har råd, då säger jag inget mer. Medlem uttryckte att h*n inte hade råd, då känns det lite onödigt att tjafsa om vad h*n kan låta bli att köpa istället…

Jag tycker inte vi ska lägga oss i folks moral eller val.

Trots att det är BRA med ekologiskt så tycker jag vi ska fokusera på maten och inte moralen på detta forum… Men det är bara min åsikt. Då är det bättre att skriva om hur nyttigt det är med ekologiskt och att det smakar godare. Det funkar alltid bättre med uppmuntran och positivt än med pekpinnar, som jag faktiskt tyckte det var i detta fallet.

Miyu
0

Lägga oss i eller uttrycka? Nu handlade tråden om inköp av köttfärs och då uttryckte jag min åsikt om inköp av köttfärs.

Sen om du inte tycker det är relevant att jag säger som jag anser om just köttfärs, då kan du isåfall hålla det för dig själv.

Medlem
0

#23 Jag håller helt med dig, jag vill också äta ekologiskt men som jag sa innan så räcker inte ekonomin till det. Det jag kan köpa är ekologiska ägg och tänker göra hemmagjord ekologiskt smör så blir det billigare. Men det blir mkt dyrare med kött.

Jennix - Jag tog inte illa vid mig :-) Jag blev faktiskt glad för en dels skull som kan och har råd att  handla ekologiskt och hoppas i det läget på bättre ekonomi så att även jag kan göra det Skrattande

Annabbk
0

Vad man har råd med kan ingen annan (be)dömma. Nu har jag bra ekonomi, men jag har haft väldigt knackigt med pengar - år då jag verkligen ville köpa bra mat, eftersom barna var små.

Då kunde nog vänligt menade kommentarer kännas rätt tunga. Det är ju rätt skämmigt att inte ha råd…

Men mest kommenterar jag för att påminna om lammfärs. God, rätt fet - tycker jag oftast - och lamm dom betar allt gräs för det mesta…

Jennix
0

#23 Jo, fast du upprepade dig en extra gång efter att Medlem sagt att h*n inte hade råd… Det var det jag reagerade på.

#24  Nej, det är mest att jag varit med om såna här diskussioner förut och för någon (dvs jag) som har ont om pengar känns det jobbigt att hela tiden få höra att man kan undvara nåt annat för att köpa ekologiskt. JA; det kan man MEN när man hela tiden måste köpa så billigt kött som möjligt för att få råd så känns det jobbigt att då kanske inte unna sig nåt annat , t.ex. sallad eller champinjoner eller hallon…

Men whatever. Jag ska inte lägga mig i, jag går och tycker synd om mig själv istället för att jag är pank. Räcka ut tungan

Medlem
0

#26 Gör inte det, du kanske kommer och bli rik och köpa laster med ekologiskt? Nej men jag förstår dig vännen. Det är inte roligt att upprepa sig varje gång ämnet kommer upp. Jag kanske kommer att tröttna på det jag också.

#25 Menar du verkligen att lamm betar gräs för det mesta? Vad käkar kossorna då? I så fall äter jag ekologiskt om det stämmer eftersom jag käkar endast lammkött.

Annabbk
0

Alltså jag är inte nog insatt i ämnet, men får är ju i mycket högre grad än kor, höns och grisar, utegångsdjur. Så har jag lärt mig iaf. Ingen fårbonde jag vet skulle komma på tanken att ha fåren inne när det är någorlunda isfritt. Medan många av de tre andra sorterna vistas inne året om.

Kravgrisar ska kunna böka och gytjebada på sommaren - om jag minns rätt. Ungefär som jag uppfattat att får normalt har det. Men jag könner att jag är ute på djupt, djupt vatten här och att andra säkert vet bättre. När det gäller får måste man ju oxå kolla ursprung. Jag köper inte så gärna lamm som färdats från Nya Zeeland, eftersom det finns närproducerat till rimligt pris. Delar av året - man får bunkra