Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 3878 ggr
Frualbertsson
0

Brödrecept

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tagit fram ett bröd som jag tycker smakar "vanligt" bröd. Det är mycket fiber i det och inget för folk som har ont av det. Men vi andra kanske kan ta oss en bit någon gång. Nu är jag så värdelös på minmat eller vad det heter så någon snäll människa kanske kan lägga in detta och kolla hur många kolisar det blir?

3 ägg

3/4 dl riven 28+ ost

3 msk linfrön

3 msk malda mandlar

½ dl fiberhusk

½ dl kruskakli

en gnutta salt

Blanda och gör en cm-tjock kaka och sätt den på crisppannan i micron och kör i 6 minuter. KLART!

Maia
0

Hade aldrig hört talas om Fiberhusk förut, men om nån vill räkna finns detaljer här:

FiberHusk - för godare glutenfritt bröd FiberHusk innehåller psylliumfröskal. Det har visat sig att de gelébildande fibrerna i psyllium till stor del har samma egenskaper som gluten i samband med bakning. Tack vare sitt rika innehåll av kostfiber (85%) har fiberHusk förmågan att suga upp vätska och svälla. Det ger en geléartad konsistens som binder samman degen.

Degen får en mer "normal" konsistens vilket gör den mer lättarbetad. Den kladdar mindre och blir, framför allt, kavlingsbar. FiberHusk är helt smak- och luktfri. Det syns inte heller i det färdigbakade brödet. På så vis fungerar fiberHusk även utmärkt till bakpulverdegar, mjuka kakor, småkakor och kex. FiberHusk är, på grund av sitt rika fiberinnehåll, också ett mycket bra fibertillskott. Det kan med fördel även användas som fibertillskott vid bakning av vanligt, ej glutenfritt, bröd. Vid bakning av t.ex grovt bröd ger fiberHusk ett saftigare och mindre smuligt bröd. Detta tack vare sin förmåga att suga upp vätska och binda samman brödet.

Säljs i påsar om 100 g och 300 g.

100 g finns på ICA, Hemköp, Hälsokostbutiker och Bergendahls.
300 g finns på Coop, Hälsokostbutiker och Apoteket.

Näringsvärde per 100 g:

Protein 1,5 gram
Fett 0,6 gram
- varav mättade fettsyror 0,1 gram
Kolhydrater 0 gram
- varav sockerarter 0 gram
Kostfibrer 85 gram
Natrium 0,08 gram
Energivärde
KJ 50 / 100 kcal
Källa:
http://www.lindroos.net/index.aspx?site=lindroos.net&page=2341

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Raring
0

Ser gott ut. Ska jag prova någon dag.

Såhär säger min beräkning:

.

Energi kcal:

721,15

Energi kJ:

3022,55

Proteiner:

49,80

Fiber:

38,80

Kolhydrater:

12,84

Vatten:

164,66

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

49,08

Kolesterol:

798,00

E-mättade:

18,02

Mättade:

17,52

F-mättade:

8,16

Vitaminer:

A:

507,60

B1:

0,45

B2:

1,32

B3:

7,62

B6:

0,62

B9:

200,25

B12:

3,60

C:

0,00

D:

2,64

E:

7,85

Mineraler:

Fosfor:

1173,00

Järn:

8,79

Kalcium:

632,25

Kalium:

897,45

Magnesium:

255,15

Natrium:

507,15

Selen:

50,34

Zink:

6,38

180Gram Ägg rått
60Gram Ost hårdost 28% fett
15Gram Linfrön torkade
15Gram Sötmandel torkad
30Gram Kruskakli grovt vetekli
25Gram FiberHUSK 1dl är 50g

Frualbertsson
0

Tusen tack Raring. Det ser ju inte så illa ut. Man kan ju alltid välja fetare ost eller ta bort lite ägg och tillsätta vatten om man vill ha mindre proteiner… och bättre kombination.

Raring
0

Det var så lite. Är lite osäker på hur mycket ½dl kruskakli väger, så jag chansade lite.

Visst vore det trevligt om någon databasintresserad själ orkade göra en omvandlingstabell för vikt <-> volym för olika livsmedel? :-) *önsketänker* 

Man kanske kan använda kokosflingor istället för kruskakli/sötmandel?

Frualbertsson
0

#4 Det går säkert jättebra att använda kokosflingor. Jag valde inte det just pga att jag ville ha ett bröd som smakade vanligt bröd. Då kanske man kan lura ner det i folk som inte äter LCHF också. Så får de se att vi inte äter enbart konstiga saker Skrattande

Raring
0

# 5 Absolut! Jag har lyckats få kärleken att äta kokospannkakor utan några problem flera gånger. Han tycker de är lite skumma men goda.

Själv bävar jag mest för min första kontakt med svärmors kök och käk. Pitepalt är tydligen en favorit. Visst, jag kan äta mest fläsk men det kommer ju se lite underligt ut om jag inte ens smakar på potäterna med lingon alls.

jenso
0

Är det någon som har testat detta recept i ugnen? Gillar inte bröd bakat i mikro alls… :( Vad kan tänkas vara bra grader i så fall och hur länge?

birma
0

Ser bara SÅ urläckert ut detta brödet. Och att det smakar liknande vanligt bröd låter kanon.

jenso (#7) - borde fungera i vanlig ugn också tycker man.