Kräftskiva
I morgon skall vi tjuvstarta kräftsäsongen med kräftskiva - allt för att några goda vänner reser hem sen innan det är dags.
Vi kommer att servera en hel del fet mat förutom de magra kräftorna.
en liten lammfärsbulle med soltorkad tomat och basilika på tandpetare som éntre på stående fot
chévrekräm till lammfärsen
kräftor/räkor (några äter inte kräftor)
potkäs
majonnäs/aioli
hårdost
brie
guacamole
örtsås på creme fraiche
smör/bröd (vi köper några baguetter till dem som måste ha det)
sallad/tomater/paprika som dekoration
Vi blir 17 personer varav 2 inte äter kräftor.
Min fråga är hur många kg kräftor ni tror det går åt?
Jag tycker det är svårt att beräkna - eftersom våra feta tillbehör kommer att göra att gästerna storknar och jag har ingen lust att tina upp för mycket kräftor (turkiska jumbo får det bli)
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag skulle nog gå på en 5 kg i alla fall. Det är 1/3 paket per person.
Fast om jag ska komma, så får du ta fram 2 extra paket!
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Skulle nog vilja ha någon "nakenpaj" till också annars blir det mycket kräftor innan alla är mätta.
Devils/angels on horseback är bra plockmat - vira bacon runt musslor eller nåt annat gott och stek i ugnen.
Bacon runt Haloumi på grillen är också gott. Bra tips!

Jag skulle också ha mycket kräftor. Icke LCHF brukar inte riktigt äta lika mycket av de feta tillbehören som vi LCHFare gör…. om man nu inte gömmer lite grädde, äggulor och smör i nån "vanlig" maträtt. Kanske i en dill och lax patè…
-ha det så trevligt!
Och man kan - om det kniper - koka kräftsoppa med mycket grädde dagen efter…
Jag kan tänka mig att frysa in kräftsoppa om det blir över…
Nu tinar 6kg kräftor i köket…

Hoppas att ni får en trevlig kräftskiva!
Maten låter trevlig.
Ha en jätte trevlig Kräftskiva !!! jag blir genast sugen !
Vi har kommit på att det blir LCHF-tårta, vispgrädde och hallon till efterrätt och glass till hugade spekulanter
Det blev en lyckad tillställning och maten var uppskattad. Särskilt lammfärsbullarna med getostkräm - de får vi göra om och jag skall lägga upp receptet när jag hinner.
Vi åt dem som snacks på tandpetare (avbrutna grillpinnar enligt "man tager vad man haver" och doppade dem i getosten.
Trots allt är det gott med något extra till kräftorna.
Vi hade 1kg räkor till 2pers vilket innebar att det räckte till övriga intresserade också (när de 2 ätit klart).
Jag köpte 6kg kräfter och har några stycken + ett oöppnat paket kvar. 3 per kg är en bra tumregel om man har något annat matigt till.
Många suckade nöjt över hur mätta de var och vi sådde kanske ett och annat LCHF-frö. Karro gjorde djupt intryck på gästerna eftersom de inte sett henne sen hon gått ner sina massa kilon.
Lammfärs och getost är supergott. Vore jättetacksam för receptet så småningom. Har funderat flera år på att klura ut ett, men det blir aldrig av.
Kul att det var trevligt.