Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 8350 ggr
Mamma71
0

Räkna ut dagsbehovet?

Måste man räkna ut hur många gram eller % av fett och protein som jag ska äta per dag, eller är det bara att äta?? Om jag ska räkna ut mitt intag, finns det någon tabell eller liknande att gå efter?

Maia
0

Mitt förslag är att du "bara äter" till att börja med. Men ät lugnt och försök lyssna på kroppens mättnadssignaler. Man blir mätt ganska snabbt. Låt kroppen vänja sig lite…

Om du senare vill notera vad du äter och räkna ut procent, så kan du göra det på hemsidan MinMat. Gratis.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Aniara4
0

Jag tycker nästan tvärtom, att det är i början man behöver mäta och väga och räkna lite för att få koll på vad man egentligen får i sig. Sen när man får in vanorna så går det på rutin!

Tillägg: jag menar förstås räkning när det gäller proportionerna. Kalorier kan man definitivt strunta i de första månaderna och bara äta så man håller sig mätt. Om man efter ett halvår eller så inte har börjat gå ner i vikt (om man behöver det) kan man börja fundera på mängderna.

andreas0
0

Jag håller med #2 helt. Strunta i kalorierna, men fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater kan vara bra at kolla i början. Det tar dock inte lång tid innan man lär sig ungefär vad som fungerar och vad som inte fungerar, och efter det kan man strunta i räkningen.

Min mat som #1 länkar till är ett utmärkt sätt att räkna ut det. Vill du kolla i tabeller så är finska livsmedelsverkets tabeller bra.

Det betyder inte att man behöver ställa om helt med en gång, men bara så man vet ungefär hur man ligger. Lagom är att ligga på ca 60-80 E% fett, 20-30 E% protein, och upp till 5 E% kolhydrater. Notera att jag sa E%, dvs procent av energin, inte procent av vikten. Det kanske verkar som väldigt mycket fett, men det blir mindre fett än man tror när det väl ligger på tallriken, eftersom fett innehåller så mycket energi per gram jämfört med andra saker (fast det blir ändå mer än på andra kosthållningar). Enerigprocent är det som cirkeldiagrammet längst ner visar när man räknar ut på min mat, så det är det du ska gå efter om du vill följa siffrorna jag angav.

kaisakavat
0

Ett tillvägagångssätt kan vara såhär..

Man kan börja med att se ung hur mycket protein per dag man behöver, ca 1 g per kilo önskad kroppsvikt. Räkna ut hur mycket det innebär i mängd kött/fisk/ägg och portionera ut i lämpligt antal måltider. Sedan kan man anpassa fettet och kolhydraterna (d v s hålla nere kh och dra på med fett) efter detta. Fast man måste ju kanske börja med att hofta liiiiite. Sedan precisera mera.

Min mat är jättebra. Registrera måltid för måltid, så ser du direkt vartåt det bär.

Lycka till!

Maia
0

Hahaha! Detta var kul! Här ser man på de svar du fått att detta är individuellt. Så svaret är: Bestäm själv! Jag själv började utan att registrera och gick över till att registrera under en period, eftersom jag har en tendens att överäta när jag blir stressad eller deppig. Ha det gott!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Mamma71
0

Oj, ja det här blev man ju inte mycket klokare av! Skrattande Men tack för era svar i alla fall!

Tänker i alla fall göra ett försök med Minmat, få se hur det känns.

#4 Menar du att jag ska gå efter den vikten jag vill uppnå, när jag räknar ut mängd protein??

bd-dali
0

#1, tackar för tipset av MinMat.net. Underlättar en hel del för oss nybörjare! Glad