Näringsämnen - brist på en del
Hej!
Jag har bara en månad här och håller på att lära mig mer. En månad med LCHF har varit väldigt bra för mig, en viktnedgång på 7 Kg samt ett mycket lägre blodsocker. Under denna månad som gott har jag kontrollerat allt jag ätit. 63E%F 6E%K samt 31E%P Under denna tid har jag fått i mig tillräckligt med de flesta näringsämnen men Folsyra, Kalium och Magnesium har jag bara fått i mig 50-60 % av dagsbehovet. Visst man kan äta mer broccoli för Folsyra, mer avocado för Kalium och mer spenat för Magnesium. Jag tycker jag äter bra av dessa produkter, ska man till "piller" eller hur gör ni för att få i er allt?
Wow! Detta är ett vansinnigt intressant inlägg också om man läser det tvärtom. Du har alltså reggat din mat en månad, gått ner 7 kilo, fått bättre blodsocker och fått i dig rekommenderade mängder av alla näringsämnen utom de du nämnde. Tack för att du har tagit dig tid att göra detta. Vilket enormt argument för LCHF!
Jag har inget bra kostsvar, men på Fineli kan du lista vilka livsmedel som har mycket av olika näringsämnen. Där kan du t.ex. läsa att 100 g snigel om dagen ger bra med magnesium (Hahaha! Något att tänka på om man har mördarsniglar i trädgården!). Mandel och nötter ligger också bra till. Här är länk direkt till de 100 livsmedel som innehåller mest magnesium.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

För det första är bara RDI rena "gissningar"…främst utifrån vad en normal amerikan åt på 50-talet (ingen exakt vetenskap) och för det andra så vet vi inte hur det idealiska intaget borde se ut för en LCHFare.
Mineralerna behövs inte i någon exakt mängd utan det viktigaste verkar vara att man får i sig dessa i "viss" balans. Lite obalans fixar kroppen själv genom att öka upptaget av det som det finns brist av etc.
För folsyra tycker jag du skall äta lite lever av nåt slag.
Borde även nämna att det viktigaste är inte intaget av mineraler…utan upptaget, något som sällan tas hänsyn till. Om man äter bladgrönsaker med oxalsyra hindras upptaget av t ex järn….och fytinsyrerika livsmedel (spannmål) hindrar också upptag av järn, zink och magnesium.
Det som alla, oavsett kost, skall tänka på är att få i sig mer D-vitaminer, då RDI inte verkar vara i närheten av rätt alls.
#0, Jag är av åsikten att det går att få i sig allt man behöver från animaliska källor utan grönsaker alls (men jag är inte emot att man äter grönsaker för det).
RDI är inte 100% rätt i alla lägen, några av dom verkar minst sagt godtyckliga gissningar. Dessutom så varierar behovet beroende på vad man äter, t.ex. verkar LCHFare ha mindre behov av vitamin c än kolhydratätare.
Siffran för kalium är högre än den borde vara (tycker jag i alla fall). Lite lägre kalium är ingen som helst fara, kanske till och med att föredra.
RDI av vitamin A och D är däremot alldeles för lågt satt. Detta på grund av en rädsla för överdosering eftersom dom är fettlösliga istället för vattenlösiga, men det har på senare tid visat sig att överdoseringsrisken bara gäller syntetiska versionen av dom vitaminerna, inte versionerna som finns i mat, delvis på grund av att om man äter mat så får man i sig fett samtidigt, och dom är ju fettlösliga. En del har därför börjat sälja sådana preparat i kapslar fyllda med olja. Det finns inget känt fall sen efter början av 1900-talet av någon som har överdoserat på naturligt vitamin A eller D, endast sådana som har tagit tillskott och ätit många gånger dosen dom skulle ha ätit. Men i alla fall, jag ska inte gå in mer på det sidospåret. Vitamin B12 är också satt alldeles för lågt. Resten har jag inte kollat upp tillräckligt noga för att veta om dom är lagom, för höga, eller för låga.
I alla fall, kan du tänka dig att äta lever ibland? Då får du ett enormt vitamintillskott. Nötlever t.ex. ger höga mängder av bland annat Vitamin A, B2, B3, B6, B9 (folat), B12, fosfor, järn, selen och zink. Då har du altså täckt in folatbehovet som du tyckte du låg för lågt i, och A som jag i alla fall tycker att större delen av befolkningen ligger för lågt i. Lever åt "alla" för ett par hundra år sen och tillbaka, det är bara på senare tid den västerländska kulturen har slutat äta inälvsmat av någon anledning, vilket är synd för det är otroligt nyttigt.
Här har du ett par artiklar som du kanske finner interessanta från WAPF:
Vitamin A - The Forgotten Bodybuilding Nutrient
Magnesium är ett svårare problem. Jag vet inte hur rätt RDI är där. Det finns en del som får för lite magnesium på LCHF kost, och det märker man av med så kallade "myrkrypningar" i musklerna. Eventuellt även kramper. Har du inte märkt något sådant så är det ingen risk för att du har underskott.
En del tar tillskott för att få extra magnesium. Men det går att få det med hjälp av naturlig mat också. Ett sätt att få mycket magnesium är att koka hemmagjord buljong. Altså sådan som ska stå och koka i 10-12 timmar på låg värme med ben i sig. Magnesium finns bundet i vårat skelett, och på det här sättet får man ut magnesiumet. Man får även ut kalcium, och mindre mängder av en massa andra mineraler som finns i skelettet. Dessutom har det enorm potential som krydda i såser osv. om man reducerar det lite för att koncentrera smaken, på grund av den väldigt goda smaken hemamgjord buljong ger. Dessutom utvinns stora mängder geltain från benen, vilket säjs vara bra för leder. Buljonger man kan köpa i affärer och liknande är kanske bra som krydda, men dom innehåller bara salt och smakämnen, altså inga nyttigheter. Hemmagjord buljong finns tyvärr inte i några näringstabeller, och det blir nog ändå väldigt olika från gång till gång, så det går inte att veta vilka nivåer man hamnar på.
Om du vill göra hemmagjord buljong kan jag rekommendera följande avsnitt av det amerikanska matlagningsprogrammet "Good Eats":
Kanske inte den bästa kvaliten om man kollar på youtube, men det går. Själv har jag alla avsnitten av det matlagningsprgrogrammet på DVD, jag tycker det är ett otroligt lärorikt program, samtidigt som det presenterar faktan med lite humor. Programledaren är lite fettskrämd i vissa avsnitt, men i dom flesta är han inte det. Och teknikerna han lär ut går att använda i all slags matlagning.
Sedan finns det en artikel med recept på buljong här på KiF. Det är säkert bra det med, men om jag skulle göra buljong skulle jag nog följa good eats receptet.

Ett stort tack till alla ovan som givit mig all denna information.