Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 4221 ggr
irode
0

Inge's tråd

Hej

Jag är relativt ny härinne. Har tills nu mest kikat, läst och blivit klokare. Tack till alla som delar med sig av erfarenheterna! Det har redan varit till stor hjälp!

Nu får det vara på tiden att jag berättar lite om mig själv härinne. Eftersom jag inte har lärt att skriva svenska i (danska) skolan, får jag be alla förlåta om jag får stavat eller formulerat något på fel sätt. Jag gör så gott jag förmår med hjälp från Words och Googles stavkontroller Glad.
Ibland vill där komma perioder, där jag inte har ork till at skriva på svenska.

Min berättning
Jag är en kvinna på 52 år. Fick dansk förtidspension för några år sedan främst på grund av diskbrok i nacka och rygg, men även reumatism, hypermobila ledar, astmaproblem och en tidigare Depression räknades med till mina problem, när jag dömdas ut från arbetsmarknaden.  Verk, trötthet, pseudo-demens gjorde det tyvärr omöjligt at jobba.
Tyvärr har jag även problem med motion i större omfång utan att få inflammationer i alle leder och muskelfästen. Lite skak-matt Ledsen. Lite övningar för att bli smidigare på morgenen och ett par ½ timers promenader med hundarna under dagen. Ibland en liten cykelsväng om orken är till det.

Som tur är: ingenting är ju dårligt utan att vara bra för något annat. I stället för att jobba som IT konsult med stress som lönen, fick jag chansen att utveckla min kreativitet genom silversmide, glaskonst, tovning och annat konst/konsthantverk. Vi fick även möjligheten att flytta till Sverige, som faktiskt var min mans och min önskan sedan unga år.

Orsaken till att jag nu har hamnat på Kolhydrater är att jag väger alldeles för mycket (start BMI 32,5 - nu 31,1) och att mitt Blodtryck har stigit oacceptabelt. Som följe av mina verk måste jag tyvärr ta en del NSAID-medicin och Panodil för att fungera. Verkmedicinerna och blodtrycksmedicin belastar samma organ, lever och njure, så jag vill helst undvika mera medicin. Min läkare och jag har avtalat att jag får lov att försöka bättre värdena utan medicin fram till september.
Förutan verkmedicin får jag något antihistamin mot allergi och Pulmicort mot astma. Jag hoppas att kunna slopa all giften så fort som möjligt!

Samtidig har jag hört att man möjligen kan reducera verk från muskler och leder genom att äta mera fett och undvika kolhydraterna. HOPPAS!!!!
Och ja - jag har jojo-bantat genom många år, känt svält varje dag - och i perioder med påfrestningar struntet i det och gått upp till senaste högsta vägt + et par kilo. Sedan min ungdom har jag haft problem med lågt blodsocker och därav följande 'söt tand'. Tyvärr har ingen tandläkare hittat denna problematiska tand och tagit bort den  Oskyldig.
Började nu svält-bantning för 10 veckor sedan - skiftade till LCHF för 5 veckor sedan.

Min väg till LCHF

Min ingång till ämnet har varit Ola Lauritzsons bok 'GI i praktiken'. Genom hans beskrivning förstod jag plötslig mekanismen med insulin och fettlagring.

Mina första två veckor på GI-kost var UNDERBARA: jag kände ingen svält als, värken i ben minskades och jag gick ett par kilo ned i vägt.

Ett besök hos vänner i Danmark fick mig att känna skillnaden: efter en god middag med sött dessertvin, (lite) bröd och kolhydratrik mat, hade jag mycket mera verk och mycket mindra energi nästa dag. 
Den följande vecka anmälde jag mig som medlem härinne.

Genom att läsa härinne fann jag vägen till MinMat.net och började väga och registrera all min mat i tisdags.  Vilken överraskning: jag som trodde att jag levde kolhydratsnålt! Hade ingen aning om hur mycket kolhydrat där finns i ovanjordsgrönsaker.  Eller i mjölkprodukter. Tack till den som ställer detta underbara verktyg till rådighet Kyss.
Efter ett par dagar med stramare styrning känner jag nu att jag har fåt gång på ketosen.  Försökta att äta 80/80/20, men erkände att det bara var en ny svältkur.  Måste undvikas! Försöker nu med hjälp från MinMat att hitta rätt sammansättning för mig.

Jag försöker nu att lära mig att äta flera små måltider och att dricka mera vatten under dagen.

Status just i dag är:
Viktnedgång totalt: 3,8 kilo (1,2 kg med LCHF)
Slankare talja: 8 cm (6 cm med LCHF)
Slankare rumpa/lår: 4 cm (1-2 cm med LCHF)

Finare, slätare hud
Mindre eller ingen Panodil dagligen - halvering av Pulmicort
Mera energi

… och min man har följt lite med och tappat 2,1kg på en vecka bara. Har nu BMI på 24,9.

Det blev ju en förskräcklig massa ord - hoppas ni inte har tröttnat till Generad 
Hoppas även på goda råd från alla er erfarna LCHF'er.

:-) Inge

Fricko
0

Hej Inge och välkommen hit. Håller tummarna för dig och din väg med lchf.

Will
0

Välkommen hit!

odezza
0

Välkommen hit… och tack för en ingående och intressant presentation! Vad roligt att du redan upplever hälsoförbättringar!

"still lost in space and time"

MimLan
0

Välkommen! Skönt att du så enkelt och snabbt kan märka fördelarna.

Är nyfiken över en sak; varför vill en person från världens lyckligaste folk flytta till ett mer neurotiskt land? :) Inte så att jag inte kan se fördelar med Sverige, men jag är nyfiken på vad andra ser.

[Karro]
0

Välkommen hit!!

magma
0

Tack för din berättelse, och välkommen hit!

kickelina66
0

Välkommen.

irode
0

Tack för alla välkommanden Glad

#4 - där finns många orsaker till att vi har flyttat hit:
 - min man säger att han är 'en Skåning som aldrig blev danska'
 - här är bättre plats och finare natur i Sverige
 - danskan är inte alls så lycklig som man tror - inom dom senaste 10-15 åren har dom blivit gnälliga, egoistiska och intolerante - tycker jag i varje fall

Stor är min förvåning når många svenskar berätter att dom tar på semester i 'underbara Danmark' - och deras när jag berätter att vi brukar ta på semester i den svenska naturen Skrattande.

Kanske bara gräset är grönare på andra sidan om gränsen??!

Trevlig helg

Wenn
0

Välkommen hit !

irode
0

Lördag och söndag morgon har sina traditioner i min lilla familj. Sova lite längre (min man pendlar till Köpenhamn varje dag och lämnar huset 06:20), äggröra och Ingelstad kalkon-prinskorvar, ostmackor, kaffe, örtte, juice/smoothie, gott om tid för att prata.
För min del framöver utan bröd och frukt.

Min del av rutinen har i denna vecka utökats med registrering av kostintaget.

Lördag fann jag att frukosten hade alldeles för mycket kolhydrat. Prinskorvarna måtte slopas. Försökta med kokosfett i kaffet. Är inte övertygat om at jag kommer att gilla det!!!!

I dag bytte jag prinskorvarna mot 2 skivor skinka. En skiva fet ost. Tre koppar kaffe.  Lite kokosfett i teet. Behagligt mätt - tyckte jag var duktig.
Jag fick lite av en chock när jag registrerade i MinMat: frukosten "kostade" runt hälften av min dagsration: 1064 kcal fördelade på 40,49 g protein, 93,02 g fett och 18,41 g kolhydrat (hela dagsrationen).  Så är där inte mycket plats under resten av dagen!!!

Store skurken är 1 dl mjölk i varje kopp kaffe.  Får försöka med att tunna kaffet med vatten och så få en skvätt vispgrädda i nästa vecka.

Så bra att man kan bli klokare vid hjälp av MinMat.

Ha en bra dag

HanneU
0

Byt ut mjölken i kaffet mot äggmjölk (sök bland recepten). Jag har också provat att istället för att tillsätta 3 dl hett vatten direkt blanda i 3 dl kaffe. En rejäl kaffedrink som ersätter frukost och kaffe på en gång. Jag håller mig totalmätt i 6 timmar….

MimLan
0

#10 Är inte den riktigt stora skurken juicen/smoothien och brödet snarare än mjölken? Eller har jag missförtått att du tagit bort även det?

Men givet är det bra att byta ut mjölken mot grädde istället om man vill ha lite bättre kontroll över kolhydraterna. Jag själv var tokig i mjölk innan, men har faktiskt inte druckit något sedan jag började med LCHF. Suget försvann på en gång, jag tror det beror på att mjölken var mitt sätt att få i mig lite fett i min annars fettsnåla kost.

irode
0

#12 - tack för dina råd :-)
Bröd och juice/smoothie är skippat sedan 19 juni, så det var inte det som var syndaren.

Med hjälp från MinMat vet jag att det är mjölken i kaffet (ungefär 50/50) som är stora syndaren. Och alldeles för mycket mat i en måltid. Vetande som jag bara har fåt genom at väga och registrera allt i MinMat.

Så om en nybörjare får ge et råd till andra:
din kost kan innehålla andra mängder av olika näringsstoffer än du tror! - ta dig tid at mäta, väga och registrera allt genom et par veckor.

Jag har i alla fall blivit MYCKET klokare redan på en vecka!!!

irode
0

Det har varit en fantastisk helg. Jag har varit på gång från morgon till kväll utan värre verk, än att jag inte har haft nödig att lägga mig. Utan Panodil som krycka.

Det har inte förekommit på många år!

Har inte sovit särskilt bra - låg vaken att par timer, men är inte alldeles slut bara för det.

Har funderat lite över hur stor en andel av alla krämpor som tidningarna skriver om (övervikt, Depression, ätstörningar, ryggproblem, matsmältningsproblem, …) som beror på de officiella kostråden???

Pratade häromdagen med en kompis som är sjukgymnast. Hon berättade att hon hade läst att nattskyggfamiljen (bl.a. potatis, tomat, paprika, physalis, aubergine) kunna förvärra reumatism.  Kom att tänka på at jag får klia på händer och i näsen av att skala potatis, klia i munnen av physalis.
Måste nog sluta äta nattskyggväxter! Någon som vet något om det?

Trevlig LCHF-dag till alla

MimLan
0

#13 Det är bra att även nybörjare säger till om att använda minmat.net! Det tar oftast inte mer än ett par veckors registrerande förrän man har koll på hur fördelningen är av sig själv.

Vill du ha tips om något istället för smoothie kan du testa hallonyoghurt gjord på turkisk/grekisk yoghurt, vispgrädde och hallon. (40g/20g/20g är min fördelning). Det går ju att öka på grädden så att den blir lite mer flytande.

bullmagen
0

Vad härligt att du har fått kläm på hur du ska äta, minmat är verkligen bra!

Det där med att potatis, tomat etc (från solanin-familjen) skulle förvärra reumatism har jag också hört.  "Den mest kända alkaloiden kallas solanin vars toxiska effekt på matsmältningssystemet kan orsaka magvärk, kramper och lös avföring. I kombination med tvålämnena kan det dessutom vara giftigt för nervsystemet och cellmembran i största allmänhet. Höga koncentrationer inte bara av solanin utan även andra alkaloider som kakonin har vid obduktion hittats speciellt i levern, men också njurarna, lungorna, hjärtat och hjärnan. Solanin har en giftighetsgrad som liknar stryknin och flera fall av matförgiftning har rapporterats. Tomater har en hög halt av solanin tills de blir riktigt röda. Eftersom det räcker med 3 mg solanin per kilo kroppsvikt för att döda en människa har även de små mängder som finns i potatis och tomat en negativ inverkan på allas hälsa"

Du kan läsa mer om detta här: http://FORUM frisk

irode
0

Fuskade och kollade min vägt i morse: hade passerat 90kg-gränsen på vägen nedåt! Det fungerar alltså även på viktminskningen.

Slopade mjölken i kaffet. Kom i kokande vatten och vispgrädde i stället. Det gav plats för lite annorlunda grejor.

Beslöt att kolla effekten av lite mera 'godis' och 'vanlig mat' i stället för mjölken: lite färska bär från trädgården 165 g fördelat under dagen, lite hasselnötter som mellanmål. Lite sallad och blomkål till middagen.

Fortfarande samme energiintag som i går med 25g KH = max. 5E%  - bara annorlunda skruvat ihop.

Det blir spännande att se om där är någon effekt. Hoppas att det går bra! Jag känner nämligen att den kostsammansättningen vill passa mitt temperament bättre än de senaste dagars mera strikte intag.

På bonus-sidan: jag fann en ekologisk get-brie i Coop. Bare 1g KH/100g.

irode
0

#16 - tack för informationen. Kanske är det så att även mogna och inte skadade potatis, tomater osv. fortfarande innehåller små mängder med stoffet. Om man då är känslig är det som et gift.
I alla fall vill jag undvika nattskygg en tid framöver - eller längre.

**Dagens upptäckt
**I dag efter duschen upptäckte jag till min förvåning att mina armbågar inte längre har sår och torra hudflagor.
Jag förvånas dagligen över det, som just händer med min kropp! Huden på mina händer och arma ser faktisk också bättra ut än på länge Skrattande.
Tänk om många av mina problem finnas till för att jag har följt rekommendationerna om fettsnål kost!?!?!  

**Status i övrigt
**Har sovit bättre i natt än på länge. Bär och grönt i går har gett lite mera gas i magen, men annars verkar det ok.

Trevlig dag till alla

irode
0

Det är länga sedan jag fick skrivit i min tråd. Nästan en hel månad!

Månaden har varit mycket upplevelserik. Första två veckorna stramade jag upp på LCHF med hjälp från Minmat. Fin effekt: mera energi, mindra värk, lite viktnedgång.
Negativt: min man och dotter vämjas vid min lukt från kropp och munhåla. Hoppas det blir bättra.

Sedan var jag två veckor på semester (dansk folkhögskola med helpension). Det var kostmässigt tufft!!! Fettfattig fuskmat med gott om E-numra inuti. Även jag undvek bröd, potatis, pasta, kakor, dessert o. dyl. och själv kompletterade med kokosfett, vispgrädda, ost och kvalitetsskinka klarade jag inte av att äta utan problem. Till min rädsla upptäckte jag att tillsatsarna och kolhydraterna i skolans mat fick mina fettlagra att svälla. Jag fick dra lite ned på fettet. Så det blev värk, förstoppning, illamående, låg energi. Och 1,5 kg viktökning.

Absolut värsta upplevelse var på söndagen när vi fick kycklingfiléer. Dom var så pumpade att dom var slimmiga som kokt hälleflundra. Jag åt väl en halv filé - och vaknade nästa morgon med migrän, värk, astma och var deppig fram till mitt på dagen. Oj - så stor inverkan maten har på välbefinnandet!

Vi kom hem fredag på kvällen. Sedan har jag kört strikt, närmast fakir. Bara lite ost, spenat och blomkål några dagar. Och i dag börjar äntligen energin att komma tillbaka. Panodilen fick stanna kvar i burken i dag. Optimismen håller på att returnera. Vikten går ner igen.

Mina nya optimistiska mål är:

• - Koll på smärtarna så medicinintaget kan minskas
  • - Viktnedgång ca 10 kg mera inom max. ett halvt år
  • - Genom dom två första att förbättra blodtrycket

Om någon undrar varför man utsätter sig för så dålig kost under två veckor, kan jag berätta att vi har haft två underbara veckor här.
Vi hade duktiga lärare som lärde min man och svärson nya facetter av glassblåsning och min dotter och jag målningens princippor. Kika gärna innanför på vårt webalbum och se lite av vår produktion. Jag har faktiskt aldrig målat förut, så jag är rätt så stolt och belåten med resultaten.

Hoppas att alla har en trevlig sommar

Jennix
0

Träkigt att höra att du mådde illa, men skönt att du är på rätt väg igen! :D

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

irode
0

Jag får väl säga att illamående är mycket motiverande för att hålla en LCHF diet ;-)

Tilda-T
0

Vänd på det och se det med positiva ögon!

Nu har du fått bekräftat att lchf är den rätta kosten för dig!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Maia
0

Davs og velkommen! säger jag som inte sett din tråd förrän nu. Vilka väldigt fina saker ni gjorde under kursen. Synd bara att man ska vara tvungen att må så dåligt. Jag ska ner till Sandbjerg vid tyska gränsen nu i augusti (pendlar till Danmark från Göteborg t.o.m. september) och tänkte ringa ner i förväg och kolla att det finns något alternativ för mig. Men E-nummer och sådant är ju svårt att få dem att förstå sig på…

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

irode
0

Davs Maia - och tack för beröm :-)

Jag kan berätta att jag har skickat ett mycket långt brev till skolan förutom att jag klagade mina besvär till kursledare och skolledare.

Hoppas du har mera tur med köket på Sandbjerg. Det förekommer lite mera lyxigt än Engelsholm, så jag tror att det kommer att bli en bra tid. Lycka till!