Nu ska jag också börja
Nu tänker jag börja med LC/HF jag med, iaf ge det en testperiod på ett par, tre månader. Ska vara så disciplinerad jag bara kan, och jämföra mitt mående fysiskt och psykiskt när perioden är slut med hur det är nu. Jag älskar att analysera och studera, så det ska bli intressant och förhoppningsvis blir alltihop en positiv erfarehet.
Tror inte det kommer bli SÅ svårt ändå. Jag är så less på allt som har med potatis, pasta, överdrivet sockrat slisk och allt vad det är så jag hoppar gärna över det. Det enda jag vet med mig att jag kommer sakna är bröd.. mörkt saftigt fullkornsbröd med massor av fröer, korn och annat gott.. nom nom (blä för vitt tråkbröd, men har för mig jag läste nånstans att fullkorn är värre än det "vanliga"?)
Det jobbigaste med kostbyte är väl att jag fortfarande bor hemma, där praktiskt taget hälften av all mat som tillagas är just kolhydrater, få grönsaker (om ens några alls) och resten protein. De flesta i familjen har väl den vanliga fetträdslan, men på något sätt har jag förskonats från den.. 
Nu har jag dock sedan en tid tillbaka lagat min egna mat så som jag vill ha mina måltider, så det hindrar väl inte så mycket mer det heller.
Tror jag bara har någon enstaka fråga än så länge.. det tar väl tid innan man som nybörjare lär sig hitta rätt balans i kosten, men ungefär hur mycket fett bör en dags födointag bestå av?

Välkommen hit! 

Välkommen hit! Chansen är att resten av familjen går över till lchf :)
Hej och välkommen hit!
Ett riktmärke är att fördelningen i energi% är: 5% kolhydrater, 75% fett och 20% protein.
Ett annat sätt att räkna är att antalet gram fett skall vara minst lika mycket som antalet gram kolhydrater+protein.
Välkommen och lycka till!
Tackar!
#3 Toppen, då har man nåt att gå efter. :)