Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 2888 ggr
lynxan
0

C-vitamin, dryck till barn m.m...

Har ändrat kostvanor för hela min familj sedan igår. Vi har gått in för lchf och måste erkänna att det känns ytterst besynnerlgt att gå emot allt jag lärt mig innan. Är utbildad dietist och har ju fått andra läror än denna till livs innan. Nu till problemet. Hur får vi i oss all c-vitamin med maten som behövs? Och är det någon som har ett bra tips på dryck till barnen (två killar på 7 och 11). De tycker det är trist med vatten och fet mjölk….båda är ganska sockerberoende och den äldsta tenderar att få övervikt… nu testar vi lchf…och har vi tur tar mormor efter som har dibetes, 50 kilos övervikt och högt blodtryck…

Ulf-S
0

C-vitamin får man i sig via grönsaker först och främst. Många av dem innehåller ju dessutom mycket mer av både vitaminer och mineraler jämfört med frukt…

Drycker är inte min starka sida, men vatten går att smaksätta med t.ex. frukt eller grönsaker. Kanske en skvätt rosenvatten? Min favorit är gurkvatten med isbitar, otroligt läskande!

Det måste kännas trist att vara dietist när folk häller sk*t över just dietister… Folk tenderar ju att generalisera och polarisera rätt hårt.

MimLan
0

#0 C-vitamin kan man även få i sig om man äter lever. Men som Ulf_S säger, det finns i grönsaker också. Och man behöver inte bekymra sig om att få i sig tillräckligt. Det går bra med lite paprika eller broccoli här och var.

Har tyvärr inte heller några dryckesråd, det gick för lätt för mig att bara dricka vatten. Något jag brukade göra förut var iste på grönt te och limejuice. Men jag antar att det kan bli lite för vuxen smak för mindre barn. Och är de sockerberoende så vill jag ju inte rekommendera lite honung i som jag normalt hade gjort till barn som inte är skadade av kosten.

Jag tror dock att det är vanan av att dricka annat som är i vägen just nu, går det att hålla ut en vecka eller två, tror jag faktiskt att de vant sig vid vatten och fetmjölk som alternativ. Barn är trots allt rätt smarta och när de märker att de inte har sockersug stup i kvarten så gillar de läget. 

Men välkommen hit! Hoppas det går bra att skifta över till LCHF för er alla!

MimLan
0

Här är en länk till en yoghurt-dryck som är flexibel i smak och lättfixad. Och fräsch i sommarvärmen. Kanske är det något som dina pojkar kan gilla?

Tilda-T
0

Välkomna hit hela familjen! Hoppas ni ska trivas med lchf!

I dessa hallontider är det jättegott att smaksätta vanligt vatten med skogshallon!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

magma
0

Välkommen hit! Broccoli innehåller en hel del C-vitamin:)

Drycker: vatten, smaksatt med gurksivor, citron eller apelsinskivor.

lynxan
0

hej…tack för ert varma välkomnande….!

det är ju som en liten familj här på nätet liksom…trevligt Glad

i morgon ska jag prova vatten med apelsin i, det tror jag killarna kommer att gilla…

problemet med c-vitamin kvarstår för min man som inte gillar broccoli..och en hel massa andra grönskare som vi andra gillar..=) men paprika kan jag nog få i honom så det räcker…annars kan han ju ta en vitamintablett….=)

Zepp
0

Kolsyrat smaksatt vatten kanske passar tonåringarna?

Annars så är det gott och friskt med kylskåpskallt vatten med pessad lime.

Svarta vinbär är rena C.vitaminbomben.. hur mycket kolisar är det i dessa?

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/c.html

Här har du hela vitaminsidan oxo!

http://www.cs.umu.se/~isak/Vitamin/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vispop
0

Kolla den här tråden och då speciellt kostdoktorns diagram över var vitaninerna finns. Som alltid mycket bra när det kommer från honom.

http://kolhydrater.ifokus.se/?ThreadId=a79e5311-e300-491d-a5fe-00d5c1b9daaa

vispop
0
andreas0
0

#0, Kul att se en dietist som vågar testa något nytt, dom brukar vara dom värsta motståndarna annars. Välkommen hit!

Det finns en del som tyder på att c-vitamin behovet minskar kraftigt på den här kosten. Det finns många här som har ätit rätt strikt LCHF kost i flera år, och än så länge är det endast en person som har rapporterat skörbjuggsliknande symptom (som gick över rätt snabbt igen).

Annars är det väl bara att äta 100g gul paprika med 2-3 dagars mellanrum, så klarar du RDI för vitamin c utan problem, utan några större mängd kolhydrater. Gul paprika innehåller väldigt mycket vitamin C enligt finska livsmedelsverkets databas.

Drycker har jag nog inget tips på, jag tycker vatten är gott och dricker det. Tidigare drack jag massa läsk, och jag är rädd att jag skulle återgå till det om jag får smak för något sött, så jag håller mig till vatten, te, och kaffe.

Underhåller man sötsuget med jämna mellanrum så har man det för livet. Men bryter man med sötsuget istället för att tilfredsställa det så minskar det rätt snabbt, efter ett par veckor känner man inte något behov efter söta drycker och annat sådant längre. Kanske något att överväga att testa för dina sockerberoende barn?

Eftersom du började igår så har du inte fått några omställningsproblen ännu. Du kan förvänta dig lite huvudvärk under en eller ett par dagar, en del får även minskad energi. Detta för att kroppen inte är van vid att ha fett som huvdenergikälla, så användningen är inte helt effektiv ännu. Rätt enzymer behöver producerar i kroppen osv. Efter det så börjar kroppen använda fett som energikälla mer effektivt, huvudvärken försvinner, och man blir minst lika pigg som tidigare. Detta är altså helt normalt och inget farligt. Jag bara varnar dig så du inte tror att det är något fel om/när det kommer, ifall du inte har hunnit läsa om det ännu. Det hela beror på hur strikt ni äter, om man äter striktare så får man värre omställningsproblem, men dom går över snabbare också.

andreas0
0

Klickbar och större version av länken till diagrammet i #9.

Länk till kostdoktorns artikel om innehåll i frukt.

Rätt otroligt att det så ofta framhålls att man måste äta massa frukt och grönsaker, när dom om man går in i livsmedelsdatabaser och kollar på siffror så har dom mycket lägre nivåer än animaliska produkter för vitaminer och mineraler. Folk sprider bara vidare vad som säjs utan att kolla upp faktan.

Broccoli och paprika tillhör båda undantagen, dom tillför en del nyttigt faktiskt. Men det är inte många grönsker som gör det, och i stort sett inga frukter.

molana
0

Välkommen hit !  Skrattande

Tilda-T
0

#6 Det här måste vara den optimala kosten för den som inte gillar grönsaker, tänker på din man!Flört

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Magica1970
0

Välkommen hit! Vad skönt att veta att det finns vettiga dietister där ute :D Broccoli är mycket godare när det badar i smör!

subcalva
0

Mina barn skulle kunna dricka läsk morgon, middag och kväll om de fick så jag funderar på att köpa en Sodastream om nu det är ett nyttigt alternativ.

Är det någon som vet om de smaksättningar som finns till Sodastream är OK eller om de är något man bör undvika pga att de är kemiska?

MimLan
0

#15 Även Sodastreams smaker innehåller socker och/eller sötningsmedel. Det är fortfarande läsk, även om du gör den själv.

Magica1970
0

Jag skulle nog inte bedömma det som nyttigare: http://www.sodastream.se (kolla under 'hälsa'). Vi har köpt en för att göra mineralvatten. Någon tipsade om att smaksätta med hallon (en näve i en tillbringare och kolsyrat vatten på det. Här har barnens sötsug minskat och det tjatas inte om glass, godis och läsk längre. Så stå på dig :)

lynxan
0

Ja jisses…det är verkligen inte lätt att hitta rätt i denna djungel av matrekommendationer som finns…jag har ju dietistutbildning och jobbar som hem-och konsumentkunskapslärare…..vet inte hur jag ska lyckas stå och undervisa om 55% kolhydrater i kosten om jag mår bra av denna diet….??

Några omställningssymtom har jag inte känt av…mer än att jag fryser emmellanåt trots att det är 28 grader…men lite tuppskinn dör man ju inte av..

jag tror vi äter för LITE fett ändå, trots att jag tycker vi vräker i oss…har köpt, bregott, smör, grädde, gräddost, 4%ig hälsofil, nötter, kokos, linfrö, majonnäs, fläskkarré,  m.m. jag har hämtat en hel massa recept på lchf-kost, en blogg av miap, är det bra recept?

vi äter flatbröd och finncrisp…men kan man äta hur mycket sådant som helst om man har smör och ost på???

makrill i tomatsås gillar mina killar är det bra?

ja…många frågor har jag och jag letar svar här….=)

MimLan
0

#18 Du kan kolla hur fördelningen ser ut på maten på minmat.net.

Makrill i tomatsås är jättebra mat, kolla bara att tomatsåsen inte har socker tillsatt, det finns båda varianterna. Fet fisk och fett kött är enkelt att ha att göra med eftersom man inte behöver fundera så mycket på "extra" fett, som man får göra när man äter kyckling, t.ex.

När det gäller fil/yoghurt är ett enkelt tips att gå över till turkisk/grekisk 10% fet yoghurt. Vill man ha lösare konsistens så blandar man ut den med lite grädde.  

Nej, man kan inte äta hur mycket kolhydrater som helst bara för att man äter tillräckligt med fett. Hur mycket som är ok är helt individuellt. Dina pojkar är ju känsliga för socker, men de är samtidigt så pass unga att det är troligt att de inte är skadade så pass att det krävs strikt LCHF. (Jag säger troligen, jag själv gick helt åt pipan när jag var 8 år gammal. Tack vare dietister, men det håller jag inte emot dig. ;) Nu är ni ju helt nya på det här, jag tycker att ni får acceptera att det är lite inkörningsfas, och se hur det går de första två veckorna. Du kommer förmodligen att märka skillnad i humör och hunger rätt snabbt när det gäller pojkarna. Begränsa intaget av finncrisp och flatbröd till en bit, uppmuntra dem att ta ett par skivor ost till om de vill ha mer av brödet. Allt måste inte bli "rätt" på stört, bara att de får i sig mer fett är en hälsovinst utan like.

Margareta
0

Jättekul att läsa din tråd lynxan och helt underbart att ha med en dietist. Ni kommer att behövas framöver - tro mig - när kostrekommendationerna ändras och allt gammalt skall suddas ut…

Bra att vara tidigt ute för din del!

Numer pensionär i Nynäshamn

lkn02001
0

angående flatbröden: det beror på hur strikt du vill vara. Annika D säger ju att man kan äta allt som det är mindre än 5g kolhydrater per 100 gram av. Däremot definieras LCHF av att man ska äta mindre än 60g kolhydrater per dag (rätta mig om jag har fel, någon!)

Ingredienser
Vetemjöl (93%), Vatten, Jäst, Salt och Kummin.
Producerad i Finland. 

Varan är fri från
Laktos
Äggprotein
Sojaprotein

Näringsvärde per 100 g
Energi (kJ): 1300
kcal: 310
Kolhydrater: 62,00 g
Protein: 10,00 g
Fett: 1,90 g

varje finncrisp ska väga 8g. vilket ger 8% av angivna värden.  kolhydrater per skiva finncrisp blir då 4,96. Alltså kan du äta 12 finncrisp om dagen om du inte äter någonting annat.

Sen om man väljer att följa de strikta råden är ju upp till en själv. Huvudsaken är att man mår bra med det man äter, det är det som är så bra med LCHF det finns inget får eller får inte. det finns bra och mindre bra. Skrattande

lkn02001
0

tillägg, alltså om du inte äter några andra kolhydrater.

håller dock med Mimlan, allt behöver inte bli rätt med en gång, det är bättre att alla är med på förändringarna och märker att de mår bättre. Något som många här upplever är att man blir striktare med tiden, man vill helt enkelt inte ha vissa saker längre.

lynxan
0

Roligt med alla råd och trevliga svar jag får   Skrattande

Turkiskyoghurt med grädde i låter ju jätteäckligt!!! men jag ska prova det… jag vill ju gärna ha min hälsofil med bra bakteriekultur i, är ju lite rädd om min mage eftersom jag har spastiskt colit…

än så länge äter vi en del sallad, gurka, paprika och tomat …har även gjort annikas sallad med vitkål och morot med majonnäsdressing…sedan blir det kött/fisk med feta såser och ost…=)

vi är bjudna bort på fika i eftermiddag och nu har jag gjort en kaka med lite hallon i botten, inget socker als och en smet med ägg, massor med smör och kokos som täcke ovanpå…den ska vi ha grädde till sedan…barnen ska få vatten med lite apelsinskivor i och jag kaffe med grädde….pust..blir mätt bara jag tänker på det…frukosten med ägg/majonnäs/fil och nötter mättar fortfarande….Puh!

MimLan
0

#23 Jag tror jag sätter en femma på att din mage blir bättre snart.  Det är en högst vanlig bieffekt. :-)

andreas0
0

#18, Jo, det tar ett tag innan man reder ut hur det ska vara. Ingen här äter exakt likadant, alla har sin egen variant även om huvudkonceptet är samma, därför kan man se olika rekommendationer ibland även bland dom som äter den här kosten. Alla har sin egen åsikt om hur detaljerna ska vara.

Om du tror att du får för lite fett, testa att kostregistrera en dag eller två och se vad du kommer upp i. Sidan http://www.minmat.net/ är väldigt bra om man vill matregistrera, den är helt gratis att använda. Om man talar energiprocent så ligger man hyffsat om man håller sig inom 60-80 E% fett, 20-30 E% och upp till 5 E% kolhydrater (några ligger något högre i kolhydrater också). Det kanske låter så mycket fett, men tänk på att fett är mer än dubbelt så energitätt som kolhydrater och protein, så mängden på tallriken blir inte några enorma mängder ändå, även om det klart är mer än vid andra koster.

Vad gäller ditt lärarjobb så är det ett dilemma. En person som inte är medlem här tyckte följande: "Man får väl tala om vad läroplanen säger och vad man själv tycker och låta eleverna själva avgöra. Och tala om att de måste lära sig vad läroplanen säger för att kunna svara rätt på proven, men de behöver inte nödväldigtvis betrakta det som sanning."

Jag tycker det låter vettigt.

Bloggen miap har har jag inte kollat på, jag vet inte om recepten är bra där. Men vill du ha en massa goda LCHF anpassade recept så kolla på Airams Matblogg, där finns en hel del.

Självklart bestämmer man sig själv vilken nivå man vill ligga på när det gäller kolhydrater, men man kan inte äta hur mycket som helst bara för att man äter tillräckligt med fett.

Finn crisp och liknande bör man kanskeinte ta för många av. Många gör så att dom bestämmer sig för en gräns för antalet kolhydrater i gram de får äta per dag, 30g är en lagom gräns för nybörjare. Äter man då bröd så når man den gränsen väldig snabbt, medans om man tar av större delen av kolhydratbudgeten till t.ex. ovanjordsgrönsaker istället kan man få väldigt stor mängd grönsaker innan man når upp till gränsen. Man får väl bestämma sig för vad man tycker är viktigast helt enkelt. I början kan det hjälpa att räkna lite på värderna i maten och se vad man kommer upp i, men det tar inte så lång tid innan man har lärt sig ungefär vad man kan äta och vad man inte kan äta, och då kan man strunta i räknandet efter det.

Dom flesta här utesluter allt bröd helt, inklusive mig. Man kan ju ta en bit skinka och bre smör och lägga osten på. Flört

Makrill i tomatsås är helt okej, speciellt om man tar bort större delen av tomatsåsen (en del kan man ha kvar för smakens skull) så är det jättebra.

Håller det som MimLan säger i sista paragrafen i #19. Det behöver inte bli helt rätt med en gång, man kan göra en gradvis övergång om man vill, testa sig fram tills man hittar en variant som passar en själv.

#23, Det jag säger nu kommer vara ännu mer mot din dietistutbildning än du någonsin kunde drömma om.

Dålig mage beror väldigt ofta på att man matar bakterierna i tarmarna genom att äta fel mat. Då speciellt kostfibrer, men även andra kolhydrater till viss del, t.ex. från spannmål. Kostfibrer tar vi som du säkert inte vet upp, dom går bara rakt igenom. Det gör dom inte riktigt, utan eftersom vi inte tar upp dom så börjar bakterierna i tarmen äta på dom istället. Och dom bakterierna bildar gaser när dom får mat. Detta är orsaken till större delen av problemen med dålig mage. Dom nuvarande kostråden säger att man då ska ta mer fibrer. Men mer fibrer ger bara dom bakterierna mer mat, och då blir det värre. Utesluter man fibrer helt istället så försvinner problemen rätt snabbt.

Nu tänker du säkert "Men måste man inte äta fibrer för att hålla igång magen och tarmsystemet?". Svaret är nej, inte om man äter tillräckligt med fett. Äter man fettsnålt så kan det vara ett problem, men äter man normalt med fett så är det ingen som helst fara. Får man ändå förstoppning (väldigt sällsynt, men det har hänt) är det bara att öka på lite med t.ex. kokosfett.

Däremot får man mycket mindre mängd avföring på LCHF kost. Detta är helt normalt och inget farligt eller dåligt på något sätt. Eftersom det inte är en massa celluosa utan kroppen kan ta upp i stort sett allt vi äter, så blir det inte så mycket som ska ut helt enkelt. Det är inte ovanligt att man på LCHF kost går mer än en dag mellan toabesöken, i vissa fall flera dagar. Detta är altså inte förstoppning, utan helt normalt på LCHF kost. Förstoppning har man endast om man har ont eller känner obehag på något annat sätt.

Hur kan det då rekommenderas så mycket fibrer? Det beror på att livsmedelsverket och liknande organisationer runt om i världen inte försöker göra vår hälsa bättre i första hand, det kommer i andra hand. I första hand kommer livsmedelsindustrin, som ska tjäna pengar. Visste du att många av professorerna på livsmedelsverket har starka kopplingar till livsmedelsindustrin? Det avslöjades till exempel nyligen att personen som ligger bakom kostråden för fibrer är avlönad av wasa bröd. Artikel om det från dagens medicin. Då är det kanske inte så konstigt att det rekommenderas mer och mer fibrer. Det har även avslöjats att flera andra varit avlönade av margarinföretag. Sedan en sådan sak som att livsmedelsverket lyder under jordbruksverket, den myndighet som ska se till att jordbruk går bra i sverige. Det borde självklart ligga under socialstyrelsen, den myndighet som är ansvarig för vår hälsa, men så är det inte. Om man går in och granskar studier närmare så ser man att i stort sett alla som säger att fiberer är bra är finansierade av livsmedelsindustrin, och dom som säger motsatsen brukar organisationer som livsmedelsverket låtsas om som dom inte finns. Livsmedelsverket har fått mycket kritik för jävsituationen, och dom har nyligen tillsatt en utredning för att få till nya regler för att förhindra liknande i framtiden, hoppas dom får ordning på det, men skadan är redan gjord.

Om du vill veta hur våra nuvarande felaktiga kostråd kom till och jävsituationen på livsmedelsverket så läs boken "Ideologin och Pengarna bakom Kostråden" av Per Wikholm och Lars-Erik Lidtsfelt.

Vill du veta mer om fibrer kan du läsa boken "Fiber Menace". Eller söka runt här på forumet för dussintals exempel på personer som har blivit av med dålig mage, IBS, och liknande när dom slutat med fiber och börjat äta enligt LCHF.