Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2929 ggr
Puhlo
0

Snåla på köttet, spara på miljön

"Alla kan ju inte äta LCHF, tänk på miljön!"

Hur försvarar jag det argumentet? Hjälp!

magma
0

Fråga varför LCHF skulle vara skadligt för miljön. I de flesta fall gissar jag att argument bara upprepas av personen som hört/läst utan att h*n egentligen ha satt sig in i dem. Om du misstänker mer substans bakom argumentet så blir du så illa tvungen att läsa på och ta reda på hur/vad/varför…FlörtGlad Skulle lägga ut texten mer men Midsomer väntar..!

Caena
0

de kanske tänker det sättet att köttätarnas mat tar upp mer miljöplats och äter mer "grödor" än vad som skulle ta att göda ett par u-länder
alternativt att allt gas(?) hjälper till att försöra ozonlagret.. 

oj, här hjälper ja ju motståndarna.. =/

har HAFT en veganpojkvän.. roligt att sitta mitemot honom och äta nu.. tur nog kan vi enas om .. SUSHI!..
tidigare gick de bra, d¨gick ja på vegitarian kost för de mesta..

Ulf-S
0

Kossorna fiser så f-bannat eftersom de får äta spannmål/kraftfoder som inte är naturlig mat för dem… Vill man vara miljövänlig äter man gräsuppfött kött och skippar riset!

Risodling är en riktig miljöförstörare jämfört med fisande kor!

OK, alla äter inte ris, men industriell odling i allmänhet kräver konstgödning, konstbevattning, besprutning…

Jag tycker att det känns tråkigt att peka ut det ena eller det andra som "miljöskadligt" när saken inte handlar om själva produkten utan produktionen.

T.ex. kan kossor som går ute och äter gräs gödsla jorden så att vi kan odla spannmål utan konstgödsel. Alla vinner på naturligare produktion som samverkar.

Alla utom jätteföretagen vill säga, och de har otrolig makt.

Caena
0

"3 

det är väl bland annat där för ekologiska grisar måste äta en del av eget uppfött foder (alltså- gården producerar eget foder till grisarna)

vore trevligt med mer av sån vara.. håller med dig totalt.. bättre med lite mindre företag som går runt i en mer ekologisk process..

Jennix
0

OBS, sarkasm: Men det är väl bara bra att alla inte äter LCHF, då får jag ha mitt kött ifred! Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Zepp
0

Altså.. om ingen åt kött skulle det inte finnas några ekologiska grönsaker heller!

Jordbruk är beroende av GÖDNING, såtillvida man inte vill hävda att grönsaker odlade i glasull med konstgödsel som är gjort med olja är miljövänligt…!

Ett uthålligt och miljömässigt jordbruk måste ha djuruppfödning annars utarmas jordarna!

Se tex vad de ekologiska jordbrukarna säger;

"Man bör eftersträva en situation där trädgårdsodlingen är integrerad, eller utveckla samarbete med ett jordbruk med husdjursskötsel.

Gödslingen skall aktivera jordens egna krafter. Förutsättningen för en lyckad trädgårdsodling är en sund och levande matjord. Det är bra om stallgödsel och växtavfall är ekologiska."

http://www.demeter.nu/

Att plöja och bruka jord gör att näringen i jorden frigörs som metan och kväveläckage t6ill vattendragen! Man måste tillföra näring hela tiden!

Djurskötsel bedrivs lämpligast på marker som inte duger till annat, men vi har med statliga subventioner planterat granar dessa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annabbk
0

Gris och framförallt kyckling är effektivare foderomvandlare än nöt - kan vara värt att komma ihåg då man väljer kött. Jag är oerhört glad att kunna köpa ägg från glada höns. Helt lätt är det inte. Ekofisk är bra.Musslor oxå. Fast de är attans magra. Behöver fettas upp

En viktig aspekt på det hela är att äta så mycket som möjligt av djuren. så käka lever (mycket vitaminer) Kycklinhjärta står på min lista att pröva på… Nån som prövat?? Antar att detta är ytterligare skäl att käka ister… LCHF-korvsmetrecept vore troligen en bra idé. God korvsmet (utan kolh så klart) kryddad med rosmarin och timjan att frysa i små kluttar och sen steka direkt - som de tunna färskakorna ungefär

vispop
0

Mycket myter och obevisade teser kring det där liksom att fett är skadligt. Finns mycket att läsa i ämnet. Här skriver kostdoktorn lite artiklar, börja där.

http://www.kostdoktorn.se/?cat=19

Zepp
0

Vad bra att du länkar till just den artikeln.. jag hade en massa komentarer där.. så slipper jag skriva samma här..Skrattande

Zac har skrivit en hel del bra om detta oxå;

http://www.wiktzac.com/2007/12/jakt-p-ktttare-nu-r-klappjakten-igng.html

Puhlo
0

Tack! Jag visste att jag kunde lita på er! Kyss

vispop
0

Här hjälps vi åt… Glad

Ulf-S
0

#7: "Gris och framförallt kyckling är effektivare foderomvandlare än nöt - kan vara värt att komma ihåg då man väljer kött."

Om man föder upp djuren på foder (foder = spannmål/baljväxter?) är säkert kor de minst effektiva omvandlarna. Till saken hör att kraftfoder inte är kornas naturliga föda: de mår dåligt av det och köttet blir sämre än det som kommer från gräsuppfödda kor. 

Köttet får en mer fadd smak och är inte bara mindre gott: det innehåller en försvinnande andel omega 3-fett jämfört med naturligt uppfödda djur.

Zepp
0

Höns är naturliga fröätare och grisar är allätare.. kor är specialliserade grovfoderätare, dom skall inte äta spannmål!

" De sliter av gräset med hjälp av tungan och maler sönder det med kindtänderna innan det sväljs. Nötkreatur är idisslare"

http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6tboskap

Idun07
0

När vi äter LCHF, och därmed blir friska/re så minskar eller upphör våra behov av  läkemedelsindustrins för naturen så skadliga produkter.

Jag vill rikta blicken på alla mediciner vi slipper äta, och pinka ut i naturen, eftersom reningsverken inte kan ta hand om dem.

Dessutom sparas miljardbelopp (om en stor del avbefolkningen börjar äta LCHF) i minskade läkar- & vårdbehov.

Till vårdindustrin krävs dessutom enorma mängder av tex. petroleum och energi för att tillverka alla engångsartiklar av plast, vilket resulterar i ytterligare besparingar av miljön, och av landets/ländernas ekonomi.

Det är något att ta med i beräkningen innan man anklagar köttätare/LCHF för att vara miljöbovar.

Jag är själv ett (numera vandrande, från att nästan inte kunnat gå pga smärtor och stelhet) exempel på detta, då jag inte längre behöver ta några som helst läkemedel, mot att tidigare varit ett "lokalt" Apotek…

Idun07
0

Instämmer helt med Zepp.

Och om jag ger mina getter havre (getter är idisslande djur som klarar sig utmärkt på vad naturen har att erbjuda), så blir de helspattiga, bråkiga och "trippar" nästan på tå. Som om de plötsligt lider av ADHD och varken kan vara stilla eller kontrollera sina impulser.

Då jag har barn med bla. ADHD så ser jag stora likheter i beteendet.

Även (gräs och lövätande) djur blir svårt stressade av spannmål.

Pasi
0

zepp - Höns är ingen ren fröätare.
Redan i en gammal bok om fjäderfäuppfödning som jag har beskriver de nässlor och andra örter som det ultimata fodret. Inget annat behövs (möjligen några insekter). Det är först när man börjar ge dem frön som man måste komplettera fodret för att de skall må bra (komplettering betyder att de inte är anpassade till den kosten eftersom det inte ger dem det de behöver).

Sen sätter de i sig ett och annat frö och tål det, precis som vilken ko som helst på grönbete.Flört

Gronstedt
0

#7: Men grisar behöver en kost av frön, rötter och bladgrönt, som människor skulle kunna äta direkt. Kor som äter artriktigt omvandlar stråfoder, som vi INTE kan tillgodogöra oss utan deras mellankomst. Det är fånigt att mata kor med spannmål, de blir lösa i hullet, sjuka, fulla med candida och omega 6 och fiser sönder miljön. Låt dem äta gräs!

#16: Hönsen därhemma, som kan välja fritt för det mesta, äter med stor entusiasm gräsfrön, bär och frukt när de kommer åt det, men klarar sig utmärkt utan när det inte är säsong. Under vintern, när de bara får hel havre och Värpfor, blir äggen blekare och tråkigare än på sommaren, då de kompletterar med gräs, örter, alla småplantor man sätter ut, smågrodor, insekter, mask, kött och fisk och andra läskigheter i olika stadier av förruttnelse ur komposten …

LiselotteB
0

Vad intressant att höra att kornas "miljöförstörande effekt" kommer av felaktig kost! Så om vi har sunda glada kor med gott kött blir också miljöpåverkan bättre: tulipanaros!

Apropå grisars kosthåll: såg ett BBC program om något naturfolk där de löste toaavfallsproblemt genom att ha dasset högt uppe i luften på en plattform och så föll avfallet ner till grisarna som gick nedan för och bökade och åt bland annat detta avfall, och även det som vi skulle lagt i komposten. Fiffigt kretslopp va?