Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 1966 ggr
MatsLundstrom
0

Agenda i SVT

Ännu ett program där professor Stephan Rössner får göra sin stämma hörd oemotsagd i TV. Karin Hübinette ställde frågan finns det inget annat sätt? Och ärkebiskopens enda ord till menigheten var Operation!!

Agenda i SVT

/Mats

Venus
0

Varför inte skriva ett mejl till Svt och be Karin Hubinette att i nästa program rätta till och förklara att det finns andra sätt också. vi skulle kunna skriva allihop, såg dock ej programmet då utan senare.

Ta reda på adressen, så ställer jag upp och skriver ett mejl också.

MatsLundstrom
0

Agenda@svt.se är mailadressen

/Mats

Venus
0

Skall försöka se reprisen eller om man kan se programmet på webben kanske, innan jag skriver.

bjorsa
0

Här en länk http://svt.se/content/1/c6/64/58/18/060827agenda.asx

sopla fram till ca 33 min där börjar de hela

mvh/bjorsa

Venus
0

Kan jag skriva så här i mitt mejl till SVT.se

Hej Karin Hübinette,

Såg Agenda-delen om Fetman på webben nyss och blir beklämd över vad herrar professorerna- experterna säger.

Det behövs ingen katastrof alls, det behövs ej heller en politiker som skall ha ett barn som blir svårt sjuk i barn-diabetes utan det enda som behövs, påstår jag är:

att man fördelar om innehållet i sin mat.

Helt enkelt minimerar kolhydraterna som gör att man går upp i vikt.

Vad är kolhydrater och vad bör undvikas? Jo, kolhydrater är livsmedel med mycket stärkelse och socker i och sädesslag, ris, pasta, potatis, rotfrukter bör undvikas tills man kommer i balans. Då kan man försiktigt öka på vissa rotsaker t ex.

Och vad bör tillföras: Jo, riktigt SMÖR och grädde.

Inga fejkprodukter utan riktiga basvaror av kött, fisk, skaldjur, ägg, smör, grädde och ost.  Såsom det var innan man kom på Margarinet och alla andra fusk-produkter som gör folk Feta.

Flera läkare har skrivit böcker om detta.
Bl a Lars-Erik Litsfeldt med boken "fettskrämd". Och Distr.läkare Annika Dahlqvist, Njurunda är hängiven den Lågkolhydratfattiga Fettrika Kosten (LCHF)

Även Sten Sture Skaldeman har skrivit böcker om sin egen erfarenhet: Ät dig ner i vikt och Frågor och svar om Skaldemans diet.

Jag vill/kräver att Agenda som motvikt till gårdagens program bjuder in ovanstående personer och låter dem komma till tals.

"Det är inte mer än rätt" att den kunskap som finns om fetma och diabetes får komma fram. Det finns ju alternativ till operation och mediciner. Varför inte ge människor en chans att välja?

I ett demokratiskt land som Sverige behövs balans.

Med bästa hälsningar
Eva Jonasson
Stockholm
Numera hängiven FETT-ätare som går ner i vikt när jag undviker de flesta kolhdyrater.

Amiechan
0

Jag tycker brevet ser bra ut - men jag skulle ta bort ordet KRÄVER. De flesta människor blir obstinata när man kräver saker istället för ber artigt :)

"Det är inte mer än rätt" att den kunskap som finns om fetma och diabetes får komma fram. Det finns ju alternativ till operation och mediciner. Varför inte ge människor en chans att välja?

Venus
0

Bra, ändrar enl ditt förslag. Vill lägga till SSS om kalorier, så jag väntar på svar från SSS.

Föreslår att fler än jag skriver mejl.

Mervi
0

Venus: När jag läser så får jag för mig att även Litsfeldt är en läkare, vilket jag tror han inte är. Kanske jag läser som en kråka, men kolla.

nane
0

Jo det skulle jag ju vilja se….

nane
0

Jo det skulle jag ju vilja se….

Margareta
0

Litsfeldt är inte läkare.
http://www.fettskramd.se/

Numer pensionär i Nynäshamn

skogsstjrna
0

#11 skulle just lägga till det, men kom för sent… :)

Venus
0

Ändrade och skrev författare som SSS.

Har iallafall skickat det. Bra om fler agerar mot samhällets olika sidor och vinklar. Eller vad nu skall kalla detta.

MatsLundstrom
0

"Operation gjorde Hanne Kjöller 20 kilo lättare: Nu kan jag äta allt - men bara i små portioner Hanne Kjöller kände att hennes övervikt var på väg att allvarligt begränsa hennes liv."  Hemmets Jornal 

Hanne Kjöller fick gratis annonsplats i Agenda 21:30 igår om sin nya Bok Operation: Nytt liv. Dessutom kom Ärkebiskopen Stephan Rössner till hjälp. Även Ingmar Näslund, kirurg vid universitetssjukhuset i Örebro. nickade instämmande till att operation är det enda rätta.

/Mats

Venus
0

De måste ju försäkra sig om att ha jobb tills de stupar.

Hela vårdapparaten skall hållas igång.

Människor får höra: "den här medicinen måste du resten av ditt liv".

Halleluja…

Pasi
0

Jag kunde inte se inslaget på min dator…men att beskriva operation (rent allmänt) som det enda rätta låter lite fel.

Som om en alkoholist skulle få levern utbytt för att kunna fortsätta supa….Fundersam
Att operation skulle vara det "enda rätta"…för vad ? Ett fortsatt osunt leverne!?

Kan ju förstå att operation kan vara enda utvägen i vissa undantagsfall…kanske….

Margareta
0

Det gör mig beklämd att inte "båda sidor" fick komma till tals.

Numer pensionär i Nynäshamn

Venus
0

Låt oss hoppas och be för att vi ser SS Skaldeman och Litsfeldt och Dahlqvist där nästa söndag!!Flört