Took på tråden
Tänkte att det kanske kunde vara bra att göra en "egen" tråd, som så många andra, fast jag har hängt här ett tag nu!
Jag är kvinna och 42 år, har aldrig varit fettskrämd, och har alltid köpt smör och bregott istället för margarin, alltid använt crème fraiche och grädde och undvikit lättprodukter. Jag hade aldrig något problem med vikten heller, förrän jag kom över 32-33 års ålder, då jag långsamt började lägga på mig. Jag är idag inte överviktig, men väger ändå tio-femton kilo mer än jag gjorde för tio år sedan.
Magen har jag haft problem med sedan början av nittiotalet någon gång. Jag har aldrig hållit på med att banta och sådant, men levde väldigt fattigt i perioder i min vuxna ungdom, då det inte blev så mycket mat ibland. Jag tror det var då jag sabbade min matsmältning. I slutet på åttiotalet började också äta mer och mer vegetariskt, och slutade äta kött helt 1989, pga att jag ville ta avstånd från djurindustrin. På den tiden fanns det ju inget ekologiskt kött att få tag på, åtminstone inte till priser som jag hade råd med. Fisk, ägg och mjölkprodukter har jag dock fortsatt att äta hela tiden. Jag har försökt köpa ekologiskt/miljövänligt så långt jag kunnat i många år. När jag började med LCHF i maj började jag också prova att äta lite ekologiskt kött.
Jag hade stora problem med det som idag kallas vestibulit under början av nittiotalet. När jag började få problem med magen också (återkommande nattliga magsmärtor med kräkningar) gick jag till läkare, men efter att ha stött pannan blodig mot sjukvården i ett par år gick jag istället till en homeopat. Hon sade till mig att inte dricka eller äta vanlig mjölk, och sålde mig en massa sockerpiller. :) Jag blev väl något bättre i magen -- de plågsamma nattliga anfallen försvann, men det var inte så jättestor skillnad i övrigt. Samma sak med underlivsbesvären, de jobbigaste skoven slutade komma, och jag blev bättre, men är fortfarande känslig i underlivet.
Efter några år slutade jag helt enkelt gå till homeopaten, och började äta mjölk igen, och märkte ingen försämring. Dock slutade jag äta bröd eftersom jag märkte att magen inte mådde bra av det. Det var framför allt mjukt jäst bröd som kändes fel. Kex och bakpulverbröd fungerade bra, tyckte jag.
Jag har aldrig varit någon stor godisätare, men de senaste åren blev det mer och mer kakor och choklad och livsmedel med socker i (sötsur chilisås, balsamvinäger, äpple i salladerna, honung i marinader, fruktkonserver eller kräm med grädde…) I vintras drabbades jag av två candida-infektioner på kort tid, och hittade då en "anti-candida-diet" som jag höll i en månad -- inget socker, ingen pasta, inget bröd, inga kakor, ingen frukt osv, men saker som råris (och riskakor) var tydligen OK. Någon slags lågt-GI-variant, skulle man kunna säga, med vissa modifikationer. Vad jag märkte var ju att det sockerberoende jag utvecklat de senaste två åren började ge med sig, vilket kändes bra. Dock blev jag rejält förkyld två gånger under den kuren, vilket är onormalt för mig (jag brukar få en eller ett par förkylningar om året, sällan mer, fast det har blivit lite sämre sedan jag låg på sjukhus med lunginflammation förra våren).
Mina stora problem är kronisk trötthet och nedstämdhet, som jag faktiskt är permanent sjukskriven för. Magen spökar också fortfarande -- den är alltid hård och uppsvälld, och har inte minskat nämnvärt sedan jag började med LCHF, fast jag är mindre gasig än tidigare. Jag är också frusen och har jobbiga menstruationer, och är en klenis och soffpotatis. (Jag har provat att motionera, men blev inte ett smack piggare av det.) Mina största förhoppningar med den här kosten är att jag ska få mer energi, bli friskare, starkare och gladare och bli av med mina mag- och underlivsproblem. Det enda som har hänt hittills är dock att jag blivit morgonpiggare (ibland), och eventuellt lite mindre frusen (men det är svårt att avgöra eftersom det är sommar). Vissa saker verkar t.o.m. ha blivt värre. Men jag härdar ut och hoppas att det kommer vända snart…
Det jag saknar mest med den här kosten är frukt. Pasta, bröd och ris kan jag gladeligen leva utan, men frukt (och ibland potatis) känns tråkigare att inte få äta. Det är också trist (men inte jättejobbigt) när man fikar hos kompisar och på möten och de har bakat mumsiga kakor, pajer eller bullar som man måste säga nej till. Att vara semivegetarian och äta såhär gör det ju inte heller lättare för omgivningen.
De två menstruationer jag haft sedan jag började verkar ha varit något kortare, men jag vågar inte tro att det har samband med kosten förrän jag sett den trenden under lite längre tid. Underlivet generellt verkar däremot skörare och känsligare än det brukar. Det verkar som att jag har börjat tappa rätt mycket hår också, vilket är lite trist eftersom det är ganska tunt och fint till att börja med. Jag får fortfarande blodtrycksfall och känner mig fortfarande matt i kroppen. Just nu har jag också min andra förkylning på två veckor -- den andra kom krypande innan den första ens var borta, och jag undrar om det inte beror på att jag inte äter frukt, för det liknar det som hände i vintras när jag inte heller åt frukt. Jag äter vanliga vitaminpiller för kvinnor, men det verkar inte som att de gör vare sig från eller till.
Annars? Jag är intresserad av historisk dräkt och dans, är Tolkiennörd, gillar fantasy och science-fiction, älskar katter (fast jag inte har någon själv), sjunger mycket i perioder, avskyr att städa, och sitter alldeles för mycket framför datorn.
Hå hum, det var nog allt jag kan komma på just nu…!
Hej! Kul att läsa lite info om dig! Tror dock att du är inne på rätt väg, och dina besvär blir säkert bättre efter hand.
Förstår det svåra i att vara semivegetarian och ändå försöka äta LCHF, men om man som du gör, försöker att undvika konstgjorda saker och tillsatsämnen och satsa på naturlig föda och bra fetter, så har man kommit långt.
Kram och lycka till!
Välkommen och lycka till. Jag har också varit vegetarian i många år men är en riktig köttätare idag.
Nu hände något med mitt inlägg #1. Jag ser bara halva, för reklamen skyler över första delen.
Ser detta fenomen ganska ofta och det stör mig. Undrar om det bara är på min dator, eller om andra också drabbas.
?????
Välkommen hit. Hoppas du ska trivas.
#3 ditt inlägg syns bra.
#3: Nej, jag ser det också ibland- men så rätt vad det är så ser det OK ut igen.
#0: Tack för din berättelse Took!

Hoppas kosten hjälper dig åtminstone en bit.
Fabricati diem, pvnc!

Tack alla!
#1: Jag var nyligen ute och reste och var på en stor fest, och då märkte jag hur krångligt det är att hålla den här kosten. De hade missuppfattat mina matbehov nästan helt och det fanns inte mycket jag kunde äta vare sig under dagen eller under taffeln på kvällen. Dessutom var det lite jobbigt dagarna efter när jag hälsade på och bodde hemma hos min brors familj och även min mor. Min bror håller på med överlevnad och sådant och var bergfast på att man måste äta kolhydrater. Och mamma hävdar också att det är farligt att låta bli kolhydrater. Det märktes att de tyckte jag var besvärlig och att jag bara har griller i huvudet. En annan kompis sade att barn som inte får några kolhydrater i maten får nervskador. Kändes lite svårt att bemöta alltihop…
(Jag ser för övrigt alla inlägg bra, inget skyls över… Men jag kör Firefox med Adblock, så jag ser ingen reklam alls.)
Välkommen och roligt att läsa om Din resa…
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej igen!
Jag kan förstå problemen som uppstår i sociala sammanhang ibland. För mig är lösningen den att jag hellre avstår, än ger avkall. Det handlar om liv eller död för mig.
Att folk fortfarande har missuppfattningar om kolhydraternas värde är ett faktum. Ju mer påläst man är själv, desto enklare står man emot och kan bemöta sådant.
Ibland kan lösningen vara att ta med sig något att äta om man går bort. En bit ost t ex, eller något annat som är OK.
Jag kan bara önska dig lycka till!
Kram!
Välkommen hit !
Intressant innlägg som syns bra

Hej och välkommen! Hoppas du får ordning på dig med LCHF. Du verkar ha fått mer trassel med kroppen än vad man borde ha.
Det slår mig när du beskriver dina matproblem, att det låter rätt likt problemen vi haft med våra söner. Den yngsta fick diagnosen "laktosintolerant" av läkare när han var liten. Men han blev inte RIKTIGT bra. Då vi fick en ny (bättre) läkare fick vi av honom veta att skadorna i tarmen efter laktos- och glutenproblem är så lika varandra att det är svårt att skilja dom åt.
Det kan till och med bli så att en glutenintolerant som ätit gluten och skadat tarmen kan ha problem även med laktos på grund av samma skada. Det enda sättet att kolla var att först köra laktosfritt i flera månader för att sedan byta till glutenfritt lika länge. Sedan fick man bedöma under vilken period man var friskast. Det visade sig att han var glutenintolerant.
Vi har också märkt att om han/vi fuskat så har det påverkat humör och koncentration. Vi brukar skoja och säga att han kan fixa billiga droger: Han behöver bara dra en lina vetemjöl…
Nu likheten med dig: Du blev aldrig riktigt bra med laktosfri kost. Provade du att vara HELT glutenfri en längre period?

#7 Jag håller också på med överlevnad. Varje dag! Har funkat riktigt bra hittills…

#9 Jag hade tänkt ta med något att ha som nödproviant, men glömde det kvar i kylen i brådskan. Lyckligtvis hittade jag lite nyrökt öring med creme fraiche-sås tidigare på dagen, och lyckligtvis står man ju sig ganska bra på den här kosten -- man blir inte lika matt-hungrig och sänkt/på dåligt humör av att se andra äta närman inte kan äta själv. Och det fanns lite jag kunde äta -- jag tror jag åt upp alla tofukuber som var kvar efter alternativmatens förrätt.
Det löjliga är att jag erbjöd mig att ta med egen mat ifall mina matbehov var för krångliga, men fick aldrig något svar på det, trots att jag påminde dem om saken…
Vad gällde familjen så bjöd brorsan på fisk i kokosmjölk första dagen, och resen av tiden fixade jag egen mat. (Men brorsbarnen tyckte att jag åt "konstiga smörgåsar", utan bröd, bara med ost, smör och lammsalami!)
Jag tycker jag läst på rätt bra om den här kosten och hur den funkar, men när folk är fullomligt övertygade om att de vet bättre, så känns det bara dumt att stå och argumentera, särskilt om det är vänner och släktingar som man träffar ganska sällan…
#11 Tack!
Jag åt bara laktosreducerat - enligt min homeopat var det OK med syrade mjölkprodukter, ost, smör och grädde, så det åt jag. Och nej, jag slutade inte helt att äta mjölmat förrän jag började med LCHF, för snart två månader sedan. Det var framför allt mjukt bröd som bakats med jäst som kändes fel i magen. Jag åt fortfarande saker som paj, kakor, scones, sockerkaka, knäckebröd, kex mm. Det kändes OK så länge jag inte åt enorma mängder.
Jag har funderat på att ta bort alla mejeriprodukter utom smör också, men det känns väldigt, väldigt tråkigt… :( Speciellt som jag inte äter annat kött än ekologiskt, så det skulle bli väldigt dyrt för mig att hålla någon slags fakir. Plus att jag inte alls är van vid att äta så mycket rent kött. Och jag har i perioder haft väldigt svårt med matlust och aptit, så jag vill verkligen inte ta bort allt som gör att maten smakar gott. :(
När jag började inse att jag inte kunde äta allt - det är nog 6-7 år sedan - tog jag bort ALLT utom kokt fisk, kokt kött, hallon. Det kallade min doktor på VC för något speciellt. Jag åt så i 3 veckor och har aldrig mått så bra i hela mitt liv. Då förstod jag att jag var intolerant mot något, men jag visste inte vad ännu. Jag fick sen lägga till en "grupp" i taget under 3-5 dagar för att se om jag mådde sämre (tarmproblem, magont, förstoppning mm). Fick jag reaktion tog jag bort det igen och testade något annat. Mat med stärkelse i la jag till allra sist och det fick jag ta bort med en gång, dvs gluten men även majs, ris och potatis. Där var jag redan innan LCHF som jag hittade 2005.
När jag tog testade mjölkprodukterna blev jag sämre och trodde jag skulle vara utan dem - så jag var det i tre månader. Då använde jag tex havremjölk och sojaprodukter. Långt senare när jag hittat LCHF och förstod att just havre och soja inte var så bra testade jag grädde och det har alltid fungerat sen dess. Under den första testperioden var jag fettskrämd och testade därför inget fetare än matlagningsgrädde.
Min högst personliga teori för mig själv är att när jag slutade med gluten/stärkelse tog det flera månader att läka systemet och under den tiden var det bra att avstå från grädde. När jag sen var bra och testade den feta vispgrädden klarade tarmen av det utan att knorra. Gör jag avsteg idag - skall det mycket till innan jag äter något med gluten i och sen i våras vet jag genom blodtest att jag inte skall äta gluten/stärkelse och då är det inte så svårt att avstå.
Lycka till att hitta din väg!
Numer pensionär i Nynäshamn

#14 Tack så mycket!
Det låter besvärligt det du har varit med om. Vad skönt att du har fått LCHF att funka för dig!
Jag är ju van vid att ha kostbegränsningar - först bara genom att jag inte åt kött, sedan för att jag oroade mig för att jag var allergisk mot nötter, sedan pga homeopatens rekommendationer, sedan för att jag märkte att jag inte mådde bra av bröd, och så nu detta… Men detta har nog varit det krångligaste för omgivningen att hantera. Och jag känner ibland att jag fullständigt tappar fantasin kring vad jag ska äta…

Nu har jag provat att utesluta mejeriprodukter ur min kost i ett par dar, och provat den berömda äggmjölken till frukost. Magen har krympt en smula! Men nu har jag diarré! Och den har blivit värre för varje dag -- imorgse var det bara stinkande grönsvart soppa… (ursäkta äckelfaktorn).
Jag äter dubbel dos magnesium 375 mg, men det började jag med redan för tre veckor sedan, utan att det påverkade avföringen någonting.
Kan det vara äggmjölken som ställer till det? Jag har ju ätit äggröra till frukost hittills, men kanske gillar min mage inte lösa äggulor? Jag har gjort äggmjölken på två äggulor, en klick smör eller ghee och tre dl vatten. Jag kan ju tillägga att jag har varit sjuk (förkyld) i drygt två veckor nu, senaste veckan har jag hostat och snorat rejält, och aptiten har väl inte varit så där jättebra. Därför tyckte jag att äggmjölken verkade vara ett bra alternativ, lätt att få i sig när man inte pallar gå och handla eller stå och laga rejäla måltider…

Jag börjar bli trött på den här förkylningen också… Jag brukar väldigt sällan bli förkyld bara sådär, och blir jag det så brukar det sällan sitta i hela tre veckor, speciellt inte om jag har möjlighet att sitta hemma och ta det lugnt. Kan inte låta bli att undra om det har med kosten att göra.
Magomfånget har krympt från c:a 90 cm till 86 senaste dagarna. Det är dock bara uppblåstheten, inget verkar ha försvunnit från dallret runtomkring. Sedan återstår det att se ifall det är magen som bara är tom pga diarrén, eller om det är för att jag eliminerat mejeriprodukter. Har slutat med magnesium tillfälligt, inte för att jag tror det var den som orsakade det hela, utan för att jag inte vill att den ska förvärra tillståndet.
Har du kokosfett i äggmjölken? det verkar ställa till det för en del. Testa med smör i så fall och se om magen mår bättre då.

Hej Took!
Hade tyvärr inte sett din tråd innan, men hittade den nu. Ska bli spännande att följa din lchf-väg. Men fy vad jobbigt med magen och inte minst det du skriver i #16. Hoppas att du kommer tillrätta med det. Måste vara jättejobbigt. Och förkylningarna ovanpå det. Åh, ibland kan det verkligen trilskas.
Har också funderat kring äggmjölken, som jag själv dricker enstaka gånger. Den är som du säger bra att ta till ibland. Men funderat lite liknande som du. Koagulerar (tillagas) verkligen ägget som det ska? Trots kokande vatten så vispar man ju samtidigt in kall luft när man blandar ihop den, jag vet inte om koagulationsgränsen (tempen) blir tillräcklig. Funderat på det där ibland.

#18 Nej, som jag skrev har jag gjort den med hemmagjord ghee. Är ganska försiktig med kokosmjölk efter en väldigt dålig natt en gång i början av min LCHF-period…
#19 Hej Birma! Ja, det känns lite osäkert det där med äggen. Igår hällde jag alltihop i kastrullen efter att jag mixat ihop det och värmde lite till, men då började det skära sig, trots att jag bara lät det gå upp till 80 grader. Idag skippade jag det helt och har bara ätit grillad kyckling hittills. Få se vad jag kan hitta att tugga på ikväll, innan kunde man ju bara ta ett par ostbitar, men eftersom jag avstår från mejeriprodukter ett tag så går inte det…
Hej Took
Jobbigt med alla besvär men håll ut! Det kommer bättre tider.
Tips på mat vid förkylning: Soppa på kyckling, kött eller fisk. Lättlagat med soppa. Kokta ägg till frukost och eventuella mellanmål.
Om förkylningen är envis får du kolla sänkan på vårdcentralen om du eventuellt har en infektion i kroppen som behöver penicillin. Tråkigt med penicillin men det är trots allt till stor hjälp och ger snabbt tillfrisknande.

Två veckor senare… och magen är fortfarande kass. Nu har jag tagit bort ägg också, för att se om jag kanske blivit överkänslig mot dem (det kan ju ha varit lite gamla ägg också). Men jag hade alltså diarré i en vecka, sedan kom det ingenting på en vecka, och sedan började det köra i magen och bli diarré igen.
Jag måste erkänna att jag börjar tvivla på att den här kosten är det rätta för mig. Magen är inte lika gasig och uppblåst, men den ballar ju ur på andra sätt istället! Att inte ens äta mjölkprodukter och ägg tycker jag är superjobbigt. Vad sjutton har man med sig som matsäck när man inte kan ha ost, och inte vill äta kött som inte är ekologiskt? Vad äter jag till frukost? Jag har ätit äggröra till frukost hela tiden med LCHF, nu vet jag inte vad jag ska stoppa i mig… Det har nästan blivit så att jag hoppat över frukosten istället. Druckit en kopp te med ghee för att stilla det värsta.
Ha ha, ursäkta mitt gnäll, men nu har jag hållit på i två och en halv månad med det här, och känner fortfarande inte av någon fantastisk omvälvande skillnad (och ingen minskning av fläsket heller)… Tre månader ska jag ge det. Är magen lika urballad då så vete fan.

#22 Vad tråkigt Took :o(
Näeh! Det är väl inget gnäll heller. Och är det gnäll så är det självklart ett berättigat sådant. Det är beklagliga fakta som du berättar för oss. Jättetrist. Det är väl inte underligt heller att du blir tveksam till kosten, när det blir så knepigt med din mage. Du är ju ett under av tålamod! Hoppas ändå att det hela inte är relaterat till lchf-kostföringen. Även om jag själv ibland kan känna tvivel, så vill man oftast tro att det är den rätta kosten för oss alla människor och som gör oss friska.
Hoppas allt rättar till sig!!
Took, jag förstår hur hemskt det måste kännas… Speciellt eftersom jag haft problem med magen och verkligen vet hur hemskt det är!
Det kan nog vara svårt med LCHF och nästan vegetarian samtidigt. Jag beundrar de som får det att fungera, eftersom det kräver så mycket mer av dom än av mig. För mig är det ju bara att äta kött o smör o lite grönt så mår jag superbra…
Jag tycker du måste tänka på din hälsa i första hand. Men det kan ju tyvärr vara så att du mår dåligt av ägg elelr mjölkprodukter…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#23: Tack! Jag tror ju också på den här kosten, men det är ju inte alltid kroppen håller med om vad hjärnan tror! :)
#24: Jag har ju börjat äta kött igen, så det är det jag har ätit… kött/fisk och smör/ghee och lite grönt. Och ägg, då. Provade att äta lite quorn (som jag åt jämt förut) men då svullnade magen upp som en ballong och jag blev jättegasig…
Det är inte konstigt att omgivningen blir skeptisk till min kosthållning heller… Och jag har svårt att motivera för mig själv varför jag inte ska äta glass nu i sommarvärmen om jag ändå mår kasst i magen. (Fast jag har lyckats låta bli.)
Det konstiga är att jag aldrig har haft problem med diarré tidigare. Snarare tvärtom. Och jag har ju ätit både ägg och mjölkprodukter i alla år! Så på något vis känns det som att det är den här kosten som har vänt upp-och-ned på magen…
Om tre veckor ska jag åka till England i några dagar. Hoppas verkligen att jag kan äta någorlunda "normalt" då, för annars kommer den resan att bli en mardröm…

Äter du betydligt större smörmängder så kan det vara det som har fått din mage att rasa. Jag tål smör till en viss gräns men överskrider jag den så är följden diarre!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Took: Det kan ju vara så att dina besvär också har med övergång från vegetariankost till kött, om det är så att du inte ätit kött alls tidigare?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Hej Took
Det med en mage som inte fungerar som den ska är jättejobbigt. Jag kan inte äta något med mjölk eller soja (även känslig för många sojasläktingar), för då får jag besvärligt med gaser och akut diare med svåra kramper.
När jag tog bort mjölken och sojan ur min diet så blev jag bättre, men avföringen var fortfarande i diareform (inte lika akut som förrut). Jag har nu en ganska bra fungerande mage efter att minska ner på socker, potatis, ris och pasta. Jag bör tillägga att jag inte söker nå en viktminskning för mig var målet var att få ordning på tarmarna.
Jag förstår din frustration över magen och mitt råd är att du söker upp sånt du verkligen tål och använder det som utgångspunkt. Hoppas du får ordning på magen och en trevlig resa. Själv lever jag mest på frukt när jag reser och är osäker på vad som serveras

hej igen glömde en sak, bakteriefloran i underlivet hur har du med den nu.
Min blev utslagen när jag hade som värstproblem med magen, den är bätter nu men jag måste ibland se till att få i mig de bra bakterierna via kosten. Jag brukar dricka proviva, som jag inte är säker på hur bra den är sedd ur lchf-vinkel (antar att den inte rekomenderas). Det borde finnas tillskott på apoteket som är bättre. Så finns det ju filmjölk också, tänkte inte på den eftersom jag inte äter dom produkterna.

Hej alla och tack för att ni tar er tid att svara!
#26 Hm, jag åt rätt mycket smör innan också, men det är klart, inte så mycket som nu… Problemet är ju hur jag ska få i mig tillräckligt med rätt sorts fett om jag inte äter smör? Kokosfett är jag lite försiktig med eftersom jag fick magknip och kräktes en gång efter att ha ätit för mycket… Och jag äter inte fläsk heller, bara lite bacon någon gång ibland, men inte vanligt fläskkött.
#27 Jo, fast jag började ju äta kött lite försiktigt redan i maj. Och fisk har jag ätit hela tiden. Och jag märkte ingenting då, men sådana problem kan kanske komma så långt i efterhand?
#28 Tack för tipset. Jo, det är ju det jag försöker göra nu. Jag har ju dock inte ätit något socker, ris, potatis eller pasta sedan i mitten av maj, så det kan inte vara det som är anledningen till att jag är kass i magen nu. Nu äter jag i stort sett bara kött, fisk, smör, ghee och lite lite grönt som t.ex. squash, paprika, vitlök, aubergine, spenat, lite tomat.
Frukt skulle jag inte kunna leva på eftersom det mest innehåller socker och inte mättar ett skvatt på mig, och jag inte står mig på det alls.
Underlivet är väl ungefär som förut -- varken bättre eller sämre. Har inte haft några regelrätta svampinfektioner men blir fortfarande väldigt ömtålig i slemhinnorna framför allt när jag ska ha mens. Jag har också funderat på det där med proviva, för magens skull (drack det jämt innan, istället för juice) men jag tror att det innehåller mängder med kolhydrater. Det ska finnas kapslar på apoteket, men jag har för mig att de är jättedyra. Filmjölk och yoghurt är ju ute ur bilden nu, eftersom jag har uteslutit alla mjölkprodukter. Jag har tänkt återintroducera en i taget så småningom och se om det är någon jag tål, men tänkte vänta tills magen verkar funka igen…
Igår åt jag en burk färdig ratatouille (jag vet, tillsatser, men bara 13 g kh) och en burk tonfisk i vatten, med ghee i. Idag känns magen bättre, trots mängden grönsaker. Jag kanske behöver äta lite mer grönsaker. Ska iväg och handla lite mer så jag kan göra sallad, fast undrar hur jag ska göra med salladsdressing -- crème fraiche är ju ute ur bilden, och olivolja är ju "fel" sorts fett. Fast det gör kanske inget så länge man inte bara äter olivolja.
OK, du kanske ska prova att ta bort paprikan ur kosten? Jag blir dålig i magen av paprika. Bara en tanke…