Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-osträtter-och-fett
Läst 1220 ggr
Koylie
0

Kaffeost

2 l standardmjölk
½ dl vispgrädde
2 tsk ostlöpe

Häll mjölk och grädde i en 3-liters kastrull och värm fingervarmt. Lyft av kastrullen och blanda i ostlöpen. Låt stå tills vätskan stelnat/ystat sig. Det tar ca 30 minuter eller mer, beroende på temperaturen. Ta en hålslev och rör om försiktigt i kastrullen under tiden du värmer till fingervarmt igen. För försiktigt ihop osten från kanterna in mot mitten. När osten samlats till en boll värmer man till kokpunkten, det får dock inte koka. Lägg osten i en ostform eller i en finmaskig sil. Pressa ur så mycket vassla som möjligt. Ställ sedan på en tyngd och låt stå några timmar, så att vasslan pressas ur helt och osten blir torr. Sätt ugnen på 200 grader och grädda osten i en välsmord eldfast form tills den fått lite färg. Vill man så kan man använda osten i kaffet utan gräddning. Om kanterna blir hårda, linda in den varma osten i aluminiumfolie så mjuknar de.

zeretki
0

Ska prova! :)

Mervi
0

Jag har tänkt att göra osten (kaffeosten, brödost) när jag har semester. Jag tycker det är så gott och då har en LCHF:are något att ta till kaffet när andra äter kakor…. det är ganska mysigt ändå.

Mona-Stina
0

Är kaffeost och brödost samma sak?

Var får man tag på ostlöpe? Det skulle jag nog kanske kunna äta.

PaulaW
0

Ostlöpe finns i mataffärer eller apoteket.

Mervi
0

Kaffeost=brödost ! Gotti gott gott!Flört Jag tror att jag gör osten med den gammeldags-mjölk som är lite fetare. Vad tror ni???

zeretki
0

Kan man göra kaffeost på grädde enbart?

Mervi
0

Jag vet faktiskt inte. Jag har fått ett finskt recept med bara mjölk.

PaulaW
0

Helmjölk. Det innebär gammaldagsmjölk. Det är den jag använder.

Mervi
0

Tack Paula, jag misstänkte det.

korseett
0

ska göra den när jag kommer upp till brorsan så att jag får riktig mjölk(han är bonde)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Mervi
0

Det blir säkert mycket godare med riktig mjölk.

Mervi
0

Har inte provat ännuLedsen, fattar inte vad tiden tar vägen. Ett år gammal tråd.

frodig
0

Är det nån som räknat ut innehållet i färdig kaffeost - om man gör den på gammaldags mjölk?

Jag brukar bli bjuden på kaffeost av min kompis från Tornedalen, men har undrat över hur mycket jag kan äta av den, om jag vill ha koll på procenten och grammenRäcka ut tungan

Mervi
0

Om de har köpt den så står det väl på förpackningen. Annars får man lägga in ingredienserna i Min Mat.

frodig
0

Fundersam jo de förstås.. men den här är hemmagjord, (inte av henne själv).. så jag tänkte att någon av er som gjort den själv räknat ut hur näringsvärdet blir på den färdiga osten…Fundersam.. Man  ska ju väga den färdiga mängden och dra den från den ursprungliga vikten på ingredienserna och höja procenten på näringsinnehållet med det troligen en komma nåntingvärde man får fram…. tja, jag tänkte att någon kanske gjort det här…Räcka ut tungan

Mervi
0

Vänta och se, kanske någon kommer att tala om det i så fall. Jag har inte gjort denna ännu även om jag funderat.

frodig
0

#15-#18

..någon som gjort den här uträkningen på sin hemmatillverkade..?

magma
0

18% protein, 57% fett, 25% kolhydrater, 790 kcal enligt Calcounter. Räknade på 1 kg mjölk (3% fett) och 50 gram vispgrädde. Ostlöpe fanns inte med i programmet.

frodig
0

Tack magma!

fettbramat
0

Kaffeost? Har jag den i kaffet alltså? Vilken konsistens är den? Kan någon beskriva fenomenet? Låter i a f hemskt spännande!

Mervi
0

Den har ungefär samma konsistens som halomi-osten men är inte salt. Den kan man äta som den är eller tärna i kaffet.

Det finns säkert många olika sätt, tex. med hjortonsylt och grädde är säkert gott.

fettbramat
0

Tack Mervi. Det låter toppengott. Ostlöpe, köper man det på Apoteket?

Bamze77
0

Ostlöpe finns i mjölkdisken i affärn!

ToFat
0

Hm, hur länge håller sig en sån här liten klump? Undras om den kan frysas?

Och jag har bara mellanmjölk( har 2 liter som måste gå åt), man borde väl kunna byta ut nån dl mot grädde istället så borde det väl bli samma…

frodig
0

Javisst, det går jättebra att frysa kaffeosten.

Har pratat med min vän i Tornedalen och fått fram lite mera siffror.

Om du gör på 10 liter Gammeldags mjölkblir det ca 1 kg färdig ost. Det går bra att göra bara på den fetare mjölken, men den blir godare om man blandar i grädde.

Vännerna brukar tillsätta 3 dl Grädde till den Gammeldagsa mjölken.

En bra form att grädda i är sockerkaksform med löstagbar kant.

Traditionellt brukar Samerna till sätta salt.

(Två liter Gammeldags Mjölk blir alltså ca 2 hg Kaffeost. Recept finns också på ostlöpeflaskan).

Dora
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag hade endast 1,5 liter mjölk hemma därför använde jag 0,5 liter grädde i recepten.

OCH DET BLEV JÄTTE GOTT

Här ser ni en bild på min färdiga ost som vägde ca 260gr. Den är prickig för att jag silade genom en tyg. Det tog ca 8 timmar, så var den klar, fast i konsistens och smakar för mig som Mozarella

Recept:

2L Järna mjölk ohomog. fetthalt  över 3,5%

0,5L Röd mjölk 3%

0,5L 40% vispgrädde

2tsk ostlöpe

Beräkning i Cal-Control, men jag tog endast mjölk på 3% eftersom hittade inte tjockare mjölk på listan.

Protein 9

Fett 79

Kollis 13

Dora
0

Jag har glömt att grädda den, men den är god endå.

fettbramat
0

#25 Tack! Jag tror aldrig att jag har sett ostlöpe i affären men det kanske är för att jag inte har tittat.

Pasi
0

magma och Dora - När ni räknar ut näringsvärdet så måste ni dra ifrån de kolhydrater som försvinner med vasslan…. eller rättare sagt bara räkna kolhydraterna som sitter i den vassle som sitter kvar i osten (runt 5% av den totala mängden vassle/kolhydrater skulle jag gissa).Glad

Dora
0

Pasi, det låter vettigt vad du säger, eftersom vasslan kastar man bort så minskar kolhydraterna.

Mervi
0

Jag köpte kaffeost i Finland och det var väldigt lite kolhydrater i den. Annars hade jag inte ätit den.

Så här ser det ut på Fineli  2,5 gram/100gram är jättebra.

energi, beräknad

1285 (307)

kJ (kcal)

summerat av delfaktorer

producerat av KTL

kolhydrater, digererbara

2.5

g

summerat av delfaktorer

producerat av KTL

fett, totalt

21.0

g

annan typ av värde

producerat av KTL

281

protein, totalt

27.4

g

ebet
0

Ohhhh vad gott det blev! Jag gjorde den platt, stekte den frasig i ugnen med mycket smör och avnjöt med hallon och vispgrädde.

Smakar som pannkaka, fast godare.

lkn02001
0

jag fattar inte riktigt.. ska den smälta i kaffet?

ebet
0

Den blir seg som halloumiosten, så jag förstår inte heller.

jenso
0

Kaffeost äts som kaffebröd. Du ska inte ha det som ersättning för mjölk eller grädde.

lkn02001
0

istället för bulle alltså? Förvånad Skrattande

ebet
0

det fungerar i stället för det mesta kan jag påstå, så himla gott var det.

lkn02001
0

hmm.. bokmärker!!

jenso
0

Ja, som bulle! :)

Själv brukar jag lägga den i mikron på ca en halv minut tills den smälter lite grann (ska inte börja koka!) och äter den sedan varm med gaffel och kniv. Då knarrar den härligt när man tuggar den. Det är därifrån smeknamnet knarrost används i Österbotten Flört