Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1278 ggr
Pasi
0

Soja ger färre spermier

Det senaste på sojafronten i alltombarn!

Män som äter mycket sojaprodukter kan ha färre spermier, visar en färsk studie från amerikanska Harvard School of Public Health.  De män som åt sojaprodukter en gång varannan dag hade i snitt 41 miljoner färre spermier per milliliter. Normalt sett innehåller en millimeter sperma 80-120 miljoner spermier.

Ännu ett tecken på att vi inte bör äta soja!? Cool

Annabbk
0

Tja, som tant tar jag kanske något lättvindigt på det där, liksom att ciggarettvarningarna om "Rökning minskar livskraften på spermier" inte riktigt tog.Cool

Kan det hänga ihop med att soya naturligt innehåller östrogen - om jag minns rätt. Brukar iaf rekomenderas för att lindra övergångsbesvär - har jag för mig… 

Själv är jag mer bekymrad över hur den soya jag ev äter produceras. Jag väljr konsekvent annat då jag kan. Men ibland är det himla gott med tofu

andreas0
0

Jag har aldrig ätit sojaprodukter, och tänker inte göra det heller. Däremot kan jag tänka mig att ta ett par droppar soja som krydda ibland. Men inte för ofta det heller.

#1, Någon av dom här anledningarna kanske bekymrar dig mer?

Annabbk
0

Jorå - skämt å sido finns säkert en massa viktiga fakta. Eftersom jag inte äter så mycket soya (i stort sett ingen) har jag inte satt mig in i det. I orienten anses ju dock soya vara "traditionell mat" och har en mycket lång historia. Utan stora hälsoproblem väl??? Jag har nog reflexmässigt trott det var alla högraffinerade moderna soya "fusk"produkter som var tveksama, inte de gammeldags…

Själv gör jag oftare panir (se tråd om man är intresserad - jag klarar inte länka, nybörjare som jag är) än köper tofu. Garanterat animaliskt fett o protein där…

andreas0
0

#3, Traditionell asiatisk kost använder en del soja, men enbart som krydda, det är först dom senaste 100 åren som andra sojaprodukter har tillkommit i någon större utsträckning.

Panir låter interessant, jag ska kolla ditt recept.

Annabbk
0

Tofu???

andreas0
0

Visst, det åts tofu i en del områden. Gjord på soja som fermenterats under lång tid för att få bort dom flesta onyttiga egenskaperna av soja.

Tror du någon fabrik bryr sig om att lägga ner den långa tiden det tar att fermentera sojan idag? Det hade nog inte varit särskilt lönsamt för dom.

Möjligtvis kan man få fram hyffsad tofu om man fermenterar och gör det det själv. Jag har dock ingen aning om hur man gör, så något recept kan jag inte bidra med.

Inkanyezi
0

Det finns väl rätt många kineser om jag minns rätt…

PerH
0

Artiklar om sojans nyttigehet är betydligt vanligare
än dess motsats.

Bifogar 3 stycken kritiska dito, den ena nämns av AndreasO #2 

"Weston Price"  den jag hänvisar till är på Svenska

Soja Långt ifrån att vara det perfekta livsmedlet

Sally Fallon

Weston Price på Svenska  bland annat om sojan

komplexiteten i frågan om hälsa och näring

av Steven Acuff

Annabbk
0

Nu har Wildrat givit mig tips om hur man länkar, så låt mig alltså se om jag kan länka till tråden om Panir

Det är inget riktigt recept, det får dröja tills jag kommer åt alla mina kokböcker/recept där hemma 

Vi kollar väl om länken funkar. Och i villket fall

Tack Wildrat!!

andreas0
0

Länken fungerar, du gjorde rätt, men du råkade ta till fel tråd. Du länkade till "om att länka" tråden.

Här har du en länk till din tråd: Panir

Annabbk
0

Tack AndreasO,

men envishet är en dygd, så nu funkar även min länk.

Hm hade inte riktigt följt instruktionen. Det är väl liksom ett generellt problem jag har - fast det kanske redan märkts….