Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 8123 ggr
sussie
0

Kotletter i ugn

Fick ett kanonrecept av en GI-människa!

4dl creme fraiche

3 dl grädde

1 dl soja

1 tsk sambal oelek (jag tog mer och böt mot sambal badjak)

Elvispa allt fluffigt häll över ett gäng fläskkotletter (4-8), jag hade sex små dubbla vildsvinskotletter. Titta inte in i ugnen under tiden, det ser inte gott ut men blir sagolikt.

Nu kommer alla att titta men jag har varnat!

in i ugnen 175 grader 1 1/2 tim

Mervi
0

Låter gått och verkar enkelt att laga. Alltså helt perfekt

rytter
0

Hur mycket kolhydrater innehåller soja ?

ca 7 gram per dl.

Mervi
0

Sojan tänker jag utesluta då det inte är så nyttigt.

magma
0

Jag får inte upp någon bild?

Tilda-T
0

Det här receptet är kanongott! Har gjort den även före LC tiden.

Kan varmt rekommenderas!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Iza_the_cat
0

Gjodre dessa men byte ut samalen mot curry inte dumt de heller

Pasi
0

Ugnstermometer är bra att ha!
Temperaturen fortsätter att stiga i köttet med ca 4% av ugnstemperaturen efter man tagit ut det ur ugnen.
Kör kotlettrad till 70 grader då blir den färdig men saftig, dvs ta ut vid ca 63 grader och låt stå (utan folie) tills temperaturen stigit till 70 och sedan börjat sjunka igen (för att inte saften ska rinna ut när man skär upp).
Entrecot….saftigt, ljust rosa, ugnstemperatur 125-150 grader, ta ut vid 58-59 grader, den åker upp i ca 64 grader innan temperaturen vänder.

navarro
0

Jag brukar steka kotletter i lite ister och smor, nar de ar lagom brynta lagger jag en skiva parmaskinka och ett par ostskivor over varje kotlett. Darefter tar jag in hantaget pa stekpannan och satter in i 250 grader 10 min, da ar skinkan knaprig och osten posig. Jag har tyvarr aldrig sett vildsvinskotletter i affaren.

Margareta
0

Jag steker mina fläskstekar i lergryta… saftigt och gott…

Numer pensionär i Nynäshamn

Ann.A
0

Lergrytan.. ahh det blir så gott!!

Nu måste jag ta fram min så den syns, annars är den lätt att glömma.

mumsan
0

Har problem med smaken av järngrytan då jag gör grytor eller stekar i den. Det blir en stark smak. Överväger att sluta använda den om det inte går att åtgärda. Smörjer in den med smör eller olja efter att jag sköljt den med varmvatten tills den är ren.

Ska nog skaffa mig en lergryta.

Oluf-56a
0

Vildsvinskotletter är fantastiska, vildsvin är det bästa gris kött som finns, god smak och mört o fint.

Jag bor i Göteborg så jag brukar köpa i saluhallen.

Dellilah
0

Är det någon skillnad på tiden om det är "vanliga" kotletter och inte vildsvin

andreas0
0

Jag hoppar också över sojan, inte för kolhydraterna utan för att det har många andra dåliga effekter på hälsan. Undrar om det går bra utan, eller om man får ersätta det med något. Ska testa någon dag i veckan.

#7, Det är svårt att säga 4%, då det är många andra faktorer som påverkar. Bland annat vad måltemperaturen är, och hur stör köttbiten är, men framför allt vilken form köttbiten har, större yta av totaldelen (eng. surface area ratio) på köttbiten gör rätt stor skillnad på vilken temperaturhöjning det blir.

Dellilah
0

blev jättegott :D även om jag råkade ta för mycket sambal oelek :D

Mona-Stina
0

Bjöd på detta i dag, uppskattades av min gäst.

Hon lånade dessutom med sig GI-noll hem, kanske vi får se henne här framöver.

Airam1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick lära mig göra egen soja på en svampkurs för sisådär hundra år sen. Mörknade champinjoner skulle saltas och därmed dras ur. Resultatet blev hemmagjord Mushroomsoya. Minns att den var god.

Sambalkotletter har jag bloggat om här.

lislotta
0

jag gjorde kotletter i ugn häromdan, inte enligt samma recept, men samma princip (med sås över). Dock blev de väldigt torra och tråkiga.. hade jag dem inne för länge då?

Pasi
0

andreas - 4%-regeln är slående exakt även om den som sagt varierar lite med form på köttbit och rumstemperatur…men jag har aldrig hamnat mer än 1 grad fel, tror jag.Glad

nobban7
0

Airam1 - testade ditt recept tidigare, hälften CF och soja, dubbelt sambal oelek. Men jag hade i ytterligare sambal oelek. Det blev jättesmaskens! Av nån anledning påminde det om kolasås även om det inte smakade så.

Miyu
0

Bump! Åt idag, mycket gott och fett! Enda jobbiga var väl långa tiden, var galet hungrig.

Gusan
0

Jag har också ätit det för LCHFtiden. Det är hur gott osm helst!

Man kan även göra det med kyckling.

Miyu
0

Lite väl mycket grädde kanske. Blir så rinnigt. Inte så såsaktigt. Hade iof halv dl creme fraice bara.

Mymlan
0

Kan man ha karre istället? jag gillar ej fläsk kotletter.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

kerla
0

Jättebra recept. Enkelt och gott. Jag dubblade sambal oeleken.

Extra plus för att man kan lägga med qornbitar till familjens vegeterian utan extra pyssel.

blackraven
0

men det är ju sojan som gör denna rätten…jag har kört efter Airams recept, blir lika gott varje gång. Har använt olika kött o det funkar bra.