14 juli - Kolhydrater iFokus
Idag är det den 14 juli och Kolhydrater iFokus har redan över 40 medlemmar. Sajten är inte formellt lanserad och det finns inte länkar till den någonstans ens inom http://www.iFokus.se.
Alla medlemmar har hittills hittat hit för att de blivit tipsade någonstans att något är på gång.
Min fråga är därför till alla Er som tassar runt här och läser och ibland skriver…
- Vad saknar ni?
- Känns något onödigt/fel?
- Skulle jag gjort på ett annat sätt?
- Känns det bra?
- Vad kan i så fall bli bättre?
- Fler artiklar och i så fall om vad?
- Fler/färre forumrubriker?
Själv fumlar jag bara runt och känner att jag petar i allt överallt. Jag hade en plan en gång och det blev inte riktigt så, men kanske det här varken blev sämre eller bättre. Det är semestertider och svårt att veta hur folk svarar och inte svarar osv.
Snälla allihopa TYCK till nu medan jag har tid!!!
/Margareta
Numer pensionär i Nynäshamn
Hej.
Jag har kollat runt här lite idag och jag tycker att det verkar bra.. Det finns många olika frågor och diskussioner på gång, det är jättebra när man, som jag, är ganska ny med LC med många frågor
.
Verkar vara bra. Har inte börjat med LC än men planerar att göra detta, då är det ju jättebra med ett forum där man kan få stöd och råd
Jag gillar den här sajten, kanonbra.
Kolla …. very beginning med 40 medlemmar och nu har vi passerat 300…
Mina frågor gäller än!
Det är klart att dom gör, Margareta. Dina frågor gäller och vi försöker smälta och komma på något mer. Men du är snabb så jag springer efter allt vad jag kan.
Lite mer om förstoppning och vad man kan göra för att bli lösare i magen, kanske? Mer fett och mer promenad blir väl svaret?
Go Girl!!
Ok, lite skitsnack tar vi då…
Den som inte gillar det kan sluta läsa här…
-------------------------------------------
Mer fett var ett bra svar, promenader har inte hjälpt på mig under många års försök. Jag är proffs på förstoppning och har inga problem längre. Om Du lägger till vatten (rent kranvatten) så är svaret komplett för min del. Fett och vatten.
Fram tills att det "löser sig själv" kan jag ge några goda råd
Ät inte hårdost utan extra fett och drick även vatten till (räcker inte med rödvin…). Åtminstone jag blir hård av hårdost om jag inte äter smör till.
Ta lite psylliumfrön eller linfrön i vatten varje dag.
Magen vill bli regelbunden så gör det regelbundet på en tid som passar digLägg till extra fett (gärna rent smör om du fixar det) till varje måltid,så att Du vet att Du REGELBUNDET tillför fett.
På detta vis har jag lyckats få en regelbunden konsistens som jag inte har några problem att få ut punktligt varje morgon en stund efter att jag vaknat…
Alla mina problem med hård mage är borta. Jag vet inte när de försvann på vägen. I början med denna kost tyckte jag att jag blev lite trög men med linfrö så kom jag igång. Sedan har jag slutat med fröna och mår kanon.
Vissa tål inte att dricka mycket te, det kan ge trögare mage.
Jag säger som Margareta fett + vatten och mycket lite kolisar.
Ok, lite skitsnack. Har börjat med nya tider för nr 2. På kvällen innan jag lägger mig. Och oftast igen på fm. Frågade inte för min egen del utan för min pappa.

Hej Margareta !
Jag tycker att det skulle vara suveränt om det fanns en flik med recept. Kanske kan Sten Sture dela med sig av sina. Skulle inte han ge ut en bok med recept?
Annars tycker jag sidan är toppen!!!
Fliken finns redan Fernis :)
Den heter "Mat - Recept att laga hemma"

Kanske något om hur man påverkas psykiskt, fick uppslaget när jag läste på susv00 dagboksanteckningar
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Förslag på rubrik?
Psykiska vinster med kolhydratreducerad kost?