5 gram kolhydrater på 100 gr?
är det så man ska kolla på innehållsförteckningen? men många filer å grejer är ju mer än 5 gram/ 100, måste man då försöka där i affären räkna ut hur många gram man tänker sätta i sig?? fattar inget, hjälp!
har börjat lite smått med "min mat", och sitter och letar recept här att prova, men jag måste veta vad jag ska kolla på i affären :)
google is your best friend

Om man räknar 5 på 100 betyder det att de varor som innehåller mer får stanna i affären.
För min egen del är det undantaget smaksättningar.
Om du däremot har ett tak för hur mycket kolhydrater du får äta per dag måste du nog räkna i affären eller när du kommer hem. äta så mycket som du har "råd" med.
Ju fler kolhydrater desto mindre mängd kan du äta av det. Kolla näringsinnehållet och välj sånt som har lågt kolhydratinnehåll och högt fettinnehåll.
Filmjölk har högt med kolhydrater och lågt med fett. Antingen äter du bara lite av det då eller så väljer du nånting annat tex turkisk yoghurt som har mer fett och mindre kolhydrater.
Jag tycker det är enklare att planera maten mha MinMat, man tänker sig vad man vill äta, lägger in det och justerar och ändrar mängder och matvaror tills det passar de värden man valt på kolhydrater, fett och protein. Men det kräver tid och en våg…
va och handlade nu och hittade vanliga arlas fil, 3% fet och bara 4/100, en del blandar i grädde, hur mkt då isåfall? vispad?
när det står sockerarter, ska man då gå efter det istället för kolhydraterna?
google is your best friend
Det står alltid hur mycket kolhydrater det är i saker sen är det uppspaltat på de olika sorterna varav sockerarter är en sort. Du ska kolla det totala antalet kolhydrater.
Grädden kan vara vispad eller ovispad och du har i så mycket du känner för.
Sen rekommenderar jag att du testar turkisk yoghurt med 10% fett istället för fil. Den har färdigt hög fetthalt.
Det är väl en OK gräns, kan jag tycka…men jag brukar alltid försöka att kolla SOCKER och MJÖL mer nogrannare än just kolhydrathalten.n
Jag äter hellre rena bär med mer kolhydrater i än något med raffinerat socker eller mjöl i… 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!