St Dalfour-sylt.
Jag trodde att den här sylten var schysst, eftersom den inte innehöll nåt tillsatt socker.
Men när jag läser på deras hemsida, så står det att det är 56% (!!!!!) kolisar i! Är det verkligen så tokhemskt att ta en matsked om dagen då?
Nutritional Information (per 100g serving)
Calories
229 KCal
Total Fat
0.3g
of which Saturates
0g
Fibre
4.2g
Protein
0.7g
Sodium
Less than 0.1g
Carbohydrate
56g
of which sugars
56g
of which Starch
0g
Jag -älskar- den här sylten. :((

Detta är alltså per 100g/Serving.

Nej, det är ju helt upp till dig hur strikt du vill vara :)
Vill du veta exakt vad en matsked innehåller gällande kolhydrater får du väga för att se vad en msk väger och sen utifrån tabellen per 100g räkna ut hur många kolisar det innehåller.

Var och en avgör vad man vill lägga sina kolisar på, du kanske bara "måste" ha denna sylten???
Själv skulle jag inte ens överväga att stoppa sådant i min mun!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Gah, detta hör ju till "Söndagsfrukosten".. Och jag har skurit ner som fan. :( 4g kolisar ger den där klutten som jag verkligen älskar.
Det -kan- det vara värt.. En gång i veckan. :)

Om du tycker att det är värt det, så är det värt det!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
den är helt underbar till grädde och ostkaka. mums. Synd bara att det är så dåligt. Men ostkaka och sylt äter jag inte ofta som tur är…

Det där är är ingen sylt.. det är smaksatt socker!
Är du säker på att det inte är "sockermonstret" som gillar det??
Huvudigrediensen i sylt borde vara bär av något slag, tror man brukar säga att det skall vara något mellan 20-30% socker för ökad hållbarhet!
Jag förstår inte att det är ens lagligt att säga att något som mest är socker är sylt!
"Sylt består av mosade bär eller frukter som genom kokning med socker erhåller betydligt längre hållbarhet än vad frukten eller bäret hade haft om det inte hade syltats."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#6:
Jag tänker väl att den är mkt bättre än sylt med sötningsmedel och sylt med socker i.. Och man behöver ju faktiskt inte mer än en matsked! :D

#7: Men det är inget tillsatt socker alls i den? St Dalfour sötar med juice..

Det är 56% socker jue….

Näe.. om det redan är 56% socker ser jag inte att man behöver tillsätta mer…

#7. Kanske vet du detta, och sorry i så fall, men grejen med just St. Dalfour är ju att det inte är tillsatt något socker, att sockret kommer från frukt .. Visserligen anser ju många här (och jag med) att fruktsocker är lika mycket socker som socker, men likväl är det ju ändå skillnad på St. Dalfour och BOB .. Säger jag, som älskar St. Dalfour i teorin
Trådstartaren: Jag tycker definitivt att 4 g kolhydrater kan vara värt det en gång i veckan .. Visst, det ÄR ju kolisar, men 4 g är inte mycket! Tycker att du skall fortsätta med den så länge du känner för det, en dag kanske du inte alls vill ha den längre .. Så njut nu, så länge du känner att det är värt det! 

#13: Tack snälla. Jag tror att jag ska försöka byta ut den mot Eldorados äppelmos vid tillfälle (innehåller enbart 3% socker) eller hemkokt sylt snart, men.. Ja. Jag älskar St Dalfour.. Jag försöker trappa ut mitt socker successivt, och det går bra, men vissa saker, vissa dagar…

Det där med "INGET TILLSATT SOCKER" har jag oxå gått på förr.. tyckt.. fantastiskt gott fasten det inget socker är.. tills man läser på förpackningen.. lurad!
Numera då folk börjar få upp ögona för faran med socker sätter fabrikanterna till mer koncentrerad juice så dom sedan kan göra en lite hälsogrej av det.. säljer som sjutton.. men lika mycket socker får folk i sig ändå.. tror det kallas för.. marknadsföring!

#15. Hehe, ja, precis. Man är ju som man är och läser det man vill läsa, så man läser 'Inget TILLSATT socker', när de i själva verket menar 'Inget tillsatt SOCKER'. Sedan vad annat som är tillsatt ..
Jag har en gammal konserveringsgryta som jag använt ganska mycket till att "koka in" utan socker alls. Tex grovrivna äpplen ät ungarna då de var små, att ha som babymat och på fil och så.
Tänkte prova att koka in mosade hallon, det smakar ju inte så himla "kokt", en håller sig i rumsvärme även utan socker (min mormor använde den massor under 2:a världskriget då sockret var ransonerat) och om man när supernoga och ser till att det inte finns minsta spill på kanten brukar det funka med vanliga moderna syltburkar.
Man hettar alltså upp bären länge i kokande vatten och sen drar man blixtsnabbt åt locket (jag håller med frottehandukar för att inte bränna mig) och så ställer man dem upp och ner. Då bildas vacuum då de svalnar. Det blir alltså helt luftätt och innehållet är sterilt
Varför inte bara frysa. A) plats B) jag tror att det blir mer "syltartat" och inte minst C)jag gillar göra besynnerliga saker.
Om någon är intresserad kan jag rapportera hur det gick (ska bara ragga burkar först - jag får ju inge nu för tiden….)
Usch nu vart det ju väldigt OT kanske. 4 gr en gång i veckan kanske håller dig på den rätta vägen… Det är väl så att vi kansle är på två sätt huvudsakligen med det där - har jag tänkt då jag läst.
Några av oss behöver små avsteg som "andningshål" och det funkar. Det blir bara den grejen
Andra vet med sig att ett enda felsteg kommer att sätta lavinen i rullning.
Inget är bättre eller sämre tycker jag. Utan bara olika. Och man får försöka rannsaka sig själv, så man inte försöker förhandla med verkligheten och lura sig till avsteg som kan sabba allt. För vem av oss som är på ena eller andra sättet kan vi ju bara veta själva….
Var bara medveten om att om du går up i vikt eller inte går ner som du VILL, så är det kanske läge att prova utan sylt. Du får själv testa och avgöra, så är det med allt tyvärr.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!