Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettom-sajten
Läst 2955 ggr
greensis
0

LCHF-wiki: nya ämnen

Jag kommer under dagen lägga upp sidor om hälsovinster samt en sida om kända biverkningar.

Hälsovinsterna kommer att bli långa och många, så gå in och komplettera. Jag föreslår att vi koncentrerar oss på några huvudrubriker, tex blodsockersänkning, mag/tarm-förbättringar, humör, viktreglering, Blodtryck, astma. Sedan finns det en massa annat, men det är de tunga områdena.

Om biverkningar tänkte jag nämna tre: gikt (2 fall), skörbjugg(1 fall), tandsten (vissa). Och vad man gör för att minska risken för dessa, där detta är känt.

Fabricati diem, pvnc!

Lehane
0

Det låter toppen. Ska man räkna förstoppning/diarré som en biverkning eller ett övergångsbesvär?

greensis
0

Med biverkning menar jag allvarligare åkommor som man eventuellt får dras med.

Med övergångsbesvär/omställningsproblem menar jag sånt som går över, är mindre allvarligt eller kommer och går.

Hur tycker du att vi ska se på förstoppning/diarré?

Fabricati diem, pvnc!

SvartKaffe
0

Skall man lägga till jämnt och fint humör som biverkning?

En del tycker det är ganska odrägligt när man kan le åt dom och säga att man inte håller med- punkt slut - istället för att gå igång och bli topp tunnor och dra igång en diskussion på liv och död.

greensis
0

#3 Skrattande Nja, du får du nog redigera in det själv, man har ju fri redigeringsrätt än så länge.

Men vi kan ju lägga en rubrik med ovanliga/mindre allvarliga biverkningar, och ta upp Lehane's magproblem och mina blodtrycksfall.

Fabricati diem, pvnc!

magma
0

Gå in vart och redigera menar du? Menar du här: http://lchf.lugg.info/index.php?title=Huvudsida ?

Jag är inte hemma på det här området, märks det…

kitabu
0

Med biverkning menar jag allvarligare åkommor som man eventuellt får dras med.

Tycker du att tandsten kan definieras enligt ovan?

Dessutom är det väl så att några har rapporterat mindre tandsten.

andreas0
0

#5, japp, på alla sidorna där kan vem som helst redigera, bara att trycka på redigera knappen högst upp.

#0, Ange gärna referenser när du skriver om hälsovinsterna/biverkningara, länkar till trådarna på KiF, artiklar hos kostdoktorn, osv. så folk kan gå in och se själva om dom vill, och inte bara tro att vi hittar på alltihop.

greensis
0

#8 Jo, men min talang i sammanhanget är att lägga upp, bygga upp strukturer osv. Ska jag sitta och leta referenser samtidigt blir nog inte så mycket upplagt, utan det får vi komplettera tillsammans allt eftersom.

Fabricati diem, pvnc!

andreas0
0

Självklart, man får bidra med vad man känner att man är bra på.

SvartKaffe
0

# allvarlig åkomma är det väl inte, men omgivningen tycker definitivt den är irriterande Skrattande

vikingmormor
0

Viktigt att veta är att C-vitaminbrist, skörbjugg - tar 3-4 månader att utveckla. Man kan ha låga C-vitaminnivåer redan innan ett kostbyte.

greensis
0

#11 Menar du från början? Kan du redigera in något typ att det tar 3-4 månader att förbruka kroppens eget förråd av c-vitamin om inget mer tillförs via kosten. C-vitaminnivåerna kan vara låga innan kostomläggning, så skörbjugg kan visa sig på kortare tid än så.

Fabricati diem, pvnc!

dufva
0

greensis

En korrekt utförd LCHF-kost ger absolut ingen skörbjugg hos friska individer

C-vitamin lagras iof knappt i kroppen eftersom den är vattenlöslig men att räkna brist som biverkning efter en påstådd rapport känns konstigt.

Vi vet "nada" om bakgrunden.

Jag tror nog att både skörbjuggen och gikten kan bero på andra sjukdomar i kroppen än kosten i sig, eller som sagt att personerna bara tror sig äta lchf

greensis
0

#13 Då får du ta upp frågan som en egen tråd här på forumet och fråga, för de som inrapporterat det är säger sig äta strikt LCHF.

Fabricati diem, pvnc!

MimLan
0

Puffar lite.

Har missat att det här initiativet fanns, det är jättebra! Den typen av lättillgänglig information är ad som behövs, trots allt kommer många likadana frågeställningar upp hela tiden.

Och vi har ju flera duktiga personer som letar info med referenser och dessutom förklarar så att vem som helst förstår, det borde tas till vara på!

Zepp
0

Om jag får fråga.. vad skiljer denna wiki från den andra?

http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF-metoden

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MimLan
0

#16 Wikipedia-wikin är en egen uppslagsbok, där kan LCHF egentligen bara ha en sida om information om just LCHF. LCHF-wikin kan bli en uppslagsbok om allt relaterat till LCHF.

andreas0
0

#16, Wikipedia är som sagt menat som ett uppslagsverk, det ska innehålla kortfattad saklig information om en massa olika ämnen. Vi kan inte gå in så mycket i detalj där. Dessutom så ställer dom krav på att det finns vetenskapliga referenser på ny information som läggs in där, vilket vi inte alltid har när det gäller LCHF eftersom mycket är egen erfarenhet.

På en egen wiki kan vi lägga in hur mycket information vi vill. Jag lade upp den nuvarande (den på http://lchf.lugg.info/) men efter 2-3 dagar efter den lades upp glömdes den bort och inga ändringar har gjorts sen dess. Vi får väl se om någon börjar lägga in information på den igen så den kan bli användbar.

[Karro]
0

Det här verkar ju kanon!