Jag vill ha isglass!
Här i Stockholm är det kvalmigt och varmt och jag brukar leva på Piggelin och saft under de här perioderna. Men vad gör jag nu?
Isglass är ju jättelätt att göra själv, men inte utan socker. Någon som har några kreativa idéer på alternativ som har lite smak men ändå inte innehåller socker eller mycket kolhydrater?
Frys in skivor av vattenmelon. Det är förvisso lite kolhydrater i, men om du inte tar alltför mycket så.
Frysta bär är goda, hallon t ex.
Istärningar med lite citron kanske?
Pressa vilken frukt du vill ha, sila och frys in. Min favorit är Galia melonsglass som jag gör till min tös på sommrarna. Det finns isglassformer som man kan köpa och då blir det praktiskt med pinnen att hålla, precis som en vanlig isglass.

Piggelin smakar päron, så prova med pressade päron. Om du tolererar sötningsmedel kan du använda en dutt fusk-saft att smaksätta med.
Fabricati diem, pvnc!

Uhääää..har inte ens tänkt att jag inte kommer att få äta mej igenom de nya Magnum sorterna i år……..då förslår ingen j…vla fryst melon, det kan jag lova…..
orry Sorry, nu får jag affirmera lite och se mitt nya hälsosamma jag spela volleyboll på stranden….i bikini….ingen magnum…ny bikini..ingen magnum…ny bik…
OK, det är lugnt…..ska hem och frysa meloner…..tjaba!
Gör hemgjort glass då vet jag :) Och doppa i smält chocklad typ mörk! Helt likadan som magnum lär det kanske inte bli men gott blir det ju ändå :) Man får ju köpt plastformer för att göra saft-glass och jag har testat att ha gräddglass där i stället. Fick ställa i varmt vattenbad några sekunder för att få ut dom, sen var det bara att doppa i smält choclad och inn i frysen i några minuter, sen mumma! :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#4 Men du, jag har ett smackigt recept på falsk romrussinglass/röra upplagt på forumet under efterrätter. Med mörk choklad till skulle det kunna bli ganske lyx-glass-likt.
Fabricati diem, pvnc!
Eller vispa äggvitor till hårt skum, blanda med vispad grädde smaksatt med valfritt (sötningsmedel, bär, riven choklad o s v) och frys in. Det blir den underbaraste parfait.
Själv brukar jag blanda i pepparmintsolja eller citron eller arrak.
Söta kan man göra med det man föredrar.

du har fått massor med bra tips…
Om man inte bryr sig om sötningsmedel kan man frysa valfri sockerfri saft.
Min favvo har alltid varit frusen apelsinjuice med fruktkött i. GOTT!
Man kan ju unna sig. Men att göra egen glass enligt recepten här på sidan måste ju funka superbra. Måste testa.
En Hallon-grädde mix med massor med härlig choklad på. YAM!

Vet att jag skrivit i någon efterrättstråd om mina parfait-pinnar. De har funkar fint som efterrätt hela vintern, men till sommaren lär de bli ännu mer perfekta. Följer ett recept från DN men plockar helt sonika bort sockret. Byter ibland ut det mot Stevia eller tar någon tesked vaniljsocker om jag ska bjuda andra. Det går förstås att använda andra bär (lingon och kanel är min senaste favoritsmak) och även att minska på bärmängden om man vill.
Om jag längtade mer efter svalka än efter glass skulle jag mycket väl kunna tänka mig att göra ispinnar med vatten bara! Men jag har också en förkärlek för att äta is rakt av när det är riktigt varmt ute. Man kanske kan pressa lite citron i vattnet?
Annars, som sagt, tycker man det är ok med sötningsmedel är det ju bara att frysa sån saft istället.
#10 Hallon parfaiten ser underbart god ut,kommer garanterat att provas. 
Är du inte superkänslig gör gifter så frys in Cola-light i glasspinnar i plast som man kan köpa. Precis som calippo!
#10 Hurra för det receptet i DN gjorde det nyss, och jag kan skulle nog även kunna ha det som en smothieliknande drink om man blandar i lite finkrossad is, jösses va gott, (silade min dock för att få bort frön)
Hej svej!
google is your best friend