Ang grädde i kaffet
Jag kan inte dricka mitt kaffe med vispgrädde och jag dricker ganska mycket kaffe om dagen med mjölk.
Om jag blandar grädde och 3% mjölk kanske det går….njutningen förvinner liksom för mig med kaffet med gräddsmaken.
Tror ni detta är ok…vi får väl se vad min kropp säger.
Jag tänker inte sluta dricka kaffe för det är liksom min ända drog nu för tiden *skratt*
Skall ta en långpromenad idag i vårt vackra eklandskap här i Östergötland.
Blanda grädden med vatten i en konsistens du kan "gilla". Jag har lärt mig att tycka om grädd-smaken, men just för tillfället så är jag lite försiktig och tar bara en liten, liten svätt i kaffet.
Mjölken innehåller mer kolhydrater än grädde, därför tror jag att blanda med vatten är bättre. Smaken vet jag inte hur den blir men prova. Man får prova sig fram vad som funkar för en. Lycka till!

Jag fick uetsluta nötter, ost, youghurt och nästan all grädde i javat för att få fart på min viktminskning.
Men, jag liksom Du måste ha kaffe och det måste vara med mjölk - alltså gör jag nu min egna variant. Jag häller över grädde i en flaska och blandar 50/50 med vatten och det funkar både smakmässigt och viktmässigt.
Jag har fram till nu avskytt grädde i kaffet. Smakat urk. Men har tvingat i mej och nu älskar jag den runda , mjuka smaken.

Igår när jag bjöd på chokladkaka och vispgrädde och vinbär i trädgården tog jag vispgrädde i teet! Alltså VISPAD grädde. (Var är smilisen med tungan i mungipan??? Alla bilder är borta idag.)
Jag fick ju inte smaka på något av det andra goa på bordet, så…
Jag har förut avskytt mjölk i teet men vande mig väldigt snabbt vid gräddsmaken. Det tog några klunkar bara… Och nu är det nästan ett måste på eftermiddagen. (Vispad grädde tror jag att jag spar till festligare tilfällen, dock…)
Jag tror också på att blanda ut grädden med vatten i stället för att ta mjölk, men man får ju prova sig fram.
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Tack alla..skall prova att späda ut grädden med vatten.

Jag är också en gammal mjölk-i-kaffet-drickare och det tog ett tag för mig att uppskatta grädde i kaffet. Nu dricker jag omväxlande svart, med grädde (vispad blir det på torsdagar när de serverar pannkakor på lunchrestaurangen) eller med en klick kokosolja i.
Och nu är vi snart fett-beroende allihop.

Numer pensionär i Nynäshamn
Ja du, Mervi,
äntligen känns det positivt att vare ett riktigt fetto. 
Minns mamma på 50-talet, som inte ville dricka kaffe om hon inte hade någon kaffegrädde hemma.
#10 min mamma drack kaffe med vispgrädde (men ovispad) i hela min uppväxt på 60-70 talen. Stackars morsan vad mycket narr vi gjorde av hennes vana, inte minst när fettskräcken satte in på 80-talet. Men hon vägrade hårdnackat att gå över till (lätt)mjölk och håller än idag fast vid sin 40 % grädde!
Hon är nog i kontakt med sig själv, tror jag. Med sitt inre, alltså. Grattis till din mamma AnnK!!
Jag längtar till morronen när man får dagens första kopp med den härliga mjuka smaken av grädde. Det trodde jag aldrig om mej själv