Nygammal lchf:are
Hejhej! Jag är en nyfrälst fettätare; körde stenhårt på fett förra året och tappade 20kg, men började käka kolisar igen (varför?!!) och gick såklart upp igen. Sen testade jag allehanda dieter, som fettsnålt (ack så trist), nutrilett (blääää) och allt annat som jag kunde läsa mig till i iForm, Må Bra och andra skräptidningar.
I måndags (080721) startade jag om på nytt, med massor av fett. Jag sa till familjen dagen innan att jag ska sluta med kolhydrater igen och det finns inget som kan stoppa mig. Maken gnällde och tyckte att jag var tråkig som inte vill äta en påse chips på kvällarna och "vad ska du äta till köttet om du inte äter potatis/pasta/ris". Vadårå, en stor klick smör och ett salladsblad duger finfint!
För första gången på väldigt länge känner jag att jag mår bra, magen har slutat krångla och är inte alls lika uppblåst längre
Jag är lycklig, gnäller inte på barnen och det är så skönt att kunna ta extra mycket smör på maten utan att må dåligt över det! De där blodsockersvängningarna är som bortblåsta och jag känner inget sug alls efter de där 5-6 frukostmackorna, kvällschipsen eller potatisar. Jag smaskar hellre på massor med ost, salami och annat fett och gött!
Tack för att det här forumet och ni underbara människor finns; här finns ju alla tips och råd som kan tänkas behövas. Inga tråkiga middagar längre; bara fett med lyx varje dag. Tjohoooo! Jag har återfått min hälsa och nu tänker jag inte gå tillbaka till dum kolhydratmat.

Hej och välkommen hit!
Måste bara säga att jag håller helt med!
Tack till alla underbara människor härinne på forumet. Ni är helt enkelt otroliga. Tillsammans skapar vi en så skön stämning här inne och man blir faktiskt lite beroende av att gå in och läsa på forumet. Alla kommer med sina kunskaper och stöttar varandra.
Till skillnad från andra kostsidor är det ingen som ska tjäna pengar på den här och det gör att LCHF är den ärligaste och sannaste kosten man bör äta efter.
En eloge till er alla! Ni är underbara!
Hej och välkommen tillbaka! Jag vet precis hur det känns och önskar dig all lycka till i världen. En fråga bara: Vill inte maken att du ska må bra? Förstår att det är riktigt jobbigt. Jag har numera den otroliga turen att ha en make och barn som stöttar mig. De vill gärna att jag ska vara normalviktig och kunna sporta och inte få värre astma och överleva tills mina (kommande, hoppas jag) barnbarn får träffa mig i sinom tid. Och de vet att det är ett antingen eller för mig. Som det verkar vara för dig. Lycka till som sagt. Här kommer massor av stöttning!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Hej!
Jag har också gått igenon den där vallsen som du, förrförra året var jag en idogen LCHF are, men så sluta jag äta det, för att jag inte gick ner nått alls. Gjorde som du hade oliak mellanspel, med olika matvarianter tom camebridge. Då bärjade jag gå upp igen. Så sen i nyår har jag ätit LCHF igen och nu äntligen har jag fått valuta för mitt kämpande. ner -7 kg för tillfället. Inte går det fort, men ändå går det ner så jag är jätte glad.
Detta forum har blivit ett riktigt beroende, är här och läser både titt som tätt och när jag behöver inspiration.
Så här kommer det också peppning från mig. Ha en skön sommar

Tack :-)
För en liten stund sen plockade jag fram ost och smör och maken såg lite förvånad ut och frågade "Åh, ska du käka lite?" och trodde väl att jag skulle plocka fram de giftiga smörgåsarna.
Jajamen, sa jag glatt och smörade ostskivorna, rullade ihop och började mumsa. Han skakade på huvudet, men sa inget…
Han börjar nog fatta att det inte går att omvända mig; tjat och gnäll funkar inte…och han verkar uppskatta en gladare fru.
Välkommen tillbaka! Kör hårt!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
#4 Gladare fru är något som verkar omvände den mest inbitne potatisgubbe… :-D
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Välkommen tillbaka! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tacktack :-D Detta känns så rätt!
Härligt det du skriver. Och SOM man känner igen sig. Jag har åxå ätit LCHF i två omgångar, VARFÖR slutade jag förut!!??
Kul att vara igång igen, som att hitta hem! 

#0. Saker blir som de blir ibland, utan att man så noga kan förklara. Men intressant det där, att höra när någon går tillbaka igen till kolhydratkost efter en längre sväng med lchf och en lyckad sådan. Och sedan återgår till lchf igen, då det inte blev bra med traditionell kost. Själv har jag inte ens känt till lchf, utom sista halvåret. Har inte haft samma lycka (ännu) med viktnedgången, som du hade under din lchf-tid, men hänger kvar och fortsätter försöka vara envis. Du bidrar med erfarenhet här, erfarenhet som är bra för till exempel mig att läsa, när man stundom kan känna sig tvivelsam om att fortsätta.
Hihi, småler åt makens kommentarer. Förstår dem ju lite, om man tänker sig ut ur hela lchf-tänket. Kan ju verka lite tråkigt kanske. Men väl inne i svängen så är det ju inte det precis. Och om kosten är hälsobringande vilket jag för det mesta tror på att den är, då är det riktigt bra med den.
Välkommen tillbaka till lchf:andet appletini och lycka till!

#0. Förresten appletini. Av ego-skäl undrar jag:
När du körde "stenhårt på fett" förra året och lyckades gå ner så otroligt många kilon, hur gjorde du då? Var du mycket strikt med kolhydrater? Vilka sorters fett åt du och ungefär hur mycket? Åt du dig mätt eller drog ner på maten? Helt otroligt, 20 kg. Skulle gärna ta del av hur du gjorde.

#11 Jag hade, precis som nu, ca 40kg för mycket på kroppen. Vet inte om det bidrog till att det gick så fort; men jag var inte alltför strikt; mycket ost, grädde, mascarpone, nötter och hallon. Och en hel del mörk choklad! Räknade sällan procent och sånt men hade mycket smör på maten
Det hände även att jag tog en riktig öl ibland, men i övrigt blev det inga kolisar. Jag åt mig alltid mätt och hade inga särskilda mattider; jag åt när jag var hungrig och åt tills jag var mätt.
Denna gången hoppar jag över chokladen helt; men det är mest för att jag inte har något sug efter det, men mascarpone+grädde och hallon lär jag aldrig sluta med…
Jag hoppas ju på minst lika bra resultat nu, men jag har kastat ut vågen så jag håller mig till måttbandet - jag var så hysteriskt bunden till vågen och det tog överhand på allt!
Välkommen tillbaka!
Välkommen tillbaka!

Välkommen tillbaka! 

Tack söta ni!