Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1272 ggr
pippilotta_78
0

nybörjare hjälp

Hej är ganska så ny, har hållt på med detta i 3 veckor precis. Har gått ner 3 kilo. Dock bara 500 gr denna vecka. Men ska nog vara nöjd med det=)

Exempel på mat jag äter på en dag kan vara: ge gärna råd om det saknas något

Frukost ex. 1: 2 kokta ägg, makrillfilé(utan tomatsås), creme fraiche och lite majonäs.

frukost ex 2: 2 kokta ägg, turkisk yoghurt med linfrön.

lunch/middag: fläskkarré med smält vitlökssmör, fetaost samt broccoli

Ibland vid kvällskvisten kan det bli frysta osockrade hallon med vispgrädde, dock inte så ofta utan högst 2 ggr/veckan.

Vad tror ni? äter jag för lite fett? Kom gärna med förslag!

Inkanyezi
0

Nej, du äter nog inte för lite fett. Men viktminskning på upp emot ett kilo i veckan är ganska mycket, och ett halvt kilo på en vecka är inte lite det heller. Det beror så klart på hur mycket det finns att ta av. Jag minskade ett kilo i månaden under sju månader och det har dämpats ytterligare nu, så att jag tappar betydligt mindre. Men å andra sidan började jag vid ungefär 69 kilo och kan knappast förvänta mig att min idealvikt ska ligga särskilt mycket under 60. Jag använder inte vågen särskilt ofta, bara någon enstaka gång. Det är mer andra tecken, som att jag kan dra in svångremmen ett hål till. Men strängt taget struntar jag i vikten. Jag vill må bra, och det gjorde jag inte när jag åt fel kost.

Det jag märker förbättring på är mer andra saker, som att jag orkar mer och att jag har mer lust och är mer intellektuellt stimulerad. Jag har också kunnat minska medicinering för högt Blodtryck, och jag hoppas så småningom kunna slippa den helt. 

Så mitt råd är att du inte ska bry dig så mycket om vågen, ställ gärna undan den några månader. Du märker ändå på andra tecken om du minskar. Det syns, det känns, och det märks på så många andra saker. Se till att du mår bra, och fortsätt på den väg som du har påbörjat. Om det tar ett eller två år att komma till balans med vikten så är det inget att stressa upp sig över. Rom byggdes inte på en dag, och inte heller det inbäddade fettet i kroppen. Det går inte bort på ett par veckor heller, det tar tid, även när man har ställt om sin ämnesomsättning för att bränna fett. 

Se bara till att du inte får i dig för mycket kolhydrater, så länge du har kolhydrater kvar kommer du att producera insulin som hindrar fettet att förbrännas. När insulinet har gått ner kan glukagonet omvandla fettet till blodsocker och du kommer att bränna fett.

Maia
0

Hej och välkommen! Jag håller med Ikanyezi. Bra viktnedgång. Men om du inte har mycket stor övervikt kommer det kanske inte att gå lika fort i fortsättningen. Lycka till i fortsättningen!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

kaisakavat
0

Hej! Tycker du verkar äta bra.

Välkommen hit och fortsätt gärna skriva och fråga.