förvaring mm av kokosfett?
Tjo!
Jag undrar om nån kan svara på hur man bör förvara kokosfett. Jag har köpt i hälsokostaffären och ställt i kylen men det blir ju stenhårt!
Sen en fråga till; vilket är det bästa kokosfettet som finns att köpa och var köper man det? Jag har hört att det finns sånt som smakar kokos också, var finns det?
Ibland säger fok här kokosolja, menar man då kokosfett? Det är ju inte i fom av olja precis…
TACKSAM för svar!
lchf rules!
Du förvarar det som du vill, antingen i kyl eller i rumstemperatur. Kokosolja och kokosfett är samma sak. Beroende på förvaring och temperatur är det allt mellan fast och flytande som du nog själv har märkt av att ha ställa in det i kylen.
Det som smakar kokos kan man köpa på hälsokostaffären.
I övrigt kan jag bara rekommendera kallpressat och ekologiskt. Sedan är det upp till en själv vad man trivs med. Jag köper Biofoods ekologiska för den är lättillgänglig och billig för mig i min mataffär, 39:- för 400 gram.

#2 mycket intressant! ska nog leta upp källartiklarna och läsa mer! men jag funderar… om man ska använda kokosolja till allt det.. blir det väldigt dyrt! en burk cocosa utan smak kostar ju 79 kronor, med smak 179. vi har haft en burk med smak nu i 2 veckor som jag och sambon tar ca 2 stora tsk var av varje dag. och den är snart slut!
Har hittat ett cocosfett på City Gross som heter Cocos och kommer från en firma som heter ALBA DALBY och verkar vara mycket renare än det "silverpaket" jag hittade på ICA som kommer från Unilever…
Med LCHF hälsning
.
Kokos växer ju inte direkt på våra breddgrader men där den växer är det ju ganska varmt. Så där är det väl naturligt att kalla det kokosolja som vi kallar för kokosfett.
I helgen köpte jag en kokosolja i en "invandrarbutik" för en billig peng. Först idag funderar jag på hur jag skall använda den… den är nämligen på flaska
Även om den stått framme på köksbänken så är det forfarande fast form på innehållet. Den får väl stå i fönstret nån solig dag så jag kan få hällt över den på burk.
Kokosfett smälter vid ganska låga temperaturer 25-30 grader(lite olika på olika sorter) så nu när det blir varmare kommer det som står framme bli kokosolja istf kokosfett.
Köksbänken är bästa stället att ha sitt kokosfett, det är mättat och håller länge i rumstemperatur (iaf minst nåt år).
#5 Ställ flaskan i varmt vatten ett tag så smälter det och du kan hälla över det på burk.
Här kan man skicka efter kokosfett:
http://www.myc.se/svenska/halsoprodukter.lasso
http://www.ortapoteket.se/product.asp?product=793&sub=11
Bodystore, scrolla lite på sidan så hittar ni Cocosa både med och utan smak och lite längre ner en annan sort också med smak.
#5 Du får ställa den i en bytta med ljummet vatten när du skall använda den! 
Jag fick lära mig att kokosoljan ska stå i rumstemperatur när jag köpte en burk av Dora här på kif hon kan förklara varför då jag inte minns det!
Tack alla för svar! Nu vet jag!

#8. Jaså. Undrar om det var av praktiska skäl eller av andra skäl? Tänker framföra allt på hälsoapekten, att inget "galet" händer därvidlag, om man ställer den i kylskåpet. Vilket jag har gjort.

Inget hälsovådligt men du får använda huggmejsel när du skall ta en liten sked till kaffet..
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Big problem, när man ska ha ut det ur en glasflaska, råkade köpa en sån i Stockholm.
Blev tvungen att koka flaskan lite lätt och sedan hälla innehållet i en plastbytta!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Mättat fett (som kokosfett är) är stabilt och hållbart länge även i rumstemperatur. Det är ingen fara att ha burken framme jämt, hållbarheten är minst ett år iaf och så länge räcker den väl inte?

#11. Det har du rätt i ja.
Det var inte nådigt detta. Tog precis en klutt, för att prova i teet. Det var inte alldeles lätt att få loss något. Ändå hade jag satt burken längst ner i kylen. Den står nog bäst i rumstemperatur då. Men i nuvarande sommarvärme blir den flytande och undras om den tål värmen.
Fettprodukter ska stå i kylskåpet.
Vill man gärna tänka. Man kan tänka fel också…

#13. Det låter bra det.
Näe, så länge räcker den inte (om du menade till mig). 
Får köra den flytande varianten då.