Halsbränna av fett?
Hej!
Jag är "super"-nybörjare. Köpte Annika Dahlqvists bok "Guide till bättre hälsa och viktkontroll" igår, läste hela dagen och satte med liv och lust igång idag
.
Jag har idag tillbringat dagen med att söka info på nätet och började med att registrera mig på "Min Mat".
Idag har jag ätit enligt nedan tabell i "Min Mat" och fått en fruktansvärd halsbränna! Periodvis har jag tidigare haft problem med halsbränna, oftast då jag ätit fet mat under en längre tid (t.ex över julhelgen). Jag har gjort gastroskopi men den visade inget fel.
Energi kcal:
1491,60
Energi kJ:
6211,50
Proteiner:
51,67
Fiber:
3,10
Kolhydrater:
33,78
Vatten:
868,73
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
127,70
Kolesterol:
750,40
E-mättade:
38,36
Mättade:
45,32
F-mättade:
34,41
Vitaminer:
A:
990,90
B1:
0,36
B2:
1,09
B3:
3,61
B6:
0,49
B9:
194,50
B12:
4,02
C:
33,00
D:
5,71
E:
12,15
Mineraler:
Fosfor:
932,00
Järn:
3,79
Kalcium:
691,70
Kalium:
1507,90
Magnesium:
113,90
Natrium:
2538,50
Selen:
44,22
Zink:
4,46
Är det någon annan som upplevt att de får halsbränna av LCHF-mat? Går det över? Eller kan det vara så att jag inte kommer kunna äta enligt LCHF? 
Tack på förhand för tips och råd.
Kram
Mia
Nej, det normala är att man får mindre halsbränna. Jag har det väldigt sällan, och hade inte det ofta förut heller, men jag vet vad det beror på för min del, det kommer alltid när jag äter halvfabrikat som innehåller något jag reagerar på, kanske glumat, jag får utröna det någon dag om jag får för mig att halvfabrikat är nåt jag måste ha.
Jag får det defintivt inte av fett eller kött.

Välkomen! 
Halsbränna har jag bara om jag slänger i mig maten snabbt, inte mer eller mindre efter LCHF.
Halsbränna brukar vara att övre magmunnen inte sluter tätt, ofta på grund av svullnad. Orsaken kan vara alltifrån stress till för hög magsyreproduktion!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Om man äter mycket kokosfett och det speciellt på kvällstid så kan man få halsbränna, det är min erfarenhet och jag får sällan halsbränna på LCHF.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag får halsbränna av bacon. 
Tack snälla, för kommentarer….jag får prova några dagar till och se om det blir bättre.
Håller med Aniara4 - Bacon får jag också halsbränna av, så det hoppar jag över 
Just nu känns ändå sockersuget som det värsta…känns som om jag kan döda för lite smågodis eller choklad…
Inte trodde jag att det skulle kännas så här när jag startade imorse….
Men jag ska stå ut, middagen står snart på bordet med fläskfilé och sås på ädelost & creme fraiche och supergoda grönsakstimbaler av squash-aubergine-tomat-vitlök-parmesan och en skvätt citron. Mums 
Ha en skön kväll!
Mia
Idag har jag faktiskt halsbränna, vilket jag aldrig har annars.. vad det beror på har jag ingen aning om, men tror inte att det är kostan. Hoppas att din halsbränna, liksom min, går över :D
Även hoppas jag att ditt godissug släpper… åååh detta sug! Det är inte lätt, men det är värt det! Kämpa på bara!
Jag fick halsbränna dom första dagarna/första veckan med lchf.
Det avhjälpte jag med en klunk vispgrädde (ovispad) lite då och då mellan måltiderna.
Dom första veckorna drack jag mycket vispgrädde och det hjälpte mig mot suget efter "något", matthetsanfall, yrsel och lite andra omställningsbesvär.
Eller när jag inte visste riktigt vad jag skulle äta, innan jag lärt mig, för att inte hinna bli alltför tokhungrig innan jag fått till nån vettig mat..

Jag fick halsbränna lite av och till i början men det har blivit mycket bättre nu. Har väl vant mig vid allt fett kan jag tro. Jag har hållit på sen 21 Jan och en av fördelarna med denna kosten är att min problemmage blivit mycket bättre och det är en stor vinst för mig!

En lösning på halsbrännan är att ta lite Bikarbonat i ett ½ glas vatten så ofta som det behövs. Enkelt och jättebilligt jämfört med tex. jättedyra Zantac och annat som pillertrillarna vill att vi ska öka deras inkomster med.
Åh…tusen tack för alla tips.
Jag ska testa med grädde mot både halsbränna och sötsug..och bikarbonat låter bra..var köper man det? På apoteket eller i matvaruaffären?
Känner fortfarande sötsug idag men dock liiite mindre än igår. Men huvudvärk och ledvärk..och känner mig allmänt svag och skakis..men jag antar att det är så det ska vara. På sätt och vis så känns det ju skönt att man märker en förändring i kroppen, för då känns det som att det faktiskt händer något 

Bikarbonat finns i påsar på kryddavdelningen. Har man tillgång till tex. Axfoodkort (företagare) så får man ett helt kilo för ca 50:- inkl. moms. Nååågot billigare än på ICA & liknande.
Första veckan är jobbig för många. Drick mycket vatten och ta gärna lite extra salt. Det försvinner mycket sånt ur kroppen och det behöver ersättas annars mår man dåligt. Se också till att äta mycket och fett, det dämpar sötsuget något.

Jag var på Willys idag, de har ganska stora påsar med Bikarbonat för en hyfsad penning.

Lite konstigt är det…..!!! Jag blev av med min halsbränna och sura mage när jag började med LCHF-kost.
Förr tog jag regelbundet novalukol, pepcid…..bikarbonat mm. Nu har jag inte behövt det på 4 månader.
Magen mår toppen om jag inte slarvar. 
Tack för tipset med Willys 
Halsbrännan har faktiskt försvunnit, det värsta söt-suget också liksom värken i lederna. Mår riktigt bra idag 
Roligt att höra att du mår bättre nu
. Lycka till med fortsättningen nu!

Va bra att dina problem börjar att ge med sig, jag brukar tänka så här att den som har stora problem i början är nog den som behöver den här kosten mest!
Det tog ca 3 veckor för mig innan det värst var över när jag började!
Lycka till med fortsättningen!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!