Halsbränna av fett?
Hej!
Jag är "super"-nybörjare. Köpte Annika Dahlqvists bok "Guide till bättre hälsa och viktkontroll" igår, läste hela dagen och satte med liv och lust igång idag
.
Jag har idag tillbringat dagen med att söka info på nätet och började med att registrera mig på "Min Mat".
Idag har jag ätit enligt nedan tabell i "Min Mat" och fått en fruktansvärd halsbränna! Periodvis har jag tidigare haft problem med halsbränna, oftast då jag ätit fet mat under en längre tid (t.ex över julhelgen). Jag har gjort gastroskopi men den visade inget fel.
Energi kcal:
1491,60
Energi kJ:
6211,50
Proteiner:
51,67
Fiber:
3,10
Kolhydrater:
33,78
Vatten:
868,73
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
127,70
Kolesterol:
750,40
E-mättade:
38,36
Mättade:
45,32
F-mättade:
34,41
Vitaminer:
A:
990,90
B1:
0,36
B2:
1,09
B3:
3,61
B6:
0,49
B9:
194,50
B12:
4,02
C:
33,00
D:
5,71
E:
12,15
Mineraler:
Fosfor:
932,00
Järn:
3,79
Kalcium:
691,70
Kalium:
1507,90
Magnesium:
113,90
Natrium:
2538,50
Selen:
44,22
Zink:
4,46
Är det någon annan som upplevt att de får halsbränna av LCHF-mat? Går det över? Eller kan det vara så att jag inte kommer kunna äta enligt LCHF? 
Tack på förhand för tips och råd.
Kram
Mia
Nej, det normala är att man får mindre halsbränna. Jag har det väldigt sällan, och hade inte det ofta förut heller, men jag vet vad det beror på för min del, det kommer alltid när jag äter halvfabrikat som innehåller något jag reagerar på, kanske glumat, jag får utröna det någon dag om jag får för mig att halvfabrikat är nåt jag måste ha.
Jag får det defintivt inte av fett eller kött.

Välkomen! 
Halsbränna har jag bara om jag slänger i mig maten snabbt, inte mer eller mindre efter LCHF.
Halsbränna brukar vara att övre magmunnen inte sluter tätt, ofta på grund av svullnad. Orsaken kan vara alltifrån stress till för hög magsyreproduktion!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.