Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: övrigt
Läst 2095 ggr
Anettis
0

En dag på sjukhus

Var inne på en dagoperation på SÖS och fick äta lunch/middag där. Jag hade angett "kolhydratsintolerant". Då serverades jag detta, rätt tragiskt för att komma fr sjukvårdspersonal (som för övrigt var heeeeelt fantastisk, en eloge till er!):

Lunch: Kikärtsröra med nån sliskig myntayoghurt, potatis (!) och ett glas lingondricka = inget direkt ätbart.

Middag: Köttfärssås (helt smaklös) med sötad vitkåls/morotssallad, 1 glas äppeljuice.

Jag frågade om de hade sett min kostavvikelse, och det hade dom noterat…

Gud vad jag längtade hem till mitt kylskåp! Frossade loss på Lidlkorv, ostar, smör och gurkstavar. Mums!

Maia
0

Du din stackare, det måste blivit en hungrig dag. Middagen var ju rätt OK utom drickan, men lunchen… Man får nog skriva vad man kan äta istället. Håhå jaja.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Anettis
0

Tack Maia. Jag petade lite i kikärtorna till lunch och käkade köttfärsen - och frossade som sagt var loss på kvällen när jag kom hem. Jag har rätt bra med reserver så en dag i hunger var ingen fara direkt. Skrattande Tycker bara det är märkligt att folk inte ens tycks veta vad kolhydrater är…

piri-piri
0

Det är verkligen läskigt hur okunniga många är om maten de stoppar i sig. De flesta vet inte vad maten innehåller och tror t.om att kött innehåller kolhydrater.

Maia
0

Ja, saken är att det inte ens var GI. Man skulle kanske skriva en lista:

Kolhydratlåg kost: Kött, fisk, ägg, ovanjordsgrönsaker. Inga mjölredningar och inget socker. Tillbehör: Sallad och ovanjordsgrönsaker eller kål. Ingen potatis, ris, pasta, quinoa, couscous eller liknande stärkelserika produkter. Inga bönor utom haricots verts. Servera gärna en klick smör eller crème fraiche eller en äggkopp med olivolja till maten/salladen. Absolut inget margarin eller andra oljor. Enbart vatten (ev. med citron) till maten.

Vi skulle kunna ha det tryckt på ett litet kort som vi kunde ge folk, ;-)

[tillbakalutat]

wine
0

Undrar bara - är inte kikärtsröra (hummus, asså) väldigt bra kost för LCHF?

Anettis
0

Mycket bra idé Maia. Som typ ett visitkort så man slipper förklara alltid. :-)

Nja, kikärtor och bönor är för kolhydratsrika för att passa i LCHF. Däremot funkar de bra i GI.

Buppan
0

Maia: Tryck gärna ett sådant kort till mig. Känns väldigt bra, tror inte att det räcker att be om diabeteskost, finns säkert någon flitig dietist i köket, som styr över detta. (med en fd tallriksmodell).

Maia
0

#7 Tanken var bara halvallvarlig, men det kanske inte vore så dumt ändå. :-D

[tillbakalutat]