Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 5537 ggr
Rita-S
0

Jag lessnar på ägg!

Urk jag har ett stort problem med detta. Kokad ägg är så lätt att gjöra, perfekt för mellantugg, snabbfrukost, kvällstugg, nattmat, varmt, kallt, ensam eller med saker. Det är bra, mättande, sunt och allt, och jag skulle gjärna äta mer ägg.
Men.. jag lessnar så otroligt snabbt på ägg!!! :( Gubben kunne äta 20 om dagen om han fick, äter gjärna både 5 och 6 ägg till frukost i stället för nåt annat, mumsar lycklig i väg på ägg (vad är det med karlar och ägg, alla karlar jag vet om älskar ägg över alt på jord Fundersam)

Jag kan koka upp två ägg, mumsa i mig dom, och sen äklar smaken mig i flera dagar, oavsett om jag kokar halvkokad, hårdkokat, stekar eller gjör omelett, äggröra eller annat. Suck, visst är det synd om mig? Gråter

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Margareta
0

Din äggtråd är inte OT - jag la den under måltidstips!

Den är bra - för vi är många som ibland känner som du gör och det har blivit något magiskt över LCHF och ägg.

Numer pensionär i Nynäshamn

Jennix
0

Aww, stackars! Själv äter jag sällan ägg trots att jag gillar det, vet inte varför. Flört

Däremot har jag svårt för fläsk ibland. Fläskkarre är det bästa jag vet men bacon och rimmat fläsk går svårt ibland. Mjukt fläsk-fett kan bli för mycket ibland, knaprigt är helt OK däremot.

Konstigt va? Jag ska nog äta mer ägg. *fniss*

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

honung
0

Jag tröttnarpå kokta ägg ganska snabbt men aldrig på pannkaksliknande omeletter eller äggröra! Kan ju smaksättas med vad som helst! Älskar ägg, kankse för att det kan lagas till att likna den mjölmat jag alltid har älskat, som pannkaka och gröt. Kanske är jag egentligen man? ;)

venuseva
0

Stackars dig Rita.S, hoppas du har annan god mat att äta, dygnet runt. Kram.

ragnhildar
0

Hur kan man få en pannkaksliknande rätt utan mjölet?`Jag är inte heller stormförtjust i ägg längre.

Vira
0

Använder BakePro, ett vassleprotein helt utan tillsatser.

Smaksätter med lite vanilj eller något annat.

honung
0

jag kör bara uppvispat ägg + liiiite bakpulver. blir som amerikanska pannkakor, lite fluffiga. kan vara svårt att få i bakpulvret utan att klumpa ihop sig, blir lättare om man blandar ut det med något torrt innan. jag brukar ta lite kanel eller kakao. eller någon tsk linfrön eller kokosflingor (håller ihop ännu bättre).

MillisB
0

Jag är periodare, vissa dagar går det tio ägg, andra dagar tål jag inte smaken, men det håller inte i sig så länge.

Men ska testa ditt recept honung, lite bakpulver i alltså?! Låter spännande.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

ullna
0

Jag har älskat ägg sen jag var fem år. Det är min absoluta livrätt. Stackars dig Rita!  JAg är kanske också man??? Men jag har en dotter FörvånadFlört

Wiland1
0

Stackare - vad vore livet utan äggFlört. Har fått pippi på omelette, vilket är bland det godaste jag vet just nu till makens förtvivlan som får hitta på annat att äta… Jag äter nog omelette ungefär 4-5 ggr i veckan. Ska dock testa ägg med bakpulver om det blir ungefär som pannkaka för DET saknar jag verkligen.

Sara40
0

Jag hade faktiskt en sådan period i somras, jag kunde nästan inte äta ägg alls. Bara tanken på ägg i olika former (kokt, stekt, omelett, polarbröd mm) fick mig att må illa. Jag vet inte varför och som tur är så försvann det efter ett tag utan att jag ändrat på något annat gällande mitt matintag - jag tycker ju om ägg. Idag börjar jag gärna dagen med ägg (dock sällan kokt då jag tycker vitan nästan gnisslar mellan tänderna Generad) mot att jag tidigare nästan alltid åt middagsrester till frukost.

Jag önskar att jag kunde komma med något konkret tips… Men jag hoppas att du kommer över det som jag gjorde.

anki1
0

Haroxåledsnat på äggfrukost, men ägg till lunch går bra, om jag äter nän lunch. blir mest nåt litet "mellis", för jag är inte så hungrig då.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Rita-S
0

perioder är det inte, det är så i principen hela tiden. Kan koka mig ägg en gong, och sen går det VECKOR innan jag ens orkar tanken!! ! :(
âgg i bakelser och i såser har jag inga problem med, men det är just detta med äggsmaken som bjuder mig imot när jag ätit hårdkokade ägg nån gong. gubben är tokig efter stekad ägg och falukorv men bara tanken.. jag blir helt Maziq (grön)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Wildrat
0

Jag är inte särskilt förtjust i smaken av äggula. Det kan funka i kokta ägg med nånting till men inte ofta. Det liksom tar stopp av smaken kan till och med bli lite illamående. JAg hoppas det går över men det ser inte lovande ut.

Elaichi
0

Jag tror inte det är så mycket man kan göra. Visst, helt plötsligt kanske du börjar älska ägg, men jag tror tyvärr inte det går att "öva upp". Använd det i såser etc.  och hitta annat att äta till frukost o mellanmål. Det är ju faktiskt inget måste att  trycka i sig ägg varje dag!

Wildrat
0

Jag äter bacon och stekt äggvita till frukost (bara proteiner och vatten, jag vet, men jag blir mätt). Sparar äggulorna och har dem i köttfärsbiffar. Trots att jag inte tycker om äggula går det åt fler äggulor än vitor…

Testade att ha dem i sås som redning men det bara skar sig hela tiden så det gav jag upp.

ulrikaberg
0

Jag har inte problem med kokta ägg, däremot blir jag ofta less på stekta ägg och klarar bara inte av att äta dem under en period.

ovkyhn
0

Ja gör äggakaka eller plättar.

Vispa 3 ägg med 0,5-1 dl grädde stek bacon i strimlor häll på äggsmeten lyft i kakan med en gaffel så smeten rinner ner o sen vänd med lock o stek på andra sidan , ja tar lite lingon utan till socker super gott.

Plättar samma smet men stek i plättlagg.

Rita-S
0

Jag vågar nästan inte säga detta heller Generad men jag lessnar nåt otroligt snabbt på massor av olika typer mat.. bacon med.. kan äta kanske en gong i månaden, sen behöver jag inget på många veckor känns det som… GeneradGeneradGenerad

*kryper ned i en liten håla och gömmer sig för kuddkrigen som kommer*
Men altså, jag har provat eggkaka, hjälper inte, orkar en tugga, stekad ägg och bacon är mumsigt.. en gong i månaden typ.. kokade ägg vet ni ju redan, och allt som smakar massor av egg.. ja..

Men jag använder ju i brödet jag bakar, där är det ju 4 ägg PER BRÔD. Räcker nog tror jag det.

Men det är så problematisk för mig, jag har ofta stora problem med att äta pga detta, dom första 14 dar jag hadde low carb åt jag enbart grönsaker till middag. Grönsaker med riven ost och creme fraiche eller gräddfil. Jodå, jättegott, men jag äter ju inte det jag behöver om jag äter enbart grönsaker med riven ost och creme fraiche.

Eller gjör jag det? Om jag struntar i att äta äggen, äter kött när jag känner för det och annars äter allt jag har lov att äta av saker som ligger under min gräns, och min kropp känner sig bra, är det inte okej då? Måste jag va så petnoga på % av proteiner, fett, kolhydrater?

ullna
0

Gillar du inte fisk Rita? Lax är ju gott, sardiner skinn och benfria med tomat är smaskens att lägga på din sallad t ex.

Jennix
0

Rita, ät det kött som du VILL ha. jag äter inte bacon eller fläsk om jag inte är sugen på det, och det är sällan.

Jag äter mest fläskkarre, det funkar bäst för mig. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Margareta
0

Jag äter nästan aldrig bacon - gillar inte salt och inte nitrit.

Numer pensionär i Nynäshamn

Rita-S
0

#20 tycker mycket om fisk, men min mann mår illa ens av doften så jag undviker det en hel del för hans skuld :/ Dock mår han illa av asosiationer till fisken, inte fisken i sig själv och har nu sagt han vill jag skal "överraska" honom nån dag med en fiskrätt så han kan smaka utan att han har gått och girat upp dom negativa tankarna under tillagningen, kanske han sakta kan tänka annurlunda. Men röd fisk tycker han inte om vet jag, det gjorde han inte heller som liten

Wildrat
0

Röd fisk?

Rita-S
0

#23 laks, örret och den fisk som är röd i köttet, inte vit

Wildrat
0

#25 Ok, då förstår jag. Fet fisk går bort Skrattande. Utom makrill, den är väl vit? Tonfisk (färsk, frusen) ska tydligen likna vanligt kött väldigt mycket, du kanske skulle börja med det? På Willys har de ibland frusna "kotletter" som inte är så dyra.

Rita-S
0

Tonfisk äter han (under tvekan), men JAG tycker inte om det, konsistensen är vidrig >_<

venuseva
0

Det verkar som ni skulle behöva äta olika mat, Rita.S. Och inte samtidigt pga det luktar si eller så. Hoppas ni hittar en väg som passar er båda.

Äter 1 kokt ägg på morgon och kväll med smör, det är det enda. Resten av dan blir det ofta kött, skaldjur eller fisk.

Rita-S
0

#28 i och med att det är gubben som gjör middag mitt i veckan kommer det aldrig hända att vi äter olika mat, och inte vill jag det heller. Vissa saker äter inte jag, och andra saker äter inte han, men vi brukar äta gemensam middag. Så med mindre jag vill gjöra egen middag och 2 middagar i hälgdagarna får vi äta av det båda äter, därav lite fisk.

Före vi slutade med kolhydrater lyckades jag gjöra en fiskgrateng som han tyckte var "överlevbar", vilket var en god start. Men den innehöll stora mängder kokad potatis, morot och fisk mosat tillsammans och sen nedrörda makroner före vi hadde krossat osockrat kavring eller ströbröd på toppen, allt detta i vit sås med mjöl. Inte alls kolhydratssnålt skal jag lova ^^ så just nu utgår det. Men jag funderade på vit fisk i chilitomatgryta typ, skal fundera på detta.

venuseva
0

Fisksoppa på vit fisk med lite grönsaker i och toppa med majonnäs eller något annat fett kanske skulle smaka bra?

Rita-S
0

mjo kanske, om jag gjör den lite stärk i smaken så man inte känner så mycket av fisksmaken.
Fiskbullar tycker han om, bara så tråkigt att dom oftast har mycket kolhydrater och lite fisk, jag brukade gjöra fiskbullar i vit karrysås förut, tilsammans med morot, vitkål och potatis. Undra om jag skal kolla kolhydratsmängden i dom igjen

Sara40
0

Vad sugen jag blev på Bouillabaisse… Får bli nu i helgen med en god aioli till Räcka ut tungan.

Rita det är lätt att "dölja" överdriven fisksmak i sådan soppa om man vill, med extra kryddor, vitlök och saffran.

venuseva
0

saffran, chili och curry-smak på fisksoppan kanske?

Brynhilde
0

RitaS. Jag har ett fiskrecept med curry som kanske kan passa?

• vit fiskfilé lagom till 2 pers.
  • ½ purjolök, finstrimlad
  • 1 liten bit rotselleri, finstrimlad
  • 1 äpple syrligt, strimlat
  • smör i valfri mängd
  • 1-2 msk curry beroende hur starkt man vill ha det
  • salt efter egen smak

Smält smöret i en kastrull där allt får plats. Lägg i det strimlade, krydda med en del av curryn, salta lite och blanda om det hela. Lägg fiskfiléerna ovanpå, salta och strö över rikligt med curry. På med locket till kastrullen och låt det sjuda på svag värme tills fisken är färdig, ca 15-20min.

Innan mitt LCHF-liv åts denna rätt med potatis. Eftersom äpplet strimlas tunt smälter det och bildar sås.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Brynhilde
0

Det är inte så svårt att göra egna fiskbullar heller om man har en mixer av nåt slag. Nu har jag inte mängderna i huvudet men här kommer ingredienserna:

• vit fiskfilé
  • ägg, du kan använda bara vitan om du vill det
  • grädde eller vatten, ska inte bli för löst
  • salt och peppar

Kör alltihop i mixern. Koka upp en gryta med saltat vatten. Forma färsen till bullar med hjälp av 2 matskedar och lägg i bullarna efter hand i vattnet. Fiska upp dom efter ca 5-6 min. Servera med valfri sås.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

vikingmormor
0

Latfisk i mikron; ta två tinade pangasiusfiléer, ev salt, lite vitpeppar, lägg i glasform, om man gillar chili, så vänd ner 1-3 teskedar sambal oelek i  2-3 dl vispgrädde, 3 tsk=stark smak, häll över fisken, på toppen av detta några dl riven ost, valfri smak. Mikra 3-4 minuter, kolla med gaffel hur genomkokt fisken är, vänd ev och fortsätt 3-4 minuter tilll, allt på högsta effekt. Ju tjockare fiskflié, desto längre tid i mikron.

Receptet kan varieras i all oändlighet, grädde byts till creme fraice, chili till saffran, dill, hummerfond, m.m. Det finns så många smaker på ostar, så testa.

Tilda-T
0

Här kommer ett fiskrecept som  jag kör på förskolan och alla barn gillar:

Vit fisk med salt som du kokar klar

sås med creme fraiche och lite salt samt dragon som krydda som du häller över och kokar i ca 15 min.

KLART  och alla älskar den    smakar lite bearnaisesås!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

felixifokus
0

snart är det påsk…. då blir det ägg!

Bamze77
0

Stek två uppvispade ägg, ev. med en extra ägggula. Vänd. Lägg på en STOR hög med riven ost, putta ut osten till kanterna och låt den smälta, strö sen på smulad Oregano, Timjan eller annan örtkrydda.. Det ger en otrolig skillnad smakmässigt..  Nästan som en pizza !!

birma
0

Visserligen en äggtråd detta. Även jag blir less på ägg fn. Så jag gick in här för att få ideer. Man vill gärna äta ägg, det är bra mat och behändigt att ta till. Lättast sätt att äta på är väl just nu inbakningen i mandelbrödet.

Gjort äggröra idag på två ägg. Stekte först upp champinjoner, lök, rökta korvtärningar och sparrisbitar. Sedan i med äggsmeten. Strödde på solrosfrön ovanpå för att få "lite tugga". Pga lite antiäggsmak fick jag bara i mig hälften. Nåja, då finns ju hälften kvar till i eftermiddag.

En extra poäng blev när jag hittade flera lockande fiskrecept här. Fiskbullar till och med!! Som är så gott. Och bearnaisefisken och curryfisken… ja, flera lockande recept! Köper ju ofta vitfisk. Gillas både av mina fyra sambos (katterna) och mig själv. Jag vet, katter ska inte äta fisk och särskilt inte för ofta. De får inte varje dag…

Imorgon blir det nog fisk-kalas här. Särskilt Amazing kommer att bli i eld och lågor. Jag med.

Halvdansken
0

#29 "Vissa saker äter inte jag, och andra saker äter inte han"

Känner igen det där! Vi har gett upp, det blir gemensam middag när det är biff eller gulashsoppa, vilket är det det enda vi båda äter.

Jag gör min mat, han gör sin. Han handlar sin mat, jag min. Det fungerar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

parsley
0

Måste man verkligen äta samma mat hela familjen när man äter LCHF? LCHF mat kan ju vara väldigt enkel att göra iordning och det behöver ju knappast bli "bortskämda familjen" där mor i huset lagar fyra rätter till fyra olika personer av det hela.

kaisakavat
0

Rita.S.

Precis det du beskriver känner jag igen. Stekta ägg blir jag inte lika leds på, men kokta. Bläää.

Men jag har ett knep. Tar liiiiite kaviar på dem. Smakkombinationen gör det så gott att jag inte "minns" att bli leds…Skrattande

Medlem
0

Jag brukar koka ägg, ta bort äggulorna och mosar dom med majo, gräslök, vitpeppar och sedan lägger moset på äggvitorna. Det smakar så gott och smakar inte alls den tråkiga smaken som man får när man äter kokta ägg.

Rita-S
0

#43 jag har fortfarande kvar at hitta kaviar utan socker i affären då :) men jag kanske kan köpa den jag hittar med minst kolisar iaf.. det lär ju inte bli så mycket kaviar som behövs för smaken?

kaisakavat
0

#45 Jag vet att kaviar bl a innehåller socker. Men jag bestämde mig för att strunta i det, då det verkligen behövs väldigt lite kaviar för att få "smakeffekt".

Jag försökte väga min lilla kaviardutt en gång, har en digital våg som mäter från 1 g. Men dutten gav inte ens utslag. Så om jag tar ett par såna miniduttar på ägget så är det grönt för min del!

Bernice
0

Vi har varit bönder i hela vårt liv och har kvar matvanorna, med den skillnaden att jag valt bort potatisen men det har inte min man. Jag blir mätt utan potatis.

Vi brukar köpa en vitfisk som heter Alaskapollok och är billigare än torsk, men lika god. Man lägger hela fiskblocket i en ugnsfast form, brer pesto (med basilika) över. Jag lovaratt det blir gott. För en som inte gillar att stå vid spisen är det perfekt.

När folk frågar vad jag äter, brukar jag svara: I stort sett sovlet och dekorationerna.

parsley
0

Ejderns kaviar är förmodligen den som är bäst. Böcklingpastej ska vara bra också.

birma
0

Det är sant att kaviar förgyller smaken på ett kokt ägg, så det blir mer aptitligt att äta. Det har hänt enstaka ggr att jag "målat" lite på ägget med kaviar för att få det att smaka godare. Någon gång istället duttat en klick kaviar i CF och sedan haft till ägget.

Rita-S
0

Hm, det måste ju nödvändigvis finnast sockerfri kaviar? alt annat finns ju som sockerfritt numera.. :) Får leta lite!

Halvdansken
0

Vad med riktig kaviar? Stenbitsrom?

birma
0

Har också suttit och haft stenbitsrom i tankarna. Provat innan för att hitta en ersättare för kaviar. Tror iofs den rommen kommer från stör, hm osäker… Har för mig om att den ska vara lchf-vänlig. Iofs gott men inte samma som kaviar. Tyckte inte det då åtminstone, när jag testade. Många gånger kan man förstås vänja sig om man "håller på" lite.

Man skiljer tydligen på smörgåskaviar och kaspisk kaviar enl Wikipedia.org. Aldrig hört benämningen kaspisk.

Det jag har haft i tankarna vid inlägg ovan har varit vanlig smörgåskaviar.

Halvdansken
0

Kaspisk är väl detsamma som Rysk. Det är den som kommer från stören och det är skitdyrt och inte särskilt gott. Jag har smakat en gång. Stenbitsrom är mums och finns nästan alltid. Löjrom är en ren delikatess, och kostar också därefter.

Tror inte att det finns några kolhydrater alls i det.

Rita-S
0

#51 inte till mig, klarar inte konsistänsen :)

birma
0

Då var den definitivt inte från stör, den jag ätit. Har inga lyxvanor precis. Då var det kanske från någon annan fisk (stenbit förmodligen). Köpt enstaka gånger i vanliga affärer, sån kaviar i små glasburkar som man "alltid brukar se".

Halvdansken
0

#55. Det är nästan helt säkert stenbit. Det är den där "vanliga".