Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3427 ggr
andreas0
0

Coop ljuger på förpackningar om tillsatser

Jag var i en coop affär igår och noterade att dom har skrivit till "Utan smakförstärkare" på sina fonder. När jag läste på förpackningen så stämde det inte riktigt. Skickar nu iväg följande meddelande till dom, får se om dom svarar:

_Hej. Jag såg på era fonder när jag var i en coop affär igår att det står på förpackningen att dom inte har några smakförstärkare.

Men så läste jag på innehållsförteckningen, och där står det jästextrakt. Det finns två sorters jästextrakt, båda är smakförstärkare. Den vanligaste, "Autolyzed yeast", innehåller stora mängder glutamat, en av dom vanligaste (och sämsta) smakförstärkarna. Den andra, "Hydrolyzed yeast" är också en smakförstärkare.

Ni ljuger altså på förpackningen när ni skriver att den inte innehåller smakförstärkare. Vad tänker ni göra åt detta?

Hälsningar
Andreas Eriksson
Kund på coop_

Borde ha skrivit att detta är dom två vanligaste, eftersom det finns flera än dom två, men även dom andra klassas som smakförstärkare.

Ulf-S
0

Give 'em hell!

Skrattande

sarwen
0

Gick genast ut i köket för att kolla min bulkjong och där står det oxå jästextrakt, men hur vet man vilken sort det är?
HAde inte fattat att det är glutamat, utan har varit så nöjd med den! *naiv!*

andreas0
0

#2, Enda sättet att veta vilken sort som finns i just din produkt är att fråga tillverkaren. Var även uppmärksam på produkter där det bara står "kryddor" eller "aromer", ibland kan det gömma sig glutamat under dom orden också.

Maia
0

Det ska bli kul om du får nåt svar. Coop kan vara ganska lyhörda lokalt, men detta är ju inte en lokal fråga.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

greensis
0

Bra skrivet och rytet. Ju mer vi är på livsmedelsindustrin, tillståndsgivarna och handlarna desto mer effekt.

Fabricati diem, pvnc!

Lehane
0

Superbra Andreas! Skyr visserligen fabrikstillverkade fonder som pesten, men blir glad när sånt här uppmärksammas.

Lärde mig nåt nytt att undvika. Är alla jästextrakt pestextrakt?

Magica1970
0

Något svar än? *nyfiken*

reamdn
0

#6, alla jästextrakt används som andreas skriver i smakhöjande syfte. Alltså för att dölja en dålig produkt / dåligt smakande råvaror. Allt jästextrakt innebär inte glutamat om man får lyssna på tillverkarna. Jag hade undvikit det som pesten i alla fall, om jag hade ätit något som kräver innehållsförteckning.. Fundersam

evabe
0

Det här var intressant. Jag vet att jag får ont i lederna  ett par timmar efter det att jag ätit något med natriumglutamat. Men jag visste inte riktigt att det var samma med jästextrakt. Men nu vet jag. Jag har "bevis":

För några veckor sedan åt jag i skolmatsalen; marinerat kött av något slag. Efter ett par timmar kom ledvärken. Dagen efter gick jag till skolköket och bad att få se på innehållsförteckningen, och sa att jag inte tålde E621. Men där fanns inget sådant. MEN jästextrakt…

Vad hemskt att våra skolbarn får denna mat!!!

andreas0
0

#7, jo, jag fick svar, glömde att klistra in det här. Det ligger på ett mailkonto som jag inte kommer åt just nu, så jag för göra det senare.

Men dom sa i alla fall att deras jästextrakt inte innehöll glutamat kommer jag ihåg. Frågan är om det är så mycket bättre för det. Jag hade inte tagit den risken i alla fall.

[Karro]
0

…. suck….

Sockerbubbla
0

HAhaha, Coop är sååå smart.

[linda-pinda]
0

Oavsett om deras jästextrakt innehåller glutamat eller ej, så är ju märkningen "innehåller inga smakförstärkare" fel, eftersom jästextrakt är precis det - smakförstärkare.
Så då får de skriva om och istället säga att "innehåller inte glutamat" eller "innehåller inte E621".

/linda

andreas0
0

#13, precis, det var det som var min poäng.

kaisakavat
0

Bra Andreas!