Lunch? Tips...
Här sitter jag och tänker börja i morgon och tänker att jag gör en omelett till frukost..det blir bra. MEN sedan kommer jag på..lunchen då? oj…inge pasta, inte köttbullar eller korv, pannkis osv. sådan snabblagade rätter som man gör åt barna och sig själv i alla hast nu på sommarlovet.. Inte bra inte.
Har ni några snabba bra lunch tips för en "nybörjare" , blir det middags tips så är det också helt ok.
Det kommer bli svårt att inte använda, potatis,ris och pasta.. vad tar ni istället? Hur kan eran lunch alt. middags tallrik se ut?
Jag kommer nog med många "dumma" frågor? Har sett att det används mycket grädde, är det nödvändigt? för jag använder aldrig grädda annars när jag lagar mat. Eller i kaffet.
Ja, det var frågorna för idag…men var lugn jag kommer säkert med flera
.
/Veronica

I kaffet behöver du definitivt inte grädde om du inte vill. Det är mest folk som brukade ha mjölk i, och nu ersätter mjölken med grädde. =)
Det finns faktiskt pannkakor du kan testa, sök på kokospannkaka.
Annars, middag. *funderar* Tja, stuvad vitkål, eller blomkålsmos, eller broccoli eller sparris, och sedan valfritt protein, gärna med litet fett i form av smör eller sås om det är magert på den fronten =)

Hmm? Titta på recepte för kokospannkakor, men ska man inte använda mjölk? men inte vetemjöl? Trodde det var vetemjöl man skulle byta ut.
För kokos gillar jag inte, som nötter och bönor är inte heller någon hitt.
Jag ser till att alltid ha tonfisk hemma. Ät det som det är med majonäs och om du vill lite räkor till. Annars kan du göra en god "röra" med tonfisk, ett par msk majonäs, 1-2 msk creme fraiche, dill, vitlök (eller vitlökspulver/vitlökssalt), lite finhackad purjo eller rödlök + salt efter smak. Detta kan du äta som det är eller med kokt ägg till. Supergott och bra sommarmat. När jag inte kan äta samma som familjen brukar jag äta detta; tonfisk med majo eller tonfiskröra.
Jag äter oftast ingenting i stället för pasta, potatis, ris etc. Om de andra äter tex pasta med bacon och parmesansås eller köttfärssås kokar jag lite broccoli eller blomkål till mig för att slippa sitta och bara sörpla i mig sås. Till kött äter jag oftast bara bearnaise eller annan fet sås, ibland lite ruccola till.

Hur går mandel? Jag har hört versioner av att använda mandelmjöl istället för kokos i "pannkakor".

Mums!! Dessa tonfisk röror lät gott.. Det ska testas!
Tack!
Gillar du inte cocos så är nog inte cocospannkakor någon bra variant, nej:)
Varför skulle inte köttbullar fungera? Visserligen talar jag om köttbullar nu och inte Mamma Scan, men att göra en stor sats köttbullar med ägg, riven ost, ägg och grädde är jättebra mat.
Eller också gör du en stooor köttfärslimpa, och fryser in den i skivor med smörpapper emellan. Sedan tar du bara fram önskat antal skivor, slänger dem frysta i stekpannan och mot slutet häller du på grädde och eventuellt lite soja. Klart! Till detta brukar jag äta kokt broccoli med smör och salt. Jag brukar göra två stora limpor på vardera ca 1,5- 2 kg:) Ungarna älskar receptet ovan !(Länken)
Annan bra och relativ snabb mat är att lägga ner frysta fiskblock i en gratängform, hälla över grädde eller klicka över creme fraiche, krydda (sist hade jag tacokrydda) och toppa med en massa riven ost. Sköter sig själv i ugnen, och gör man en variant med dill och hackade, kokta ägg så blir den extra matig. Har man extra bråttom gör man anrättningen i en gjutjärnsgryta på spisplattan, och sätter bara in den i ugnen mot slutet med riven ost ovanpå.
Att det används grädde istället för t.ex mjölk beror dels på det lägre innehållet av kolhydrater, dels att den är fetare- när man "tar bort" kolhydraterna som energikälla måste man öka fettandelen i kosten.

Så här gjorde jag innan jag startade
för exakt en vecka och 2 kg sedan:
Förberedde mig några dagar, gjorde Schweizerfärslimpa
på 2 kg färs som jag frös in i skivor. Stekte en hel plåt med kotletter. Köpte hem grädde och creme fraiche, broccoli, vitkål och aubergine.
Kollade igenom en massa recept här på sajten.
Sedan var det lätt att starta!
Nu tar jag fram tex några färslimpeskivor, värmer broccolin + några ostskivor i micron - och så är måltiden klar! Snabbmat! :)
Enkelt att slänga ihop en köttfärssås till lunch. Typ 100 g tinad/färsk köttfärs, stek i smör och ha i creme fraice, kryddor (kryddblandning, curry, svartpeppar etc), pressad vitlös och bryt i lite färsk blomkål och broccoli. Yummie.
Lunchen idag bestod av 2 kokta ägg några skivor salami lite broccolimos från igår och två koppar kaffe med vispgrädde….mätt och belåten.

Till lunch tar jag ibland en fryst portionslax och kör den som den är i mikron i ca 2 minuter och serverar den med majonnäs och någon grönsak. Jättegott och går hur fort som helst.