Tonfiskkotlett vad gör man med det?
Vi köpte frysta tonfiskkotletter men vet inte hur man tillagar det. Tar därför tacksamt emot förslag!!

Stek som biff helt enkelt! Servera med någon sås och sallad. Jättegott, men tänk på att de ska vara blodiga! Blir de helt genomstekta är de inte roligare än tonfisk på burk…

Stek.
Värm spenat, rör i Philadelphiaost och servera till. Mums!

Tina.. stek någon minut på varje sida, krydda, pressa på lite citron.
Jag brukar göra en youghurtsås med romkorn och några färska räkor i.. allt serveras med en fräsh sallad eller bara lite grönsaker.. mums.
Som sagts ovanför.. stek inte för länge.. blir torrt som en vettexduk!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Steker ni på stark värme som kött, så det blir lite färg på ytan eller skall onfisken vara på svag värme?

Något lite svalare än vad jag steker kött i gör jag iallafall!
Man får peta på fisken med fingret hela tiden så den inte blir för fast o torr.. ett himla pillande blir det när jag steker!
Tänk på att den eftersteker i sin egen värme oxå!
Jag brukar försöka langa upp den hellre för tidigt än för sent!
Blir det för rått, steker jag på lite igen!

Det var ganska många kotletter i förp. blir det som kött att man bara får steka lite i taget för att det annars blir mer kokt?

Tänk att det är en tunn oxfile, det e samma stuk när man lagar till det.. kanske tillomed att man steker lite kortare tid, det har ju med tjockleken att göra!
Det gäller allt man steker.. annars sjunker värmen och det blir ingen stekyta!

Tack ULF_S & Zepp för tipsen och informationen. Har faktiskt aldrig stekt tonfisk, men köpte 2 pkt frysta kotletter häromdagen. Har turen att bo på västkusten där vi ofta kan få färsk fisk som makrill, torsk, havsöring m.m. vilket jag har koll på hur man tillagar.

Man får lov att misslyckas annars lär man sig alldrig.. nog har jag ätit en o annan torr tonfisk i mina dar!

Ingen som har ngt recept där man kör dem i ugnen med ngt klet på?
Köp färsk tonfisk filé, det är det godaste som finns! Räcker med bara salt o peppar o en salsa på avocado, mango o jalapneo till!

Jaa.. hur var dom, jag har alldrig testat fryst tonfisk för här finns alltid färsk att köpa från fiskbilen!
En halvtimmes marinering av tonfiskkotletterna i lite vitt vin, rapsolja, vitlök, svartpeppar och salt blir jättegott. Låt de vara blodiga mitt i som andra redan sagt här.
Rå tonfisk är OK, används i sashimi och sushi. Åpropå det så är wasabi en god krydda som passar bra till stekt/rå tonfisk.
Tonfisk är utmärkt till grillspett med fisk. Varva till exempel bitar av lax, tonfisk, scampi, champinjoner, lök, körsbärstomater, paprika på spett. Marinera fisken i marinaden först. Blötlägg träspett innan så att de inte tar eld under grillningen. Fiskspett är mums.