Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1236 ggr
ButterflyEffect
0

OT: Frusterad över banken!

Jag och min kille har försökt långa pengar till en begagnad bil till mig i höst. Jag pendlar 16 mil om dagen till jobbet, och den bil jag kör nu är redo att rasa. Det är bara ett problem: ingen vill låna oss pengar eftersom jag är vikarie och min kille är studerande.

För två veckor sedan fick vi dock ett glädjande besked. Ikanobanken var villiga att låna oss pengar! Jippi! Vi skickade tillbaka skuldebrevet och sen började allt krångel. I två veckor har de nu begärt olika papper av oss i olika omgångar, vilket drar ut på tiden. Varje gång ska allt skickas med snigelpost och tar sedan 2 dagar att handlägga…

Bilen vi tittat på och lagt handpenning på kommer vi sannolikt att förlora, samt att vi blir av med handpenningen. Surt, eftersom vi kunde haft allt klart nu om bara banken begärt alla pengar på en gång… Ledsen

MissGaladriel
0

Ikanobanken? De har typ 16% i årsränta?

ButterflyEffect
0

Nej, vi fick betydligt lägre ränta än så, men visst har de höga räntor i vissa lägen.

Empe
0

Är ni med i något fackförbund? Man brukar få ok ränta på bankernas lån som är kopplade till facket och det finns inget krav på fast anställning?

blodtopp
0

#0 Har du kollat här?

ButterflyEffect
0

#4 Tyvärr lånar vi inte till bostad annars hade det absolut varit ett alternativ.

Problemet verkar vara att jag är vikarie, vilket jag iofs kan förstå. Vi har redan vänt oss till våra vanliga banker, men de nekade. Därav Ikano.

parsley
0

Tala med säljaren och se om de kan avvakta med betalningen en tid.

Anden
0

Hmmm kolla verkligen upp ränta på ikanobanken. Räntan kanske inte är så hög men då tillkommer det säkert avi avgifter.
Det borde inte vara något jätteproblem att för er att låna om ni inte har några betalningsanmärkningar, eller världens lägsta lån.

Jag tycker att ni ska skapa en bra relation med en lokal bank
där ni bor. (Nischbankerna tar ingen hänsyn till er som personer.) Det brukar i regel löna sig i längden, med en bra relation med en lokal bank så kan ni även i kris situationer ha möjlighet att få hjälp. Om du i övrigt är en skötsam kund.

Lycka till!

Mumrikshumla
0

Vad märkligt… för några år sedan var jag vikarie och min kille studerade och vi fick lån till att köpa en lägenhet i stockholm (dvs. lite mer pengar än till en bil). Har de någon annan anledning att inte vilja låna ut pengar till er? Annars verkar det ju skumt?

MimLan
0

#8 Rätt stor skillnad på att låna till en bil som förlorar i värde och till en lya i Sthlm som ökade i värde på den tiden då bankerna utan rim och reson lånade ut även till handpenningen.

Halvdansken
0

Kan ni inte fixa den mha en borgensman? Det brukar fungera.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mumrikshumla
0

Jag har jobbat på bank så jag vet inte om "utan rim och reson" känns speciellt sant, men jag förstår vad du menar.

Empe
0

Min syster fick låna till bil, trots vikarieanställning, genom sitt fack hos Swedbank. Inga problem alls och mycket bra villkor.