Rökt sik
Vem har något bra recept på rökt sik?
(Jag ändrade från röktsik till rökt sik, det är väl 2 ord som menas? Annars kan nån ändra tillbaka, om jag har fel. --Jennix)
Jag är ju ingen recepthöjdare faktiskt men det kanske någon annan är?
Vill du ha recept på hur man går till väga för att röka siken eller vad man kan äta till? *lite trög*
Hur man röker fisk har jag ingen aning om, men ett recepttips kan jag hjälpa till med :-) Jag hade ätit den med en kall sås av cf, majonäs, lite hackad rödlök, röd stenbitsrom och massor av dill. Smörstekt sparris och zucchini är inte dumt till.
Min farfar gjorde alltid rökt sig, äggröra och spenatstuvning.

Jag tycker om att äta rökt fisk ihop med en klick creme fraiche, citron, lite kapris och en bit smakrik ost.
Men rökt fisk, äggröra med massor av smör samt lite tomat till, är inte så dumt heller.
Eller rökt fisk, kokta ägg och CF+majjo (ev några droppar citron).
Vill du röka sik så tycker jag personligen det blir bäst om man lägger den i en max 10% saltlakelösning i 24 timmar (1kg salt, 10l vatten till 10-13kg rensad sik). Rök i 2 timmar vid hyfsat låg temp (60-65grader).

Jag menar ett recept på mat av röktsik! Tacksam för alla svar.
Jag och min fru har nyligen kommit in i detta paradis (LCHF) av god mat!
Jag har inget recept på rökt sik, däremot rökt harr som jag ätit denna veckan. Jag har varit i Värmland nära Klarälven. Jag åt den bara med en creme fraishe sås med pepparrot, salt och peppar och smörstekt bladspenat med nedblandad philadelphiaost, salt o peppar. Mucho mumsigt!

Tjenare Cori! Testa att äta rökt sik som den är , tillsammans med SSS spenat som det står om här på sidan. Lär bli en supergod kombination! 
Rökt mat är inte bra överhuvudtaget, tror jag.

Tack för det miagumman jag får prova SSS spenaten.
#8 Var har du hört det??

#8 Människan har troligen torkat kött och fisk under väldigt lång tid. Gissningsvis tog det inte så lång tid innan människan märkte att flugor har dålig inverkan på kött
och att en rökig eld kan hålla borta flugorna.
Smaken på maten förrändrades (gott!) och hållbarheten förbättrades, även om inte urtidsmänniskan visste att rökens effekt på hållbarheten, berodde på antioxidanter (vilket oftast anses nyttigt i små mängder). 
#10 Jag har hört att rökt mat höjer risken för diabetes typ 1.

Under min uppväxt åts enrisrökt sik, röding och öring med smör, finhackad lök och tunbröd. Några kinkiga hade gräddfil till och hackad purjo istället. De riktiga matentusiasterna åt fisken rakt på med lite smör till…
Fabricati diem, pvnc!
#11 Med tanke på att man inte vet varför typ 1 uppkommer, så låter det lite konstigt. Man antar att det beror på något virus som utlöser en autoimmun reaktion.
Har du någon artikel eller länk att peka på?
#13 Mycket nitrat i rökt mat. Sök på "smoked/cured fish", "smoked/cured meat", tillsammans med "diabetes" kanske du hittar något av värde.

#14 Nitriter (och i vis mån nitrater) är inte bra…men i svensk rökt fisk brukar det oftast bara finnas salt…till skillnad mot det rökta köttet och charkuterier (även i julskinka). Vad gör man inte för att få sitt kött rosa!