Äta lite mat går också bra
Igår kväll åt jag och maken middag hemma hos hans föräldrar. De suckade lite och ojade sig över att vi inte tog någon potatis (vi tog en yttepyttepotatis var dock ;-) ) eller grönsaker (blä för kokta morötter och ärter. Har aldrig nånsin kunnat med det). Vi åt normalt med kött och en hel del sås. Tyvärr var såsen gjord på nåt fettskrämt typ Milda och gav inget fett (eller smaksensation…) att tala om.
Det intressanta med detta var att vi klarade oss bra på normalt med protein och minimalt med kolhydrater&fett. Tydligen har vårt halvårslånga LC:ande gjort oss så säkra att kroppen lugnt gick över till att bränna kroppsfett istället för dietfett när den kortvariga krisen kom istället för att i panik kräva mer mat/socker.
Jag åt i SSS-ordning dock för att "hjälpa till", först kött och sås och sedan potatis och sås. Undrar om det gjorde skillnad?
Bildtext: Vad man använder bönor till (i detta fall yin&yangbönor) när man inte längre äter dem…
klart att det gjorde skillnad, av samma skäl som du helst inte ska dricka vin innan du ätit fett+protein, du triggar igång rätt system från början! vad härligt att det funkar så bra för dig o att du instinktivt valde rätt tågordning för maten!
Vilka fina örhängen!
#2 marwes: Tack! Jag ska hälsa min syster det! Det är hon som både odlat och gjort dem :) Visserligen var det jag som kom på idén, men men :)
Ja, det suckas nog i många hem nu för tiden när de får gäster. Snart får man väl börja träffas över en kopp kaffe i stället för middag.
Fast middag är väl nästan lättare än kaffe? Folk blir så snopna när vi inte tar något till mer än grädden i?
Numer pensionär i Nynäshamn
Snopna?! Nej, de blir CHOCKADE!!!
Men tänk så lätt att bjuda hem folk om man bara behöver servera kaffe och slipper stå på huvet i köket och laga mat i ett par dar. Då skulle jag haft gäster jämt!
Igår när vi hade gäster….. Tycke jag det var enkelt.,,,,, Lite grillspett på grillen. En wokad röra av ovanjord grönsaker så jag kunde äta. Och kall sås på grekisk yougert eller om det var tukisk….
Gästerna åt en bröd bit till det hoppade jag över. Nu på sommaren när man bor som vi gör är det så enkelt att bjuda då man kan grilla:)
Ja, det är lättare nu. Vi hade en släkting till min sambo hemma i fredags och lat som jag är bjöd jag på en grillad biff och sallad (han fick färskpotatis till…). Men när vädergubbarna började prata om regn blev jag rädd, för det hade ju inte känts så kul att sitta inomhus och äta en enkel (men på sommaren ack så festlig) grillad köttbit och sallad. Det krävs liksom mer - sås och potatis och hela stuket… - när man sitter inomhus.
Vi har gäster på lördag och jag tänker grilla, det får bli som det blir med vädret…

#8 Fast egentligen gör det inte det, man BEHÖVER inte ha potatis och sånt med gäster.
Någon kul röra, någon kanske lite ovanlig grönsak räcker. Även innan jag började med lc gjorde jag ofta någon rolig sallad, kanske med linser eller bönor, och det räckte till ett bra samtalsämne och förtjusta miner.
Häromsistens serverade jag en ren lc-middag till gäster, 2 vuxna och deras lille son på drygt 1 år. Middagen bestod av kycklingklubbor med bacon lindat runt, stekta i ugnen, sen sås på det fett som blev med irörd creme fraiche (mild för barnets skull). Till det serverade jag typ rårakor gjorda på rättika, och en vanlig grönsallad med tomater till. Alla åt som hästar och var jättenöjda, till och med pojken. ;)
Så det där med potatis och gäster är nog en fördom, man tror av gammal vana att det MÅSTE vara så. Besökare av den äldre generationen kanske är känsligare, dock…
# 10, hur gjorde du de där rårakorna på rättika? låter smarrigt värre!
Rättika har vi pratat om innan, men ingen visste något om dem…
Berätta!
Jag var bortbjuden i torsdags. Det var en sagolikt god kräftstjärtsoppa, bullar och smör. Sedan kex, ost, vindruvor, päron och melon.
Jag åt soppan, inte mycket. Jag fick receptet av värdinnan då soppan var god. Men den var en fettsrkämdsoppa, så ja får ända på receptet lite.
Jag åt även ost, olika sorter, jättegoda. Och så syndade jag med 2 små skivor melon. Jag klarade mig med detta hur bra som helst.
De andra undrade om inte jag var hungrig efter det lilla jag åt. De åt massor med bullar och kex och frukt.
Jag drack ett glas vitt vin och massa vatten.
Jag var på en tillställning för ett tag sen med buffé. Jag plockade till mig det jag kunde äta och var mer än nöjd. När de andra plockade såg ju tallrikarna dubbla ut…
Det tog inte lång tid in på kvällen förrän vickningen kom, eftersom de var så hungriga efter promenaden.
Jag hade ätit vid samma tider och gått samma promenad och avstod från vickningen, så visst är det annorlunda…