äkta nybörjare
min pojkvän har betämt att vi ska äta efter LCHF principen nu. margareta (hans mamma) som är trogen lchf:are.
jag kan väll inte säga att jag är helt förtjust i iden att ge upp mitt älskade godis helt och hållet! sen att man helst inte ska dricka mjölk som inte innehåller mkt fett är inget jag hurrar över. men jag har nog inget annat val än att dricka "ladugårdmjölk" vilket blir som att dricka grädde.
var det lätt för er att ge upp allt sött och all frukt? slutade ni bara rakt av eller slutade ni sucksessivt med det söta? behöver lite motivation för att klara av den här dieten.

Hej och välkommen hit! I samma stund som jag började med lchf så försvann mitt sötsug. Har inga problem att gå in i videobutiken och bara hyra film. Känner mig mätt och belåten i timmar efter jag ätit. Jag ger lchf 5 fettceller av 5 möjliga :D
Hej och välkommen!
För det första- om du inte vill äta LCHF så ska du inte göra det heller! Det är en så pass stor livsstilsförändring att man inte ska göra den utan att ha förankrat beslutet för egen del först, veta vad det innebär och först och främst om man vill.
Vad gäller sockersug, så fungerar det så för många att ju mindre kolhydrater/socker som underhåller sockersuget- desto mindre sug.
Hur du än gör- lycka till:)

Välkommen!
Äsh jag har alldrig varit någon sockergris, tror det var över 20 år sedan jag hade socker i huset, så jag har lite svårt att uttala mig om sådant!
Däremot var jag en juiceholic.. säger bara Brämhults färskpressade grapfruktsjuice.. nu rinner snålvattnet..
Föresten vad har du för skäl att äta LCHF förutom kärleken??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag har nog inspirerat över tio personer att gå på lchf och alla är förvånade över att sötsuget bara försvann, redan efter några dagar.
Även om du nu känner dig tvingad av omgivningen kommer det inte att dröja länge förrän du själv inspirerar andra!
Lycka till! Kolla gärna på "Vägen från 137 kg", en mycket inspirerande läsning. Det kommer en bok om bloggen snart men vänta inte på den 

Håller med magma. Förstår dessutom inte riktigt - din pojkvän har bestämt?? Vet inte riktigt vilket ord jag vill betona, väljer mellan pojkvän och bestämt.
Tycker verkligen inte att du skall göra något du inte vill.
Ps. Såg att du menade att Margareta the sajtvärd är din svärmor :)
*s* Jag förstår hur du menar med betoningen, båda har samma tyngd.
Är det vår egen Margareta som är "Margareta"?

#6. Ja, det var svårt att bestämma sig. Borde helt enkelt ha skrivit samma mening två ggr :D
Men ja, det är DEN Margareta!!! :)
Tänkte bara lägga in länken till bloggen om Anna:
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Välkommen hit och lycka till!

Välkommen hit! 

Hos mig försvann inte sockersuget direkt jeg fick ett par bakslag men nu är man inte intresserad av godis längre, det gör mig inget ens att se min bror snaska på helgen, känner jag för att tugga på nåt tar jag en bit gurka eller en rå potatis
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Du kan ju välja att göra en smygstart som min sambo gör. Han äter inte lchf egentligen, men allt oftare väljer han enbart min mat framför att stå och koka potatis eller ris till sig själv.
Sist vi hade gäster tyckte han att det räckte alldeles utmärkt med smörgrillade ( i folie ) grönsaker till köttet, "inte behöver vi väl hålla på och krångla med potatis när det här är så gott???"
Brödet vi köper till honom och barnen ligger oftast kvar så länge i brödburken att vi får ge det till grisarna istället…
Det bästa du kan göra är att läsa och fråga så mycket som möjligt om den här kosten, framförallt ta reda på hälsovinsterna du kan göra och hur kolhydrater påverkar kroppen, det gör att du kanske på egen hand blir intresserad av att testa. Det du stoppar i munnen påverkar ju bara dig själv så det behöver vara ditt val att starta en ny kostvana, annars är risken stor att du fuskar när ingen ser och då får du inte uppleva fördelarna med lchf.
Lycka till hur du än väljer att göra!
Driver Fixabloggen - Blogga är skoj!
Som flera andra menar jag bestämt att du INTE ska äta LCHF om det inte är ditt eget beslut. Men om du bestämmer dig för det kan du börja med att helt utesluta godis och andra snabba kolhydrater som bullar och glass under ett par dagar och sedan gå över till ren LCHF. Jag hängde på dotterns godisstopp i januari och körde sen ren LCHF i februari. Det var den bästa övergång jag haft. Men detta är individuellt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Hallå och välkommen hit Monsterblom…
Ja det är min lilla svärdotter som hittat hit efter ett år i denna konstiga familj… Hon har nog hamnat här väldigt frivilligt om jag känner henne rätt. Jag tror inte hon känner sig värst tvingad…. hon är inte den typen…
Påverkad har hon nog däremot blivit …
vi anpassade oss väldigt i början - men det har blivit mindre och mindre med det… de får laga den mat själva som inte vi äter och det är de för lata till…
Vi har haft en hel del mat hemma för att tillgodose allas behov - förutom socker och godis - där går gränsen för vad de i så fall får köpa själva.
Numer pensionär i Nynäshamn
tvingad har jag inte blivit, men eftersom det är pojkvännen som lagar maten eftersom jag inte tycker om att laga mat så blir det väll så att jag inte kan välja riktigt vad för sorts mat jag ska äta.
kosten är riktig god, det har jag fått lära mig hemma hos familjen. men mitt sockersug finns fortfarande kvar.
med en massa råd från margareta och en pojkvän som lagar god mat ska det nog gå att leva utan socker, hoppas jag iaf.

#15. LYCKA TILL!! :)
Ja, lycka till! "Den ofrivilliga LCHF:aren" ;-)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Bättre förspänt än vad Du har med min kock-son till fästman kan man inte ha - Monsterblom.
Jag är riktigt avundsjuk på dig - här lagar han minsann ingen mat längre - vi var riktigt bortskämda den sommaren 2005 när han lagade LCHF åt oss och han själv gick ner till normalvikt - han är ju faktiskt mager numer ynglingen som är min son…
Min son har växt upp vid grytorna av eget intresse och är helt suverän på matlagning - kockyrket drog en gång - men istället valde han att mjölka kor - så ni har dessutom tillgång till bra råvaror!
Lycka till och glöm inte vad jag sa - det kan bli tufft innan abstinensen är över - men det är det värt!
Heeeeej svägerskan min!
Familjen utökar!
och sockermonstret är värt att "döda"!
Rena släktträffen - det finns en farmor med också…
Heja på Monsterblom! Du fixar det här! Här på Kif finns många som kan peppa dig. Kram från en semestrande svärmor med mobiltelefon

Jag trodde det skulle vara jättesvårt att sluta med mitt godis-, kak- och glassätande, men det GICK över. Inte genast, men det var värt abstinensen att till slut kunna klara mig helt utan allt sånt.
Min pojkvän/blivande sambo äter inte LCHF men har accepterat att jag gör det. När jag lagar maten får han äta det som bjuds eller själv koka potatis till, och när han lagar mat ser han till att det finns sånt som jag kan äta. Ibland lägger jag till något eget. Det funkar faktiskt jättebra!
Så du MÅSTE ju inte äta LCHF om du inte vill, men det kan ju vara bra att sluta med godis och de värsta kolhydratbomberna i alla fall…