Mer protein än fett
Ibland märker jag på MinMat att jag kommer upp i aningen mer gram protein än fett. Ska man åtgärda detta med något fett när man ser det eller spelar det inte någon roll?
Sten Sture Skaldeman brukar säga att summan av protein och kolhydrater skall vara mindre än fettmängden.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jo jag vet det, brukar ligga så i värden. Men det händer att det blir mer protein. Därför jag frågar.
Då kan du väl smyga med lite mer fett?
Det jag menar, ska man alltid se till att boosta upp så fettet överstiger, även om man är mätt?

Om du är mätt kan du kanske ha i åtanke hur mycket du åt ggn du blev mätt och det blev så där med proteinerna, så kan du äta lite mindre proteiner nästa gång? :)
#5 Så tänker jag också. Inte överäta fett bara för att man "ska" - snarare lära mig av misstaget och äta mindre protein nästa gång och istället lite mer fett.
Har svårt att se en måltid byggd på bara fett.. de flesta äter ju en köttbit eller fisk som mål. då blir det ju naturligt mycket protein.

Det är bara 20% protein i köttbiten!!
Fett består som regel av 100% fett!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#7 Ha lite sås till köttet så får du i dig mer fett eller kryddsmör om du gillar det… Bara fett behöver det inte vara. Planera maten med MinMat också så behöver du inte kasta in fettet efteråt för att det blev för lite…
smart Wildrat…. men det där med att tänka innan handling har aldrig vart min grej 
jaja någon gång kanske man ska växa upp 
#9 Brukar ha fet sås till, men måste nog ta mer av den än av köttet isåfall.
#11 Eller göra fetare sås
… Jag brukar inte vara så hemskt noga med hur jag äter varje måltid men se till att det blir bra över dagen. Men jag märker ju att jag inte blir lika mätt om jag äter mycket protein och lite fett…
Jag har också problem att få i mig tillräckligt med fett, tyvärr har jag inte löst det än så jag kanske inte är till så mycket hjälp
.
Vad är exempel på lagom fet sås?

Häll smält smör över köttbiten, (100% fett) är ganska lagom!
#14 Smör är "bara" 80% fett…

Inte om du har smält det för då är det Ghee!
Det är vattnet som kokar bort.
Men då är det inte smör längre utan smörolja (eller ghee)…

Hej.
Har jag fattat detta rätt…
Ska man äta mer protein än fett på en dag?
Jag brukar ha mycket fett, är jätte mätt , god och glad.
Äter varje dag under 20 st kolhydrater och under 8 %.
här är 4 ex på vad kjag får i mig en dag:
* 3% kolhydrater, 21% protein, 76% fett (15,85 kolhydrater)
* 4% kolhydrater, 22% protein, 74% fett ( 15,26 kolhydrater)
* 4% kolhydrater, 26% protein, 70% fett (14,19 kolhtdrater)
* 8% kolhydrater, 32% protein, 60% fett ( 18,85 kolhydrater)
Ska jag lägga om min kost till mer protein och mindre fett ????
Ha en bra dag. MVH // Ellen.
Nej, proteinet ser bra ut i %. Kanske är 32 % lite i överkant.

var kan jag läsa mer om mängden mat per dag - måltid osv ?
#14 men då är ju köttmängden ändå större än smörmängden? Vad är lagom smörbit isåfall?
Köttet innehåller ca 20 gram protein per 100 gram kött. Det är inte mängden kött som skall räknas utan mängden protein.
100 gram kött är inte 100 gram protein. Köttmängden är så klart större än smör mängden men det är inte så man räknar.
Här är MinMatNet till god hjälp i början.
Fast kött innehåller som sagt bara 20% protein, och smör innehåller 80% fett, så du behöver inte i fysisk mängd ha mer smör än kött: det är procenten som är viktig, inte hur stor plats matvaran tar på tallriken.
100 gram kött ger dig alltså 20 gram protein och 50 gram smör ger dig 40 gram fett. (Plus lite annat i både kött och smör, men för exemplets skull håller vi det enkelt.)
Mervi: två själar, en tanke :-)

#20 Riktlinjen för fördelningen av den dagliga energin bör vara 5E% kolhydrater, 20-25E% protein och 70-75E% fett.
Kolhydratmängden väljer du själv efter vad du kan leva med, 20g och under är väldigt strikt, 40g är tämligen liberalt. Allt under 100g om dagen gör att man hamnar i ketos men så lågt man orkar är ju bäst.
Sen räknar du ut proteinet. Minst 0,8g protein per önskat kilo kroppsvikt. Gärna 1-1,5g, mer om du är fysiskt aktiv. Till sist fyller du på med fett tills du är mätt/kommer upp i rätt fördelning/ äter minst lika mycket fett (gärna mer) som protein och kolhydrater tillsammans. Så "enkelt" är det
.
Principen går lika bra att ha till varje måltid som över en hel dag men det brukar vara enklast att se till att det blir så över en dag.
Personligen tror jag inte att jag måste bry mig om det exakta förhållandet mellan protein o fett, så länge jag håller koll på mjölkprodukter och socker/stärkelse. Äter jag en normalstor bit fläskkarré till en måltid så lägger jag till en liten bit smör till, men inte alltid. Jag äter nog inte alls MER fett än protein, utan snarare tvärtom men det funkar för mig. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Tack för ni fått mig att fatta! Har varit inställd på mängden mat på tallriken protein vs. fett.
#28 Ja då förstår jag att du blev förskräckt över mängden fett. 75% av tallriken blir en hel del
…
Åt just en fisksoppa med aioli. Sa till på restaurangen att jag inte tålde nån stärkelse, t.ex. pasta, bulgur… De fattade tydligen inte att potatis ingås i det.
Frågade vad soppar innehåll och de sa fisk, grönsaker och aioli.
Godtrogen som jag är tog jag en stor sked och känner mjölig potatissmak blandat med rotfrukter i munnen. Tack! Mycket snällt! Nu har jag sura uppstötningar och är smällmätt..
#30 Taskigt! Men där kan jag helt klart säga att den hårda vägen har lärt mig att vanliga restauranger har personal som har exakt noll koll på någonting, inte ens vanlig allmänbildning om vad som finns i grönsaksavdelningen klarar många av. De har inte ens koll på laktosintolerans.
Och de kör med kryddblandningar som innehåller allt möjligt skräp, vät att ha i bakhuvudet om man är glutamatkänslig.
Ja, idioter. Hur svårt ska det var att ha koll på det man serverar?
var iof bara några potatisbitar jag fick i mig.. vet inte hur jag ska lägga in det i MinMat.. lite svårberäknat och helst vill man ju blunda för det men.
Alla mellanhänder mellan färsk produkt -> konsument är av ondo, ekonomiska intressen står ivägen för en ren och hälsosam produkt.
Vill man ha någonting ordentligt får man helt enkelt göra det själv.
#32 Tror inte att du behöver bekymra dig om du fick i dig tillräckligt med fett. Skulle du bli hungrig snabbare än du tänkt dig är det ju bara att äta något fett igen.